Gå til innhold

Ingen effekt av alternativ medisin i USA heller


Mann 42

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen av delene er strengt tatt nytt, men det får påfallende liten oppmerksomhet. Folk liker å leve i bobler der verden fungerer slik de selv har bestemt at den skal fungere.

Jeg postet en tråd på kropp og helse om hvordan tislkudd/preparater man tror er trygge ikke er det likevel, og at det i verste fall kan ha døden til følge. Den ble oppdatert med enda et tilfelle i tillegg til det opprinnelige, men det er ikke en eneste bruker som har kommentert det. Ikke en gang for å flame meg. Jeg er litt skuffa. En hvilken som helst reaksjon er bedre enn ingen reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg surfet litt videre nå, og så kom jeg over dette:

http://www.studentum.no/alternativ_medisin...395_234_27.html

Hvaffaen? Hvorfor skal et seriøst nettsted promotere studier som omhandler alternativ medisin?

WTF!!!!? Hva skal dette bety? Studier i Aromaterapi, Homeopati og Akupunktur? De tre store NO-NO`s? Dette er et steg i helt feil retning. Jeg trodde målsetningen for universiteter og høyskoler var å skape bedre utdanning, basert på kunnskap, vitenskap og beviser, ikke dårligere utdanning basert på synsing og magisk tenking. Nå er jeg skuffet. Virkelig skuffet. Er dette en konsekvens av "kunnskapsløftet"? Det ser mer ut som et kunnskapsglipp. Universitetetene skal være kronen på verket, den høyeste institusjon for kunnskapsformidling og produksjon av ny kunnskap og forskning, og så slipper man sjarlatanene inn bakdøra og tilbyr kurs i overtro. Dette suger.

Noen burde miste jobben sin. Er det Bjarne Håkon Hanssen, eller Tora Åsland?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om en privateid nettside ikke ser forskjell på universiteter og høyskoler og det som i min bok blir nedskrevet som jallastudiesteder. De presenterer det jo under kategorien "universiteter og høyskoler", men jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha det med i det hele tatt. Det skaper bare enda flere misforståelser om alternative greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest alternativer og klassiker

Skjønner ikke skepsisismen til alternative behandlingsformer. De er jo en del av utviklingen og er kommet for å bli og folk velger heldigvis selv hvordan de vil la seg behandle. Her diskuteres stadig vekk om hvor useriøst den alternative medisinen er og alt koker ned til uvitenhet eller at det man ikke forstår, finnes der ingen sannhet i. Flere leger, fysioterapeuter, veterinærer, har tatt tilleggsutdannelse innenfor akupunktur. Hvorfor gjør disse høyt ansette yrkesgruppene seg denne "umaken" dersom det er fullstendig useriøst? Skal disse stemples som useriøse aktører også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke skepsisismen til alternative behandlingsformer. De er jo en del av utviklingen og er kommet for å bli og folk velger heldigvis selv hvordan de vil la seg behandle. Her diskuteres stadig vekk om hvor useriøst den alternative medisinen er og alt koker ned til uvitenhet eller at det man ikke forstår, finnes der ingen sannhet i. Flere leger, fysioterapeuter, veterinærer, har tatt tilleggsutdannelse innenfor akupunktur. Hvorfor gjør disse høyt ansette yrkesgruppene seg denne "umaken" dersom det er fullstendig useriøst? Skal disse stemples som useriøse aktører også?

Det kan man saktens spørre seg om, for det finnes ingen indikasjoner what so ever for at noe av det hqr noen effekt utover placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
http://www.msnbc.msn.com/id/31190909/

2,5 milliarder dollar og 10 års leting etter studier som kan vise om alternative behandlingsformer virker. Heller magert resultat.

Det overrasker meg ikke.

Men jeg tror på alle som hevder at en alternativ behandlingsform har virket positivt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Det kan man saktens spørre seg om, for det finnes ingen indikasjoner what so ever for at noe av det hqr noen effekt utover placebo.

Det tror jeg på (at det ikke har noen effekt).

Samtidig, om en personen mener at det funker for den og er glad, så er alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det tror jeg på (at det ikke har noen effekt).

Samtidig, om en personen mener at det funker for den og er glad, så er alt bra.

Nei, det bidrar til å dyrke svindelvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Nei, det bidrar til å dyrke svindelvirksomhet.

Jeg synes det er greit, så lenge enkelte mener at de har det så meget bedre. Folk må ta ansvar for seg selv og sine handlinger; de må ta personlig ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes det er greit, så lenge enkelte mener at de har det så meget bedre. Folk må ta ansvar for seg selv og sine handlinger; de må ta personlig ansvar.

Det må de, og det bør de, men de gjør det ikke, og dette er det andre mennesker som tjener grovt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe
Det må de, og det bør de, men de gjør det ikke, og dette er det andre mennesker som tjener grovt på.

Det synes jeg er greit. Det er en konsekvens av at enhver har ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det synes jeg er greit. Det er en konsekvens av at enhver har ansvar for seg selv.

Hadde det bare vært så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer og klassiker

Akk ja...Det som ikke lar seg bevise i dag, lar seg gjerne bevise i morgen...

At der ikke finnes noen indikasjoner på at alternative behandlingsformer virker utover placeboeffekt, kan like gjerne være forskningsmetodene det er noe galt med. Hunden min ble smertefri med akupunkturbehandling. Eller det vil si, jeg kunne jo ikke spørre den om den fortsatt hadde smerter da, men den haltet ikke lenger og gav seg i kast med hopp og sprell den ikke tidligere hadde beveget seg ut på. Men det er gjerne placeboeffekten som slår inn her også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akk ja...Det som ikke lar seg bevise i dag, lar seg gjerne bevise i morgen...

At der ikke finnes noen indikasjoner på at alternative behandlingsformer virker utover placeboeffekt, kan like gjerne være forskningsmetodene det er noe galt med. Hunden min ble smertefri med akupunkturbehandling. Eller det vil si, jeg kunne jo ikke spørre den om den fortsatt hadde smerter da, men den haltet ikke lenger og gav seg i kast med hopp og sprell den ikke tidligere hadde beveget seg ut på. Men det er gjerne placeboeffekten som slår inn her også??

To ting:

Det er et artig fenomen som heter regresjon mot gjennomsnittet, eller "regression towards the mean" om du skulle få lyst til å google det. Det går ut på at alle måleverdier varierer og svinger rundt en middelverdi over tid. Absolutt alle. Så dersom du får en ekstrem måling på det ene tidspunktet, og måler igjen litt senere, er sjansene store for at målingen nå er mer normal. Den rent konkrete grunnen til variasjonen varierer, men det er alltid slik at det er variasjon, og regresjon mot middelverdien er nærmest et universelt fenomen. All forskning tar hensyn til det.

Sykdomsforløp:

Folk oppsøker lege eller annen behandling når de er sykest. Man tenker gjerne til å begynne med at det ikke er så ille, og at det vil gå over. Så går det en stund, og det går ikke over. Man blir sykere. Til sist erkjenner man at man trenger hjelp. Så går man til en doktor. Interessant ting om sykdom: De aller fleste sykdommer er ikke kroniske. Det meste GÅR over, fordi vi har alle vår egen huslege. Vi har en kropp som reparerer seg selv, som renser blodet for mikroorganismer, bygger opp det som var skadet, etc. Han er ikke ufeilbarlig, ikke alltid 100% effektiv, og noen ganger råker huslegen ut for et problem som han ikke kan fikse. Men han er alltid på jobb, og stort sett så kurerer immunsystemet og kroppens regenereative evner, de sykdommene du blir utsatt for.

Konklusjon: Mange som går til en alternativ behandling, opplever bedring, fordi de er i ferd med å bli bedre, men ikke fordi de mottok alternativ behandling. Hvordan vet vi så det? Jo: Vi kan forske på saken, på en slik måte at vi kontrollerer for slike målefeil som regresjon mot middelverdien, og for sykdommens naturlige forløp. Vi kan sørge for at det ikke er seleksjonsskjevheter, slik at det ikke er noen systematiske forskjeller mht hvem som får hvilken behandling, etc, etc.

Når alt det blir gjort, så fordufter effektene av alternativ behandling som dugg for solen, og man sitter igjen med tilfeldige variasjoner, og et vakkert knippe med anekdoter, som med deg og hunden din. Han ville blitt frisk, uansett.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er greit. Det er en konsekvens av at enhver har ansvar for seg selv.

Jeg syns ikke det er greit. Folk flest har forresten ikke forutsetningër for å skille skitt fra kanel i denne sammenhengen. Det trengs en organsiert forskningsinnsats for å skille dårlig behandling fra god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit. Folk flest har forresten ikke forutsetningër for å skille skitt fra kanel i denne sammenhengen. Det trengs en organsiert forskningsinnsats for å skille dårlig behandling fra god.

Helt enig med deg!

Om folk går til alternative behandlere fordi de tror at det skal gjøre de friske så er det helt greit for meg. Det som IKKE er greit er måten mange av disse behandlerne (MERK jeg sier mange, ikke alle!) operer på. Prisnivå og markedsføringsteknikker er til tider helt på viddene, folk betaler hundre tusenvis av kroner for ting som ikke fungerer, og folk i sorg eller andre vanskelige livssituasjoner blir presset til å kjøpe/prøve.

Jeg synes også det er en skremmende utvikling i Norge, hvor folk heller mer og mer mot den alternative industrien, mens de i tillegg blir mer og mer negative mot legemiddelindustrien. Legemidler blir forsket på i årevis, og man vet at det funker, i motsetning til det alternative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg synes det er på tide at Norge oversvømmes av alternativ medisin/helse, og at det er på tide at mer helhetlige behandlingsformer tilbys i stadig større grad.

Jeg synes også at Snåsa-mannen og hans likesinnede skal få full aksept - hvertfall ikke bli motarbeidet - bare fordi det ikke er vitenskap. Det blir for snevert.

Jeg tror at folk flest ikke er så dumme at de fortsetter å bruke og betale for noe de selv ikke mener virker. Så lenge de mener de blir bedre av en ikke-vitenskapelig behandlingsform eller medisin, er det fint.

Vi kan ikke velge for alle de andre, og hvis noen vil la seg lure, så er det prisen for å ha et åpent system for alle tilbydere.

Selv holder jeg meg langt unna alt som heter "alternativ" medisin, men jeg ser jo at det er populært verden over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...