Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger rundt cirka 1100-1200 kalorier hver dag. Jogger 5-6 kilometer 2-3 ganger i uka, og trener litt (minimalt) styrke på stuegulvet hjemme (sit-ups, armhevinger, etc.). Jeg spiser heller ikke godteri/potetgull eller brus med sukker. Jeg lurer på om jeg kan ha en "spisedag" én gang i uka, for eksempel lørdag, hvor jeg kan innta mye mer enn 1100-1200 kalorier uten å gå opp i vekt, hvor det her kanskje er snakk om 3000? Eller er såkalte spisedager bare tull? På denne eventuelle spisedagen tenker jeg ikke å spise godteri/potetgull eller brus med sukker i det hele tatt, men at jeg kan spise så mye brød jeg vil, og spise hjemmelagde boller eller vafler.

Vil underskuddet på kalorier tidligere i uken være bortkastet etter en slik spisedag ved at jeg i gjennomsnitt i kaloriinntak vil gå i null = ingen vektnedgang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det jo delte meninger om.

Mange mener en spisedag er bra både for motivasjon og vekt.

Det gir forbrenningen et skikkelig kick, samtidig som det kan gi motivasjon til å holde uke i ukene.

Det vil absolutt ikke ødelegge alt om du greier å holde deg på "bare" 3000 på spisedagen, og du vil fortsatt kunne gå ned.

Skrevet

Synes for det første at du ligger MEGET lavt kalorimessig, spesielt mtp. at du trener endel også.

Ang. disse spisedagene så er det en inviduell sak, prøv deg frem, men med det lave inntaket du ligger på til daglig kan du fint legge inn en dag med 3000 kalorier i uken, du ligger fremdeles i god minus for vekttap vil jeg tro uten å vite høyde og vekt..

Skrevet

jeg håper du lever på denne dietten i samråd med lege?

det er som en annen her sier et veldig lavt kalori-inntak, og som du kanskje vet så mister du muskelmasse istedetfor fett når du går for fort ned i vekt.

Gjest D-shol
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale en spisedag.

Du spiser utrolig lite i forhold til trening, så en spisedag forteller kroppen at det ikke er krisetider, men at du gjør dette bevisst. Hvis du ikke gjør det, kan kroppen sette ned forbrenning til et absolutt minimum fordi den tror at du ikke har tilgang til mat.

Skrevet (endret)

Ok, takk for svar. Det var en lettelse å høre at dette med spisedag er mulig uten at det skal ødelegge.

Nei, denne "dietten" er ikke i samsvar med lege. Jeg har helt fram til vgs vært undervektig, til tross for at jeg har apetitt som en mann. Jeg er asiatisk, og derfor bare 158 cm høy, og legen har sagt at jeg har sluttet å vokse i høyden. Er 17 år. Etter at jeg begynte på vgs spiste jge utrolig mye drittmat (flyttet på hybel), og trodde ikke vekta ville forandre seg siden den ikke hadde gjort det tidligere. Jeg fikk ikke tid til trening, og vekta steg bare. Det jeg har gjort nå, er egentlig bare å forandre kostholdet slik det var før jeg begynte på vgs, og om et par kilo er jeg tilbake til "den jeg en gang var", og jeg vil da si meg fornøyd. Hvis en spisedag da skulle ødelegge for meg slik at jeg hadde gått opp alle kiloene igjen, hadde det vært kjipt. Jeg snakker altså ikke om en stor vektnedgang i første innlegg.

Endret av tritonus
Skrevet

Med dette lave inntaket kan du selvfølgelig ha en spisedag, du merker nå fort om det gir feil utslag på vekten etterhvert og da får du kutte den ut igjen. Men pass på så forbrenningen din ikke legger seg lavt og på sparebluss. Ville spist ihverfall 1300 kalorier per dag altså..

Skrevet
Med dette lave inntaket kan du selvfølgelig ha en spisedag, du merker nå fort om det gir feil utslag på vekten etterhvert og da får du kutte den ut igjen. Men pass på så forbrenningen din ikke legger seg lavt og på sparebluss. Ville spist ihverfall 1300 kalorier per dag altså..

Hvis jeg øker dagsinntaket til cirka 1300 kalorier, vil ikke det være for mye til at jeg kan få et vekttap hvis jeg har en spisedag på cirka 3000 kalorier én dag i uken?

Gjest Gjest
Skrevet

Med 1300 kalorier i 6 dager og 3000 kalorier 1 dag:

Du får et gjennomsnitt på 1543 kalorier om dagen.

((1300 x 6) + 3000)/7 = 1542.86

Jeg er selv 158 (og en halv) cm høy :), veier 50-51kg. Ligger jeg på 1500 kalorier om dagen går jeg ned i vekt. Og jeg trener kun styrke + går og sykler i stedet for å ta bussen.

Ergo: 3000 kalorier en spisedag vil ikke ødelegge noenting.

Skrevet

Buhu, nå skjønner jeg ingenting :( Jeg prøvde med en spisedag forrige lørdag, og på den morgenen veide jeg 48 kilo. I dag har jeg spisedag igjen hvor jeg får spise peanutsmør, brødskive, habregryn og en pizza til kvelds. Men jeg veide meg i dag tidlig, og jeg veier 49,5 kilo :-( Hvordan er dette mulig, når jeg har ligget påcirka 1200 kalorier hver dag resten av uken siden forrige lørdag? Går det da virkelig an å gå opp ett og et halvt kilo?! Nesten så jeg angrer på at jeg har "spisedag" i dag.. Kanskje jeg bare går opp ett kilo i uken nå da..

Skrevet

Nå har du en BMI på 19,8 som er helt nederst i BMI-skalaen så jeg kan virkelig ikke se behovet for at du skal gå ned i vekt?

Spisedager er greie å ha, men hvis du lever på 1100-1200 kcal til vanlig så synes jeg 3000 var veldig mye? Hvertfall hvis spisedagen er på en dag hvor du ikke trener.

Hvis du spiser mye karbohydrater på spisedagen, så binder disse endel vann, derfor kan du også veie mer, uten at det trenger å være fett.

Skrevet
Buhu, nå skjønner jeg ingenting :( Jeg prøvde med en spisedag forrige lørdag, og på den morgenen veide jeg 48 kilo. I dag har jeg spisedag igjen hvor jeg får spise peanutsmør, brødskive, habregryn og en pizza til kvelds. Men jeg veide meg i dag tidlig, og jeg veier 49,5 kilo :-( Hvordan er dette mulig, når jeg har ligget påcirka 1200 kalorier hver dag resten av uken siden forrige lørdag? Går det da virkelig an å gå opp ett og et halvt kilo?! Nesten så jeg angrer på at jeg har "spisedag" i dag.. Kanskje jeg bare går opp ett kilo i uken nå da..

du ligger på ALT for lavt kcal inntak pr dag. dette er faktisk så lavt at kroppen vil tro du sulter, og så vil den sette ned forbrenningen.

siden du trener så mye som du gjør, kan du spise ihvertfall 1500 kcal hver dag + spisedag, og du vil få en mye bedre effekt!!

det at du har gått opp er ingen krise slik jeg ser det, så ta det helt med ro.. men som sagt, det kan være et resultat av at du faktisk har spist for lite. høres bakvendt ut, men sånn er det!!

Skrevet
du ligger på ALT for lavt kcal inntak pr dag. dette er faktisk så lavt at kroppen vil tro du sulter, og så vil den sette ned forbrenningen.

siden du trener så mye som du gjør, kan du spise ihvertfall 1500 kcal hver dag + spisedag, og du vil få en mye bedre effekt!!

det at du har gått opp er ingen krise slik jeg ser det, så ta det helt med ro.. men som sagt, det kan være et resultat av at du faktisk har spist for lite. høres bakvendt ut, men sånn er det!!

Men svaret før det forteller at 3000 kalorier på spisedagen kanskje er for mye? Begynner å lure litt på om jeg kanskje spiser for mye på spisedagen (tar anske mye av med brød og sånt... Havregryn) siden jeg har gått opp så mye på én uke. Det er jo ikke normalt å gå opp SÅ mye?! Er alt det fett?! Blir litt fra meg her nå.. :(

Skrevet

slapp helt av!!

hvis du skal ha en sunn og varig vektnedgang, ville jeg lagt meg på 500 kcal i underskudd hver dag(gjennomsnitt).

det vil si:

UTEN trening, så har en gjennomsnitt kvinne ca 500 kcal i underskudd hvis hun spiser 1300 kcal hver dag.

MED trening, så må du øke opp til ca 1800 kcal og du vil alikevel ha 500 i underskudd. er du med?

kcal innatk under dette, vil føre til at kroppen går i sparebluss og forbrenningen vil bli dårlig.

anngående spisedagene dine, så ville ligget på 3000 hvis du kjører ditt program, men hvis du kjører"mitt", så ville jeg kanskje lagt meg på rundt 2000. da blir det jo ikke skikkelige spisedager, men da har du et jevnt og fint kosthold!

:)

håper jeg kan hjelpe!

Skrevet

Hvorfor har jeg da lagt på meg ett og et halvt kilo på én uke? :( Uff.. Beklager, jeg bare ble litt nedbrutt når jeg så det. Også er det spisedagen min i dag, tenkte å spise med god samvittighet, men det ble ikke noen god samvittighet her nå for å si det sånn..

Skrevet

joda, ta den spisedagen du... med GOD samvittighet :) så går du opp til 1500 kcal fra neste uke, så lover jeg deg at du vil merke forskjell :)

grunnen til at du har gått opp vet jeg ikke, men det kan være to ting som jeg ser det:

enten har du trent styrke, muskler veier mer enn fett.

eller så har du rett og slett spist for lite!!

hvis du så på den norske "slankekrigen" som gikk på tvnorge, så var det en uke der deltakerne gikk opp.... Så da la de om kosten slik at de spise litt MER samtidig som de trente, og da gikk de ned neste uken igjen!

så det er ikke bare tull det altså!!

Skrevet
Hvorfor har jeg da lagt på meg ett og et halvt kilo på én uke? :( Uff.. Beklager, jeg bare ble litt nedbrutt når jeg så det. Også er det spisedagen min i dag, tenkte å spise med god samvittighet, men det ble ikke noen god samvittighet her nå for å si det sånn..

Vekt kan variere veldig mye. Jeg veier forskjellig morgen og kveld, med stor joggebukse og uten joggebukse, før og etter jeg har vært på do. Ikke ta tallene på vekta så tungt. Om du ikke har hatt disse spisedagene før så kan det også være vannvekt du har lagt på deg.

Skrevet (endret)

Håper TS at du etterhvert slutter å veie deg så mye, spiser litt mer samt slutter å bekymre deg sann for å legge på deg. Du spiser lite og trenger absolutt ikke slanke deg. Slapp av, kos deg med disse vel unnet deg "spisedagene" dine og ikke fokuser så mye på mat som en kalori, men noe nødvendig som kroppen din MÅ ha for å fungere og mat er godt, ikke ødelegg gleden ved den for deg selv! :klemmer:

Endret av Lotte27
Skrevet
joda, ta den spisedagen du... med GOD samvittighet :) så går du opp til 1500 kcal fra neste uke, så lover jeg deg at du vil merke forskjell :)

grunnen til at du har gått opp vet jeg ikke, men det kan være to ting som jeg ser det:

enten har du trent styrke, muskler veier mer enn fett.

eller så har du rett og slett spist for lite!!

hvis du så på den norske "slankekrigen" som gikk på tvnorge, så var det en uke der deltakerne gikk opp.... Så da la de om kosten slik at de spise litt MER samtidig som de trente, og da gikk de ned neste uken igjen!

så det er ikke bare tull det altså!!

Jeg skjønner. Men det er bare at.. Hvis jeg spiser 1500 hver dag (herregud, er ikke det mye?!) da kan jeg vel ikke ha en spisedag på 3000 (!) kalorier? Jeg er så redd for å legge på meg enda mer, slik at alt jeg har "jobbet" for (de fem kiloene jeg gikk ned) har vært forgjeves..

Skrevet
Jeg skjønner. Men det er bare at.. Hvis jeg spiser 1500 hver dag (herregud, er ikke det mye?!) da kan jeg vel ikke ha en spisedag på 3000 (!) kalorier? Jeg er så redd for å legge på meg enda mer, slik at alt jeg har "jobbet" for (de fem kiloene jeg gikk ned) har vært forgjeves..

Kan med hånden på hjertet si at 1500 kalorier IKKE er mye! Prøv dette, om du mot formodning merker får en vektoppgang får du heller redusere igjen, men det kommer nok ikke til å skje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...