Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. juni 2009 #1 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har fått et inkassokrav på en bot jeg aldri har fått! Ja det stemmer at jeg var parkert der, men jeg satt i bilen, og bilen stod der kun ti minutter! Jeg forlot aldri bilen, og ikke visste jeg at det ble ilagt bot på den da jeg var der. Jeg så dem ikke engang. Jeg ringte inkassobyrået og ba dem gi meg detaljene og da fulgte det med et bilde som viste at det var min bil, men tatt på skrått bakfra. jeg satt altså i bilen, kan man ilegge bot da? jeg fikk aldri den fysiske boten!! plutselig dukket det bare opp et inkassokrav med botens str pluss gebyrer pga inkasso og tre dagers betalingsfrist. Har man lov til dette? Må ikke boten ilegges? Jeg er jo ikke dum, jeg betaler jo en bot dersom jeg faktisk får den. Noen som kan hjelpe meg litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 23. juni 2009 #2 Del Skrevet 23. juni 2009 Send inn en skriftlig forespørsel hvor du bestrider boten og forklarer hvorfor. Funker ikke dette bør du prøve å ta saken opp for parkeringskladenemda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 23. juni 2009 #3 Del Skrevet 23. juni 2009 Når man får parkeringsbot og ikke betaler den skal man vel først få regning i posten, før den sendes til inkasso. Jeg ville i det minste forlangt å fått betalt denne orginalregningen i stedet for inkassoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #4 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har fått et inkassokrav på en bot jeg aldri har fått! Ja det stemmer at jeg var parkert der, men jeg satt i bilen, og bilen stod der kun ti minutter! Jeg forlot aldri bilen, og ikke visste jeg at det ble ilagt bot på den da jeg var der. Jeg så dem ikke engang. Jeg ringte inkassobyrået og ba dem gi meg detaljene og da fulgte det med et bilde som viste at det var min bil, men tatt på skrått bakfra. jeg satt altså i bilen, kan man ilegge bot da? jeg fikk aldri den fysiske boten!! plutselig dukket det bare opp et inkassokrav med botens str pluss gebyrer pga inkasso og tre dagers betalingsfrist. Har man lov til dette? Må ikke boten ilegges? Jeg er jo ikke dum, jeg betaler jo en bot dersom jeg faktisk får den. Noen som kan hjelpe meg litt? Ti min blir oppfattet som parkert. ja du kan få gebyr om du sitter i bilen. Kan de ha festet den på ruten uten at du har sett det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 23. juni 2009 #5 Del Skrevet 23. juni 2009 De fester den på ruta foran, og ikke bak på bilen så denne burde han/hun ha sett i så fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 25. juni 2009 #6 Del Skrevet 25. juni 2009 Med mindre det er parkeringsetaten, så er det ulovlig å sende inkasso før man har sendt minst ett inkassovarsel. Er det parkeringsetaten så stiller ting seg annerledes, fordi lov om inkasso o.l. ikke gjelder for staten. De kan med andre ord gjøre nøyaktig som de vil i slike saker (selv om de ikke alltid gjør det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #7 Del Skrevet 4. juli 2009 De fester den på ruta foran, og ikke bak på bilen så denne burde han/hun ha sett i så fall. At bilen var parkert, selv om du satt i den, er det ingen tvil om. Det at bildet ble tatt bakfra, tyder vel på at parkeringsvakten valgte å feste boten på bakruta. Kanskje vakten valgte dette nettopp fordi du satt i bilen, og h*n ville unngå en konfrontasjon om boten på stedet. Boten kan siden ha falt av eller blitt stjålet. Som nevnt av andre, har parkeringsetaten ikke plikt til å sende purring før inkassevarsel. Det at boten forsvant før du oppdaget at den var festet til bilen, er ingen unnskyldning. Selv en stjålet bot har en plikt til å oppdage når en har feilparkert (dette kan en jo få rede på ved å kontakte parkeringsetaten etter å ha begått feilparkeringen). Jeg har vanskelig for å se at du har noe annet valg enn å betale det som kreves. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #8 Del Skrevet 4. juli 2009 Som nevnt av andre, har parkeringsetaten ikke plikt til å sende purring før inkassevarsel. Rettelse: ...inkassovarsel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uvitende Skrevet 5. juli 2009 #9 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvor går grensen mellom parkering og stopp når man hele tiden sitter i bilen? Går det på om motoren er i gang, tid eller annet? Hvis det er tid: Hvor går grensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #10 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvor går grensen mellom parkering og stopp når man hele tiden sitter i bilen? Går det på om motoren er i gang, tid eller annet? Hvis det er tid: Hvor går grensen? Les definisjonen i trafikkreglenes §1: k. Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing. Tidsaspektet spiller således ingen rolle. Stopp for rødt lys f.eks., regnes dog ikke som hensetting. Om du står på betalingsparkering kun et par sekunder og ikke betaler, er dette således nok til å bli ilagt bot. Et grensetilfelle blir der en prøver å lukeparkere i en for trang luke og ikke får det til og så forlater plassen uten å ha betalt (bilen antas å ha være stoppet et øyeblikk nesten på plass). Jeg tviler på at det blir ilagt bot for dette, selv om parkeringsvakten nok ville ha lov til å gjøre dette. Om bilmotoren er i gang eller ei, har ingen betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå