Gå til innhold

babyolje


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

jeg er (enda) totalt uerfaren når det kommer til bleieskift, og er livredd for å komme til å gjøre noe "galt"... :sjenert: vet det sikkert kommer til å gå som smurt etter hvert når jeg begynner, men lurer på.. babyolje? Det har jeg hørt skal være bra å vaske med. Skal det vaskes vekk etterpå eller skal babyoljen forbli på stumpen? Er det slik at babyolje er ISTEDET for såpe? Også bør det allikevel krem på etterpå bruk av babyolje...? *forvirra, vil jo bare lille's beste* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyolje er istedetfor såpe ja, hvis det trengs noe mer enn bare vann å vaske med. Og nei, krem er ikke et must. Hvis du tenker på bleieområdet så vil jevnlig lufting og hyppige bleieskift være bedre enn å smøre med salve og krem der det ikke trengs. Jeg kommer til å spare salvene til det faktisk blir sårt, ser ikke vitsen med å tilføre mer enn nødvendig til sart babyhud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ok... så det er med andre ord like viktig å vaske av babyolje (hvis man bruker det) som det er med såpe da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker med bare vann, vi, og bruker babyoljen i badevannet når hun bades 1-2 ganger i uka. Smører svært sjelden, men det hender hun blir sår av de største bæsjebleiene, så da blir det et tynt lag ved et bleieskift eller to. Som Kvist sier er det sjelden nødvendig å tilføre noe utenom vann på babyhuden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

......og tissebleier? Det er vel lurt og vaske med litt vann før man putter på ny bleie da også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......og tissebleier? Det er vel lurt og vaske med litt vann før man putter på ny bleie da også eller?

Det er ikke så farlig om det ligger igjen litt olje på huden etter vask, ihvertfall ikke om du bruker en uten parabener og denslags, men det er ikke strengt tatt nødvendig, og vi foretrekker altså å ikke bruke noenting.

Vi vasker med vann ved hvert bleieskift, ja, også ved rene tissebleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Vi vasker med bare vann, vi, og bruker babyoljen i badevannet når hun bades 1-2 ganger i uka. Smører svært sjelden, men det hender hun blir sår av de største bæsjebleiene, så da blir det et tynt lag ved et bleieskift eller to. Som Kvist sier er det sjelden nødvendig å tilføre noe utenom vann på babyhuden.

Blir ikke håret veldig fett når du har det i badevannet? Eller dusjer du hodet me rent vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke håret veldig fett når du har det i badevannet? Eller dusjer du hodet me rent vann?

Det er fortsatt såpass lite hår på toppen at det har jeg ikke tenkt over engang. ;) Men det kan sikkert være greit å skylle hvis man har en baby med mye hår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig tilføye at både mannen og jeg hadde eksem som barn, og jeg har det fortsatt på hendene, så jeg er nok litt ekstra forsiktig mtp hva jeg bruker av produkter på lillejenta. Men jeg tror heller ikke det er nødvendig med så mye mer enn det vi bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vasker stumpen i rennende vann hver gang det er basj og om kvelden smører jeg et tynt lag med babyolje på stumpen før jeg tar på bleie blir litt beskyttende lag på huden hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyolje kan brukes som massasjeolje og for å fjerne skurv (flasset) i hodebunnen. Den kan fint bli igjen på huden, og selv om vår baby har en del hår, har det ikke blitt spesielt fett eller klissete av oljen.

Vanligvis bruker vi bare vann når vi steller. Vi vasker ved hvert bleieskift uansett om han har bæsjet eller ikke. Er han rød, bruker vi litt salve (1 gang i uken eller sjeldnere). Oljen bruker vi i hodebunnen og i badevannet. Mer stellesaker trenger vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enda ikke brukt såpe på mini.

Vaker ham med vann, skyller ham under vasken ved bæsjebleier eller bæsj på potta (Han er aktiv pottebruker, selv om han selvsagt er avhengig av bleier) og har olje på kluten for å få bort siste rest om nødvednig. Bruker olje i badevannet.

Man bruker sånnsett olje i stedet for såpe, men neida, man trenger slett ikke vaske den bort.

Vi vasket også håret hans i badevannet lenge, men nå nylig innså jeg at den vesle babyen min nesten uten hår, faktsik hadde fått en del hår, med litt lengde på, så det ble litt kliss av oljevannet. Derfor vasker vi nå håret hans med rent vann.

Ikke nødvendig å smøre med mindre det oppstår behov for det (rødhet/sårhet) stort sett smører vi da litt acreme på. Har i tilfeller med vedvarende rødhet som ikke vi ble kvitt, brukt litt sinksalve/inotyol. Da MÅ man vaske med olje for å få det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bruker kun vann ved hvert skift. Og skifter ofte! Han er snart 3 mndr og har enda ikke vært sår :) Tørker godt etterpå. Bruker bittelitt babyshampo (babyline, som de brukte på sykehuset), dvs på str. med en halv ert, i håret hans for han har så mye hår og det blir fett med olje. Ellers ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...