Gå til innhold

Rabarbra, kan det brukes nå? eller har det utviklet seg "giftstoffer" ?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skal ha gjester i helgen, og har tenkt på å lage rabarbragrøt. Mener å ha hørt/lest at rabarbra ikke skal brukes etter St.Hans pga av planten utvikler noe stoff som ikke er bra... Noen som vet? Har en stor plante i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt noe om at rabarbra utvikler giftstoffer etter en viss tid, men jeg har hørt at man ikke skal koke den i aluminiumskjele, kan det være det du tenker på?

Ellers er kanskje den største risikoen at rabarbraen kan være forvokst og treen nå, så jeg ville kanskje prøvd å plukke de tynneste stilkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabarbra utvikler ikke giftstoffer, verken etter St.Hans eller ellers. Men det er riktig at man ikke skal koke rabarbra i aluminiumskjeler.

Bruk de tynneste stilkene, de er antakelig de beste nå. De tykke og grove drar du opp og kaster, og pass også på å skjær av blomsterstanden som kommer opp midt i planten.

Jeg bruker rabarbra hele sommeren. Plukker hele tiden, slik at ingen stilker får bli gamle og grove, og så kommer det nye hele sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de forrige innleggene sier, vil en nok kunne bruke rabarbra hele sommeren om en tar de tynneste stilkene.

Rabarbraen vil ikkje utvikle giftstoffer etter St. Hans, men vil få et høyere innhold av garvesyre, og det setter en viss preg på smaken -og eg kan tenke meg at dette er grunnen til at en ikkje skal benytte aluminiumskjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabarbrastilker som har stått hele sommeren får høyere innhold av garvesyre, ja. Men plukker man hele tiden, slik at rabarbraen kommer med nye stilker og blad, inneholder ikke de mer garvesyre enn på våren. Dersom man ikke bruker all rabarbraen, kan man med fordel plukke (og kaste) resten av stilkene, så får den sjanse til å komme med nye skudd.

Rabarbra er nyyydelig :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg har også hørt at dersom man kutter blomsten med en gang den kommer opp, så unngår man den bitre smaken. Stemmer det?

Jeg har flere år brukt av rabarbraen hele sesongen, uten å merke bitter smak. Jeg har også kuttet blomsten tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg har også hørt at dersom man kutter blomsten med en gang den kommer opp, så unngår man den bitre smaken. Stemmer det?

Jeg har flere år brukt av rabarbraen hele sesongen, uten å merke bitter smak. Jeg har også kuttet blomsten tidlig.

Det har definitivt noe å si ja, også for om stilkene blir trådete og grove (men de største bladene og stilkene vil vel uansett bli kjipe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...