Gå til innhold

Jeg skal ta lappen, men sliter med teorien.


Gjest ønsker så gjerne

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker så gjerne

Jeg er av dem som ikke har roen i kroppen til å greie å sette meg ned og lese verken i boka eller på nett til teorien på bilen.

Penger er selvfølgelig noe jeg omtrent ikke har så å påkoste meg ekstra teorikurs blir vanskelig. Har allerede gått 3 teorikurs.

Er det noen som har noen teknikker som kanskje kunne fungert slik at jeg greier å sette meg ned å lese osv?

Det andre problemet er at jeg ofte ikke forstår det jeg leser og at jeg glemmer det jeg har lest, grunnet lærevanskene mine.

For meg ser det ganske mørkt ut med lappen der fremme.

I praksis lærer jeg kjempe godt når jeg kjører bil, men har ikke råd til kjøretimer, og har ingen og øvelseskjøre med.

Bærer dårlig samvittighet ovenfor meg selv siden jeg ønsker så gjerne, men ikke greier å få det til. Når jeg prøver klør det i kroppen min og jeg blir så frustrert, sinna osv at jeg til slutt må gjøre noe annet. Men jeg vil jo så gjerne... Ikke ønsker jeg å ha det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Prøv å kikk litt på nettlappen.no

Der er det tester du kan ta (25kr for et døgn) Og teorikurs (995kr) som sikkert er litt lettere å følge med på, du kan ta det i ditt tempo og det er mange bilder, videoer osv..

Prøv å finn noen du kan øvelsekjøre med, om det ikke er noen veldig nære kan du tilby deg å betale vedkommene for det. Det blir uansett billigere enn kjøretimer på kjøreskolen.

Du kan også se på prove.no. Der er det også tester du kan ta.

Finnes sikkert også mange andre sider på nettet med slike tester. Jeg brukte veldig mye teoriproven.no men ser at ikke den finnes lengere. Det hjalp hvertfall meg veldig da jeg ikke klarer å konsentrere meg om det jeg leser.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

teoritentamen.no er den som er mest lik den du tar hos vegvesnet. koster 30kr for 24 timer. anbefaler den, spørsmålene er veldig like de du får. Jeg brukte den og bestod, men måtte lese litt i boka og. når du leser, så skriv notater i tillegg. ellers så er det tilrettelagt for personer med lærevansker, du kan få ta testen muntlig. :) snakk med de på stedet du bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har så store konsentrasjonsvansker så burde du kanskje ikke kjørt bil?

Jeg sliter med konsentrasjonsvansker når det kommer til teorien. Men når det kommer til det praktiske (å kjøre/oppfatte trafikken) er jeg kjempegod. Jeg har adhd og dyskalkuli. Jeg prøvde teoriprøven skriftlig, men strøk. Har nå fått innvilget muntlig teoriprøve og skal snart opp til denne. Jeg har fått meget god hjelp av trafikkskolen jeg går hos. Må legge til at jeg har kjørt bil (klasse B) i over tolv år nå. Så det er cede jeg holder på med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til og anbefale deg muntlig prøve, men ser at du har fått innvilget det;) Hver gang du sitter på med noen som kjører, så prøv å "lese trafikkbildet", Prøv å ta det du leser med deg ut i trafikken. Lykke til, ta deg good tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære det, må du forstå det. Når du forstår det, kan du det. Da vet du, liksom bare.

Greit nok at du sliter med å sette deg ned å lese. Da må du beregne mer tid og mer slit. Les mindre porsjoner. Kanskje bare en eller to sider om gangen. Lær deg å forstå årsaken bak at ting er som de er i boka. For absolutt alt du må lære, har en grunn for at du må kunne det. De lager ikke lover og regler uten å ha diskutert begrunnelsen opp og ned i mente. Dette betyr også at du kan finne mye på nett om hvert eneste emne i læreboka, om du godsnakker litt med google. Finn bakgrunnsstoff, hvordan virker det sider, snakk med folk som vet og kan, ulike debattfora...

Hvis du ikke har noen å øvelseskjøre med, og attpåtil dårlig råd, vil det nok være lurest om du bruker tid på å komme deg gjennom pensum, samtidig som du sparer, slik at du kan gjøre unna kjøring og det obligatoriske mest mulig samlet. Dumt å nesten måtte begynne på nytt seinere, hvis du går lens for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Dersom du har så store konsentrasjonsvansker så burde du kanskje ikke kjørt bil?

er du 12 år? lese en bok for å lære kjøre bil er tullball i utganspunktet, men selvfølgelig nødvendig for å forkorte kurs-perioden. noen mennesker lærer best av å gjøre ting i praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du 12 år? lese en bok for å lære kjøre bil er tullball i utganspunktet, men selvfølgelig nødvendig for å forkorte kurs-perioden. noen mennesker lærer best av å gjøre ting i praksis

Hvordan foreslår du at man skal lære seg trafikkreglene, vegtrafikkloven og alt det teoretiske som forutsettes at folk skal kunne, før de slippes løs i trafikken med et potensielt dødelig motorredskap? Noe teori slipper man bare ikke unna.

Men en kan gjøre det enklere for seg selv å lære, ved å google og lese mer omkring emnene fra ulike kilder.

Vet du at du sliter med teori, må du ta konsekvensen av det og sette av tilstrekkelig med tid til at du kommer deg gjennom det, med æren i behold. Om du så bruker en dag pr side i læreboka.

Men husker jeg ikke feil, er halvparten av "Veien til førerkortet" tegninger. Tre fjerdedeler av det skriftlige er innlysende, og du kan det fra før, bare gjennom å ha levd og snakket med folk om vær og vind. Er du praktisk anlagt er faktisk enda en større del av teksten sånn du vet, eller ressonnerer deg frem til, uten problem.

Du sitter altså med et ganske tynt hefte med ting du trenger å skjerpe deg på, for å lære dem. Mesteparten av dette igjen skjønner du, og har lært det når du har lest det. Noe kan du lære ved å "leke" det inn, som for eksempel de ulike kjøretøyklassene.

Til slutt emder du kanskje opp med tjue-tretti sider tilsammen, som kan være litt tunge. Der kommer tiden og google inn. Litt hver dag, så sitter det i løpet av en måned. Så betaler du et teorikurs, og får lære det gjennom ørene og konkrete eksempler også, samtidig som du får teste hvor godt kunnskapen sitter.

Litt her, og litt der. Til slutt så står du der med den rosa isskrapen med bilde på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å melde deg inn i:

http://hjerneklubben.no/hjem/

Dette konseptet vet jeg hjelper, ikke bare for å bestå teorien, men i dagliglivet generelt.

Kanskje noe for mange av oss.

Kjenner ikke de som driver det, bare så dere ikke tror det.

Tok testen der selv og ble ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme og kjøpte meg tilslutt boken på cd-rom. Kopierte lydfilene over på mp3 spilleren og hørte på den når jeg var ute å gikk (jeg hadde en times gåtur på jobb hver dag + returen, så det ble jo litt). Da hadde jeg bare 2 feil på neste teoriprøve, mot 9-10 på de foregående... Cden kostet 6-700 kroner, men prøven koster jo 1200, så... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_gina_*

Forsøk www.talappen.no

Denne er veldig lettlest, masse bilder og kort og lettforståelig tekst. Men dekker hele pensum. Magne oppgaver å øve seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Henning_*
Jeg sliter med konsentrasjonsvansker når det kommer til teorien. Men når det kommer til det praktiske (å kjøre/oppfatte trafikken) er jeg kjempegod. Jeg har adhd og dyskalkuli. Jeg prøvde teoriprøven skriftlig, men strøk. Har nå fått innvilget muntlig teoriprøve og skal snart opp til denne. Jeg har fått meget god hjelp av trafikkskolen jeg går hos. Må legge til at jeg har kjørt bil (klasse B) i over tolv år nå. Så det er cede jeg holder på med nå.

Det nettbaserte teorikurset på nettlappen.no har alt som lydbok slik at du kan få opplest fagstoffet. Alle videoene har tale.

Tror det passer veldig bra til personer med konsentrasjonsvansker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nettbaserte teorikurset på nettlappen.no har alt som lydbok slik at du kan få opplest fagstoffet. Alle videoene har tale.

Tror det passer veldig bra til personer med konsentrasjonsvansker!

Det passer nok for mange. Men desverre ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...