Gå til innhold

Det ultimate miljøpartiet...?


Gjest Gjest_Nille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nille_*

Nå som stortingsvalget nærmer seg er det vel naturlig å tenke framover og hvilket parti som bør få din stemme.

For oss som er opptatt av miljø og framtida vår, er det da ett parti som skiller seg klart ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Nille_*
Miljøpartiet - De grønne?

De har såvisst en grønn agenda, men er det reelt at de får noe makt til forandring? Noen som vet hvordan de ligger an, sammenliknet med de andre partiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV har da en bra miljøprofil? Veldig imot oljeboring, og veldig for ny, miljøvennlig teknologi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Dette lurer jeg også på.

Har ikke tro på SV, "det er greit å prate om miljøet så lenge forbruket øker og vi har full barnehagedekning"

Ei heller tro på månelandings og oljepartiet AP.

De grønne ser jeg på som litt naive, og litt opptatte av ting som ikke er avgjørende. Litt som om de fikk bestemme så blir loven om chipping av kattter vedtatt, vell og bra, hjelper mange katteskjebner men verden fortsetter turen mot dyngen.

Har tenkt på Venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miljøpartiet De Grønne skiller seg absolutt ut i denne sammenheng, siden de plasserer klimahensyn foran andre ideologier, så som sosialisme, kapialisme eller liberalisme. Partiet er fortsatt lite, men har nå representanter i hvert fylke og vokser stadig. Men det blir jo en ond sirkel - man vil ikke stemme på små parti fordi de er så små. Og partiene blir dermed ikke større fordi få stemmer på dem. Så for å få et grønt parti til å vokse så må flere våge å stemme på dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Miljøpartiet de Grønne. Det første partiet jeg stemte på, den gang jeg fremdeles var ung. Vel, jeg kan forsvare det. Det er helt legitimt å bry seg om miljø. Det er helt legitimt å sette miljø foran egen velferd. Det er helt legitimt å ville ha tilbake hest og kjerre for å spare inn klimagassene. Men jeg er ikke lenger interessert i miljøpolitikk, dessverre. For min del kan kloden raseres og bli en kjernefysisk søppelhaug, bare det skjer etter at jeg er død. Til da nyter jeg varme somre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest på siden til de grønne, jeg har funnet ut at de støtter TPB (Pirat Bay) og ønsker at vi tar oss bedre av katter.

Er det noen som har greie på den helhetlige politikken deres? Hvordan de vil jobbe for å senke globale utslipp av klimagasser og annet miljøfarlig utslipp?

Hvordan skal de jobbe for å minske forskjellene i verden?

Hva er deres viktigste saker, hva er det de virkelig vil kjempe for? Vil de kjempe for at TPB skal gjennoppstå? For at katter skal ID merkes? Vil de mene at det er viktigest å få inn et system der bedrifter blir målt etter BAT? Eller vil de jobbe for å få på på plass en avtale med våre naboland som fremmer fornybar energi?

Hvordan stiller de seg til småskala energiproduksjon? Eller storskala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest partiprogrammet deres?

Ja. Og jeg savner å vite hva som er kampsakene.

Jeg er enig med mye, uenig med noe. Og jeg vil ikke bruke stemmen min på partiet dersom fri programmvare og støtte til mottak for løskatter blir satningsområdet.

Ikke det at jeg er uenig med disse, men det er andre ting som er viktigere å få igjennom. Litt som å stemme SV for miljø, bare for å oppdage at nesten det eneste man har stemt på er barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kampsakene finner du til venstre her:

http://www.mdg.no/politikk/

Altså:

- Fornybar fremtid

- Grønn økonomi

- Økologisk mat og dyrs rettigheter

- Digitale rettigheter

Allt for omfattende, man kan ønske at samfunnet går i denne rettningen. Men hva mener de grønne er det første steget? Hva er det de kjemper for først?

Er det viktigst å få igjennom støtte til kattehuset? Eller er det viktigest å få igjennom støtte til utvikling av fri programmvare? Eller er det viktigst å gjøre Norge til ett fairtrade land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo viktig, men for tiden er det jo klimasaken som er det viktigste siden det er den underliggende forutsetningen for alle andre politiske saker.

Hvis du klikker på de fire sakene (som du også finner på forsiden), så kan du lese mer om hvilke tiltak MDG ønsker å innføre.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt er jo viktig, men for tiden er det jo klimasaken som er det viktigste siden det er den underliggende forutsetningen for alle andre politiske saker.

Det tar tid å snu politikken, selv om man mener alt er viktig må man prioritere.

Vet du noe om hvilke tiltak De Grønne jobber for å innføre? I klimakampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles alt for omfattende for meg. :)

Prinsippprogram og hovedlinjer er vel og bra, men jeg savner noen konkrete hovedsaker. Du synest nok jeg er slitsom nå siden du linker til de samme tingene igjen og igjen, men de gir meg ikke det jeg ønsker.

Jeg ønsker meg hjertesaken, ikke hovedlinjene. Jeg vil vite hva stemmen min eventuellt vil jobbe for? Hvilke få enkeltsaker er viktigst. Hvor begynner man for å gjennomføre De Grønnes politikk.

Jeg går utifra og håper at nei til olje i nord er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det å lese prinsippprogrammet, kampsakene og arbeidsprogrammet er det du er ute etter, så vet jeg ikke hvor mye mer jeg kan hjelpe deg. :)

Men, ja, de er absolutt mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...