Gå til innhold

Merkelige, morsomme overskrifter og andre festligheter


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue

‹‹Pus tør ikke ut! Tips?››

Rettskrivningskurs?

Synes ikke den er så ille. Det er jo en relativt vanlig muntlig formulering :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke den er så ille. Det er jo en relativt vanlig muntlig formulering :)

Nei, det vil jeg ikke si, men det kommer vel an på hva slags mennesker man omgås.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Nei, det vil jeg ikke si, men det kommer vel an på hva slags mennesker man omgås.

Hva?

Det at man noen ganger bruker adverb som verb (jf. også "katten må inn nå", "jeg vil ut og drikke meg full" (DeLillos), er et interessant trekk ved norsk, og noe som er helt grunnleggende ved språksystemet vårt. Det er altså ikke noe som er knyttet til enkelte sosiolekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Nei, det vil jeg ikke si, men det kommer vel an på hva slags mennesker man omgås.

Og hva slags mennesker er det du sikter til, forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

Det at man noen ganger bruker adverb som verb (jf. også "katten må inn nå", "jeg vil ut og drikke meg full" (DeLillos), er et interessant trekk ved norsk, og noe som er helt grunnleggende ved språksystemet vårt. Det er altså ikke noe som er knyttet til enkelte sosiolekter.

Men i dette tilfellet er det det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for Lars Lillo-Stenberg snakker jo så definitivt østkantdialekt.

:rope: Lars Lillo-Stenberg ville aldri sagt «Pus tørr ikke ut». :klaske:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

:rope: Lars Lillo-Stenberg ville aldri sagt «Pus tørr ikke ut». :klaske:

Tja. Si ikke det? (Bortsett fra at han bare ville hatt én r i "tør", da, selvfølgelig.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

:rope: Lars Lillo-Stenberg ville aldri sagt «Pus tørr ikke ut». :klaske:

Jeg blir litt nysgjerrig på hva begrunnelsen din er her. For hva mener du om de følgende setningene?

Jeg må hjem.

Hun skal ut!

Vi vil inn.

Bare ut fra ren interesse, altså, for dette er jo også resultativfraser hvor modale hjelpeverb er etterfulgt av partikkel, og hvor infinitiven er utelatt. Synes du også at dette er uakseptable setninger?

Endret av Ludovie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt nysgjerrig på hva begrunnelsen din er her. For hva mener du om de følgende setningene?

Jeg må hjem.

Hun skal ut!

Vi vil inn.

Bare ut fra ren interesse, altså, for dette er jo også resultativfraser hvor modale hjelpeverb er etterfulgt av partikkel, og hvor infinitiven er utelatt. Synes du også at dette er uakseptable setninger?

Man hører jo at det er verste fall feil, i beste fall dårlig norsk. Men vi vet jo det at vi andre ikke har lov til å ha meninger om språk i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Man hører jo at det er verste fall feil, i beste fall dårlig norsk. Men vi vet jo det at vi andre ikke har lov til å ha meninger om språk i det hele tatt.

Merkelig utsagn. Jeg har mine synspunkter, og disse argumenterer jeg for. Dette er ikke det samme som at jeg mener at andre ikke har lov til å ha meninger om språk.

For øvrig har du ikke argumentert for hvorfor du mener at eksempelsetningene mine er feil eller dårlig norsk. Nå står jo dette bare som en påstand fra din side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er en tråd-overskrift, men det står bare "merkelige morsomme overskrifter". Strengt tatt, dette er en overskrift. I en avis en dog, men likevel.

Asteroiden kommer næremere enn satelitter

Nå mener jeg ikke noe vondt om den personen som skrev det men jeg opplever stadig mer og mer banale skrivefeil i avisene. Det gjør vondt i øynene, faktisk, å se så åpenbare skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

madeleine mccann banner på facebook

Så da er hun faktisk i live?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-"Røde ting på ryggen."

Jeg ble kjempenysgjerrig men så viste det seg at det dreiet seg om utslett e.l. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...