Gå til innhold

Hanne Nabintu Herland

Gjest Fisk

Anbefalte innlegg

Gjest SmallTalk
Kvinner kvoters inn på studier. Kvinnre kvoteres inn i jobber. Kvinner kvoters inn i styrer. Kvinner får egne parkeringsplasser reservert til seg. Kvinnre har vetorett i abortspørsmål. Kvinner går seirende ut av det fleste tvister som angår foreldrerett og foreldreansvar. Kvinner har egne helsemessige programmer for å tidlig oppdage kreft (menn har ingen). Fremdeles gjelder prinsippet med "kvinner og barn først". Kvinner har lettere opptagskrav til politiskole og befalsskole. Kvinner lever lenger.

Det var det jeg kom på i farten. Er disse argumentene mine "mine nok" for deg?

Så når undertegnede krever å diskutere forskjellene mellom kjønnene ut fra et prinsipp om rettferdighet, og ikke det villedende ordet "likestilling" så er en mot stemmerett for kvinner?

Jeg forventer i dag at alle blir tilbudt de samme muligheter, uansett kjønn, hudfarge, religion og hvorvidt en er homo-, bi-, eller hetrofil. Men jeg forventer også at krietrine for å bl ivurdert er like. At en har samme muligheter, samme krav, og samme lønn for likt utført arbeide.

Har du lyst å bli marinejeger? Ja så vær min gjest, men jeg forventer at de fysiske og mentale krav er like for alle.

Jeg for min del liker ikke at kvinner skal kvoteres inn over alt. Etter min mening skal man får en jobb/utdanning/tittel/what so ever på grunn av de kvalifikasjonene man har, ikke pga kjønn. Og i mitt hode er det også noe som skurrer når mor får foreldreretten samme pokker om hun er skikket til det eller ikke.

Akkurat den biten din om kreft kan i og for seg stemme, men det du unnlater å nevne er at menn får bedre og mer grundig behandling ved f.eks hjerteproblemer. Menn blir også tatt mer på alvor når de kommer inn på sykehuset med noe som kan likne på hjerteproblemer. I tillegg så er det mange leger som ikke vet at kvinner kan ha andre symptomer på hjerteproblemer enn menn har.

Ikke alle mener at kvinner skal ha andre/bedre rettigheter enn menn, men en del av oss forventer faktisk at vi blir behandler på lik linje med menn både på godt og på vondt. Skal det være likestilling, så skal det være likestilling. Og den bør gjelde for alle, uavhengig av kjønn, hudfarge, seksuell legning eller religion.

Og angående marinejegere: Der er vel krava like uansett. Så vidt jeg veit, så er det foreløpig ikke utdannet noen kvinnelig marinejeger i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann
Jeg for min del liker ikke at kvinner skal kvoteres inn over alt. Etter min mening skal man får en jobb/utdanning/tittel/what so ever på grunn av de kvalifikasjonene man har, ikke pga kjønn. Og i mitt hode er det også noe som skurrer når mor får foreldreretten samme pokker om hun er skikket til det eller ikke.

Her er vi helt på linje.

Akkurat den biten din om kreft kan i og for seg stemme, men det du unnlater å nevne er at menn får bedre og mer grundig behandling ved f.eks hjerteproblemer. Menn blir også tatt mer på alvor når de kommer inn på sykehuset med noe som kan likne på hjerteproblemer. I tillegg så er det mange leger som ikke vet at kvinner kan ha andre symptomer på hjerteproblemer enn menn har.

Denne tar jeg til inntekt for mitt synspunkt om at menn og kvinner ikke kan behandles 100% likt i alle situasjoner ;) Det ER beviselig fysiske forskjeller på menn og kvinner. Det må en huske å ta med i regnestykket. Forskjellige situasjoner gir forkjellige svar. Forøvrig så mener jeg at om en ser på menn og kvinner som gruppe så vilen også fine klare mentale forskjeller. (Ingen skal nå prøve å påstå at jeg mener at det ene kjønnet er bedre mentalt enn det andre!)

Ikke alle mener at kvinner skal ha andre/bedre rettigheter enn menn, men en del av oss forventer faktisk at vi blir behandler på lik linje med menn både på godt og på vondt. Skal det være likestilling, så skal det være likestilling. Og den bør gjelde for alle, uavhengig av kjønn, hudfarge, seksuell legning eller religion.

Enig i hva du vil frem til, men dypt uenig i ordvalg. Ordet likestilling missbrukes kraftig til å frarøve menn en stemme i kjønsdebatten. Derfor insisterer jeg på at en bytter ut ordet "likestilling" med ordet rettferdighet.

Og angående marinejegere: Der er vel krava like uansett. Så vidt jeg veit, så er det foreløpig ikke utdannet noen kvinnelig marinejeger i Norge.

Det har du nok rett i. Poenget mitt var bare å illustrere at enkelte yrker stiller en del bestemte krav som utelukker kvoteringsordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere menn dere virkelig tilbake til tiden da kvinner ikke hadde stemmeret? Jenter ble tvangsgiftet bort til eldre enkemenn, og ikke hadde rett til å bestemme over eget sexliv? Det er nemlig det inntrykket jeg får.

Det er ikke spesielt positivt nei. På den annen side, så er det stort sett kulturer med slike forhold som klarer å reprodusere seg selv, mens de kulturer hvor kvinnen har stor grad av frihet sakte men sikkert dør ut. Løsningen på dette burde være forskning og invitro fødsler, heller enn en retur til middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor i alle dager får kvinner egne parkeringsplasser reservert til seg?

Jeg er helt enig at det er tåpelig og skal måtte kvoteres til jobber, det kan ikke føles godt for den kvinnen som blir ansatt heller tenker nå jeg.

Og dette med kreft/hjerteproblemer sa SmallTalk, så det behøver jeg ikke å si igjen.

Men hvem mener du skal ha vetoretten på abortspørsmålet egentlig?

At kvinner får barna omtrent uansett er bare idiotisk og håpløst, helt enig der.

Jeg synes det er trist at kvinner og menn skal konkurrere på denne måten, vi er forskjellige, men vi kan vel begge parter bli behandlet med respekt?

Hvorfor skal vi måtte bli puttet inn i båser vi ikke liker?

Hvis jeg som kvinne ønsker å jobbe som mekaniker og ikke være hjemme med barna mine i ett år, men la mannen min ta mesteparten av permisjonen så er vel det greit, hvorfor er jeg mindre kvinne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Hvor i alle dager får kvinner egne parkeringsplasser reservert til seg?

I stavanger i følge Aftenposten http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2643989.ece

Jeg er helt enig at det er tåpelig og skal måtte kvoteres til jobber, det kan ikke føles godt for den kvinnen som blir ansatt heller tenker nå jeg.

Jeg klarer i alle fall ikke å respektere dem. Og merker jeg er meget skeptisk til kvinner i lederstillinger generelt. Det er jostor sjans for at de er kvotert inn.

Og dette med kreft/hjerteproblemer sa SmallTalk, så det behøver jeg ikke å si igjen.

Jeg ar ikke lest hele tråden. Men "en god ting" kan ikke gjentas for ofte.

Men hvem mener du skal ha vetoretten på abortspørsmålet egentlig?

Det er opp tilkvinnen alene om hun faktisk vil ta abort eller beholde ett barn. Barnefaren har ingen juridisk rettighet uansett valg. (Dette påpekes kun som et faktum. Mine personlige meninger i dette spørsmålet er ikke rflektert på noe vis).

At kvinner får barna omtrent uansett er bare idiotisk og håpløst, helt enig der.

Jeg synes det er trist at kvinner og menn skal konkurrere på denne måten, vi er forskjellige, men vi kan vel begge parter bli behandlet med respekt?

Hvorfor skal vi måtte bli puttet inn i båser vi ikke liker?

Mye fordi feminismen i dagens Norge har gått for langt. Og fordi en brukre utdaterte og polariserende ord i kjønnsdebatten, nemlig ordet "likestilling". Det er ikke lenger lov i dagens samfunn å leve ut tradisjonelt utpregede maskuline eller feminine personlighetstrekk. En kvinne som sier hun liker å laga mat til sin mann vil jo bli stemplet som svak idiot umiddelbart.

Hvis jeg som kvinne ønsker å jobbe som mekaniker og ikke være hjemme med barna mine i ett år, men la mannen min ta mesteparten av permisjonen så er vel det greit, hvorfor er jeg mindre kvinne da?

Ikke spør meg. Det er bare én ting i det bildet jeg er skeptisk til. Kvinnen er, fra naturens side, barnets matfat. Så i ale fall de 6 første månedene vil jeg sette av eksklusivt til kvinnen. Forøvrig, hvem bryr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
En kvinne som sier hun liker å laga mat til sin mann vil jo bli stemplet som svak idiot umiddelbart.

Hvem er de folkene som setter et slikt stempel? De samme som klager over alle de andre som gjør det samme med andre?

For min egen del så liker jeg å lage mat. Hvem det er til er min sak og jeg vil ha meg frabedt å få et stempel i pannen som enten slik og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med abort er jo egentlig ikke noen vanskelig sak. For dersom det er slik at en mor kan fraskrive seg morsansvaret så burde jo så selvfølgelig fedrer også kunne fraskrive seg farsansvaret.

Men det blir det nok ikke gjort noe med før i fremtiden vil jeg anta, etter at hele denne befolkningen på jordkloden har blitt byttet ut et par ganger så skjønne folk hvor gærent det er å gi kvinner så mye ansvar og samtidig ansvarsløshet når mannen både har ansvar og enda mer maktesløshet.

Selv femåringer forstår urettferdigheten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Hansen

Jeg må bare si meg enig i det hun sier. Som mann mener jeg hun har utrolig rett i det hun sier. Det er viktig at kvinner generelt lytter til dette og ikke går rett i baklås som mange i denne bebatten gjør. Leve det feminine i kvinnen ! Jeg har aldri klaget at hun aldri har skiftet olje eller plugger på bilen, spylet takrenner eller flislagt gulv. La oss få lov å dyrke det som passer for det enkelte kjønn. Det er mye i at veien til mannen hjerte er via magen, og ja vi er veldig glade i at kvinnens forførende egenskaper og elsker å dyrke kvinnen og bli dyrket som mann. Her påpeker Herland noe fundamentalt. Derfor er det nor kvinner som føler seg truffet som bunntenner på det Harland sier. Lenge leve Hanne Nabintu Herland !! Takk for dine innspill , jeg tror verden blir en bedre plass som en følge av denne debatten, og som Herland også sier vi vil ikke tilbake til en undertrykkelse av kvinnen - menvær så snill gi oss men mere kvinnerlighet !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Her er linken: Artikkel i dagbladet

Jeg må si jeg ble utrolig skuffet over at en kvinne i Norge har holdninger som vi har prøvd å avskaffe i flere tiår. I tillegg blir jeg nærmest kvalm over følgende uttalelser:

— Det er på tide å gi opp kvinnekampen. Det er så mange fæle norske kvinner. Noen ganger skal kvinner være stille og gjøre som mannen sier. Jeg forstår godt at norske menn heller vil ha russiske og thailandske koner. De liker i det minste sex og er gode til å lage mat, sier Herland foran den lydhøre, overveiende kristne forsamlingen.

Kjekt å høre andre synspunkter enn standard. Det får jo frem mangfoldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg trur ho har mykje rett i det ho seier - alt ville vore mykje enklare om kvinner berre heldt kjeft.

Men slik er det ikkje, og kvifor skal menn ha rett til å ha det triveleg når det gjer at kvinner ikkje får realisere seg?

Når det er sagt er det utruleg mange kvinner som stiller kjempehøge krav til mannen sin, men ingen til seg sjølv, for dei har fortjent å slappe litt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irritert kvinne

Feminisme har ført til et unisex samfunn i Norge der kvinner ter seg som menn og omvendt. Syns det er helt grusomt :tristbla: uansett hva for ramaskrik som såkalte kvinneforkjempere kommer med så er det i strid mot naturen med denne normaliseringen. Deal with it!

Leser og hører ofte om slagsmål og blind vold jenter imellom. "Slik var det ikke før, dette har kommet i senere tid" er ofte kommentarer som føler med hendelsene. Helt rett. Hva kommer dette av mon tro?!

Er svært feminin av meg, både utseendemessig og væremåte. Får ikke rent sjeldent sviende kommentarer fra maskuline damer. Det er liksom ikke lov til å pynte seg med kjole og sminke i Norge lenger uten at man blir sett ned på av sine medsøstre. Men nå må dere forstå; menn vil ikke ha en traktorlesbe!

Men vil ikke anbefale rødstrømper å spre bena som flere foreslår, undrer meg ofte hva disse testosteron bombene har plasser der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Er svært feminin av meg, både utseendemessig og væremåte. Får ikke rent sjeldent sviende kommentarer fra maskuline damer. Det er liksom ikke lov til å pynte seg med kjole og sminke i Norge lenger uten at man blir sett ned på av sine medsøstre. Men nå må dere forstå; menn vil ikke ha en traktorlesbe!

Jeg er også veldig feminin, har aldri opplevd sviende kommentarer av den grunn. Bare tull at det ikke er lov å pynte seg med kjole og sminke. Jeg gjør det til hverdags av og til og har aldri fått negative kommentarer eller blitt sett ned på av den grunn. Lurer på hvilken verden du lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smart kvinne
Feminisme har ført til et unisex samfunn i Norge der kvinner ter seg som menn og omvendt. Syns det er helt grusomt :tristbla: uansett hva for ramaskrik som såkalte kvinneforkjempere kommer med så er det i strid mot naturen med denne normaliseringen. Deal with it!

Leser og hører ofte om slagsmål og blind vold jenter imellom. "Slik var det ikke før, dette har kommet i senere tid" er ofte kommentarer som føler med hendelsene. Helt rett. Hva kommer dette av mon tro?!

Men vil ikke anbefale rødstrømper å spre bena som flere foreslår, undrer meg ofte hva disse testosteron bombene har plasser der..

Gud bedre for et tragisk stykke menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann
Jeg er også veldig feminin, har aldri opplevd sviende kommentarer av den grunn. Bare tull at det ikke er lov å pynte seg med kjole og sminke. Jeg gjør det til hverdags av og til og har aldri fått negative kommentarer eller blitt sett ned på av den grunn. Lurer på hvilken verden du lever i.

Tja... Jeg storkoser meg i selskap der det finnes en gruppe kvinner som kan plaseres i båsen "gjenneomsnittelig utseende og kropp". Så legger vi til ett stykke kvinne som får mennene helt til å glemme at deres partner er tilstede i samme selskap. Så er det bare til å lene seg tilbake og vente på at småbrisne kjerringer skal komme og snakke dritt om "Jessica Rabbit" og for å høre fra undertegnede (eller andre menn med tålmodighet lenger enn avstanden til nærmeste stjerne) at "Jesica Rabbit" er ei no good billig tøyte, mens de selv er guds gave til mannen, alle barn i verden og garrantisten for fred på jorden.

Jeg svarer som sant er at om jeg hadde fått muligheten ville jeg hatt vill og svett sex med "Jessica Rabbit" hele natten og litt til. Ene og alene fordi hun oser sexy, trygg, vakker og jordnær kvinne. Dessverre så hender det jo at "Jessica Rabbit'" faktisk er dum som et brød, da er det jo bare kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIL DU GIFTE DEG MED MEG!!!?????

Åh, kom igjen, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Denne Hanne personene er virkelig et friskt pust inn i det mannsfiendtlige norske samfunnet. Endelig er det en kvinne som tør være kvinne og som tør ta menn på alvor. De finnes det ikke mange av! Normalen i dagens Norge er at menn er en skyteskive for en hver kvinne. Menn er alltid suttrete, bittre eller sjåvenistiske om de påpeker klare urettferdigheter mellom kjønnene.

For oss som har reist litt, og ikke minst vert heldige å få jobbe i multinasjonale konsern, er det en fryd å få møte kvinner som er feminine og smilende. Uten at disse kvinnene føler seg mindreverdige, og viktigst av alt, blir behandlet som mindreverdige. Jeg har MYE større respekt for de av mine kvinnelige kollegaer som kommer fra Sør- og Øst-Europa enn hva jeg har de norske. Hvorfor? Fordi de norske stort sett er sinte kjerrringer totalt blottet for sjarme og grasiøsitet. Mens de tilfyttede kvinnene er som gudinner der de svever gjennom kontorlandskapet med korrekt, og samtidig sensuell, klesstil.

Norske kvinner er mer opptatt av å møte mannen som en fiende, mens kvinner fra andre kontinenter ser på menn som det menn skal sees på som. Nemlig en utfyllende person. En person som komplimenterer henne som kvinne og som resulterer i at de begge yter betraktelig mye mer enn hva de ville gjort hver for seg. Norske kvinner generelt bør ta inn over seg den tapte kvinnelighet og maskulinitet fra det norske samfunn. Nå har vi i over 30 år produsert sinte kvinner og feige menn. Hvor lenge kan dette vare før det norske samfunnet bukker under for de betydelig mer harmoniske samfunnene rundt oss?

Jeg synes jeg ser noe av det samme som du sier her.

Og: det er ikke kult med feige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjestdeluxe
Trur ikke ein greier å overbevise noen av sidene om kven som har rett. Eller om Hanne Nabintu Herland har litt rett, har rett, tar heilt feil.

Kan hun ikke bare få være - må hun ha rett slik at det blir en allmenngyldig sannhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Det er liksom ikke lov til å pynte seg med kjole og sminke i Norge lenger uten at man blir sett ned på av sine medsøstre.

Det er jo veldig synd. Det er min erfaring fra ulike steder i Norge også. Akkurat nå er det aksept for det hvor jeg er heldigvis, men ikke veldig vanlig.

Hva er grunnen til at det blir slik i Norge?

I andre land skal man vel helst kle seg mer kvinnelig og feminint på jobb og i fritiden. Det er veldig behagelig med land som Italia, Spania og Frankrike - især i storbyene - i forhold til klesstil :) Letizia i Spania og Mary i Danmark er også gode klesforbilder, de er jo ofte i magasiner som kvinner leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo veldig synd. Det er min erfaring fra ulike steder i Norge også. Akkurat nå er det aksept for det hvor jeg er heldigvis, men ikke veldig vanlig.

Jeg studerer i Bergen og har begynt å kle meg mye mer voksent og feminint de siste årene ettersom jeg beveger meg mer og mer inn i arbeidslivet. Jeg har ikke mottatt annet enn store mengder positive kommentarer og mye skryt. Hver gang jeg har på meg skjørt etc får jeg mye positiv skryt fra venninnene mine, jeg går i høyhelte sko så godt som hver dag (ikke høye heler, men en sc eller to) og har aldri fått en eneste negativ kommentar fra andre jenter på hvordan jeg kler meg. Oppmerksomheten jeg har fått fra andre jenter har utelukkende vært positive.

Men nå er vi igjen inne på det som går igjen i flere av trådene her inne for tiden; det finnes absoludt miljøer hvor kvinner er feminine (gjerne samtidig som de er feminister det er ikke to gjensidig utelukkende fenomener) og jenter som ikke er statusjegere og må ha en mann som tjener mer enn dem og har makt. Det finnes langt mer nyanserte kvinner i Norge og jeg kjenner ikke igjen denne problematikken om maskuline og storkrevende jenter og jenter som bare ønsker menn pga status og makt. Jeg kan virkelig ikke se hvor disse kvinnene finnes, for jeg ser dem på ingen måte rundt meg hverken i familie eller utstrakt omgangskrets. Lever vi virkelig i to så vidt forskjellige verdener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
De fleste menn i Norge ønsker heldigvis mer enn en kjøkkenhjelp og sexpartner.

I den grad norske menn er i stand til å stille krav...noen sier jo at de "tar det de får".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...