Gå til innhold

Om kvistlakk + maling på tre og panel generelt.


Brand

Anbefalte innlegg

Svarte forleden på en tråd som omhandlet kvistlakk, og søkte litt rundt i forumet av ren nysgjerrighet.

Det jeg så, ga meg lyst til å skrive denne tråden, og jeg anser meg selv som kompetent til det etter 17 års erfaring i faget, mesterutdannelse, og hittil uten reklamasjoner grunnet manglende/ feil bruk av kvistlakk!

Jeg vil gjerne starte med å forklare hva kvistlakk er!

Den tradisjonelle, brune og illeluktende kvistlakken er det vi på fagspråket kaller "skjellakk oppløst i sprit"

So far so good. Og hva er skjellakk?

Skjellakk er en harpiks som blir fremstilt av planter som har hatt besøk av bladlusen Coccus Lacca.

Den blir tørket og solgt i små, løvtynne, gulbrune flak, som så oppløses i sprit = kvistlakk!

Mao brukes det altså en harpiks for å hindre misfarging fra en annen harpiks.

Ironisk, hva? ;)

Alternativt har man den relativt nye, epoksy-baserte, men vanntynnede kvistlakken.

Ulempen med sistnevnte er at den er langt dyrere, men min erfaring er at den er like god.

Det var litt grunnleggende om kvistlakk, og jeg skal nå ta for meg videre behandling innlegg for innlegg, sånn at det ikke blir altfor krampaktig og håpløst å lese tråden. :)

post-29463-1246894309_thumb.png

post-29463-1246894336_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om man bruker kvistlakk, kan man dessverre aldri være 100% gardert mot gjennomblødninger.

Imidlertid vil riktig bruk av kvistlakk redusere faren for misfarging betraktelig.

Selv om treverket er gammelt, skal det svært mange år til før kvaelommene er utblødd. Her snakker vi gjerne om 50-70 år.

Selv har jeg imidlertid hatt suksess med 40-50 år gammelt panel som jeg har grunnet direkte med Jotun Heftgrunn oljebasert, slipt ned fiberreising og sparkel, for så å grunne en gang til.

Om jeg vil anbefale det, er en annen sak.

Men har du først bestemt deg for å droppe kvistlakk, bruk i det minste en god, oljebasert grunning!

All kvistlakk bør påføres i to strøk. Og selv om de tørker umiddelbart, tar herdeprosessen noe lenger tid. Faktisk bør man ikke kvistlakke 2 strøk samme dag, om man virkelig vil være på den sikre siden.

Det bør også gå et døgn mellom påføring av kvistlakk og grunningsstrøket.

(om det virkelig blir gjort? Sjelden.. Men det er som sagt oppskriften for å være mest mulig gardert)

Kvistlakk skal kun påføres selve kvisten. Det er som sagt en harpiks, og overdreven bruk av kvistlakk vil resultere i at malingen flasser av.

Videre spritbasert kvistlakk overmales med oljebasert grunning.

Vanntynnbare malinger inneholder gjerne mindre mengder rødsprit.

Rødspriten vil løse opp kvistlakken, og ødelegge dens isolerende egenskaper.

Etter at du har sparklet og slipt, vil du gjerne oppleve at du har slipt deg ned på kvisten igjen. Påfør isåfall kvistlakk på nytt, og flekk gjerne over igjen med heftgrunn.

Dersom du nå ønsker en vannbasert behandling videre, står du fritt til det. :)

Har du i utgangspunktet valgt en vannbasert behandling (kvistlakk) fortsetter du med det.

Fordelen med en vannbasert grunning er at den tørker fortere, gir mindre fiberreising, og er følgelig mye lettere å slipe.

For de som sverger til oljebasert grunning, er det mye som tyder på at den vil forsvinne fra nyttår, grunnet EU-direktiver. Jeg antar følgelig at den spritbaserte kvistlakken nok vil slå følge ut av sortimentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror at de kan droppe kvistlakk dersom de fra før har hatt panellakk eller oljelakk på panel eller lister.

Feil!

Selv om du ikke har hatt gjennomblødning av kvae, misfarges både treverket og kvistene av solas UV-stråler. Dette skjer imidlertid i et så sakte tempo at man ikke merker det før panelet har blitt altfor gult bak lakken.

Kvistene på listene dine er altså gule, men det synes ikke, ettersom de følger treets naturlige gulning forøvrig.

Mao, ingen lakk, uansett type bindemiddel, vil fungere som erstatning for kvistlakk.

Er panelet malt fra før, og du har kvistgjennomslag, kan du kvistlakkere over, flekke med grunning og male på nytt.

Skulle du være uheldig, og kvistlakken siger ved påføring, kan du slipe forsiktig ned med et fint sandpapir. Men sliping av kvistlakken over selve kvisten bør unngås, ettersom du da svekker kvistlakken.

Påfør i såfall et nytt strøk, og sørg for å ikke ha for mye kvistlakk på penselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt om "alt-i-ett"-produkter.

Noen fabrikanter selger såkalt "grunning med kvistlakk"

Selv styrer jeg unna. Jeg mener kvistlakkens egenskaper vil bli kraftig redusert ved å "tynnes" ut i en grunning.

Vet også at dette produktet har blitt brukt i et og annet oppussingsprogram, selv tar jeg disse programmene med en klype salt.

De bringer et budskap om hvor "enkelt" det er, samt "nytt rom på en helg"

Jeg velger å tro at dette har mest med "reklame-effekten" å gjøre.

Hvor mange av dere får ikke ekstra lyst til å pusse opp stua hvis dere blir eksponert for budskapet om at det lar seg gjøre på en helg?

Vel og bra, men vi vet lite om oppussingsobjektene i ettertid.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis går galt, jeg gir bare uttrykk for en viss skepsis.

Og jeg holder meg til Jotun som malingsleverandør.

Noe dyrere javel.. Men da vet jeg at jeg får kvalitet, jeg vet at jeg blir lyttet til om det skulle skje noe, jeg vet at Norges største malingsfabrikant har kompetanse og erfaring bak sine produkter, og jeg vet at de tar en reklamasjon når det oppstår problemer som er utenfor kundens kontroll.

Og jeg får ikke så mye som en krone av Jotun for å skrive dette, så det har intet med profitt å gjøre. ;)

Det er vel også en grunn til at Jotun ikke velger å satse på dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

Her i gården pusses det opp ganske ofte, og da er det helt greit at det går litt kjapt. Om det blir feil med fargen etter noen år, så gjør det jo ingenting da rommet blir malt på nytt uansett.

Det er så typisk mine foreldres generasjon. Må kjøpe dyr sofa, må kjøpe dyre gardiner, må kjøpe et kjøkken som holder i 15 år. Nei takk. Litt billigere, for det byttes ut så ofte allikevel.

Vi har nå kjøpt vår tredje sofa på 10 år. Ganske vanlig i dag tror jeg, mens for mine foreldre er dette helt horibelt.

Nå skal det også sies at jeg betaler 10 000,- for en ny sofa, og ikke 40 000,- som mine foreldre gjør.

Gardiner handles hos ellos :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i gården pusses det opp ganske ofte, og da er det helt greit at det går litt kjapt. Om det blir feil med fargen etter noen år, så gjør det jo ingenting da rommet blir malt på nytt uansett.

Det er så typisk mine foreldres generasjon. Må kjøpe dyr sofa, må kjøpe dyre gardiner, må kjøpe et kjøkken som holder i 15 år. Nei takk. Litt billigere, for det byttes ut så ofte allikevel.

Vi har nå kjøpt vår tredje sofa på 10 år. Ganske vanlig i dag tror jeg, mens for mine foreldre er dette helt horibelt.

Nå skal det også sies at jeg betaler 10 000,- for en ny sofa, og ikke 40 000,- som mine foreldre gjør.

Gardiner handles hos ellos :ler:

Nå kan jeg ikke helt se hensikten med ditt innlegg i denne tråden?

Dine sofa- og gardinkjøp samt hyppighet for oppussing er temmelig irrelevant for temaet.

At du velger å utelate et viktig grunnarbeid fordi du pusser opp ofte, får bli ditt problem.

Husk at det er mange der ute som ikke pusser opp like hyppig, det være seg pga økonomi, tid, lyst eller interesse.

Det "store" forarbeidet med kvistlakk, grunning, sparkling og sliping gjør du også kun første gangen. Da har du lagt grunnlaget for alle videre behandlinger, og alt som kreves for neste malingsstrøk er vask, lett mattsliping, og to nye strøk.

Videre er det mange i dag som ønsker å legge ned en investering i oppussing av bolig. De færreste jeg kjenner bytter sofa eller maler om like hyppig som du beskriver.

At det går "kjapt" får jo så være. Jeg tror imidlertid de aller fleste faktisk ønsker å bruke tid på oppussingen for og få et best mulig resultat.

Da vil en alltid ha igjen for å ha gjort et best mulig grunnarbeid første gangen, sånn at man slipper å ta igjen misfarging fra kvister eller sparkle skjemmende spikerhull man ikke gadd bruke tid på første gangen.

Kanskje skal også noen andre ta over ditt hus en gang i fremtiden.

Det er neppe ditt problem at de må slite med "misfarget" panel, dersom de ikke er interressert i å male like ofte som deg, men de vil nok riste på hodet og bli irriterte over forrige huseier som sløyfet kvistlakken pga argumentene du har oppgitt.

Jeg opprettet denne tråden som en liten innføring i hva kvistlakk er, og hvordan man får et best mulig resultat.

Jeg ber deg respektere dette for fremtiden, og heller lage deg din egen tråd om du mener at dine erfaringer og råd er bedre enn mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei Brand.

1000 takk før att du før att du svarte så utførligt om kvistlakk :)

Vi har nu startart med å vaske vegger og tak med Jotun husvak. Må man skylle/vaske bort såpen eftråt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brand.

1000 takk før att du før att du svarte så utførligt om kvistlakk :)

Vi har nu startart med å vaske vegger og tak med Jotun husvak. Må man skylle/vaske bort såpen eftråt?

Skylle med lunkent, rent vann ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ny her

Og jeg holder meg til Jotun som malingsleverandør.

Noe dyrere javel.. Men da vet jeg at jeg får kvalitet, jeg vet at jeg blir lyttet til om det skulle skje noe, jeg vet at Norges største malingsfabrikant har kompetanse og erfaring bak sine produkter, og jeg vet at de tar en reklamasjon når det oppstår problemer som er utenfor kundens kontroll.

Og jeg får ikke så mye som en krone av Jotun for å skrive dette, så det har intet med profitt å gjøre. ;)

/quote]

Dyrere er vel ikke Jotun...og ja - Norges største malingsfabrikant har du rett i...Men det stopper der!

Jotun hadde kompetente mennesker for noen år siden...herr Nord f eks...men i dag er de stort sett fryktelig arrogante og ikke villige til å ta reklamasjoner...hverken på ødelagt maling fra butikkene(jepp - noen malinger råttner på boks!) eller på en mesters jobb...

Så når det gjelder reklamasjojner er det nok ikke alle som er enige med deg...!

Men vær klar over at det finnes myyye større (og bedre etter min erfaring) produsenter på markedet i Norge i dag - og det er en kjennsgjerning at Jotun er god på oljebaserte produkter - ikke så gode på vannbaserte...

Disse markedsutfordrerene er svært store totalt, men ikke i Norge...som gjør at deres teknisk- og utviklingsavdelinger er betydelig større enn Jotuns...og med deres utfordringspossisjon i Norge gjør de en svært god jobb på reklamasjoner o.l. ...

Så det medfører ikke riktighet det du skriver om grunninger heller...først kvistlakk, så oljegrunning og så vannbaserte produkter - opplys i det minste om at dette i alle fall ikke på noen villkår anbefales gjort samme uka, men helst med 3-4 ukers herdetid på oljegrunnen.

Det burde du som mester vite!

Gjør også oppmerksom på at jeg kjenner til minst tre leverandører av oljebaserte grunninger som allerede nå har godekjente VOC- nivåer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrere er vel ikke Jotun...og ja - Norges største malingsfabrikant har du rett i...Men det stopper der!

Jotun hadde kompetente mennesker for noen år siden...herr Nord f eks...men i dag er de stort sett fryktelig arrogante og ikke villige til å ta reklamasjoner...hverken på ødelagt maling fra butikkene(jepp - noen malinger råttner på boks!) eller på en mesters jobb...

Så når det gjelder reklamasjojner er det nok ikke alle som er enige med deg...!

Dette du beskriver her er langt fra min erfaring med Jotun. :)

Men Jotun har heller ikke noe reklamasjonsansvar dersom feilen kan påvises å ligge hos kunde eller malermester.

Men vær klar over at det finnes myyye større (og bedre etter min erfaring) produsenter på markedet i Norge i dag - og det er en kjennsgjerning at Jotun er god på oljebaserte produkter - ikke så gode på vannbaserte...

Disse markedsutfordrerene er svært store totalt, men ikke i Norge...som gjør at deres teknisk- og utviklingsavdelinger er betydelig større enn Jotuns...og med deres utfordringspossisjon i Norge gjør de en svært god jobb på reklamasjoner o.l. ...

Jepp, det stemmer at Jotun har hatt problemer med sine vannbaserte grunninger.

De trakk enkelte produkter fra butikkhyllene en periode, og disse er nå tilbake.

Vannbaserte malinger til interiørbruk (lister/panel) har en relativt kort historie i Norge, og jeg kan nok også strekke meg til å samtykke i at Jotun nok har en liten vei å gå fremdeles. :)

Likevel har jeg til gode å oppleve reklamasjoner ved egen bruk av disse produktene.

Så det medfører ikke riktighet det du skriver om grunninger heller...først kvistlakk, så oljegrunning og så vannbaserte produkter - opplys i det minste om at dette i alle fall ikke på noen villkår anbefales gjort samme uka, men helst med 3-4 ukers herdetid på oljegrunnen.

Det burde du som mester vite!

Her er jeg ikke enig med deg. Oljebaserte malinger (samt grunninger) er så og si gjennomherdet når de er tørre. Jeg ber også om at du henviser til den malingsprodusenten som påstår 3-4 ukers herdetid på oljegrunning.

Det du påstår er også stikk i strid med lærebøkene til malerfaget, samt Jotuns eget datablad for deres heftgrunning :

http://www.jotun.no/jotun/product/dekorati...EFTGRUNNING.pdf

samt Nordsjø sin heftgrunn :

http://www.nordsjo.no/prodbladedit_ny.asp?id=52

Gjøco sin :

http://www.jhj.no/accounts/500298/File/Dat...Gjoco/13560.pdf

Steen Hansen :

http://www.steen-hansen.no/?id=3735

Beckers :

http://www.beckers.no/#/en_produkt/detail/...a-a53b216a511b/

Alle disse opererer med 8-10 timer (med unntak av Steen Hansen) før de overmales.

Dersom vanntynnbare malinger skulle vært et unntak, ville det vel da vært svært naturlig at produsentene opplyser om dette nettopp for å unngå reklamasjoner?

Scanox opplyser derimot om at deres heftgrunn ikke er vaskbar før etter 3-4 uker. Jeg kjenner faktisk ikke dette produktet, og skal heller ikke uttale meg om det.

http://www.scanox.no/scanox/20050033.nsf/w...0-%20Norway.pdf

Gjør også oppmerksom på at jeg kjenner til minst tre leverandører av oljebaserte grunninger som allerede nå har godekjente VOC- nivåer...

Joda, at VOC-nivå er godkjent hos andre leverandører er greit nok. Jeg har ikke brukt annet enn Jotuns heftgrunn de siste årene, pga det er den vi selv forhandler.

Jeg har svært god erfaring med nettopp Jotun sin heftgrunn, og det er nettopp derfor jeg trekker den frem.

Men jeg undres jo også over om oljegrunningen beholder sine egenskaper når fabrikantene har oppnådd godkjent VOC-nivå.

Jeg benytter meg som sagt av Jotun sin heftgrunning, og har foreløbig ikke hatt anledning til å prøve ut konkurrerende produkter. :)

Endret av Brand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

Jeg som la inn innlegget over her. Sorry. Var IKKE meningen å kuppe tråden. Forsto faktisk ikke at det var du som hadde lagt inn alle innleggene i samme tråd.

Starter min egen tråd jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som la inn innlegget over her. Sorry. Var IKKE meningen å kuppe tråden. Forsto faktisk ikke at det var du som hadde lagt inn alle innleggene i samme tråd.

Starter min egen tråd jeg....

Neida, tar gjerne en diskusjon jeg. :)

Bare synes det ble litt off-topic med sofakjøp og hvordan du unngår kvistlakkeringen, når såpass mange er opptatt av det temaet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Her i gården pusses det opp ganske ofte, og da er det helt greit at det går litt kjapt. Om det blir feil med fargen etter noen år, så gjør det jo ingenting da rommet blir malt på nytt uansett.

Det er så typisk mine foreldres generasjon. Må kjøpe dyr sofa, må kjøpe dyre gardiner, må kjøpe et kjøkken som holder i 15 år. Nei takk. Litt billigere, for det byttes ut så ofte allikevel.

Vi har nå kjøpt vår tredje sofa på 10 år. Ganske vanlig i dag tror jeg, mens for mine foreldre er dette helt horibelt.

Nå skal det også sies at jeg betaler 10 000,- for en ny sofa, og ikke 40 000,- som mine foreldre gjør.

Gardiner handles hos ellos :ler:

Oppegående folk i dag (uansett alder) er heldigvis langt mer miljøbevisst enn hva det forbruksmaskineriet ditt tyder på. Og takk for det, makan til uansvarlig innlegg skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
Her i gården pusses det opp ganske ofte, og da er det helt greit at det går litt kjapt. Om det blir feil med fargen etter noen år, så gjør det jo ingenting da rommet blir malt på nytt uansett.

Det er så typisk mine foreldres generasjon. Må kjøpe dyr sofa, må kjøpe dyre gardiner, må kjøpe et kjøkken som holder i 15 år. Nei takk. Litt billigere, for det byttes ut så ofte allikevel.

Vi har nå kjøpt vår tredje sofa på 10 år. Ganske vanlig i dag tror jeg, mens for mine foreldre er dette helt horibelt.

Nå skal det også sies at jeg betaler 10 000,- for en ny sofa, og ikke 40 000,- som mine foreldre gjør.

Gardiner handles hos ellos :ler:

Litt veldig "off topic" her nå, men har du tenkt over hva denne bruk og kast - mentaliteten din gjør med planeten vår i lengden...? :sjenert:

Hvor tror du alle sofaer, senger, kjøkkeninnredninger og andre møbler forsvinner hen??

Ja, noe blir nok solgt brukt, men i lengden tenker jeg på... om kanskje 15-20 år!

Jo, det vil nok hope seg opp på søppeldynger rundt om kring i europa tenker jeg...

Synes filmen "Wall-E" viste oss, satt på spissen, hvordan verden utvikler seg i en skummel retning. :nei:

Bruk og kast mentaliteten er "in" nå, og det skremmer iallfall meg! :trist:

Edit: Ser forresten gjest over meg tok opp det samme også, samtidig som jeg satt og formulerte mitt innlegg. Godt det er flere som tenker som meg! :)

Endret av Smaragd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt grunning med kvistlakk i og er veldig fornøyd!

Stort rom med både panelt tak og vegger som har stått ubehandlet i 20 år.

2 strøk med vannbasert maling utenpå. Ingen gjennomslag så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har brukt grunning med kvistlakk i og er veldig fornøyd!

Stort rom med både panelt tak og vegger som har stått ubehandlet i 20 år.

2 strøk med vannbasert maling utenpå. Ingen gjennomslag så langt!

Teknisk sett kunne du sløyfet både kvistlakk og grunning, og likevel vært heldig og fått et bra resultat.

Det er uansett mengden av kvae i panelet som er avgjørende for hvor sannsynlig det er at du får gjennomslag.

Du kan ha vært heldig og fått panel med lite kvae i utgangspunktet, men det er det umulig å gjette seg til når arbeidet påbegynnes.

Jeg vil derfor heller ikke umiddelbart gi all ære til "kvistlakkgrunningen" for at du er fornøyd.

Fremgangsmåten jeg har beskrevet er og blir den sikreste, men jeg gidder ikke bruke tid på denne tråden når den tydeligvis blir så dårlig mottatt. :)

Jeg har derfor bedt moderator slette tråden, og jeg kommer ikke til å engasjere meg videre i dette underforumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gran panel synes jeg er greit når det skal males, men om man allerede har panelet er jo ikke det mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innleggene dine var svært informative, Brand.

Merker jeg blir veldig irritert på onkelen min som droppet å bruke kvistlakken vi kjøpte inn til vårt nåværende oppussingsprosjekt.... Nå har han grunnet, sparklet og pusset panelet (som forøvrig er ca. 20 år gammelt, vi så bare noen få kvaeflekker). Er det da for sent med kvistlakk...?

Og hvor lang tid vil det gå før vi merker noe "gjennomblødning" uten kvistlakk, på lysmalt panel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nyttig tråd. Men kan noen si meg hvor jeg får kjøpt shellac/skjellakk over disk?

Har hørt med alt fra fargebutikker til byggkjeder uten å få napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...