Gå til innhold

Asylsøkere fremstilles feilaktig


Gjest gjest gjest gejst

Anbefalte innlegg

Gjest gjest gjest gejst

"I mediene skapes det ofte et bilde av beboere på asylmottak som psykisk ustabile, voldtektsforbrytere, narkoselgere og lignende. Utlendingsdirektoratet (UDI), som har over 20 års erfaring med mottaksdrift, vet at det ikke er tilfelle. I virkeligheten er det stort sett problemfritt å ha et mottak i nabolaget. En ankomsttransitt for nyankomne asylsøkere som det vi ønsker å etablere på Tøyen i Oslo, er også det som erfaringsmessig skaper minst problemer. I lederen «Tiggerstaden» stiller Aftenposten spørsmål ved fornuften av å etablere et ankomstsenter på Tøyen – bare basert på en slik forestilling av hvordan asylsøkere er. Dessverre bidrar avisen med dette til å videreformidle et bilde av asylsøkere som ikke har rot i virkeligheten.

IDA BØRRESEN

direktør, UDI "

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3151663.ece

Sannheter som ikke når nyhetene i like stor grad, Jeg føler et forum som Kvinneguiden burde ha en grunn hvor man diskuterer rundt sannhet og ikke vinklede nyheter. Vi er hver om en av oss ansvarlig for at samfunnet blir godt. Det er hvert engkelt av oss sitt ansvar. Samfunnet vårt er sykt og det må gjøres noe, hjemme. Hos hver enkelt. Gi slipp på janteloven! Vær et forbilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du ?

Jeg antar at de fleste her ikke bare lener seg på mediene i sitt syn på verden men på personlige erfaringer like mye.

Når det gjelder asylsøkere så finnes det vel ikke en sannhet.

Det finnes like mange sannheter som det er asylsøkere og like mange sannheter som folk som har erfaringer med asylsøkere .

Denne sannheten vi får her er ikke noe mer sannhet enn andre , dette er jo også mediafremstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du ?

Jeg antar at de fleste her ikke bare lener seg på mediene i sitt syn på verden men på personlige erfaringer like mye.

Når det gjelder asylsøkere så finnes det vel ikke en sannhet.

Det finnes like mange sannheter som det er asylsøkere og like mange sannheter som folk som har erfaringer med asylsøkere .

Denne sannheten vi får her er ikke noe mer sannhet enn andre , dette er jo også mediafremstilt.

Det er vel ikke til å unngå å merke at den offentlige debatten og politiske innstramminger fører til et skeptisk og fiendtlig klima overfor flyktninger og asylsøkere i Norge. Derfor er det viktig med balanse i mediafremstillingene, ikke bare at uvitende journalister fortsetter å spille på folks fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke til å komme fra at i Norge lever vi ganske anderledes enn i de fleste andre land, med tanke på tillit mellom innbyggerne. Asylsøkere kommer med sin kulturelle pakke og sitt verdenssyn, og man kan ikke vente at de "blir omvendt" fra dag 1. I tillegg har man de asylsøkerne som har forskjellige traumer fra krig osv.

Husker et asylmottak som ble etablert oppi nord i et lite tettsted. Innbyggerne måtte begynne å låse postkassene, kunne ikke ha klær hengende ute til tørk, butikkene måtte slutte å ha varer liggende utenfor døra på reoler, fordi ting forsvant. I Norge er det helt vanlig at man ikke tar med seg ting som tilsynelatende er lett tilgjengelig og bare å forsyne seg av. I de fleste andre land i verden er det ikke slik, og det gjelder slett ikke bare fattige land.

Husker en kamerat fra USA var på besøk, jeg bor i en av de største byene i Norge. Vi ruslet rundt i byen en søndags ettermiddag, og han la merke til en stabel med materiale (trevirke) liggende utenfor et hus, noen holdt på å pusse opp. Han ble veldig imponert over at det hadde fått ligge i fred hele helga, og kommenterte at det hadde vært borte på max 2 timer i byen der han bor.

I tillegg kommer mange asylsøkere fra land med et svært forskjellig kvinnesyn enn Norge. Jeg er skeptisk til å la disse individene vandre fritt rundt i norske byer fra dag 1 uten noe som helst samfunnsopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatzenThang
Hva mener du ?

Jeg antar at de fleste her ikke bare lener seg på mediene i sitt syn på verden men på personlige erfaringer like mye.

Når det gjelder asylsøkere så finnes det vel ikke en sannhet.

Det finnes like mange sannheter som det er asylsøkere og like mange sannheter som folk som har erfaringer med asylsøkere .

Denne sannheten vi får her er ikke noe mer sannhet enn andre , dette er jo også mediafremstilt.

Selvom du ikke har noen tilhørighet i det ts snakker om, betyr det dessverre ikke at det gjerder de fleste. Jeg sier dessverre for hadde flere faktisk skjønt hva journalistene og mediene tjener på av å fremstille en sak etter folkets røst fordi vi liker å gape, hadde mange holdinger i samfunnet vært annerledes og vi hadde kanskje fått litt vett inn i diskusjonene. Men vi har jo ikke annet stoff enn media og bøker. Allerede på skolen lærer vi å ta til oss det som står i bøkerne uten å tenke noe mer over det på en kritisk måte, og jeg selv husker at jeg trodde på nesten det meste som sto skrevet. Grøsser faktisk av det.

Endret av KatzenThang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatzenThang
Det er vel ikke til å unngå å merke at den offentlige debatten og politiske innstramminger fører til et skeptisk og fiendtlig klima overfor flyktninger og asylsøkere i Norge. Derfor er det viktig med balanse i mediafremstillingene, ikke bare at uvitende journalister fortsetter å spille på folks fordommer.

Det hadde vært godt med litt balanse ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Media selger jo ikke på forsoninger, - det må jo være konfliktskapende hvis det skal ha noe salg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede på skolen lærer vi å ta til oss det som står i bøkerne uten å tenke noe mer over det på en kritisk måte, og jeg selv husker at jeg trodde på nesten det meste som sto skrevet. Grøsser faktisk av det.

Det spørs vel hvilken skole du snakker om. Jeg har iallefall lært uttrykkelig gjennom min skolegang å ha en kritisk holdning til all informasjon som presenteres. Det er derfor det terpes på at man skal presentere kritikk til ethvert stykke arbeid man leverer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det spørs vel hvilken skole du snakker om. Jeg har iallefall lært uttrykkelig gjennom min skolegang å ha en kritisk holdning til all informasjon som presenteres. Det er derfor det terpes på at man skal presentere kritikk til ethvert stykke arbeid man leverer..

Hva slags skole gikk du på? Her leste vi historiebøkerne og samfunnsfagbøkerne, uten noen form for noen andre synspunkter enn nettopp den ene teorien. Idag vil vi ofte vite Hvorfor vi skal tro på det, og hvorfor vi ikke skal det, før vi tør å gjøre det. Men da jeg gikk på skolen var det aldri noen som stilte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skole gikk du på? Her leste vi historiebøkerne og samfunnsfagbøkerne, uten noen form for noen andre synspunkter enn nettopp den ene teorien. Idag vil vi ofte vite Hvorfor vi skal tro på det, og hvorfor vi ikke skal det, før vi tør å gjøre det. Men da jeg gikk på skolen var det aldri noen som stilte spørsmål.

Vel, på gymnas og spesielt på universitet er kildekritikk og generelt kritisk syn på informasjon alfa og omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest gjest gejst

Jeg syns det er litt merkelig når vi lever i et demokrati hvor journalistene skal være våre øyne og øre slik at vi faktisk kan delta i den demokratiske prossessen og forme demokratiet Norge, at dette arbeidet ikke blir tatt så alvorlig som det faktisk er. Man skal ikke være nødt til å lete etter eller betale for sannheter i et demokrati. Vi velger alle våre yrker, og alle yrker burde ta ansvaret sitt seriøst. Jeg har lenge undret meg over denne tilnærmingsmåten i journalistikk. For å sette det litt på spissen; i de journalistiske rekker viser David Watnes fotballprogram seg som en av de mer informative, reflekterende og objektive antropologiske diskusjonsprogrammene vi har her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svært få av disse menneskene faktisk er flyktninger. Da finnes det isåfall svært mange ressurstærke flyktninger rundt om i verden, for Norge er vel ikke det letteste landet å flykte til. I tillegg prøver svært mange å skjule sin identitet ved å ødelegge sine egne fingeravtrykk, hive alle id-papirer på sjøen og nekter å svare ærlig på spørsmålene de blir stilt av myndighetene.

Trist å si det, men jeg tror FRP vil stille sterkt i valget til høsten, og det er nok i stor grunn pga AP sin manglende synlighet og vurderingsevne når det kommer til innvandringsspørsmålet. Du kan ikke si du er bekymret over arbeidsledigheten på den ene siden og importere den på den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Jeg tror svært få av disse menneskene faktisk er flyktninger. Da finnes det isåfall svært mange ressurstærke flyktninger rundt om i verden, for Norge er vel ikke det letteste landet å flykte til. I tillegg prøver svært mange å skjule sin identitet ved å ødelegge sine egne fingeravtrykk, hive alle id-papirer på sjøen og nekter å svare ærlig på spørsmålene de blir stilt av myndighetene.

Trist å si det, men jeg tror FRP vil stille sterkt i valget til høsten, og det er nok i stor grunn pga AP sin manglende synlighet og vurderingsevne når det kommer til innvandringsspørsmålet. Du kan ikke si du er bekymret over arbeidsledigheten på den ene siden og importere den på den andre

Dette er en myte som irriterer meg.. Ressurssterke flyktninger er et problem? Økonomi er ikke grunn til å få asyl, så at man har midler til å komme seg hit ekskluderer ikke at man har et behov for beskyttelse. Du har også organisasjoner, som HRW, som hjelper flyktninger å komme hit i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg sier dessverre for hadde flere faktisk skjønt hva journalistene og mediene tjener på av å fremstille en sak etter folkets røst fordi vi liker å gape, hadde mange holdinger i samfunnet vært annerledes og vi hadde kanskje fått litt vett inn i diskusjonene.

Hvis flere hadde skjønt hva politikere, UDI-pamper og deres like tjener på å fremstille slike saker uriktig, ville holdningene i samfunnet vært ganske annerledes, og vi ville fått mer vettuge diskusjoner.

Dessverre lever politikere og departementsfolk i en verden med tunnelsyn og liten eksponering mot det samfunnet mange av oss opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheter som ikke når nyhetene i like stor grad, Jeg føler et forum som Kvinneguiden burde ha en grunn hvor man diskuterer rundt sannhet og ikke vinklede nyheter. Vi er hver om en av oss ansvarlig for at samfunnet blir godt. Det er hvert engkelt av oss sitt ansvar. Samfunnet vårt er sykt og det må gjøres noe, hjemme. Hos hver enkelt. Gi slipp på janteloven! Vær et forbilde!

I virkeligheten er det ikke problemfritt å opprettholde det innvandringsnivået vi har i dag. Problemene som oppstår direkte i kjølvannet av asylmottak er noe mer enn kortsiktige bølgeskvulp. Sånn sett er det rimelig klart at vi ikke kan legge innvandringsliberale "problemvurderinger" til grunn for innvandringspolitikken. Slik dette innvandringspolitiske innspillet åpenbart legger opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...