Gå til innhold

Zzyzx skal bli ferskvannsfisk


Zzyzx

Anbefalte innlegg

Nå er det nok. Jeg er feit (størrelse 44-46) og det vil jeg ikke være lenger. Det er litt vanskelig å begynne på noe, siden jeg ikke liker trening og bare er støttemedlem på treningssenter. Vel, det skal sies opp snarest råd, for jeg kommer ikke til å bruke det.

Jeg skal heller begynne å svømme. Svømming er fint, det liker jeg veldig godt. Jeg elsker å svømme lengde på lengde og bare la tankene flyte fritt. Svømmer gjerne 1000 meter på en økt selv om jeg er fullstendig utrent.

Så jeg lager denne boka for å holde meg selv litt i ørene og holde litt kontroll på framgangen. Kanskje det funker denne gangen?

Vitale mål kommer senere, men jeg er 1,63 og antageligvis rundt svimlende 90 kilo... Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra! :) Jeg har vært på din størrelse, og jeg vet at det kan endres!! Svømming er veldig deilig. Det er det lenge siden jeg har gjort. Når jeg tenker meg om, så må jeg få gjort det snart :Nikke:

*følge med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha første økt onsdag i neste uke. Skal ha med ei venninne, for jeg liker ikke helt å gå sånne steder alene første gang. Mye tryggere å ha med meg andre. Det er ca to kilometer fra svømmehallen til heimen, så der skal det enten sykles eller gås. Ikke buss.

Så innen onsdag må jeg få kjøpt badedrakt, svømmebriller og badehette. Badehette er strengt tatt ikke nødvendig, men med langt og tjukt hår er det bare tull å ikke ha det.

Sånn ellers så kan det jo nevnes at jeg sliter litt med mat. Ikke i den forstand at jeg har en spiseforstyrrelse, men jeg er dårlig på å spise nok og regelmessig. Jeg spiser f.eks. ikke frokost, men det har sin helt naturlige årsak i at jeg blir kvalm av det. Blir ofte ikke noe mat før lunsj, og da har jeg vært våken noen timer.

Etter hvert skal jeg inn i en slags skift-ordning på jobb der jeg skal begynne klokka 11 annenhver uke, så de ukene blir det morgensvømming på meg. Tenker det blir bedre enn å svømme i kø i helgene.

Selv om jeg begynner med svømming på onsdag så betyr ikke det at jeg ligger på latsiden nå. Jeg fortsetter med å tenke nøye gjennom hvilken mat jeg spiser og jeg fortsetter med å gå lange kveldsturer med samboeren. Så jeg er jo strengt tatt i gang uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innkjøp er gjort, jeg måtte jo starte helt fra begynnelsen. Badedrakt, badeslippers, badehette og svømmebriller. Nå har jeg investert såpass mye at jeg ikke kan gi meg med det første. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første økt er over. 1000 meter på rundt 50 minutter, inkludert en ganske lang pause i midten pga kramper. Det føles egentlig ganske godt. Jeg er fornøyd med meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg egentlig forvente av effekt av svømming to dager i uka? Jeg holder høyt tempo og pulsen blir ganske høy, men jeg vil helst ikke begynne å regne og telle for det tar hele gleden ut av det. Foreløpig vil jeg heller ikke gjøre mer enn å svømme to dager i uka, jeg mister hele motivasjonen hvis jeg plutselig skal gjøre veldig mye.

Men litt bør det jo hjelpe selv om det er det eneste jeg egentlig trener? Vi går tur hver kveld på alt mellom en halv og en time, men tempoet der er ikek spesielt høyt.

Svømt 1000 meter i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte også å svømme to ganger i uka, men jeg telte runder slik at jeg kunne holde styr på hvor mange meter jeg klarte i løpet av én time. På den måten så jeg fremgangen. Du teller jo runder åpnebart, siden du vet hvor langt du har svømt. Hva mener du da med å regne og telle? Man trenger jo ikke se på klokka mer enn to ganger - før du hopper i bassenget og når du går opp :) Da ser du jo fremgangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat lengdene holder jeg kontroll på for å sjekke progresjon og sånt. Men der stopper "telling" i den forstand at jeg ikke kommer til å sjekke pulsen eller beregne noe som helst for å determinere effekten av treningen, og dette inkluderer telling av kalorier. Jeg har prøvd det før og det går bare galt. Er noe i hodet mitt som bare tipper over hvis jeg må begynne å tenke over slike ting.

Jeg er heller ikke av typen som hopper på vekta i tide og utide, rett og slett fordi det ødelegger hele greia for meg. Veier meg kanskje annenhver måned, hvis jeg husker det. Mye gøyere å finne ut av at buksa plutselig er for stor enn å konstatere 400 grams vektnedgang denne uka. Blir færre nedturer på den måten. :)

I går fikk jeg endelig den fantastiske kjøkkenmaskinen min igjen etter at den har vært i eksil i Bergen i flere år. En serie uheldige omstendigheter har ført til at den ikke har vært meg i hende siden 2006. Men nå er den her og jeg har feiret det hele med å lage en skikkelig god smoothie med bringebær, Tine Sans vaniljeyoghurt og litt eplejuice. Vi har en blender fra Clas Ohlson, men den duger strengt tatt ikke til noe som helst, den kvelder jo bare vi tenker på å fiske fram fryste jordbær. Det gjør ikke Magimixen min, den takler alt. Den kommer nok til å bli brukt en del i dag av pur gjensynsglede. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i svømmehallen på onsdag, da økte jeg innsatsen med 500 meter, mest fordi venninna mi har litt mer konkurranseinstinkt enn jeg har godt av. Det er jo bra også, for hun vet hvordan man får resultater av trening og derfor presser hun på litt ekstra. Nå skal det også sies at hun ikke var med siden hun ble forkjøla, men jeg følte presset likevel. :ler:

I dag sliter jeg med hofteleddet så det ble "bare" 1000, men jeg bruker ikke så lang tid på det som jeg gjorde første gangen. Det tar ikke så lang tid å merke resultater som jeg trodde.

Middagen i dag blir komper på sørlandsk vis, altså med kjøtt i midten og servert med smør og sukker. Sikkert ikke spesielt sunt, men det erti år siden sist jeg spiste sånt og jeg har hatt lyst på det i de ti årene.

Forresten så var startvekten min 86,9 kilo, altså omtrent der jeg tenkte jeg var i mitt anslag i første innlegg. Det tar nok litt tid før jeg veier meg igjen, men nå vet jeg iallfall hvordan det var da jeg begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Heh, lenge siden. Jeg sliter med motivasjonen, men det går da framover. Jeg er to kilo lettere enn i forrige innlegg, men akkurat svømming og trening ellers går det trått med. Jeg har fokusert litt mer på mat i det siste, så det er vel derfor jeg ikke har gått opp. De to kiloene tar jeg med en klype salt, vi får se hvordan det ligger an i neste uke.

Nytt er at samboeren har kastet seg på svømminga sammen med meg og vi var i svømmehallen i går. Jeg satte ny personlig rekord på tusenmeteren og kan nå konstatere at jeg gjør unna det på under en halvtime. Som er en kraftig forbedring.

Men en ting jeg sliter med er lysten på salt snacks. Der sliter jeg virkelig. Å bare ta en håndfull funker vikelig ikke og jeg har samme avhengighetsforhold til salt som mange andre har til sukker. Sukker bryr jeg meg derimot ikke spesielt mye om. Jeg tror jeg må enten avvenne meg med det hele, eller finne et godt alternativ. Får fundere litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...