Gå til innhold

Får jeg gratis skole neste år?


mikkemus

Anbefalte innlegg

Hei. Alle har rett til 3 år gratis skole og jeg har brukt opp 2 av de gratis årene.

Snakker om VGS altså.

Men jeg søkte også skole nå til høsten, og jeg kom inn på 1-valget, men vil heller jobbe. Jeg har ikke svart enda, pga jeg lurer på om jeg får gå gratis på skole til neste år igjen? Etter jeg har hatt et jobb år

Eller må jeg gå på skole 3 år på rad for å få gratis skole?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Alle har rett til 3 år gratis skole og jeg har brukt opp 2 av de gratis årene.

Snakker om VGS altså.

Men jeg søkte også skole nå til høsten, og jeg kom inn på 1-valget, men vil heller jobbe. Jeg har ikke svart enda, pga jeg lurer på om jeg får gå gratis på skole til neste år igjen? Etter jeg har hatt et jobb år

Eller må jeg gå på skole 3 år på rad for å få gratis skole?

Tusen takk for svar :)

Du snakker om "ungdomsrett". Denne retten må du bruke i løpet av en sammenhengende periode på fem år når hele opplæringen skjer i skole, og innen seks år når hele eller deler av opplæringen skjer i lærebedrift. Hele retten må brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år. Du kan dermed ta to års pause underveis så lenge du holder deg innenfor retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Alison! :)

Skal utdanne meg som kokk= 2 år skole+ 2 år i lære.

Har gått vg1

Jeg er 18 år gammel.. Og sløste vekk hele fjoråret på å gå 1.året på en linje jeg ikke likte. Men ut i fra svaret ditt forstår jeg det sånn at jeg faktisk kan ha jobb-år i år sånn som jeg har lyst til, stemmer det? :)

Har fått tilbud om siste året kokk i år, men hvis jeg velger å takke nei som jeg har tenkt til, da får jeg vel fortsatt sjansen igjen til neste år?

Endret av mikkemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Alison! :)

Skal utdanne meg som kokk= 2 år skole+ 2 år i lære.

Har gått vg1

Jeg er 18 år gammel.. Og sløste vekk hele fjoråret på å gå 1.året på en linje jeg ikke likte. Men ut i fra svaret ditt forstår jeg det sånn at jeg faktisk kan ha jobb-år i år sånn som jeg har lyst til, stemmer det? :)

Ja, slik jeg forstår undomsretten skal du kunne ha et jobb-år, og ungdomsretten er lovfestet. Fant en link til deg der det står mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk Alison! :)

Bare hyggelig å hjelpe :). Lykke til videre med både jobb og videre utdanning.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...