Gå til innhold

Røykere og leiligheter


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg leier for tiden ut en bolig, og må dobbeltsjekke at den jeg leier ut til faktisk ikke røyker. Og om den sier at den er røyker, men "kan gå ut", så kan jeg ikke leie ut til den personen, da jeg ikke kan stole på at personen går ut hver gang....

Det er mer renslig og trygt å leie ut til de som er definitivt ikke-røykere. Det sier litt om livsstilen og personligheten deres.

Jeg syns dette ble litt vel ekstremt. Hva er det med livstilen og personligheten til de som røyker? Hvordan er jeg forskjellig fra ikke røykere?

Dette ble for dumt for meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg syns dette ble litt vel ekstremt. Hva er det med livstilen og personligheten til de som røyker? Hvordan er jeg forskjellig fra ikke røykere?

Generelt sett (ikke deg spesifikt) er ikke-røykere mer "sunne".

Og kan en arbeidsgiver eller bolighai velge mellom en røyker og en ikke-røyker, faller valget definitivt på ikke-røykeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det lukter røyk hos røykere, også hos de som røyker ute. Så jeg ville valgt en ikkerøyker om jeg skulle leie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter røyk hos røykere, også hos de som røyker ute. Så jeg ville valgt en ikkerøyker om jeg skulle leie ut.

Er ikke dette egentlig diskriminering? Det er i orden at du ikke ønsker røyking inne i leiligheten, det forstår jeg godt. Men å ikke leie ut til en person fordi han eller hun røyker, ute, blir for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette egentlig diskriminering? Det er i orden at du ikke ønsker røyking inne i leiligheten, det forstår jeg godt. Men å ikke leie ut til en person fordi han eller hun røyker, ute, blir for dumt!

Jeg syns ikke det blir for dumt. Røyklukten blir hengende i klærne selv om man røyker ute, og de gir fra seg lukt lenge etter at røyken er ferdigrøyket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det blir for dumt. Røyklukten blir hengende i klærne selv om man røyker ute, og de gir fra seg lukt lenge etter at røyken er ferdigrøyket.

Skal man nekte folk å bruke parfyme i leiligheten da, på samme primiss? At man ikke liker at lukten henger igjen i klærne deres (og derfor kan overføre lukten til leiligheten)? Eller evt. nekte leietaker å ha besøk av røykere over lengere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Skal man nekte folk å bruke parfyme i leiligheten da, på samme primiss? At man ikke liker at lukten henger igjen i klærne deres (og derfor kan overføre lukten til leiligheten)? Eller evt. nekte leietaker å ha besøk av røykere over lengere tid?

Nei, for parfyme har ikke samme sosiale stigma ved seg som røyk. Dessuten er røyklukt som som mange enes om er forferdelig, mens parfyme derimot forsvinner ved utlufting. Røyk setter seg mer i boligen.

Ingen liker en røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal man nekte folk å bruke parfyme i leiligheten da, på samme primiss? At man ikke liker at lukten henger igjen i klærne deres (og derfor kan overføre lukten til leiligheten)? Eller evt. nekte leietaker å ha besøk av røykere over lengere tid?

Parfyme setter seg ikke i andres klær på den måten røyk gjør det.

Om en får besøk av røykende familie eller/og venner spiller jo det ingen rolle for utleieforholdet: om kontrakten sier at det skal være ikke-røyk, så må alle forholde seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg syns ikke det blir for dumt. Røyklukten blir hengende i klærne selv om man røyker ute, og de gir fra seg lukt lenge etter at røyken er ferdigrøyket.

Enig. Røykeluften til en røyker sitter i døgnet rundt vher dag selv om røykeren ikke "tar en røyk" akkurat da.

Ikke rart røykere blir hatet av mange, for det stinker av de hvor enn de går, selv om de ikke "røyker" i øyeblikekt man snakker med de. Ekkelt med røykånde og lukt fra klærne til røykerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men å ikke leie ut til en person fordi han eller hun røyker, ute, blir for dumt!

På ingen måte. Alle jeg kjenner har som krav at den de leier til skal være ikke-røykere. Det er ganske vanlgi verden over...

Det er et harry-stempel å røyke, så hvorfor orke å dra inn den risikoen det medfører inn i en luftig, lys og behagelig ren bolig.

Røykere forbindes ofte med noe urent og noe "man ikke vil ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er ikke dette egentlig diskriminering?

Synes ikke det.

Røykere skader andre passive røykere: uskyldige har blitt rammet i årevis! Endelig har det kommet lovgivning.

Nå vil ingen ha røykere, nettopp fordi det har ført så mye elendighet med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Har ikke lest hele tråden - så jeg svarer på bare påovedinnlegget.

Du kan vel røyke ut? Det er vel noen leilighet hvor det er et lite prosjekt og komme seg ut å få tatt en røyk, men endel steder har balkong/uteplass.

Om jeg hadde hatt en leilighet jeg skulle leie ut ville nok jeg og ønsket at den skulle være røykfri - men så klart kunne en røyker bodd der, han/hun måtte bare gå ut for å røyke.

Jeg røyker selv jeg, men jeg røyker aldri inne i leiligheten min. Og det er få mennesker jeg omgås som faktisk røyker inne hos seg selv lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å drive noen propaganda for røyk her, personlig har jeg ikke et problem med å ikke røyke inne, men det er tåpelig å skulle nekte noen å bo i en leilighet fordi vedkommende røyker; ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kvinge

Dette med røyk inne er absolutt forståelig, på på en måte forstår jeg at en huseier faktisk foretrekker en ikke-røyker. Da slipper h*n å tenke på det.

Jeg har også hørt at folk ikke vil leie ut til røykere hvis utleieenheten er i kjelleren. Da siger gjerne røykelukten opp, evt inn vinduer til utleier, hvis leieboer står utenfor inngangsdøra og røyker.

Dette med dyr derimot. Jeg forstår allergi, jeg har respekt for at folk er skeptiske til å ta inn dyr. MEN jeg synes folk burde være villige til å høre etter før de nekter blankt. For vår del har vi ei bittelita tispe, som røyter svært lite, hun er lett som ei fjær, hun ligger for det meste og sover inne, og hvis vi går tur er hun enten i bånd, og hvis hun skulle være løs, så er hun i beina våre. Utleiers årsak for å nekte husdyr var p.g.a. mer slitasje (ikke mer enn to personer), mer lyd, (ett-to bjeff til dagen), det er barn i huset (hvorfor skal vi la bikkja omgås barna?), det er katter i nabolaget (ja, vi kommer til å følge nøye med slik at bikkja ikke blir spist opp!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allergisk
Det er jo bare å vaske leiligheten godt før man flytter derfra (dersom man leier umøblert).

Nei, det er det faktisk ikke. Litt avhengig av hvor mye det røykes selvfølgelig, men jeg vet om leiligheter/hus som har fått lavere takst pga innrøyka vegger og gulv. Det tar ÅR før det forsvinner.

At noen vil bo i en leilighet det røykes i er hinsides min fatteevne uansett... Alle røykerne jeg kjenner, røyker på balkongen/i hagen uansett :)

Hvis du absolutt vil røyke, så får du kjøpe da vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Sara_*
Jeg syns ikke det blir for dumt. Røyklukten blir hengende i klærne selv om man røyker ute, og de gir fra seg lukt lenge etter at røyken er ferdigrøyket.

For noe tull .. jeg er ikke-røyker - men har en hjemmeboende sønn som røyker ute. Kjenner aldri røykelukt i huset vårt .. og da jeg solgte det for noen uker siden så gikk huset for 1,5 mill OVER prisantydning. Så at noen hadde røykt ute i hagen trakk ihvertfall ikke ned prisen. Hund har jeg forresten også .. :ler: så etter endel innlegg her burde jeg vel heller fått 1,5 mill UNDER prisantydning.

Jeg leier selv ut en leilighet og kunne aldri tenkt meg å nekte røykere å leie så lenge de ikke røyker inne. Det må være måte på hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull .. jeg er ikke-røyker - men har en hjemmeboende sønn som røyker ute. Kjenner aldri røykelukt i huset vårt .. og da jeg solgte det for noen uker siden så gikk huset for 1,5 mill OVER prisantydning. Så at noen hadde røykt ute i hagen trakk ihvertfall ikke ned prisen. Hund har jeg forresten også .. :ler: så etter endel innlegg her burde jeg vel heller fått 1,5 mill UNDER prisantydning.

Jeg leier selv ut en leilighet og kunne aldri tenkt meg å nekte røykere å leie så lenge de ikke røyker inne. Det må være måte på hysteri.

Takk skal du ha :) Jeg begynte å tro at det kun var jeg som syntes dette klinget rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her var det mange fordomsfulle folk.

Da ville ikke jeg leid ut til folk som drikker alkohol!

Tenk hva som kan skje med mine utleieleiligheter når folk drikker! (Kreativ hjerne og god fantasi)

"Dere" snakker om leiligheter som tydeligvis ikke blir vasket regelmessig, siden de er så møkkete.

Da er det nok ikke bare røyken som har satt spor.

Det går an å male tak og vegger før en flytter fra en utleieleilighet.( For de hysteriske, så kan dere ha det i leiekotrakten.)

Blir det ikke gjort, så lei noen til å male og trekk det fra depositiumet.

Røyker selv og har verandadøra oppe så sant det ikke er mange kuldegrader.

Har en datter som er hysterisk for røyk og hun har enda ikke klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange "hysteriske" og fordomsfulle folk. :hakeslepp:

Det virker som om at mange av dere ønsker at røykere skulle utryddes.

Slik som vi blir fremstilt her så er vi dumme, ekle, skitne og harry.

Vi har visst problemer med personligheten vår også... :eeeh:

Jeg er som nevnt tidligere i mot å røyke inne, men det blir vel nazi å nekte folk som røyker ute å leie???

Hvem andre er det på listen deres som ikke får leie hos dere? Innvandrere? Homofile? Overvektige? Enslige mødre? Handikappede?

Tror jeg hadde nektet fordomsfulle folk å leie hos meg jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...