Gå til innhold

Er det vits å dra til tannpleiesjekk når man er gravid?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg skal til til tannpleiesjekk på mandagen og lurer på om jeg burde avbestille. Grunnen til at jeg spør er fordi de pleier som regel å bruke røntgen, og det anbefales vel ikke (har jeg lest) når man er gravid. (selv når man får sånn beskyttende bly"smekke")

Har ikke lyst å kaste bort 500,- og det er egentlig for sent å avbestille, men tenkte jeg kunne prøve å ringe dit tidlig på morgenen. Da blir jeg jo også selvfølgelig å spørre om dette også, men bare lurer på hva dere andre ville gjort?

Er du hos tannpleier/tannlege når du er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint gå til tannlege og tannpleier. Røntgenstrålingen er lokalvirkende og flyr ikke ned til livmora. Blyforkle er dessuten mer enn god nok beskyttelse.

Faktisk er det lurt å gå til tannlege og tannpleier nå, ettersom tenner og tannkjøtt blir ekstra utsatt under graviditeten.

Selv har jeg vært hos begge og hos tannlegen tok de røntgen (fikk blyforkle), han borret, bedøvde og trakk visdomstann. Det var ingen fare for barnet, som har det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å beholde timen, om de skulle ta et røntgenbilde av kjeven din, så utgjør det meget liten risiko for fosteret. Jeg har to barn, etter første fødsel fikk jeg betennelse i en visdomstann og måtte til spesialist for å fjerne den kirurgisk. Den måtte deles, tannlegen fjernet litt av kjevebenet mitt og i det hele tatt..... Ikke særlig behagelig, kan man si. Nå etter siste svangerskap har jeg fått skikkelig tannpine, og det viser seg at jeg må rotfylle en jeksel. Har hatt sånn tannpine at tårene rant!

Så, hvis jeg skulle bli gravid igjen, så ville jeg gå til tannlege/tannpleier under svangerskapet for å sjekke om det brygger seg opp til noe dritt. Tannlegen min sier at bakteriefloraen i munnen kan forandre seg i svangerskapet, og at det lønner seg å ta ekstra godt vare på tennene sine under svangerskapet. Og, det kan jeg skrive under. Mine svangerskap har kostet meg over 10 000 i tannlegereginger...

Jeg har foressten alltid hatt fine tenner, aldri hatt hull eller noen ting før disse to opplevelsene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt timen og fått renset tennene, men latt være med røntgen. Det er fotsatt delte meninger om det er skadelig eller ikke, men jeg fikk beskjed om å holde meg unna av både lege og jordmor sist jeg var gravid. Hun sa at om man må så må man, men om det ikke er absoultt nødvendig så skulle man ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt livs verste tannpine mens jeg var gravid med lillegutt. Måtte til tannlegen, de ville ikke ta røntgen når jeg var gravid. Men kan hende det varierer med hvor langt du er på vei, det spurte i hvert fall tannpleieren om når jeg fortalte at jeg var gravid. Jeg var vel rundt 20 uker tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt lurt å gå, men opplys om at du er gravid, og forhør det om de trenger å ta ny røntgen.

Jeg er også blandt dem som fikk tanntrøbbel som gravid... betennelse rundt ei visdomstann, vonde greier, måtte til tannlegen. Forøvrig har jeg fått et dypt hull som muligens må rotfylles (har midlertidig sylling nå i påvente av at tannlegen skal se hvordan det ser ut nå i sommer, før endelig fylling...) som oppsto under svangerskapet.

Jeg har aldri i mitt liv hatt hull før, men det skjer noe i munnen når du er gravid, og dersom du kan forebygge/oppdage tidelig, lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

I tillegg er det ekstra viktig at moren har friske tenner når babyn kommer. Ellers blir babyn lett smittet av karies. Gå til tannlege, puss godt, og bruk xylitol! Både når du er gravid og når ungene er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...