Gå til innhold

Gjenferd, fly, flyhavarikommisjonen


Gjest Gjest_Bille_*

Anbefalte innlegg

Gjest VinglePetter
Min vitenskap om ting trenger nödvendigvis ikke bevises, så lenge jeg vet selv hva jeg har sett.

Gud bedre.

Ja, det er mange idioter mellom himmel og jord, enn det man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann
Gud bedre.

Ja, det er mange idioter mellom himmel og jord, enn det man skulle tro.

Jepp! Ordet "viten" i vitenskap er jo der bare til pynt må du vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bille_*
Gud bedre.

Ja, det er mange idioter mellom himmel og jord, enn det man skulle tro.

Ja, og du er vel en av dem, som fornektet at den episoden i det hele tatt fantes?? Og nå er det altså lagt frem bevis på at det gjør den... :fnise:

Tusen takk til dere som fant link!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Jeg har sett på episoden nå, og snakket om spøkelser varte i ca 2 minutter eller noe. Det kalles en digresjon. Noen synes tydeligvis det var viktig å ha det med i programmet. Det var helt tydelig hva flyselskapet og flyprodusenten mente om disse historiene. Jeg fikk ikke større respekt for programmserien nå for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bille_*
Jeg har sett på episoden nå, og snakket om spøkelser varte i ca 2 minutter eller noe. Det kalles en digresjon. Noen synes tydeligvis det var viktig å ha det med i programmet. Det var helt tydelig hva flyselskapet og flyprodusenten mente om disse historiene. Jeg fikk ikke større respekt for programmserien nå for å si det sånn.

Jeg har da heller aldri hevdet at det var en viktig del av episoden - jeg sa det bare var på slutten av en episode, en bi-greie. Like fullt, det var med.

Du tok feil, jeg hadde rett. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg har da heller aldri hevdet at det var en viktig del av episoden - jeg sa det bare var på slutten av en episode, en bi-greie. Like fullt, det var med.

Du tok feil, jeg hadde rett. :cool:

Og? Hva vil du frem til? Bare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bille_*
Og? Hva vil du frem til? Bare det?

Ja, i grunn. :fnise:

Og, kanskje andre ting du hardnakket påstår ikke eksisterer, faktisk gjør det. Du har bare ikke sett bevisene ennå. :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Ja, i grunn. :fnise:

Og, kanskje andre ting du hardnakket påstår ikke eksisterer, faktisk gjør det. Du har bare ikke sett bevisene ennå. :danser:

Jeg påstår ikke hardnakket at noe ikke eksisterer. Ber bare om at fantastiske påstander, underbygges med fantastiske bevis. Ikke henvisninger til ett underholdnigsprogram på tv. (nå snakker jeg om påstander om at det finnes spøkelser)

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bille_*
Jeg påstår ikke hardnakket at noe ikke eksisterer. Ber bare om at fantastiske påstander, underbygges med fantastiske bevis. Ikke henvisninger til ett underholdnigsprogram på tv. (nå snakker jeg om påstander om at det finnes spøkelser)

Så bra. Det trodde jeg nemlig ikke at du gjorde. Men da er du, som meg, åpen for at gjenferd eksisterer. Noe som selvfølgelig ikke bevises av to minutter på flyhavarikommisjonen, der er vi enige.

Jeg ønsket, i utgangspunktet, å vite om noen hadde mer informasjon om dette utover det som ble vist der. Det kunne for eksempel være interessant å vite hvorvidt de som mente å ha sett gjenferdene, på forhånd visste at deler fra ulykkesflyet var brukt i det flyet de nå var ombord i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bille_*
Flyhavarikommisjonen på National Geographics har jeg sett MYE på. Og jeg kan med en gang fortelle deg, at de ALDRI har tatt opp tema rundt spøkelser og åndelige forbindelser i gjenbrukte vrakrester. (hørt på maken til sprøyt??)

Forresten, så vil jeg vel mene at dette er å påstå ganske så hardnakket at noe ikke eksisterer - i dette tilfelle omtalte episode av Flyhavarikommisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg ønsket, i utgangspunktet, å vite om noen hadde mer informasjon om dette utover det som ble vist der. Det kunne for eksempel være interessant å vite hvorvidt de som mente å ha sett gjenferdene, på forhånd visste at deler fra ulykkesflyet var brukt i det flyet de nå var ombord i.

De viste jo til en bok som var skrevet om disse påståtte spøkelsene. Jeg tror dog ikke du kommer nærmere sannheten om du kjøper denne boken. I USA kan du tjene penger på å skrive om nær sagt hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Morsomt dette.

Jeg bodde i Miami da denne episoden fant sted og jobbet som flyver ned til sør amerika blant annet. Ja, det er vanlig at man bruker opp igjen flydeler som ikke blir ødelagt. De blir godt testet før de blir tatt i bruk igjen.

Det med spøkelser i det "nye" flyet...hmmm.. det bygger på rykter. Den berømmelige fjæren ble til fem høns. Det kan skje mye rart i luften som ikke kan forklares som ikke nødvendigvis har noe med spøkelser å gjøre, men for all del, jeg tror på at under visse omstendigheter kan man "gå igjen". Men kanskje ikke pga noen skruer som har blitt brukt opp igjen?..

Og det VAR overlevende i styrten. Jeg er nemlig en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg påstår ikke hardnakket at noe ikke eksisterer.

Jeg synes dette var ganske hardnakket jeg da:

"Flyhavarikommisjonen på National Geographics har jeg sett MYE på. Og jeg kan med en gang fortelle deg, at de ALDRI har tatt opp tema rundt spøkelser og åndelige forbindelser i gjenbrukte vrakrester. (hørt på maken til sprøyt??)"

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De viste jo til en bok som var skrevet om disse påståtte spøkelsene. Jeg tror dog ikke du kommer nærmere sannheten om du kjøper denne boken. I USA kan du tjene penger på å skrive om nær sagt hva som helst.

Boken eksisterer i allfall. Den heter "Gjenferdene fra flight 401" og er utgitt på norsk hos Hilt & Hansteen i 1986. Vil tro man kan få tak i den fra et eller annet bibliotek. Såvidt jeg husker fra boken så ble ikke deler av flyet brukt om igjen, men det stemmer at en del besetningsmedlemmer gikk igjen (eller ble påstått å gå igjen) i en del av Eastern Airlines fly som var av samme type som ulykkeflyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg så for en stund siden en episode av flyhavarikommisjonen. Den handlet, ikke overraskende, om et fly som styrtet. Mye av flyet var intakt, og det var et nytt fly med nye deler, slik at noen av disse ble brukt i andre nye fly. På slutten av episoden ble der nevnt, at på disse andre flyene, opplevde man å se besetningsmedlemmer fra flyet som gikk ned, altså gjenferd. Som følge av dette, ble alle delene fra ulykkesflyet derfor fjernet fra de andre flyene. Da opphørte spøkeriene. Er det noen som vet noe mer om dette her? Jeg husker selvfølgelig ingenting om hvor det var eller noe, jeg har bare begynt å tenke litt på det i ettertid. Skulle gjerne hatt litt mer opplysninger…

Jeg så ikke programmet, men jeg vil gjette på at hendelsene det refereres til er da et Eastern Airlines-fly av da forholdsvis nye flytype L-1011 med betegnelse flight 401 styrtet over Everglades natten 29. desember 1972.

John G. Fuller, en faktisk seriøs forfatter av bøker om vitenskapelige emner og også godt kjent fra amerikanske TV-programmer, hvorav ett tildelt Public Television Emmy Award, forsket mye i den saken og skrev bok om det.

Ifølge ham skal det ha krydd av øyenvitner, både blant crew (flere så det av og til samtidig) og passasjerer om at kaptein Loft og flyoffiser Don Repo gikk igjen på andre av selskapets L-1011 fly. Dette viste seg å være fly som hadde deler fra den styrtede flight 401. Eastern Airlines avfeide det som tull, og truet besetningsmedlemmer som sa de hadde sett disse gjenferdene, med tvangspsykologisk behandling eller sparken. Til slutt, i all stillhet, fjernet faktisk Eastern Airlines alle disse delene fra andre fly: og så: ingen spøkelser mer.

De var imidlertid "vennligsinnede spøkelser", de var med for å sørge for at alt gikk bra: blant annet: en flymekaniker som møtte spøkelset av Don Repo om bord fortalte at Repo sa (ja spøkelset sa altså) at man må sjekke et eller annet, husker ikke navnet på det, for, sa Repo, det skal aldri skje en ulykke igjen med L-1011, det vil vi ikke tillate.

Søk på google, flight 401 eller John G. Fuller for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Tror ikke noe på det. Hvor intakt er det rimelig å forvente at et fly er etter at det har ramlet uned på en måte som drepte hele besetningen?

Det var inntakte deler igjen av flight 401, og Eastern Airlines har aldri benektet at de ble brukt igjen.

Dessuten ble ikke flyet totalcrash: av 176 passasjerer omkom "bare" 97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*
Det var inntakte deler igjen av flight 401, og Eastern Airlines har aldri benektet at de ble brukt igjen.

Dessuten ble ikke flyet totalcrash: av 176 passasjerer omkom "bare" 97.

Edit: Unnskyld skrivefeil. Det ble en n for mye, trykket for hardt: skal være intakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...