Gå til innhold

Røykere og leiligheter


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Her var det mange "hysteriske" og fordomsfulle folk. :hakeslepp:

Det virker som om at mange av dere ønsker at røykere skulle utryddes.

Slik som vi blir fremstilt her så er vi dumme, ekle, skitne og harry.

Vi har visst problemer med personligheten vår også... :eeeh:

Jeg er som nevnt tidligere i mot å røyke inne, men det blir vel nazi å nekte folk som røyker ute å leie???

Hvem andre er det på listen deres som ikke får leie hos dere? Innvandrere? Homofile? Overvektige? Enslige mødre? Handikappede?

Tror jeg hadde nektet fordomsfulle folk å leie hos meg jeg...

Selv om man røyker ute, vil man ta med seg røykelukten inn. Du som røyker selv merker det kanskje ikke, men tro meg: ikke-røykere merker det veldig, veldig godt... Det lukter røyk av hår, klær og ikke minst ånde. Jeg kjenner flere som bare røyker ute, det lukter likevel røyk inne hos dem, noe de ikke merker selv.

Det blir derfor ganske tåpelig av det å påstå det er fordommer, og sammenligne det med å nekte å leie ut til homofile og overvektige. Røykere vil mest sannsynlig etterlate seg lukt i leiligheten, selv om de ikker merker den selv. Overvektige og homofile etterlater seg ikke mer lukt enn normalvektige og heterofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marlo

Å nekte folk som röyker utendörs å leie, kommer nok veldig ann på hva slags leilighet dette er snakk om.

Om personen står på trappa til en sokkelleilighet å röyker, og röyker siver inn kjökkenvinduet til huseier som bor over - ja da kunne man like gjerne gått inn til dem å röyka.

Jeg röyker selv - jeg har også husdyr (en stor, stygg dobermann til og med)

Har aldri hatt noe problem med å leie heller.

Ringer ofte på leiligheter hvor det står at husdyr ikke er tillatt, lar verten få treffe hunden min, og jeg forteller at jeg har god kustus på min hund - ja da får jeg som regel leie uansett.

Grunnen til at mange skriver at de ikke vil ha husdyr, fordi de kanskje ikke vil ha en hund som bjeffer dögnet rundt, eller som pisser inne, eller har separasjonsangst og skraper ned dörene, men om de får treffe noen med en godt oppdratt hund uten särlige skavanker, så skifter de gjerne mening.

Jeg ringer aldri på leiligheter som ikke tillater röyking - nettopp fordi jeg tror ikke jeg klarer å la vär :P

Ja, jeg er dönn ärlig - jeg hadde sikkert värt flink i et par mnd med å gå ut å röyke, for så å röyke innendörs BARE en gang med god lufting, for så å dette helt ut og röyke inne hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg har leid noe ut og måtte velge så hadde jeg valgt den som ikke røyker. Mindre problemer å tenke på for meg. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bygget hus bygget jeg leilighet i underetasjen. Når første leieboer flyttet inn, nevnte vi ingen ting vedr. røyking. I årenes løp, har samtlige leiboere bortsett fra en, røyket.

Vi sluttet med utleie for 10 år siden, og det var bare å foreta totalrenovering. Det meste hadde vi nok gjort uansett, men noe var tvingende nødvendig pga. røyking. Panelet i taket f.eks. var like greit å rive, som å skrubbe ørten ganger for så å male.

Samme med vegger. Man kan skrubbe å vaske, men det er bedre å flekke ned det gamle, og tapetsere/male på nytt.

Og røykelukten sev opp i vår del av huset, ja. Men vi hadde som sagt ikke satt ikke røk som kriterie. Det hadde vi selvsagt gjort idag.

Når det gjelder husdyrhold, så føler jeg at det kommer an på eier, heller en dyret. Enkelte mennesker egner seg kort og godt ikke til å ha dyr. Og enkelte dyr er "umulige" å få til, på samme måte som enkelte mennesker er det.

Dette er imidlertid en diskusjon verd i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer aldri på leiligheter som ikke tillater röyking - nettopp fordi jeg tror ikke jeg klarer å la vär :P

Ja, jeg er dönn ärlig - jeg hadde sikkert värt flink i et par mnd med å gå ut å röyke, for så å röyke innendörs BARE en gang med god lufting, for så å dette helt ut og röyke inne hele tiden.

Ikke stygt ment, men når røykere gjør det slik, så ødelegger de for alle oss andre som er ærlige og ikke røyker inne når det ikke er lov.

Godt du er ærlig :0)

Endret av Tink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titter litt på leiligheter for tiden, jeg kunne nemlig tenke meg å flytte ganske snart. Jeg har vel bladd gjennom godt over et par hundre leiligheter nå, og finner sjelden, eller aldri, en leilighet der det ikke står IKKE-RØYK. Er det i det hele tatt mulig å være røyker i dette landet lenger? Og har utleiere lov til å nekte leietaker å røyke i en leilighet de faktisk betaler for å bo i? Har ikke folk rettigheter sånn sett? Det er jo bare å vaske leiligheten godt før man flytter derfra (dersom man leier umøblert). Mulig jeg er naiv nå, men jeg lurer virkelig på det.

Når jeg først er i gang kan jeg godt nevne det med husdyr også. Det skal vel ganske tungtveiende årsaker til for at utleier kan nekte en å ha husdyr. Eller?

Utleier kan uten problem si at - her er det ikke røyk.

Ellers så er jeg enig med deg at det er sykt mange røykfri leiligheter, men er vel en naturlig konsekvens av at færre røyker. Eller at dersom man skal leie ut en leilighet, så ønsker man ikke røyk i den - som igjen gjør det vanskeligere å leie den ut senere - til den store majoriteten av folk - til røykfrie. Nå røyker jeg selv, så jeg er ikke noe antirøyk, men akkuart det med leiligheter skjønner jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marlo
Ikke stygt ment, men når du gjør det slik, så ødelegger du for alle oss andre som er ærlige og ikke røyker inne når det ikke er lov.

Leste du hva jeg skrev.

Jeg ringer IKKE på slike leiligheter fordi jeg kjenner meg selv såpass godt. Ergo så leier jeg leiligheter hvor röyking er lov.

LES alt för du svarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du hva jeg skrev.

Jeg ringer IKKE på slike leiligheter fordi jeg kjenner meg selv såpass godt. Ergo så leier jeg leiligheter hvor röyking er lov.

LES alt för du svarer

Jeg endret litt på innlegget mens du skrev svar fordi jeg så at jeg formulerte meg feil!

Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kjenner aldri røykelukt i huset vårt .. og da jeg solgte det for noen uker siden så gikk huset for 1,5 mill OVER prisantydning. Så at noen hadde røykt ute i hagen trakk ihvertfall ikke ned prisen.

Så fordi huset deres gikk for 1,5 millioner over prisantydning, er det ikke mulig at røyklukt setter seg i klærne så det lukter inne. Høres logisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jazzist
Selv om man røyker ute, vil man ta med seg røykelukten inn. Du som røyker selv merker det kanskje ikke, men tro meg: ikke-røykere merker det veldig, veldig godt... Det lukter røyk av hår, klær og ikke minst ånde. Jeg kjenner flere som bare røyker ute, det lukter likevel røyk inne hos dem, noe de ikke merker selv.

Det blir derfor ganske tåpelig av det å påstå det er fordommer, og sammenligne det med å nekte å leie ut til homofile og overvektige. Røykere vil mest sannsynlig etterlate seg lukt i leiligheten, selv om de ikker merker den selv. Overvektige og homofile etterlater seg ikke mer lukt enn normalvektige og heterofile.

Overvektige kan svette mer, og homofile fiser mer.

Herrejesus. Skulle tro noen her aldri hadde vært utenfor den sterile Ikea-hvite verdenen sin her i Norge. Hva gjør dere når dere kommer til utlandet? Hva gjør det for eventuelle utleiere at det lukter røyk av en som har vært ute og røyket? Skal utleier også stille seg opp på dørkarmen og inspisere når noen har vært på byen, i tilfelle for kraftig kebablukt eller snev av sigarettlukt?

Nei, kom dere ut og lev. Det er så mye fint å bry seg med og måter å møte medmennesker på enn å gå rundt hele livet og være så himla pripne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Overvektige kan svette mer, og homofile fiser mer.

Herrejesus. Skulle tro noen her aldri hadde vært utenfor den sterile Ikea-hvite verdenen sin her i Norge. Hva gjør dere når dere kommer til utlandet? Hva gjør det for eventuelle utleiere at det lukter røyk av en som har vært ute og røyket? Skal utleier også stille seg opp på dørkarmen og inspisere når noen har vært på byen, i tilfelle for kraftig kebablukt eller snev av sigarettlukt?

Nei, kom dere ut og lev. Det er så mye fint å bry seg med og måter å møte medmennesker på enn å gå rundt hele livet og være så himla pripne.

Hva har utenlandsreiser å gjøre med hvem man har lyst til å leie ut sin egen leilighet til? :klø: Jeg ser ikke logikken her.

Om det lukter røyk av personen etter at han har røyket ute, så vil den lukten også følge med personen inn i leiligheten. Er det så fryktelig vanskelig å forstå?

Det later til at en del personer ikke har fått med seg at når man leier leiligheten, så er det en annen person som eier den. Det er ingen som har rett til å få leie leiligheten denne personen eier. Eieren kan selv velge hva han eller hun har lyst til å gjøre med sin egen eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har utenlandsreiser å gjøre med hvem man har lyst til å leie ut sin egen leilighet til? :klø: Jeg ser ikke logikken her.

Om det lukter røyk av personen etter at han har røyket ute, så vil den lukten også følge med personen inn i leiligheten. Er det så fryktelig vanskelig å forstå?

Det later til at en del personer ikke har fått med seg at når man leier leiligheten, så er det en annen person som eier den. Det er ingen som har rett til å få leie leiligheten denne personen eier. Eieren kan selv velge hva han eller hun har lyst til å gjøre med sin egen eiendom.

Nå er det vel ingen her som sier at noen har krav på å verken få leie eller røyke i inne i leide leiligheter. Men en utleier har heller ikke krav på å skulle ha innsyn i eller kontrollere hva en leietaker gjør utenfor leiligheten. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sara_*
Så fordi huset deres gikk for 1,5 millioner over prisantydning, er det ikke mulig at røyklukt setter seg i klærne så det lukter inne. Høres logisk ut!

Hvorfor ikke lese hele innlegget mitt istedet for bruddstykker?

Jeg skrev at jeg er en IKKE-røyker - med en sønn som bor hjemme for tiden - han røyker ute i hagen - men jeg har til dags dato aldri kjent røykelukt inne i huset.

Og det hadde ihvertfall ingenting å si på respons og bud da jeg solgte huset for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nå er det vel ingen her som sier at noen har krav på å verken få leie eller røyke i inne i leide leiligheter. Men en utleier har heller ikke krav på å skulle ha innsyn i eller kontrollere hva en leietaker gjør utenfor leiligheten. Ærlig talt.

Det er da heller ingen som har sagt at utleier skal kunne kontrollere hva en leietaker gjør utenfor leiligheten. Det som derimot har vært sagt, er at man ikke vil ha personen som leietaker i utgangspunktet om han røyker utenfor leiligheten. En vesentlig forskjell der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uff i følge alle fordomsfulle folk her i tråden må jeg være ekstremt heldig som i det hele tatt har tak over hodet:

Jeg røyker, har husdyr (to til og med), jeg spiser eksotisk mat som lukter veldig, jeg er enslig forsørger (i ordets rette forstand) og jeg drikker alkohol innimellom. Og for noen tydeligvis dårlig arbeidstaker også. Og i tillegg har jeg gamle inkassosaker på meg fra mitt ekteskap.

Men; jeg er sjelden eller aldri borte fra jobb (4 dager i nåværende arbeidsforhold på 1 år) siden min sønn lå på sykehuset etter et fall som kunne skadet ham for livet og datteren som brakk benet. Jeg betaler mine regner før forfall og jeg betaler husleien 15 dager på forskudd. Depositum var det jeg som nevnte, huseier hadde nemlig ikke tenkt på det! Ikke bråker jeg heller, men ungene høres vel litt innimellom ;) Og røyke? Det gjør jeg ute på den gressplenen jeg får leie sammen med leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...