Gå til innhold

En menneskerett å ha kjæledyr?


Gjest Gjest_Ariadne_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ariadne_*

Nei, det var egentlig ikke ment som et argument, det er et sitat fra den artikkelen jeg har lenket til:

" -Vi får mange henvendelser fra folk som vil kvitte seg med dyrene sine fordi de skal på ferie. Etter ferien kan de få tilbake lysten på eie et dyr, og slik settes det i gang en ond sirkel, sier informasjonsansvarlig i Dyrebeskyttelsen, Odd Harald Eidsmo, til Nettavisen.

Han mener at noe av årsaken til slike hendelser, er at det blir sett på som en menneskerett å ha et kjæledyr.

-Dyr er blitt en vare som man kjøper uten begrensinger over disken i dyrebutikkene. Når det blir slik, så ber man om trøbbel, mener Eidsmo."

Så overskriften ble kanskje litt misvisende.

Jeg synes uansett at det er grusomt at noen kan behandle dyr på den måten. Skal man ha et kjæledyr, må man faktisk innse at dette er levende vesener og ikke gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke er en menneskerett å skulle ha et kjæledyr. Slik jeg ser det er noen i ferd med å utvikle holdninger til dyr som er forkastelige.

Dersom en har et kjæledyr skal en ta vare på dette, uansett om en får kjæreste, barn eller skal på ferie. Kan en ikke beholde dyret får en sørge for at dyret får et nytt godt hjem, eller påkoste avliving hos veterinær. En skal ikke overlate dyret til seg selv i skogen eller på toget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hevet over enhver tvil at mange aldri, aldri, aldri skulle fått lov til å ha kjæledyr.

Noen har en bruk-og-kast-mentalitet ift dyr som er helt forkastelig.

Skaffer man seg et dyr har man det ansvaret til dyret dør, man kvitter seg ikke bare med det slik man gjør med søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...