Gå til innhold

Røykere og leiligheter


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg titter litt på leiligheter for tiden, jeg kunne nemlig tenke meg å flytte ganske snart. Jeg har vel bladd gjennom godt over et par hundre leiligheter nå, og finner sjelden, eller aldri, en leilighet der det ikke står IKKE-RØYK. Er det i det hele tatt mulig å være røyker i dette landet lenger? Og har utleiere lov til å nekte leietaker å røyke i en leilighet de faktisk betaler for å bo i? Har ikke folk rettigheter sånn sett? Det er jo bare å vaske leiligheten godt før man flytter derfra (dersom man leier umøblert). Mulig jeg er naiv nå, men jeg lurer virkelig på det.

Når jeg først er i gang kan jeg godt nevne det med husdyr også. Det skal vel ganske tungtveiende årsaker til for at utleier kan nekte en å ha husdyr. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det kan ta lang tid å bli kvitt lukten i en innrøykt leilighet. De må jo tenke på fremtidige leietakere også, eller om de kanskje selv skal bo der en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Rent juridisk vet jeg ikke om det er hjemmel for å nekte folk å røyke inne. Det kommer ikke noe fram i husleielovenm men det er jo blitt sedvane på et vis.

Når det gjelder husdyr skal huseier ha en god grunn til å nekte deg det ja. Mange kontrakter har en klausul om at husdyr ikke er tillatt uten huseiers samtykke. Det skal mye til å nekte samtykke, men dersom det er snakk om hybel i utleiers bolig og denne er allergisk for eksempel kan det nektes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mulighet til å være røyker her i landet, det er ikke verre enn å lunte ut av døra før man fyrer opp det. Det er da ganske klart hvorfor en huseier ikke vil at leietaker skal røyke inne i leiligheten, det gjør det selvfølgelig vanskeligere å få nye leietakere når røykeren flytter ut, og jeg tipper det til og med kan ha en effekt på hvor mye man evt får solgt leiligheten for senere. Det kan godt hende du som røyker (antar jeg) ikke merker lukta i leiligheten etter å ha vasket den, men jeg skal love deg at den river i nesa til en ikke-røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Har utleiere lov til å nekte leietaker å røyke i en leilighet de faktisk betaler for å bo i? Har ikke folk rettigheter sånn sett? Det er jo bare å vaske leiligheten godt før man flytter derfra (dersom man leier umøblert). Mulig jeg er naiv nå, men jeg lurer virkelig på det.

Når jeg først er i gang kan jeg godt nevne det med husdyr også. Det skal vel ganske tungtveiende årsaker til for at utleier kan nekte en å ha husdyr. Eller?

Det er jeg sterkt uenig i!

Det er absolutt ikke "bare å vaske leiligheten godt" før man flytter ut, i forhold til røyking.

Røyklukt setter seg i veggene og i hele boligen uansett hvor mye en lufter og vasker. Jeg ville aldri ha tillatt røyking i min bolig. Om jeg merket at en som har leid der har røyket (at lukten var merkbart i veggene), ville jeg ha holdt igjen depositum og gått i gang med helrensing av alt.

Husdyr kan være så mangt....mange vil ikke ha den lukten og fare for skade husdyr kan medføre. Foret som husdyr spiser lukter ganske ofte og det setter seg raskt i en leilighet.

Men det er klart, har du husdyr og er røyker, så sliter du litt i boligmarkedet. Men det skal finnes boliger til leie for dere også! Det finnes vel noen som selv røyker og har husdyr, som vil leie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes ikke det er det minste rart at folk ikke ønsker å leie ut til røykere. Som andre skriver over her, er jo lukten nesten umulig å bli kvitt. Dessuten vil jo alt i leiligheten bli missfarget, slik at tak, vegger og golv må byttes eller males, når røykeren flytter ut. Er leiligheten itillegg møblert, vil jo alle møblene være mer eller mindre ødelagte). Bor utleier i samme bolig, trenger røyklukt inn til han. (Det vil jo også være et problem om leietaker røyker utenfor sin leilighet, og det lukter opp på terassen til eier.

Ang. husdyr, så er lukten også der veldig stram... (ikke misforstå - jeg liker dyr, men jeg svarer bare utifra hva jeg tenker om spørsmålet). Dessuten så er det mange dyr, som fører til mye slitasje i en leilighet. Skader på parkett etter klør, skader på dører (dyr skraper gjerne når de vil inn) osv...Itillegg er det ikke bare å vaske et hus, og så er alt etter dyret borte. Dette kan skape store problemer for andre leietakere.... (evt. problemer bare å få inn nye..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg er selv røyker, og ser ingen problemer med at utleiere ikke vil at jeg skal røyke inne. Jeg går gjerne ut og røyker, i all slags vær. Jeg tjener jo på det selv! Bedre inneluft og lukt. Og innerøyking setter ikke bare lukt, det misfarger tapet og maling, og som Myrthel sier, om det er møblert leilighet, så er møblene ødelagt for alltid om en innerøyker bor der.

Min erfaring er at det bare er å ta kontakt selv om det står ikke-røyk så lenge du er klar for å røyke ute. De fleste huseiere jeg har vært borti har syntes det har vært okey. Når det gjelder husdyr har jeg vært borti litt forskjellig. De som ikke vil ha folk med gullfisk eller hamster engang, til de som har det i annonsen for å "avskrekke" menneskene med 2 schæfere eller 4 katter, men gjerne vil la deg ha en innekatt eller én enkelt hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg håper virkelig du ikke er en av de som har husdyr som også røyker inne, sammen med dyret.

Husdyr som røyker inne ville i hvert fall ikke jeg ha leid ut til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Aldri sett fingrene til en røyker du eller? Spesifikt tobakksrøykere, som ikke har et filter som beskytter fingrene mot den verste misfargingen...

Du skulle sett hvordan veggene i mamma sin gamle leilighet så ut når vi skulle vaske ut der. Vi malte stueveggene hvite når vi flyttet inn. Fire år etterpå var de gulhvite etter hennes innerøyking. Rommet mitt var malt med samme fargen, og du så tydelig forskjell på fargen på de to rommene... Rommet mitt hadde nemlig alltid lukket dør og hadde aldri blitt røyket i.

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk bare å gå ut :)

Jeg skjønner godt at utleiere ikke ønsker røyking inne i leiligheten.

Da jeg flyttet inn her var takplatene gule av røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dora Flanica

Vi skulle vaske ut leiligheta til bestemor, var et sjokk å oppdage hvor hvite veggene egentlig var, bak et tykt gulbrunt lag av nikotin. Og det stinket røyk der mange år etter at bestemor flytta ut. Har man valgt å røyke, så må man ta konsekvensene av det.

Når det gjelder husdyr, jeg har hatt tre ildere i et kjempebur, og flyttet rundt med dem, opplevde sjelden at husverter sa nei pga dem, hørte heller ingen klager. Men hadde forstått det hvis noen ikke ville ha meg og ildrene i huset. Det er uansett det samme som jeg sa over her, har man valgt å ha kjæledyr, så må man ta følgene.

Røyk og dyr kan forringe boligverdien, det er forståelig at utleiere da forbyr dyr og røyk.

http://www.aftenposten.no/bolig/article728907.ece

Leiligheta er ikke din, selv om du betaler husleie. Må innrømme at jeg hadde akseptert normalt kjæledyrhold, som en katt, eller en hund, men ikke røyking hvis jeg leide ut, siden dyrelukt forsvinner fortere enn røyklukt, ifølge min erfaring.

Endret av Dora Flanica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv røyker og skulle til tider ønske jeg slapp å dra meg ut i all slags vær for å røyke, men jeg gjør heller det enn å røyke inne. Det stinker og setter seg i vegger og tak.

Jeg har akkurat vært med å vaske ut et hus hvor det har vært røykt inne i mange år. Jeg brukte TRE bøtter med salmiakk vann for å få EN dør ren! Vi trodde glasset i døren var i en slags gulfarge, men det var egentlig vanlig glass.

Det samme gjaldt alle flater i huset, det var så vemmeligt, det må sees for å tro det. Gule, nikotinfargede vegger, tak, dører, lister, ventiler, skaper... Det var skikkelig vemmelig!

Furutaket måtte vaskes og males 5 ganger(to forskjellige, grunning for å stenge resten av nikotinen og lukten inne og vanlig maling på topp)

Forstår godt at utleiere ikke vil ha røyk inne i leiligheten! Som sagt, jeg røyker selv.

Men jeg skulle ønske at flere godtok dyr, men det er en annen sak......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg leier for tiden ut en bolig, og må dobbeltsjekke at den jeg leier ut til faktisk ikke røyker. Og om den sier at den er røyker, men "kan gå ut", så kan jeg ikke leie ut til den personen, da jeg ikke kan stole på at personen går ut hver gang....

Det er mer renslig og trygt å leie ut til de som er definitivt ikke-røykere. Det sier litt om livsstilen og personligheten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Fingre blir ikke misfarget med mindre man røyker uten filter. Dessuten så skal du bo i en leilighet GANSKE lenge og røyke GANSKE intenst dersom veggene (!) skal misfarges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fingre blir ikke misfarget med mindre man røyker uten filter. Dessuten så skal du bo i en leilighet GANSKE lenge og røyke GANSKE intenst dersom veggene (!) skal misfarges.

Spiller ingen rolle...ville aldri ha leid ut til en røyker uansett. Det er bare ekkelt.

Dyr og røyk...fysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle

Jeez, jeg er glad for at jeg ikke skal ut på leiemarkedet. Jeg er svartelistet; røyker OG har husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt de som ikke vil leie ut til røykere jeg, i alle fall ikke godta innerøyking.

Vi eier, men tillater aldri en eneste røyk inne uansett. Og hadde jeg gått på visning i et hus som det luktet at de røyket inne i... da ahdde vi bare gått. Dette må huseier også tenke på, om det skulle være aktuelt å selge, så er verdien kraftig redusert om det er røyket inne, det er ikke bare,bare å få bort den lukta nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...