Gå til innhold

Søppeltømming


Soon

Anbefalte innlegg

Her jeg bor (Hedmark) er det alt for dårlig opplegg med renovasjon.

Altså vi sorterer jo i dunker for papir, restavfall og bioavfall.

På sommerne tømmes bioen hver uke.

Ellers i året annenhver uke, mens restavfall og papir tømmes hver fjerde uke...

Bioavfall er jo det som det er minst av, og har mer problem med lukt fra restavfall som har litt rester og sånt som lukter.

Venter baby nå i august, og gruer meg virkelig til hvordan det blir med restavfallet her når vi skal kaste bleier i tillegg...

Andre som opplever det samme?

Eller som har noen gode råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har ei jente på drøyt et år og har en til i vente. Her jeg bor tømmes restavfallet hver 4. uke hele året. Restavfallsdunken lukter utedo lang vei og er skikkelig udelikat pga bleiene som kastes. Når den er full, det kanskje er igjen en uke til de kommer å tømmer og det er en varm dag, er det faktisk udelikat å sitte i hagen, for med rett vindretning, kommer utedolukta...

Anbefaler å bruke bleiedunk med refiller, OG et par lag plastposer utenpå for å forsegle så godt som mulig, men lukt blir det uansett når det får ligget i resafallsdunken ei stund. Merker stor forskjell på restafall-lukten når vi har gått tom for refill til bleiedunken. Noen påstår at det ikke har noe for seg, men det hjelper for den aller verste lukta. For å spare på refillene, lønner det seg å bruke dunk med refiller kun til bæsjebleiene og heller bare bruke vanlig plastpose/søppelpose til tissebleier.

Btw. Frem til babyen begynner med fast føde og har det godt etablert, lukter bleiene svært lite, så inntil da vil ikke lukten være så avskrekkende i restavfallsdunken heller. Råder deg til å undersøke om kommunen du bor i gratis oppgraderer småbarnsfamilier med bleiebarn opp til 3 år, til større restavfalldunk. Skal love deg bleieavfallet tar opp MYE plass og man får nesten ikke plass til det man skal kaste ellers av restavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg bor også i Hedmark, og synes renovasjonen i vårt område fungerer utmerket. Her hentes bioavfallet hver andre uke året rundt, mens plast og restavfall hentes hver fjerde uke. Med vår avfallsordning er det plastfraksjonen som blir absolutt størst i vår husholdning.

Hvis det lukter av restavfallet ditt tyder det på at det foregår biologisk nedbrytning av ett eller annet du har kastet. Dette tyder på at det havner ting i restavfallet som ikke hører hjemme der.

Nå vet ikke jeg hvor i Hedmark du bor, men hos oss sorterer bleier og bind under våtorganisk avfall. Da må du pakke det i papirpose (ikke plast). Papirposene er selvsagt ikke lufttette, men i og med at dette til og med er en godkjent ordning i barnehager regner jeg med at problemet ikke er større enn at en burde kunne gjøre det hjemme også. Vi har ikke barn selv, men har flust av barnefamilier rundt oss, og det har fungert for de vi kjenner, i alle fall.

Jeg vil råde deg til å finne ut om bleier skal sorteres som restavfall eller våtorganisk der du bor. Kanskje blir bleiene hentet hver uke!

Dette fant jeg på renovasjonsselskapets hjemmesider som tips mot lukt (og frost):

Tips mot frost, fukt og lukt!

Legg avispapir/tørkepapir i posen med våtorganisk avfall hvis avfallet er fuktig

Prøv fortynnet eddikblanding å dusj over avfallet mot lukt

Legg avis i bunnen av beholderne for å trekke opp fuktighet og hindre fastfrysing

Rengjør beholderne ofte

La beholder stå i skyggen

Lykke til, både med avfallssortering og familieforøkelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Jeg har bodd ett sted med samme opplegg, og der kunne brukte bleier og bind kastes i matavfallet, så det kan jo være verdt å sjekke ut. Min erfaring erogså at dersom man er flink til å sortere ut papir, plast, matavfall, glass og hermetikk så er tømming hver 4. uke mer enn nok for en husstand med to-tre personer. Og dersom du likevel har problemer er det bare å kjøpe større dunk, eller levere ekstra på den lokale avfallsstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i Hedmark, og synes renovasjonen i vårt område fungerer utmerket. Her hentes bioavfallet hver andre uke året rundt, mens plast og restavfall hentes hver fjerde uke. Med vår avfallsordning er det plastfraksjonen som blir absolutt størst i vår husholdning.

Hvis det lukter av restavfallet ditt tyder det på at det foregår biologisk nedbrytning av ett eller annet du har kastet. Dette tyder på at det havner ting i restavfallet som ikke hører hjemme der.

Nå vet ikke jeg hvor i Hedmark du bor, men hos oss sorterer bleier og bind under våtorganisk avfall. Da må du pakke det i papirpose (ikke plast). Papirposene er selvsagt ikke lufttette, men i og med at dette til og med er en godkjent ordning i barnehager regner jeg med at problemet ikke er større enn at en burde kunne gjøre det hjemme også. Vi har ikke barn selv, men har flust av barnefamilier rundt oss, og det har fungert for de vi kjenner, i alle fall.

Jeg vil råde deg til å finne ut om bleier skal sorteres som restavfall eller våtorganisk der du bor. Kanskje blir bleiene hentet hver uke!

Dette fant jeg på renovasjonsselskapets hjemmesider som tips mot lukt (og frost):

Tips mot frost, fukt og lukt!

Legg avispapir/tørkepapir i posen med våtorganisk avfall hvis avfallet er fuktig

Prøv fortynnet eddikblanding å dusj over avfallet mot lukt

Legg avis i bunnen av beholderne for å trekke opp fuktighet og hindre fastfrysing

Rengjør beholderne ofte

La beholder stå i skyggen

Lykke til, både med avfallssortering og familieforøkelse!

Våtorganisk avfall? Hva vil det si da?

Vi har restavfalldunk, bioavfalldunk og papirdunk....

Ang lukten så regner jeg med det er f.eks litt matrester og sånn fra f.eks kjøttdeig/kyllingfilet pakker og sånt som lukter, for vi er veldig flinke til å sortere alt....

Har sendt mail til søir (renovasjonsfirmaet) ang dette med bleier, så vi får se om jeg får svar :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Våtorganisk avfall? Hva vil det si da?

Vi har restavfalldunk, bioavfalldunk og papirdunk....

Ang lukten så regner jeg med det er f.eks litt matrester og sånn fra f.eks kjøttdeig/kyllingfilet pakker og sånt som lukter, for vi er veldig flinke til å sortere alt....

Har sendt mail til søir (renovasjonsfirmaet) ang dette med bleier, så vi får se om jeg får svar :)

Takk for svar!

Det som heter bioavfall hos dere heter våtorganisk hos oss. Det er samme fraksjon. :)

Bleier kan sorteres i bioavfallet i Søir-området. Det står på Søir sine hjemmesider. Der er det sorteringsguide for de ulike avfallsfraksjonene, og her er den for bioavfallet:

http://www.soir.no/docs/sorteringsguide%20bio.pdf

Her er lenke til sortering av de andre fraksjonene:

http://www.soir.no/husholdning/index.asp?menuItem=49

Hos oss har vi fått beskjed om å skylle/tørke av matrester fra emballasje. Da blir det mindre lukt, og renovasjonsselskapet unngår problemer med organisk avfall "på avveier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved bruk av tøybleier og tøybind/mooncup både frigjør man plass i avfallsdunken og unngår lukta i dunken. Kanskje kommunen til og med gir støtte til kjøp av tøybleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på søir sine sider men fant ikke den tømmeanvisningen igår, men fikk svar på mail fra de idag at man kan kaste bleier i bioavfallet ja :jepp:

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agurkolat

Dra til nærmeste miljøstasjon og tøm bosset ditt dar! Jobbar sjølve på miljøstasjon, og me tar i mot alt moglegt. Sjå innpå nettsido til dei som driv med boss dar du bur, så står da kvar dei har miljøstasjoner. Som oftast gratis og levera alt moglegt dar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til nærmeste miljøstasjon og tøm bosset ditt dar! Jobbar sjølve på miljøstasjon, og me tar i mot alt moglegt. Sjå innpå nettsido til dei som driv med boss dar du bur, så står da kvar dei har miljøstasjoner. Som oftast gratis og levera alt moglegt dar!

Vi har ikke bil så er ikke bare bare... :)

Men ser ut som vi fant en løsning på det ettersom bleier kan kastes i bio - ellers takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle til å tipse om tøybleier jeg også. Her er vi så heldige at vi får 1000 kroner i støtte fra renovasjonsselskapet dersom vi bruker tøy. Helt genialt! Renovasjonsselskapet blir spart for rundt 1 tonn boss pr. barn, noe som ellers hadde gått rett til forurensende forbrenning, siden det meste i en vanlig bleie er plaststoffer som ikke brytes ned med det første. Vi får tilskudd til bleiene som gutten kommer til å bruke og slipper unna en god del illeluktende søppel selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å tipse om tøybleier jeg også. Her er vi så heldige at vi får 1000 kroner i støtte fra renovasjonsselskapet dersom vi bruker tøy. Helt genialt! Renovasjonsselskapet blir spart for rundt 1 tonn boss pr. barn, noe som ellers hadde gått rett til forurensende forbrenning, siden det meste i en vanlig bleie er plaststoffer som ikke brytes ned med det første. Vi får tilskudd til bleiene som gutten kommer til å bruke og slipper unna en god del illeluktende søppel selv. :)

Smart :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...