Gå til innhold

Hvor ofte bytter dere håndklær?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Oda_*
:klø: Det er ikke alle som bryr seg så veldig om hvor "stilig" alt skal være hele tiden.... !!!!!

Vi bor for tiden 5 voksne mennesker sammen i et hus og da er det veldig ustilig og upraktisk å ha 5 håndklær hengende over dusjen til enhver tid.

Hvordan vet man hvilket som er ens eget? Ville du tørket deg med håndklær andre hadde brukt?

Jeg har valgt å kjøpe inn mange håndklær slik at jeg ikke trenger vaske dem hver dag - det holder med annenhver dag. Og jeg er faktisk opptatt av enkelhet når det gjelder klesvask - kjøper aldri håndklær i alle slags farger - jeg har hvite som kan vaskes sammen.

Jeg sorterer klesvasken i 2 hovedgrupper - hvitt som går med håndklærne og farget som går i egen vask. Så har jeg kluter vi bruker til husvasken og kjøkken - disse vaskes en dag i uken slik at de er rene til vaskehjelpen kommer.

Faktisk så tror jeg at jeg er mer gjennomtenkt når det gjelder klær og klesvask enn de fleste andre. Jeg syr og fikser klær som går i stykker - istedet for å kjøpe nytt. Klærne mine henges opp etter bruk jobb - jeg har egne klær jeg slenger med hjemme. På den måten holder klærne mine langt lenger enn de som slenger de rundt - rent og skittent om hverandre. Jeg kjøper dyre, klassiske klær som holder seg i årevis - kontra det å bestille klær på nettet hver måned eller å kjøpe en haug med H&M-klær som blir stygge etter et par måneders bruk.

Man kan ikke se om en person er miljø-opptatt ved å dømme meg som kjører en maskin med hvitvask annenhver dag .. man må se på helheten ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vi bor for tiden 5 voksne mennesker sammen i et hus og da er det veldig ustilig og upraktisk å ha 5 håndklær hengende over dusjen til enhver tid.

Hvordan vet man hvilket som er ens eget? Ville du tørket deg med håndklær andre hadde brukt?

Jeg har valgt å kjøpe inn mange håndklær slik at jeg ikke trenger vaske dem hver dag - det holder med annenhver dag. Og jeg er faktisk opptatt av enkelhet når det gjelder klesvask - kjøper aldri håndklær i alle slags farger - jeg har hvite som kan vaskes sammen.

Jeg sorterer klesvasken i 2 hovedgrupper - hvitt som går med håndklærne og farget som går i egen vask. Så har jeg kluter vi bruker til husvasken og kjøkken - disse vaskes en dag i uken slik at de er rene til vaskehjelpen kommer.

Faktisk så tror jeg at jeg er mer gjennomtenkt når det gjelder klær og klesvask enn de fleste andre. Jeg syr og fikser klær som går i stykker - istedet for å kjøpe nytt. Klærne mine henges opp etter bruk jobb - jeg har egne klær jeg slenger med hjemme. På den måten holder klærne mine langt lenger enn de som slenger de rundt - rent og skittent om hverandre. Jeg kjøper dyre, klassiske klær som holder seg i årevis - kontra det å bestille klær på nettet hver måned eller å kjøpe en haug med H&M-klær som blir stygge etter et par måneders bruk.

Man kan ikke se om en person er miljø-opptatt ved å dømme meg som kjører en maskin med hvitvask annenhver dag .. man må se på helheten ..

Ser at du ikke liker å ha farge på håndklærne, men det er faktisk ikke så dumt! Vi har rosa, svart, turkis, grønn og orange håndkler. Alle har sin farge og det er ingen problem å henge de til tørk og bruke de på nytt neste dag! Jeg har ikke hatt noe problem med at det svarte håndkleet har farget av på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*
Ser at du ikke liker å ha farge på håndklærne, men det er faktisk ikke så dumt! Vi har rosa, svart, turkis, grønn og orange håndkler. Alle har sin farge og det er ingen problem å henge de til tørk og bruke de på nytt neste dag! Jeg har ikke hatt noe problem med at det svarte håndkleet har farget av på de andre.

Ja, enig i at det kunne vært lurt. Men nå skal snart tre av husets beboere flytte ut så da er det ikke noe stor problem lenger. Da er vi bare to igjen og da har jeg så mange håndklær at det holder å vaske 1 gang i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Oda, kjører ensfarget. Og meg frister det lite å gnukke daggammel fotsopp og løse rompehår i trynet, så her vaskes dusjhåndkle etter hver dusj. Dvs. to til tre om dagen, men bruker vanlig håndklesize, og fordrar ikke dusjhåndklær.

Håndvaskens og kjøkkenets vasker jeg etter behov. Om det skiftes hver dag, hver tredje eller en gang i uka, beror på om de blir skitne eller for våte.

Våte håndklær henger på egne knagger ved skittentøykurven. Og når håndklekurven er full, er også maskina det, og da er det kokvask som gjelder. Å jess beibi. 90 dampende hete varmegrader. Og ikke noe skyllemiddel, som gjør at håndkleet slutter å suge, men bare flytter vannet rundtom på kroppen.

Harmdirrende miljøfreaks eller ei. Jeg går heller gjennom det der independencedaygreiene enn å bruke gammelhåndkle. Det skal forresten ikke så mange basselusker til på et fuktig håndkle i et varmt og fuktig rom, før de har den celledelingsorgien... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*
Vi bor for tiden 5 voksne mennesker sammen i et hus og da er det veldig ustilig og upraktisk å ha 5 håndklær hengende over dusjen til enhver tid.

Hvordan vet man hvilket som er ens eget? Ville du tørket deg med håndklær andre hadde brukt?

Man kan ikke se om en person er miljø-opptatt ved å dømme meg som kjører en maskin med hvitvask annenhver dag .. man må se på helheten ..

Vi har egne stativ på badet. Henger de aldri over dusjen. Fort tørker de også. Vi har altså egne plasser til badehåndkle. Så har vi også 2 bad. Ett til barna, og ett til de voksne.

Helt enig. Det er helheten som som gjelder. Bra :) Og der kan vi nok alle sammen bli bedre! Så lenge alle har et bevisst forhold til dette, så er det jo veldig, veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skifter håndkle etter 2 dusjer, både kroppshåndkle og det til håret.

Håndhånkleet bytter vi hver fredag.

Vasker alle håndkleer på 95 grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
synes ikke det er så veldig hygenisk å bruke samme håndkle to ganger, med tanke på hvor vi tørker oss.

Er ikke ræva og musa di rein når du tørker deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to håndklær, et lite til håret og et stort til kroppen. Bruker hvert håndkle to ganger, og bytter annenhver gang. Altså når jeg bruker hårhåndkleet for andre gang bruker jeg dette til å tørke meg nedentil også går det i skittentøyet og det andre håndkleet brukes om igjen ved neste dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bytter vi dusjhåndklær en til to ganger i uken, så sant vi ikke drar dem med oss på soverommet eller lignende så vi glemmer at vi har håndklær i bruk. Til vanlig henges de opp på faste knagger på badet (til dere som er mange i familien, hvorfor ikke ha en knagg til hvert familiemedlem?), der de lufttørker raskt. Vi har heller ikke dusjkabinett, men bruker nal for å få vekk det meste av vannet fra gulvet, og vasker også badegulvet ofte, så det er nokså rent. Dermed holder det å ha en egen, liten håndduk til å tørke gulvet, den blir bare litt våt og tørker også raskt.

Jeg surrer som regel så lenge uten klær etter en dusj at jeg like gjerne kunne ha lufttørket, så problemet med underlivsbakterier på håndduken er et ikke-tema... :sjenert:

I tillegg samler jeg inn håndklær og lignende når jeg uansett må vaske en maskin med 60-graderstøy, for å få full maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker i hvert fall en uke, synes ikke de blir så fryktelig skitne så fort. Har heller ikke fått noen mistenksomme sykdommer fra håndklebasiller ;)

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...