Gå til innhold

unnlater dere å døpe barna deres


Anbefalte innlegg

Vesla er ikke døpt.

Vi hadde snakka lenge om å melde oss ut, og da vi fant ut at jeg var gravid fikk vi sendt utmeldingspapirene i løpet av en uke.

For de som lurte:

For å bli konfirmert i kirka må du døpes. Er du ikke døpt, og det ikke er gitt spesiell beskjed om annet går "trosskatten/kirkeskatt" til Statskirken. Når Statskirka teller medlemmer teller de alle som betaler "trosskatt/kirkeskatt" til dem. Så man kan altså bli regnet som medlem uten å stå i medlemsregisteret.

Er en av foreldrene medlem, og barnet ikke blir døpt, og man ikke gir beskjed om at "trosskatten/kirkeskatten" skal gå til et annet tros- livssyns samfunn blir man automatisk registrert som medlem.

"Trosskatt/kirkeskatt" betaler alle i Norge uansett alder.

Bare for å opplyse: Hvis alle melder seg ut av statskirka, så blir Islam den største religionen i Norge. Vil vi det ?

Så om man ikke er kristen er man muslim ?

Riktignok trodde ei tante av samboeren på over 70 at det var slik det var, men trodde virkelig hun var enestående i så tilfelle. :o

Det finnes faktisk flere tro- og livssynssamfunn i Norge enn Statskirken og div muslimske samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mzfire

Skjønner ikke dette oppstyret helt med å herregud greiene, hysteriet nesten om man er medlem i statskirken eller ikke. Mulig jeg irriterer dere andre som er i mot statskirken, men er derfor vi er her :)

Jeg vil ikke kalle meg direkte kristen, men vil heller støtte meg til den religionen enn andre jeg har lest om.. for å si det sånn. Da jeg kjenner den best. Men kan samtidig ikke kalle meg religiøs da jeg ikke lever og står for kristendommen. Men om jeg står oppført i den Norske statskirke det er meg revnende likegyldig. Jeg merker ingen konsekvenser av det, har ikke gjort det til nå hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine gutter er døpt. Syntes det var greit, så får de heller ta en avgjørelse selv om de ønsker å konfirmere seg eller ikke når den tid kommer.

Min bror og hans kone har akkurat fått barn. De er ikke medlem av statskirken, og kommer ikke til å døpe sin lille gutt. Helt greit det også. Man må gjøre det som føles riktig. :P

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Bare for å opplyse: Hvis alle melder seg ut av statskirka' date=' så blir Islam den største religionen i Norge. Vil vi det ?[/quote']

Hvis vi skiller stat og kirke ER islam antagelig den største religionen.

Hva er galt med det? Kan ikke folk bare få tro på hva de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er medlem av statskirken og det er hele min familie også. Jeg vil ha kirkelig vielse og kirkelig begravelse når den tiden kommer.

Jeg synes det er trist med humanetiske begravelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del synes begravelser er trist åkke som.... :wink:

Har meldt meg inn i det nyetablerte "Holistisk forbund" jeg.

Er døpt og konfirmert, men meldte meg ut da jeg var 18.

Jeg gikk til konfirmantundervisning (eller hva det nå heter) hånd i hånd med tvilen og ble sikker i min sak. Kristen var jeg IKKE. Men som 14 åring fant jeg ut at når jeg først hadde gjennomført undervisningen så skulle jeg jaggu ha med pengene også. Er nok mulig at jeg ville fått gaver ved en borgerlig konfirmasjon også, men det hadde blitt mere styr.

Så fra mitt ståsted er ikke aktuelt å døpe evt barn, av den enkle grunn at de helt sikkert er villig til å la seg døpe hvis dette er noe de virkelig tror på. Det er jo ikke noen stor operasjon å bli døpt i forkant.

Skal ikke påstå at jeg gjorde det rette ved å velge konfirmasjon, men det ble nå engang slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist med humanetiske begravelser.

De to vakreste og mest personlige bisettelsene jeg har vært i har vært borgerlige. Jeg tror ikke det som spiller størst rolle er hvem som arrangerer seremonien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å opplyse: Hvis alle melder seg ut av statskirka, så blir Islam den største religionen i Norge. Vil vi det ?

Eh, hva så? Dessuten kommer da ikke alle til å melde seg ut av statskirka... (i alle fall lite sannsynlig) Har det egentlig noe å si hvilken religion som er størst i landet? Er muslimer dårligere mennesker, slik at de setter Norge i et dårlig lys, eller?

Begge foreldrene mine meldte seg ut av statskirka lenge før jeg ble født, og jeg er ikke døpt. I tillegg er jeg konfirmert borgerlig, og foreldrene mine er medlem i human-etisk forbund. Likevel hadde sleipingene (statskirka) klart å melde meg inn! Hehe, pappa ble ganske sint da ja... :ler:

Jeg synes at det å døpe barna i større grad er å ta et valg for dem enn det er å ikke døpe dem (selv om det også er et valg). Da tilhører de ingen religion, og har aldri gjort det, før de er store nok til å ta valget selv. Grei ordning synes jeg.

Men det er veldig viktig at foreldre respekterer barnas valg når det gjelder religion. Jeg fikk beskjed om at jeg gjorde det jeg ville, og at de ikke ville si noe på det hvis jeg valgte å konfirmere meg kristelig. En venninne av meg ville helst konfirmere seg borgerlig, men foreldrene sa at de da ikke ville arrangere fest for henne på konfirmasjonsdagen :o Så det ble nok kristelig på henne gitt...

Og til deg som syntes Human-etiske begravelser er triste, hvorfor det? Er det fordi det ikke er en prest som står der og sier at den avdøde får et nytt liv i himmelen? Forsåvidt forståelig nok, hvis det er det man tror på...

Jeg tror likevel at det er arrangørene som avgjør hvor trist/fin en begravelse blir (og er ikke alle begravelser triste??). For min del blir jeg deppa over å høre at en person jeg var glad i som er død kommer til himmelen når jeg ikke tror på det. Derfor liker jeg personlig best borgelige seremonier, der det blir lagt vekt på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det som spiller størst rolle er hvem som arrangerer seremonien...

Jeg tror likevel at det er arrangørene som avgjør hvor trist/fin en begravelse blir

Ser at utsagnet mitt kan misforstås - selvfølgelig er arrangøren viktig for hvordan seremonien blir, men en borgerlig seremoni kan bli vel så vakker som en kristen seremoni - tror mye kommer an på hvordan de pårørende ønsker å ha det.

Min erfaring er at de borgerlige seremoniene jeg har vært i har vært mer personlige enn de kirkelige, fordi de har fokusert på akkurat det mennesket vi har tatt avskjed med - ikke på Gud eller andre religiøse aspekter.

I kirkelige begravelser av mennesker som ikke har vært kristne, har jeg ofte synes at snakk om Gud og religion har vært en slags fremmedgjøring av den avdøde. Synes det blir rart at religion står i fokus i begravelsen hvis det ikke har vært en del av avdødes liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er lidt morsomt at tænke på at alle jer som er meldt ud af statskirken faktisk kommer i viet jord når i dør for alle kommer på kirkegården på den ene eller den anden måde har i tænk over det ?

entligt er det jo uretfærdigt dem som ikke er medlem skulle ha sin egen plads he he i grove træk kan man jo sige at man snylter da man så ikke betaler til statskirken men får gravsted

( bare en lille tanke tosk fra mig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kremeres begraves vel ikke nødvendigvis?

Hva de måtte finne på å gjøre med kroppen min når jeg en dag er død tenker jeg lite og ingenting på. Da kan de gjøre det som måtte passe dem. Jeg trenger den jo ikke lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er lidt morsomt at tænke på at alle jer som er meldt ud af statskirken faktisk kommer i viet jord når i dør for alle kommer på kirkegården på den ene eller den anden måde har i tænk over det ?

entligt er det jo uretfærdigt dem som ikke er medlem skulle ha sin egen plads he he i grove træk kan man jo sige at man snylter da man så ikke betaler til statskirken men får gravsted  

( bare en lille tanke tosk fra mig )

.. vel på langt nær alle havner i "viet" jord. Det blir stadig flere som ønsker å bli spredt på fjellet eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På kirkegårdene er det et område som ikke er viet slik at de som ønsker slipper å komme i viet jord.

I Norge er det ikke lov å spre asken ut i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aradia)O(

Aquariel: Nordisk paganist forbund er ikke noe trossamfunn. Den er bare et interesse forbund for paganister. Det er mange som har prøvd å få dem til å søke om å bli et trossamfunn på lik linje med Åsatrua, men de vil ikke. Tror du derimot på Tor og Odin er de registret som et eget trossamfunn. Melder du deg inn i deres trossamfunn kan du gifte deg og begraves etter deres skikker, og det er visst like bindene (innen norsk lov) som kristne eller islamske (bl.a.) ritualer.

Jeg vil ikke la mitt barn døpe. Men jeg vet at det kommer til å bli ramaskrik uten like og sure miner. Begge mine foreldre er katolikker. Min mann er født muslim. (Hans familie stiller seg helt likegyldige om disse tingene dåp ikke dåp det er det samme for dem) Vi giftet oss katolsk (jeg ga etter for mors sure miner) og måtte faktisk skrive under på en "kontrakt" som sa at vi begge lovte å la våre barn døpe katolsk. Utpressing etter min mening. Det er ingen juridisk bindene kontrakt så jeg kommer ikke til å følge "ordre". Jeg vil at mine barn skal få lære litt om alle religioner, og så kan de selv få velge når de bllir store nok.

Selv om man ikke lar dem døpe kan man jo holde en navnefest. Jeg ga etter når det gjaldt alle ritene i mitt liv, men mitt barns liv bestemmer jeg over! Den skal få de valgene jeg aldri fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Nordisk Paganistforbund?

Nja... De er så vidt jeg vet ikke registrert som et trossamfunn. Vet ikke om jeg egentlig liker dem heller, må se nærmere på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Oslo blir man ikke begravet på kirkegårder, men på gravlunder som er for alle, uansett tro/ikke tro.

Jeg er selv ikke døpt, men hadde det samme problemet med at jeg sto skrevet opp i kirkebøkene. Dette fordi Statskirken for noen år tilbake fikk beskjed om å rydde opp i medlemsregisteret sitt, det var mye rot og de tok i bruk en formel omtrent som dette her: Alle som ikke aktivt var utmeldt, eller 1. og 2. generasjons innvandrere ble skrevet inn i bøkene. Vips! Så fikk statskirken masse penger.

Når jeg hørte om dette ringte jeg til mitt lokale kirkekontor og fikk bekreftet at jeg var oppført. Personen jeg snakket med sa at han "strøk" meg fra registrene, jeg lurte på om jeg kunne få en kvittering på at dette var gjort, men det gikk ikke fordi jeg ikke egentlig var meldt inn og dermed ikke egentlig meldte meg ut....

Nå har jeg meldt meg inn i human etisk forbund, slik at de kan få kirkeskatten min i stedet.

Så til alle dere som ikke er døpt, og ikke er medlem at ett annet trossamfunn, det lønner seg å ta en liten telefon og dobbelsjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Mange bruker argumenter som at de "vil la barna velge selv", "vil ikke velge for dem", etc.

Vel, jeg tror det er lettere å melde seg ut av statskirken enn å la seg døpe senere. Det å ikke døpe barnet er da i høyeste grad også et valg.

Jeg vet ikke alltid hva jeg tror og ikke tror, men hvis det ikke er noen gud, så har man vel uansett ikke tatt skade av å være i kirkebøkene mens man vokste opp inntil man kunne ta et valg selv?

(må også uttrykke frustrasjon over de som ikke skulle konfirmere seg, som ikke døper barna sine, men som med den største selvfølgelighet gifter seg i kirken "fordi det er så staselig & fint der" :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel' date=' jeg tror det er lettere å melde seg ut av statskirken enn å la seg døpe senere. Det å ikke døpe barnet er da i høyeste grad også et valg.[/quote']

Det er kanskje lettere å melde seg ut av statskirken (eller velge å bli stående som passivt medlem...) enn å døpe seg som 15-åring. Men for meg er det faktisk viktig at livssynsvalget er gjennomtenkt, og ikke nødvendigvis bare den letteste veien.

Jeg har såpass respekt for de kristne at jeg ikke ønsker å stå i kirken og love noe jeg vet jeg ikke kan holde, for at barnet mitt eventuelt skal slippe å døpe seg for å konfirmeres i kirken. I utgangspunktet ønsker jo også jeg at mitt barn skal dele mitt livssyn, og regner med at hun ikke vil velge å konfirmere seg i kirken i det hele tatt.

Hvis hun skulle bli kristen og ønske å døpe og konfirmere seg vil jeg selvfølgelig respektere dette og støtte henne fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Har ikke barn, men kommer sannsynligvis til å døpe eventuelle barn.

Hvorfor?

1. Vinglete som jeg er, kommer jeg til å skifte navn fjorten ganger før jeg bestemmer meg, om ikke det er noen slags "avslutning" for navne-brain-stormingen ( :ler: ).

2. Jeg synes man lar barnet "velge" i større forstand dersom man døper, iforhold til ikke å gjøre det - lettere å melde seg ut av Statskirken selv om h*n ønsker det, enn å døpe seg som "stor".

3. Kanskje jeg føler for å gi barna mine en ramme rundt troen. Kanskje de skal få lov til å gå i kirken selv om ikke jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...