Gå til innhold

Dinosaurenes utdøelse


Gjest Gjest_Anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*

For 65 millioner år siden døde som kjent dinosaurene ut. Nyere forskning viser at jorden på denne tiden ble truffet av en serie meteoritter, og dette fikk fatale følger for svært mange arter på jorden. Det jeg lurer på, er: "Ida" er 47 millioner år gammel. Det er da komplett umulig at en så avansert art kan ha utviklet seg på bare 18 millioner år, og dermed kan ikke alt liv ha dødd ut for 65 millioner år siden, for evolusjonen kan ikke ha stoppet opp og begynt på nytt igjen siden da, så vidt jeg kan skjønne. Så: Hva skjedde egntlig da dinosaurene døde ut, og hvilke arter overlevde, og hvordan påvirket meteorittene evolusjonens løp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For 65 millioner år siden døde som kjent dinosaurene ut. Nyere forskning viser at jorden på denne tiden ble truffet av en serie meteoritter, og dette fikk fatale følger for svært mange arter på jorden. Det jeg lurer på, er: "Ida" er 47 millioner år gammel. Det er da komplett umulig at en så avansert art kan ha utviklet seg på bare 18 millioner år, og dermed kan ikke alt liv ha dødd ut for 65 millioner år siden, for evolusjonen kan ikke ha stoppet opp og begynt på nytt igjen siden da, så vidt jeg kan skjønne. Så: Hva skjedde egntlig da dinosaurene døde ut, og hvilke arter overlevde, og hvordan påvirket meteorittene evolusjonens løp?

Først sier du at dinosaurene døde ut, så sier du at alt liv døde ut.

Det er en vesentlig forskjell, hva kan være rett tru ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Først sier du at dinosaurene døde ut, så sier du at alt liv døde ut.

Det er en vesentlig forskjell, hva kan være rett tru ???

http://www.nhm.uio.no/fagene/zoologi/forhi...dyr/dinosaurer/

Sitat: Likevel gjenstår det faktum at forbausende mange forskjellige dinosaurer ble til slutt borte i løpet av geologisk sett meget kort tid. Vi har vært inne på at verden mot slutten av jordens middeltid var både vegetasjonsmessig, geografisk og ikke minst klimatisk blitt klart forandret. Dette må ha berørt alt liv på jorden, også dinosaurene.

I de senere årene er det gjort funn som kan tyde på at jorden på denne tiden, dvs. for omlag 65 millioner år siden, ble truffet av en sverm av meteoritter. Man antar at dette må ha hatt katastrofal innvirkning på alt liv på jorden og kan ha bidratt på en dramatisk måte til at dinosaurene og svært mange andre livsformer døde ut.(sitat slutt)

Mao. berørte dette andre arter på jorden, derfor lurer jeg på hvordan evolusjonen kan ha fortsatt tilsynelatende upåvirket, uten å begynne på nytt igjen, etter dette skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao. berørte dette andre arter på jorden, derfor lurer jeg på hvordan evolusjonen kan ha fortsatt tilsynelatende upåvirket, uten å begynne på nytt igjen, etter dette skjedde?
Hvilke arter overlevde dette (ja det var noen som gjorde det) ?

Og hvorfor måtte evolusjon "starte på nytt" når det fantes overlevende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek

Alt liv døde ikke ut om jeg husker riktig så var det 90% av livet på jorden som døde ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Alt liv døde ikke ut om jeg husker riktig så var det 90% av livet på jorden som døde ut

Og alt so lever i dag, er etterlevninger av de overlevende 10%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og alt so lever i dag, er etterlevninger av de overlevende 10%?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alt so lever i dag, er etterlevninger av de overlevende 10%?

Hvis du beveger deg mye lenger frem i tid så vil du finne at det har vært sted en mye kraftigere seleksjon blant menneskene enn dette. DNA-tester viser nemlig at alle nålevende mennesker stammer direkte fra en relativt liten gruppe av mennesker som levde i Afrika for ca. 60000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 65 millioner år siden døde som kjent dinosaurene ut. Nyere forskning viser at jorden på denne tiden ble truffet av en serie meteoritter, og dette fikk fatale følger for svært mange arter på jorden. Det jeg lurer på, er: "Ida" er 47 millioner år gammel. Det er da komplett umulig at en så avansert art kan ha utviklet seg på bare 18 millioner år, og dermed kan ikke alt liv ha dødd ut for 65 millioner år siden, for evolusjonen kan ikke ha stoppet opp og begynt på nytt igjen siden da, så vidt jeg kan skjønne. Så: Hva skjedde egntlig da dinosaurene døde ut, og hvilke arter overlevde, og hvordan påvirket meteorittene evolusjonens løp?

Nei tvert i mot, evolusjonen stopper ikke opp. Den tar rennefart og jobber på spreng for å fylle opp alle de økologiske nisjene som åpnes etter en slik megadød. Man får en eksplosjon av arter og det evolusjonære treet forgreiner seg i alle retninger.

Da dinosaurene døde ut, fantes det allerede varianter av pattedyr. Men de hadde ikke noe å stille opp i en verden befolket av alt fra små insektetende dinoer til T-rexer. Da dinosaurene forsvant, ble det straks bedre forhold for å utvikle seg. Massedøden var midlertidig. Små opportunister kan klare seg gjennom en kortvarig krise. De kan leve av hva som helst, og trenger ikke særlig mye mat. Når det blir bedre tider, og plantelivet begynner å komme seg igjen, har de rom for ekspansjon.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...