Gå til innhold

Michael Jackson er død


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Godt innlegg, robotkalle.

Jeg mener selv at Michael Jackson er en mann som har bidratt med særdeles lite positivt i verden de siste 10-15 årene. Før det lagde han absolutt bra musikk, og jeg håper verden vil huske han for dette. Men jeg tviler sterkt på at han hadde kommet med mer, uansett hvor talentfull han en gang var. Nå var han bare et stort freakshow som hadde store mentale og fysiske plager, og var etter all sannsynlighet pedofil. Betyr det at jeg er glad for at han er dø? Neida, jeg har da virkelig bedre ting å ta meg til enn å glede meg over andre menneskers bortgang. Men jeg kjenner virkelig ikke bittelitt tristhet over det heller.

Nå har jeg ikke lest denne tråden som TS refererer til, og vet da heller ikke hva den opprinnelige tittelen og temaet var. Men jeg vil da absolutt mene at det burde være lov til å skrive hva man vil om sine følelser i forhold til Michael Jacksons evt. død om det var relevant. I en minnetråd trenger man derimot ikke å trykke sine meninger ned over hodet på folk som sørger, jeg føler i hvert fall ikke noe behov for det.

Men samtidig kan jeg godt skjønne at noen faktisk føler litt behov for det også. For jeg synes at alle disse "sørgerne" er utrolig latterlige. Det må da skje utrolig lite i deres egne liv hvis de alvorlig talt skal sørge over at en mann de ikke kjenner er død? Noen psykologer har vel uttalt at det som skjer er at folk benytter muligheten til å sørge over andre ting når kjendiser dør, da har de endelig muligheten til å gråte skikkelig over alt annet som har skjedd i livet deres. I tillegg blir det vel en viss grad av massesuggesjon, alle prøver å vise hvor utrolig viktig denne mannen var i akkurat deres liv, og at de har mer rett til å sørge enn alle andre. Og jeg spør meg selv, hvor respektfullt er det egentlig å gjøre en manns død om til det sirkuset vi ser, med store mengder er gråtende fans som kjøper alt de kommer over av musikken han har laget (hvis de virkelig er så fans, hvorfor har de ikke kjøpt den før?), i tillegg til t-skjorter og annet ræl som selgere har laget for å tjene penger, mens de hulker høyt over hvor fælt akkurat de har det på grunn av at en mann som tilfeldigvis har laget litt god musikk for x antall år siden er død?

Men nei da, man jo ikke inn i "sørgetrådene" deres for å fortelle dem dette, de kan jo få lov til å fortsette med "sørgingen" sin i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes nå synd på ham, så begavet og samtidig ha et så til tider tragisk liv.

Enig med deg i dette, og for meg er det et langt stykke vei mellom sympati og sorg.

Til robotkalle vil jeg bare si at jeg valgte å ikke navngi personer selv om innlegg kan søkes opp. At du prøver å kneble ved å gjøre dette til en persondebatt må stå for egen regning, derfor velger jeg bort å kommentere ditt selvrettferdige innlegg noe videre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, robotkalle.

Jeg mener selv at Michael Jackson er en mann som har bidratt med særdeles lite positivt i verden de siste 10-15 årene. Før det lagde han absolutt bra musikk, og jeg håper verden vil huske han for dette. Men jeg tviler sterkt på at han hadde kommet med mer, uansett hvor talentfull han en gang var. Nå var han bare et stort freakshow som hadde store mentale og fysiske plager, og var etter all sannsynlighet pedofil. Betyr det at jeg er glad for at han er dø? Neida, jeg har da virkelig bedre ting å ta meg til enn å glede meg over andre menneskers bortgang. Men jeg kjenner virkelig ikke bittelitt tristhet over det heller.

Nå har jeg ikke lest denne tråden som TS refererer til, og vet da heller ikke hva den opprinnelige tittelen og temaet var. Men jeg vil da absolutt mene at det burde være lov til å skrive hva man vil om sine følelser i forhold til Michael Jacksons evt. død om det var relevant. I en minnetråd trenger man derimot ikke å trykke sine meninger ned over hodet på folk som sørger, jeg føler i hvert fall ikke noe behov for det.

Men samtidig kan jeg godt skjønne at noen faktisk føler litt behov for det også. For jeg synes at alle disse "sørgerne" er utrolig latterlige. Det må da skje utrolig lite i deres egne liv hvis de alvorlig talt skal sørge over at en mann de ikke kjenner er død? Noen psykologer har vel uttalt at det som skjer er at folk benytter muligheten til å sørge over andre ting når kjendiser dør, da har de endelig muligheten til å gråte skikkelig over alt annet som har skjedd i livet deres. I tillegg blir det vel en viss grad av massesuggesjon, alle prøver å vise hvor utrolig viktig denne mannen var i akkurat deres liv, og at de har mer rett til å sørge enn alle andre. Og jeg spør meg selv, hvor respektfullt er det egentlig å gjøre en manns død om til det sirkuset vi ser, med store mengder er gråtende fans som kjøper alt de kommer over av musikken han har laget (hvis de virkelig er så fans, hvorfor har de ikke kjøpt den før?), i tillegg til t-skjorter og annet ræl som selgere har laget for å tjene penger, mens de hulker høyt over hvor fælt akkurat de har det på grunn av at en mann som tilfeldigvis har laget litt god musikk for x antall år siden er død?

Men nei da, man jo ikke inn i "sørgetrådene" deres for å fortelle dem dette, de kan jo få lov til å fortsette med "sørgingen" sin i fred.

Utrolig bra innlegg :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei da, man jo ikke inn i "sørgetrådene" deres for å fortelle dem dette, de kan jo få lov til å fortsette med "sørgingen" sin i fred.

Jeg er enig, og føler igjen behov for å presisere at kritikken på ris og ros ikke dreide seg om en sørgetråd, men en aktualitetstråd som, etter at noen hadde vært negative, ble endret til en minnetråd. ;)

Ellers :klappe: for et godt innlegg, Gåsemor.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det første først...-nei, jeg kjente overhodet ikke Michael Jackson (og jeg tror muligens ikke jeg ville likt å kjenne ham heller ;) ) .

Når det er sagt så er jeg helt enig med både Brunhilde og Gåsemor her. Når et tema legges ut på "Aktuelle saker" og i utgangspunktet er formulert som et emne for diskusjon så må det tåles at ikke alle innlegg hyller MJ, selv om jeg ikke anser innlegg av typen "hurra, han er død" for spesielt god folkeskikk uansett hva eller hvem det gjelder.

Hadde tråden i utgangspunktet vært formulert som en minnetråd ville ville jeg sett det som en noe bedre grunn til å trå varsomt, men selv ikke da mener jeg man kan kreve at alle innlegg "hyller helten" så lenge det er snakk om en tråd på "aktuelle saker". Man kan minnes folk/artister/whatever - uten at man nødvendigvis minnes dem med spesielt stor glede.

Tråder på "Vi som sørger" mener jeg derimot man generelt må være varsomme i, for der ligger det i forumets natur at de som skriver er følelsesmessig berørt på en eller annen måte, så der kan man gjerne dempe de store diskusjonene og la de sørgende sørge i fred.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har det aldri hendt at et menneske som har betydd mye for verden i deres mening har dødd og at dere har følt at det var leit uten at dere kjente vedkommende personlig?

Jeg synes selvfølgelig at det er helt ufattelig at VG kan ofre halve nettsiden for 4. dag på rad for dette, at folk er hjemme fra jobb pga sorg, etc. Men det finnes da vitterlig en mellomting mellom bunnløs, overdreven sorg - og den totale likegyldighet eller bent frem hatefulle ytringer?

For meg handler det lite om sympati rent bortsett fra at jeg jo synes det er leit at noen kan komme så skjevt ut at de doper seg til døde. For meg handler det om den store artisten som er borte, som aldri mer skal produsere noe nytt eller opptre. Man kan kanskje si at denne sorgen har vart en stund siden hans nedtur begynte. Men den er der.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det aldri hendt at et menneske som har betydd mye for verden i deres mening har dødd og at dere har følt at det var leit uten at dere kjente vedkommende personlig?

For meg er det stor forskjell på å si at noe er leit og på å sørge! Jeg syns det var leit at så mange mennesker mistet livet i flyulkykken nå nettopp, men jeg sørger ikke over de døde, nettopp fordi jeg ikke kjente dem.

Jeg synes selvfølgelig at det er helt ufattelig at VG kan ofre halve nettsiden for 4. dag på rad for dette, at folk er hjemme fra jobb pga sorg, etc. Men det finnes da vitterlig en mellomting mellom bunnløs, overdreven sorg - og den totale likegyldighet eller bent frem hatefulle ytringer?

Jeg kan til dels være enig, men igjen, enhver har rett til å mene det de vil, og så lenge tråden det er snakk om ikke var en minnetråd på tidspunktet, så kan jeg virkelig ikke se noe galt i at noen velger å uttrykke negative synspunkt.

For meg handler det lite om sympati rent bortsett fra at jeg jo synes det er leit at noen kan komme så skjevt ut at de doper seg til døde. For meg handler det om den store artisten som er borte, som aldri mer skal produsere noe nytt eller opptre. Man kan kanskje si at denne sorgen har vart en stund siden hans nedtur begynte. Men den er der.

Jeg syns også det er leit at et menneske blir så ødelagt som det MJ var, men jeg sørger allikevel ikke. Sånn er det bare og det må de sørgende respektere på lik linje som at de krever respekt for sin "sorg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det aldri hendt at et menneske som har betydd mye for verden i deres mening har dødd og at dere har følt at det var leit uten at dere kjente vedkommende personlig?

Jo, naturligvis kan det føles leit. Det er den voldsomme "sorgen" jeg for min del reagerer på og at det på en måte kreves at man skal sørge enten man vil eller ei, bare fordi mannen har solgt drøssevis med plater.

Jeg syntes det var leit da Johnny Cash døde ;) , men har full forståelse for at ikke alle mennesker i denne verden synes countrymusikk er topp og at temmelig mange brydde seg filla om det. Jeg brydde meg ikke allverdens selv heller, selv om jeg syntes det var trist å høre.

Dessuten er det vel ikke det som er det grunnleggende poenget i Brunhildes tråd heller. Når en sak legges ut for diskusjon i "aktuelle saker" og det ikke er det minste hint om at dette er en minne/sørge/deppe tråd, så mener jeg fremdeles på prinsipielt grunnlag at folk må få uttrykke sin mening selv om det ikke er nesegrus beundring, så lenge de holder seg innenfor noenlunde rimelig folkeskikk. Å uttrykke glede over at noen er død er tross alt temmelig mange hakk mer ufint enn å si "den personen betydde ingenting for meg personlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg kan til dels være enig, men igjen, enhver har rett til å mene det de vil, og så lenge tråden det er snakk om ikke var en minnetråd på tidspunktet, så kan jeg virkelig ikke se noe galt i at noen velger å uttrykke negative synspunkt.

Dette er jeg også enig i men jeg mener at å uttrykke at man gleder seg over noens død er å trekke det litt langt.

Jeg syns også det er leit at et menneske blir så ødelagt som det MJ var, men jeg sørger allikevel ikke. Sånn er det bare og det må de sørgende respektere på lik linje som at de krever respekt for sin "sorg".

Dette burde være selvsagt og det ville vært en enorm forskjell på om uttalelsene i tråden var skrevet under "vi som sørger" forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg også enig i men jeg mener at å uttrykke at man gleder seg over noens død er å trekke det litt langt.

...

Dette burde være selvsagt og det ville vært en enorm forskjell på om uttalelsene i tråden var skrevet under "vi som sørger" forumet.

Tror vi er ganske så enige i denne saken, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MåneSkygge
Jeg har sitert noen innlegg fra en tråd på ris, ros og tips der en bruker blir hardt angrept for å ikke være trist over at MJ er død og i tillegg våge å gi uttrykk for det i en tråd som ble opprette fordi MJ kanskje var død? At vedkommende svarte før ts fant ut at den burde endres til en "minnetråd" er det ingen som bryr seg om.

En bruker roper opp om dårlig folkeskikk, noen kaller det manglende respekt for de som sørger, men ærlig talt! Hvor mange av dere som hyler og skriker kjente MJ, enten godt eller mer perifert? Hvor mange av dere har mistet en venn? Dere sørger over et ikon, og mangler evne til å godta at ikke alle gjør det samme. Hva gir noen rett til å sette standarden?

Jeg kunne sitert mange fler innlegg fra tråden, men jeg har valgt disse tre, to fordi jeg reagerer negativt på dem, et fordi det gjenspeiler hva jeg mener.

Helt enig, og jeg syns dette ble formulert på en veldig fin måte.

Ja, det har vi, og jeg lurer noen ganger på hvem som har gitt deg fullmakt til å være vaktbikkje over andre menneskers opptreden? Hvem sier at det er du som har rett? Andre enn deg selv, mener jeg.

Det var ikke en minnetråd i utgangspunktet, men siden ts er registrert hadde hun også mulighet til å endre startinnlegget. Du kan ikke lese innleggene som er kommet før endringen skjedde som om de er innlegg i en minnetråd. Er det så forbannet vanskelig å forstå?

Jeg kjente ikke MJ og for meg spiller det ingen roller om han lever eller om han er død. Jeg sørger ikke over ham, jeg kan ikke sørge over et menneske jeg ikke har et forhold til. Jeg kan føle med familien og vennene hans og forstå at de sørger, men der går også grensen for meg.

Jeg sørger altså ikke over MJ, og at noen kan få det til å bety mangel på folkeskikk, ja det er fandenmeg mer enn jeg kan fatte og begripe!

:enig:

Klart man må få mene hva man vil om MJ. Jeg synes selv han var en fantastisk artist/musiker, inntil han ble en bisarr figur som jeg ikke hadde noe særlig til overs for.

Men er det virkelig av den grunn greit/god folkeskikk å si ting i retning av at "jeg er bare glad for at han er død" osv? Jeg tror det helst er der skoen trykker for mange. MJ var rar, underlig og sær. Men det har aldri blitt bevist at han har gjort noe kriminelt. Hvorfor er det da så greit å si at hans død er en gledelig hendelse?

Uansett hvem som dør, så synes jeg ikke det er greit å glede seg over hans/hennes død, med mindre vi snakker om en bestialsk massemorder eller på annen måte gjennomført ond person.

Det er ikke mangel på folkeskikk å ikke sørge. Men det er mangel på folkeskikk å uttrykke glede/tilfredshet med et menneskes bortgang. Særlig når man sier dette i en tråd der andre gir uttrykk for sorg.

Nå sier jeg ikke at du har sagt sånt, Brunhilde. Men jeg har sett andre gjøre det.

Jeg regner med brukeren Brunhilde snakker om, er meg.

Jeg må bare få pressisere her at jeg har aldri sagt at jeg er glad for at han er død eller noe som helst i den retning. Jeg sa jeg ikke syntes det var trist og det er en vesentlig forskjell der mener jeg.

Orker ikke kommentere alle innleggene her i og med at det stort sett er nesten de samme innleggene som på ris og ros og i hovedtråden. Er vel ferdigdiskutert for min del.

Endret av MåneSkygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at du ikke forstår. Siden de fleste andre i tråden ser ut til å forstå meg helt utmerket så velger jeg å la startinnlegget stå med overskrift og det hele. ;)

Det er ikke det at jeg er dum. Jeg bare synes det var veldig misvisende.

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... jeg skjønner at dere synes det er rart at det er mange av oss som sørger hardt nå, jeg hadde heller ikke forstått det dersom jeg ikke hadde vært så "knyttet" til en artist/kunstner/etc som gikk bort.

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt at jeg sørger. For meg er det helt unaturlig å ikke gråte over et menneske som har vært en stor del av livet mitt i 17 år. Det handler ikke for meg om jeg har møtt ham i kjøtt og blod eller ikke, men hvordan han har farget og hatt innflytelse på meg som person og kreativt/musikalsk.

Jeg sørger ikke fordi det er lite som skjer i livet mitt, slik som det ble skrevet over her - å tenke sånn kan dere spare dere for. Jeg har et uutholdelig liv for tiden med tragedier som kommer på rekke og rad. Dette var en av dem, selv om det ikke var blant de største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe:

Endelig noen som snakker litt fornuft.

Enig! Ts traff rett på spikeren. Blir helt oppgitt når "svigerfamilien" sitter å snakker om han som om de kjente ham personlig, og snakker i evigheter om hvor trist det er osvosv. Jeg stakk ut for å ta en røyk i stedet. Det der gidder jeg ikke høre på, greit, han var en stor stjerne med flere bra låter, men nei. Ikke noe sørging her i gården. Det får da være måte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg egentlig ikke snakke for alle og enhver, men vi sørger ikke "som om vi kjente ham" men "som om han og hans verk betydde noe for oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med brunhilde :hakeslepp: I et debattforum må man vel regne med andre meninger enn sine egne. Ellers ville det ikke blitt noe debatt.

Jeg liker michael Jackson musikk veldig godt jeg, men den er jo der enda.

Litt sånn som når prinsesse Diana døde, en venninde av meg var helt knust og skulle fortelle meg dette . Det eneste jeg hadde i hodet var jo at jeg var blitt kjent med en kjempekjekk mann dagen før (nå ektemann) så min reaksjon var bare "åja, men hør her da..."

Ikke så følsomt mot henne men jeg kjente jo ikke Diana , ikke hun heller forresten !!!

Endret av livesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunhilde, jeg kjente ikke MJ, og det var det vel bare noen få personer i hele verden som gjorde. Jeg liker musikken hans godt, har sett ham live i London, og føler en tristhet ved at han aldri fikk oppleve et normalt liv.

Du klarer sikkert å forstå forskjellen på å sørge over en nær venns bortgang og bortgangen til et verdensomfattende ikon. Det finnes svært få personer i denne verden som betyr noe positivt for folk over hele verden (ikke alle folk, men mange). Bortgangen av en slik person er leit, og det fører folk sammen.

Det er sikkert mange som "tar av" og sorgen kan virke overdreven, men dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, og føler igjen behov for å presisere at kritikken på ris og ros ikke dreide seg om en sørgetråd, men en aktualitetstråd som, etter at noen hadde vært negative, ble endret til en minnetråd. ;)

Og i en annen tråd, på Generell debatt, var spårsmålet:

Til allesammen:

Hva har Michael Jackson betydd for deg?

Da man nesten regne med flere typer svar...

Men en minnetråd - nei det blir noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i.i måneskygge
Og i en annen tråd, på Generell debatt, var spårsmålet:

Da man nesten regne med flere typer svar...

Men en minnetråd - nei det blir noe helt annet...

Det er jeg helt enig i. Og at tråden ble endret til minnetråd noen timer etter jeg svarte, det kan ikke jeg noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Veldig enig med Brunhilde her. Hva er det som gjør at mennesker sørger over en kjendis de aldri har verken sett eller kjent?

Jeg tenker at de kan umulig ha opplevd ekte sorg ved å miste noen som virkelig står en nær.

Da ville perspektivet vært helt annerledes.

Og nå som MJ er død, skal han nærmest bli en helgen, og mennesker konkurrerer om hvem som sørger mest. Det er på grensen til sykelig.

Jeg følte verken sorg eller tristhet ved nyheten om MJ sin død. Det kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Til tross for at jeg vokste opp med musikken hans.

Det gjør meg ikke til et ufølsomt menneske, men et menneske som klarer skille sorg fra det å føle at det er tragisk for de rundt han at han døde.

For dem er det en sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...