Gå til innhold

Strenge fengselsstraffer for alle tiltalte i tortursaken


Chakoya

Anbefalte innlegg

Strenge fengselsstraffer for alle tiltalte i tortursaken

Dette var en gledelig nyhet for meg at det ble en såppas streng straff for disse.

Og oppreisninga synes jeg kanskje kunne ha vært høyere. Har sikkert kostet mye og få huden i orden etter at dem svei den med styrkejern osv. Og traumer etter mobbing osv. Muligens psykolog utgifter og lignendes.

Dette er dessuten også en for forferdelig sak! Grusomt å gjøre!!

Det gjorde vondt inne i meg å lese om hvor slemme ''VENNER'' og andre kan være. Har selv opplevd mobbing, men aldri så grusomt som dette heldigvis.

All medfølelse for offerene.

Offer menes da den 16 år gamle gutten og jenta som også ble voldtatt.

*Grøss og gru*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Flott det blir skikkelige konsekvenser og synes spesielt at det var bra de dømte 26-åringen strengt og la ekstra ansvaret på han. Helt forferdelig at han har fått plukket opp svake barn og unge på den måten han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxtor

Første gang jeg leste saken ble jeg faktisk litt tårevåt i øynene. Og det skjer så og si aldri.

Flott at de blir straffet som de blir. De fortjener hvertfall ikke noe bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

For min del måtte de gjerne få enda strengere straffer.

Det er sjelden jeg blir uvel av saker som blir tatt opp i media, men denne saken er direkte kvalmende. Hva er det som er galt med hodene til de tiltalte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye meninger om selve straffeutmålingen, men syns alltid det er trist når mindreårige må sone dommer. I en så alvorlig sak, tenker jeg at det sikkert ikke var noen vei utenom, men jeg syns likevel det er synd. Syns også det er fælt å lese om en voksen person som, ut fra det vi kan lese, "tar vare på" barnevernsbarn, gir dem narkotika og leder an kriminelle handlinger. Disse ungdommene hadde trengt en annen start på voksenlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har ikke så mye meninger om selve straffeutmålingen, men syns alltid det er trist når mindreårige må sone dommer. I en så alvorlig sak, tenker jeg at det sikkert ikke var noen vei utenom, men jeg syns likevel det er synd. Syns også det er fælt å lese om en voksen person som, ut fra det vi kan lese, "tar vare på" barnevernsbarn, gir dem narkotika og leder an kriminelle handlinger. Disse ungdommene hadde trengt en annen start på voksenlivet.

Jeg har problemer med å fatte at noen av de tiltalte kunne slippe unna med mindre enn 15 års fengsel. Dette er skandaløst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har problemer med å fatte at noen av de tiltalte kunne slippe unna med mindre enn 15 års fengsel. Dette er skandaløst!!

Mener du virkelig at vi skal plassere mindreårige i fengsel til de er i tredveårene?

Jeg mener det er en selvfølge at barn skal tas hånd om, og det må straks settes i gang tiltak med sikte på at de skal fungere best mulig i samfunnet igjen. Det tror jeg neppe skjer om de sitter inne til de er langt ut i voksenlivet. Dessuten for noe de gjorde som mindreårige, med tilhørende dømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mener du virkelig at vi skal plassere mindreårige i fengsel til de er i tredveårene?

Jeg mener det er en selvfølge at barn skal tas hånd om, og det må straks settes i gang tiltak med sikte på at de skal fungere best mulig i samfunnet igjen. Det tror jeg neppe skjer om de sitter inne til de er langt ut i voksenlivet. Dessuten for noe de gjorde som mindreårige, med tilhørende dømmekraft.

15 års fengsel for så groteske handlinger synes for meg å være en mild straff. I enkelte andre vestlige land ville de nok risikert 50 års fengsel, minst.

Hvorfor skal Norge ha så mye lavere straffenivå enn andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 års fengsel for så groteske handlinger synes for meg å være en mild straff. I enkelte andre vestlige land ville de nok risikert 50 års fengsel, minst.

Hvorfor skal Norge ha så mye lavere straffenivå enn andre??

Fordi man har et noe annet menneskesyn her. Takk og lov.

Men tar du i betraktning at det er snakk om mindreårige når du sier at de burde få minst 15 år, og at det egentlig er en mild straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man har et noe annet menneskesyn her. Takk og lov.

Men tar du i betraktning at det er snakk om mindreårige når du sier at de burde få minst 15 år, og at det egentlig er en mild straff?

Det er forskjell på mindreårige og barn. Å stjele en bil, eller til og med å rane en bank, er også noe helt annet enn å voldta og torturere to jevnaldrende mennesker i to døgn. En 15-åring er faktisk voksen nok til å vite bedre. Jeg skjønner godt hva du mener med at i de fleste saker så bør barn og mindreårige dømmes mildere enn andre, og er helt enig i det, men denne saken er virkelig noe for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på mindreårige og barn. Å stjele en bil, eller til og med å rane en bank, er også noe helt annet enn å voldta og torturere to jevnaldrende mennesker i to døgn. En 15-åring er faktisk voksen nok til å vite bedre. Jeg skjønner godt hva du mener med at i de fleste saker så bør barn og mindreårige dømmes mildere enn andre, og er helt enig i det, men denne saken er virkelig noe for seg selv.

Den er noe for seg selv - det er jeg enig i. Men jeg mener samtidig at samfunnet må ta sin del av ansvaret her. Når det er snakk om mindreårige barnevernsbarn. Noe har gått fryktelig galt et sted her. Jeg håper at de nå får den oppfølgingen de trenger for å kunne fungere ute i samfunnet igjen om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er noe for seg selv - det er jeg enig i. Men jeg mener samtidig at samfunnet må ta sin del av ansvaret her. Når det er snakk om mindreårige barnevernsbarn. Noe har gått fryktelig galt et sted her. Jeg håper at de nå får den oppfølgingen de trenger for å kunne fungere ute i samfunnet igjen om noen år.

Det er jeg helt enig i, de er nødt til å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miley

Jeg synes synd på alle ungdommene, så klart mest av alt offeret, men også de andre.

I mine øyne har de blitt utsatt for et stort svik, barnevernet har tydeligvis mistet kontrollen og latt disse ungedommene bli fanget opp i et miljø der de til slutt ente opp som mishandlere. Man skal ikke undervurdere kraften fra enkeltindivider når det gjelder barn som er blitt neglisjert av samfunnet.

På den andre side synes jeg straffene er passende, men jeg synes også de som hadde ansvaret for disse barna burde fått sin straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
På den andre side synes jeg straffene er passende, men jeg synes også de som hadde ansvaret for disse barna burde fått sin straff.

Som nevnt over, synes jeg fortsatt at straffene er for milde. Jeg er imidlertid helt enig med deg i at de som hadde ansvaret for barna, burde straffes som medskyldige og få straff i om lag samme størrelsesorden som ungdommene fikk (minst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre side synes jeg straffene er passende, men jeg synes også de som hadde ansvaret for disse barna burde fått sin straff.

Som nevnt over, synes jeg fortsatt at straffene er for milde. Jeg er imidlertid helt enig med deg i at de som hadde ansvaret for barna, burde straffes som medskyldige og få straff i om lag samme størrelsesorden som ungdommene fikk (minst).

Nå fikk jo faktisk 26-åringen som huset villfarne ungdommer på rømmen fra barnevernet straff.

Når det gjelder andre som har sviktet dem så er det vanskelig å fordele skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Miley
Nå fikk jo faktisk 26-åringen som huset villfarne ungdommer på rømmen fra barnevernet straff.

Han var vel neppe ansvarlig for disse barna, og derav så klart ikke en av de jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var vel neppe ansvarlig for disse barna, og derav så klart ikke en av de jeg mente.

Så foreldrene? Noen av de ansatte i barnevernet? Det er vanskelig å si når noe gikk galt og det er ikke lett å forandre barn når det først har gått galt. De fleste av de ansatte innen barnevern/institusjoner gjør så godt de kan innenfor de rammene de har, det betyr ikke at det ikke kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så foreldrene? Noen av de ansatte i barnevernet? Det er vanskelig å si når noe gikk galt og det er ikke lett å forandre barn når det først har gått galt. De fleste av de ansatte innen barnevern/institusjoner gjør så godt de kan innenfor de rammene de har, det betyr ikke at det ikke kan gå galt.

Alle i barnevernet som har hatt ansvar for disse barna, i hvert fall de siste 5-6 årene, må regnes som medskyldige og få sin rettmessige straff. Barnevernsansatte må være medansvarlige for forbrytelser begått av deres egne klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke denne straffen er noe bra i det hele tatt. Jeg syns 16 åringen skulle fått valget selv, hvordan han ville hevne seg på torturistene, han kunne fått et begrenset antall minutter, og de verktøy han ville, til å torturere gjerningsmennene, eventuelt sågar totalt frifinne enkelte av dem. Han kunne skåret av penisen til 26 åringen med en sløv saks, og gått berserk på beina hans med motorsag, for så å smadre hodet hans med balltre. Hva er galt med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...