Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #141 Del Skrevet 14. juni 2009 Et fornuftig innlegg av tine over her synes jeg. Jeg er ganske enig med deg. Jeg tok opp bileksemplet, bare for å vise hvor latterlig det ville vært hvis mannen gikk rundt og krevet og krevet ting hele tiden, slik som dessverre mange hysteriske kvinnfolk gjør over for sin mann hele tiden. Jeg tror hun forskeren vil ha litt slutt på dette hysteriet hvor kvinner skal kreve at mannen ender opp som en femikjærring til slutt. Fordeling av arbeid er jeg helt for, men vær så snill å husk at menn og damer er forskjellige, og kan forskjellige ting. Jeg har vært sammen med min kjære i 20 år og hvis jeg ikke hadde krevd noe av den karen, så hadde han ikke løftet en finger! Jeg klager ikke som sådan, men noen MÅ bare avkreves, ellers faller alt på den ene parten. I vårt tilfelle jobber vi 100% begge to. Jeg kommer senere hjem enn han, men kan han sette på potetene? Nix... Det har gått seg til med årene. Han får ikke middag hver dag og bare når jeg ikke er for sliten etter jobb. Jeg gjør det meste inne, men da må han ta det meste ute, sommer som vinter ... og bilene. Skulle bare mangle. Men han prøver seg her og, kan han slippe unna med noe, så gjør han det! Han får ikke for lite sex... fordi jeg liker det også. Så denne Herland dama kan reise tilbake til Kongo og bo i et samfunn som har det slik hun liker. Med mannen som kvinnens overhode. Sitt pent.. hold kjeft. Hjelpe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Elisa_* Skrevet 14. juni 2009 #142 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg har akkurat fått skilsmisse fra min mann etter 1 års separasjon, i forholdet var det jeg som gikk. Han har nå forresten funnet seg en thailandsk jente som er mange år yngre. Grunnen til dette var at jeg hadde to jobber som tilsvarte 130% i stillingsbrøk, og mannen min hadde 50% grunnet vanskelig arbeidsmarked på stedet der vi bodde. Vi har 3 barn sammen, og det er jeg som i 99% måtte ta nattevåk, kjøring til aktiviteter og mating/dusjing. Når det gjelder husarbeidet, så gjorde jeg 80%. Sex var han ikke interessert i fordi jeg fikk en del strekkmerker under de to siste fødslene (er overhodet ikke feit, veier 59 kilo). SÅ her var det jeg som tok initiativ uten at han stilte opp. Så ifølge Hanne Herland og noen av innleggerne her burde jeg holde kjeft, lage middag til min mann (mens jeg er på jobb kanskje, så fikk et bud til å kjøre det hjem til ham?), holde kjeft og spre beina hele tiden og trygle ham om å ha sex med meg når han ikke er interessert? Jeg gikk fordi jeg ikke hadde en mann som tok vare på meg. Det var aldri middag på bordet når jeg kom hjem kl 8 fra jobb, og han har vært hjemme hele dagen (barna var i barnehage/skole). Ikke var det ryddig hjemme, mannen bare satt og surfet på internett/så på TV/sov hele dagen. Men neida, jeg sutrer sikkert, fordi HAN hadde jo behov for å slappe av hele tiden, og jeg er så fæl at jeg bare jobbet. Når man har 3 barn, hus og 2 biler (noe vi måtte ha på grunn av hans og min jobb), så holder ikke det med en inntekt. Så når hun sier at flere burde ha vært hjemme, så vet hun ikke hvordan det er å forsørge flere barn og klare å betale regninger. Vi hadde verken hytte, båt eller luksusprodukter, likevel var vi avhengig av jobbene våre. Ikke dro vi på sydenferie heller, pleide å ta ferien hos venner eller svigerforeldre. Tror ikke jeg tør å prøve å finne meg en mann mer, blir jo stemplet som fæl fordi jeg ikke ser hans behov...Huffameg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare bea Skrevet 15. juni 2009 #143 Del Skrevet 15. juni 2009 Er helt enig med henne, bortsett fra det med russiske og thailandske kvinner. Endelig et fornuftig kvinnemennesket, muligens. Mann Enda et vettskremt og uintelligent mannfolk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare bea Skrevet 15. juni 2009 #144 Del Skrevet 15. juni 2009 So for å forklare det,,,kvinner som oppfører seg maskulint synes ikke eg gjør dei attraktive for meg. For dei tar ein del av dei maskuline kvalitetene og utøver dei, og bruker sin feminine side og. Utad oppfører dei seg maskulint men innad er dei feminine. Påtatt maskulinitet hos kvinner det er det eg synes er uattraktivt. Og med maskuline trekk er det stereotype eg tenker på. Apropos brunsnegler som seige jævler, så er vel kvinner noen enda seigere jævler. MEN! Hvem er det som skal bestemme at maskuline kvaliteter kun er forbeholdt menn? Det er da bare et ord vi setter på en bestemt type handlinger og egenskaper som vi typisk har sett hos menn. Det betyr ikke at disse kvalitetene ikke finner hos kvinner, kanskje har de alltid vært der. Når man undertrykker en gruppe mennesker, undertrykker man deres naturlige egenskaper. Er det ikke lov til å forme seg selv lenger? Hvem f er du, eller noen, til å bestemme hvor mye maskulinitet og femininitet jeg skal få uttrykke? Og Hvordan I ALLE DAGEN vet du at kvinner som oppfører seg maskulint, er feminine "inni"? Det har du da INGEN VERDENS mulighet til å uttale deg om. Jøssenam, du har virkelig ikke snøring på hva det vil si å være menneske, har du vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #145 Del Skrevet 15. juni 2009 Nå har jeg skumlest tråden, og har noen spørsmål (som jeg sre at også andre har stillt) om begreper som jeg overhode ikke skjønner noe av. Hva gjør en kvinne maskulin? Hva er det disse fæle storkrevende kvinnene krever? Selv deler jeg og mannen på husarbeid både inne og ute. Ingen av oss kan mekke bil, så begge sender den til mekaniker. Vi skifter begge dekk på bilen, vasker den etc. Mannan min har minst like høye krav som meg til hvordan husket skal være og er ofte en pådriver til husarbeidet som vi tar sammen noen dager i uka. Når mannen min er sliten varter jeg ham opp, kjøper inn ting jeg vet han liker, lager god middag til ham etc. Han gjør det samme for meg. En gang fikset jeg opp kontoret hans når han var vekke. Kjøpte inn hyller og seksjoner som jeg skrudde opp til han kom hjem. Dette var jo kanskje ganske maskulint gjort av meg? Her i huset krever ingen av oss stort. Vi har en helt naturlig fordeling på ting, om noe er tungt tar han hovedvekten av dette men da tar jeg samtidig hovedvekten av noe annet akkurat da. Han kan gjerne løfte inn materiale mens jeg vasker badet den dagen. Da er vi begge fornøyde. Jeg skjønner faktisk ike helt hva problemet er? Er kvinner maskuline fordi de ikke lager middag til mannen sin hver dag og fordi de har ex når de selv ønsker det? Er kvinner maskuline fordi de krever at mannen skal ta halvparten av arbeidet i hjemmet? Er det det at kvinner jobber som gjør dem så maskuline? Jeg kjenner ingen maskuline kvinner. I alle forhold jeg ser rundt meg er mennog kvinner likeverdige partnere, hvor menn har like store krav til at kvinnen skal delta i hjemmet og som mener at det er helt naturlig og logisk at de selv skal gjøre dette. Jeg skjønner rett og slett ikke problematikken her. Men nå er jo jeg feminist også da, så det er nok det som gjør meg litt dum her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 15. juni 2009 #146 Del Skrevet 15. juni 2009 Apropos brunsnegler som seige jævler, så er vel kvinner noen enda seigere jævler. MEN! Hvem er det som skal bestemme at maskuline kvaliteter kun er forbeholdt menn? Det er da bare et ord vi setter på en bestemt type handlinger og egenskaper som vi typisk har sett hos menn. Det betyr ikke at disse kvalitetene ikke finner hos kvinner, kanskje har de alltid vært der. Når man undertrykker en gruppe mennesker, undertrykker man deres naturlige egenskaper. Er det ikke lov til å forme seg selv lenger? Hvem f er du, eller noen, til å bestemme hvor mye maskulinitet og femininitet jeg skal få uttrykke? Og Hvordan I ALLE DAGEN vet du at kvinner som oppfører seg maskulint, er feminine "inni"? Det har du da INGEN VERDENS mulighet til å uttale deg om. Jøssenam, du har virkelig ikke snøring på hva det vil si å være menneske, har du vel. Det er mange som kategoriserer menneskelige egenskaper som feminine og maskuline. F.eks. er omsorg en feminin egenskap, mens lederskap er maskulin. Dette er noe som kvinner møter i arbeidslivet - en kvinnelig leder blir oppfattet som hard og mannlig om hun leder slik menn gjør! Vanskelig å vinne da for kvinnelige ledere, når de enten er feminine (= ikke leder) eller for maskuline (=leder). Jeg synes det er helt bak mål å kategorisere universelle egenskaper som mannlige og kvinnelige, det er veldig mange som er egenskaper som bor hos begge kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #147 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg skjønner heller ikke at menn her på KG til stadighet skal dra inn den kulturelt konstruerte maskulin/feminin-dikotomien og kreve at begge kjønn skal klemme seg inn i hver sin bås for å være attraktive for motparten. Og i akkurat denne debatten er jo begrepene enda mer ubrukelige enn vanlig. Herland ser jo ut til å mene at kvinner skal holde kjeft, lage mat og elske sex. Og så kommer noen idioter her og sier "JA! Vi vil ha feminine kvinner, ikke maskuline". Når ble det maskulint å ikke elske sex? Man kan også spørre seg selv hva som er så maskulint med å si sin mening og å ville dele husarbeidet, men her ser jeg jo sporet av gamle inngrodde normer som fremdeles sitter litt igjen i de neandertalerne som ikke henger helt med i evolusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 15. juni 2009 #148 Del Skrevet 15. juni 2009 Som nevnt over her er jo problemet at (visse) menn ikke ønsker likestilling. De liker ikke å bli fratatt privilegier. Det er DET som er problemet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fernanda Skrevet 15. juni 2009 #149 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg må le av de mennene som påstår at norske kvinner er kravstore, og derfor henter seg utenlandske damer. Gah! Norske menn er generelt sett smålige og ustelte. Absolutt ALLE menn kan bli attraktive og interessante og kjekke, det gjelder bare å jobbe litt for det. Men de gidder ikke. (På nøyaktig samme måte som norske kvinner ikke gidder å være "feminine") Selv holder jeg meg til den mest sofistikerte varianten mann. Han ville aldri finne på å kalle meg kravstor. Og han er maskulin så det holder. Det innebærer slett ikke et spesielt utseende eller tykk lommebok. Bare ryggrad, dannelse og et stort hjerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare bea Skrevet 15. juni 2009 #150 Del Skrevet 15. juni 2009 Når en kvinne er kravstor, hardtarbeidende, målbevisst, ambisiøs, praktisk anlagt, dominerende, osv. Er hun da først og fremst maskulin? Tenk om..hun bare er SEG SELV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #151 Del Skrevet 16. juni 2009 En ting som Nabintu Herland ikke sier er jo at veldig mange av de såkalte "innhenta damene" havner på krisesentrene rundt om. Hva SIER DÉT om norske menn? :-p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #152 Del Skrevet 16. juni 2009 ærlig talt, så tror jeg veldig mange norske kvinner sliter med å skjønne hvordan menn tenker. Som man ser av debatten på dagbladet, så har hun forskeren utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra menn. Sjokkerer virkelig dette dere kvinner? Skjønner dere ikke at norske menn ikke "tenner" på maskuline damer? Har inntrykk av at kanskje kvinner utenfor norge har litt mere greie på hvordan man skal ta vare på sin mann, og de skjønner litt mer av hvordan menn tenker. Før feministene hopper i strupen på meg, så skal jeg si at jeg kjenner mange utrolig flotte norske damer som vet hvordan de skal behandle menn. Men må jo generalisere litt. GJESP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #153 Del Skrevet 16. juni 2009 Det mange menn ser ut til å ikke skjønne er at i mange andre land er kvinnen langt mer avhengig av sin mann, og at hun dermed også "tar bedre vare" på ham med å stelle mer for ham og tilsynelatende ha mer lyst på sex. Disse kvinnene er altså avhengig av å tilfredstille mannen i større grad fordi de er mer økonomisk avhengige av ham. Dette handler altså ikke om at norke kvinner er mandige eller at utendlandske kvinner er bedre enn oss. Det handler rett og slett om hvor mye kvinner er avhengig av mannen og hvor mye hun dermed også må tilfredsstille ham. Jeg tror ikke kvinner i andre land heller hadde giddet å føye seg like mye for sine menn, eller stelle for sine menn og være snillere slik det beskrives her, dersom de var mer uavheng av mannen sin. Disse kvinnene er altså ikke flottere, snillere og mer feminine enn norske kvinner generellt sett, men er bare dette fordi de ikke har nok selsvstendighet til å faktisk la være å gjøre dette. Akkurat dette aspektet ser ut til å ha forsvinnet litt i denne debatten, og ser ut til å være totalt manglende fra Hannes side. Det er nok ikke det at kvinnene i andre land er så mye flinkere og snillere med sine menn, det er nok bare slik at de ikke har like stort valg som oss til å lavære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 16. juni 2009 #154 Del Skrevet 16. juni 2009 Her er linken: Artikkel i dagbladet Jeg må si jeg ble utrolig skuffet over at en kvinne i Norge har holdninger som vi har prøvd å avskaffe i flere tiår. I tillegg blir jeg nærmest kvalm over følgende uttalelser: — Det er på tide å gi opp kvinnekampen. Det er så mange fæle norske kvinner. Noen ganger skal kvinner være stille og gjøre som mannen sier. Jeg forstår godt at norske menn heller vil ha russiske og thailandske koner. De liker i det minste sex og er gode til å lage mat, sier Herland foran den lydhøre, overveiende kristne forsamlingen. Ikke minst stempler hun kvinner fra fattige land som hvis eneste oppgave i livet er å lage mat og gi sex (som hun mener de liker å gjøre). Hun stempler ikke bare de norske kvinnene men også thailandske og russiske kvinner. Hvis man leser på kommentarfeltet er det mange menn som tydeligvis er totalt enige med dette mennesket. Det vil jeg si er enda en grunn til at vi ikke må gi opp kvinnekampen, hverken i Norge eller resten av verden. Og over her finnes grunnen til at vi menn må nekte bruk av ordet likestilling. Mennesker som fisk har ikke annet formål enn å trø menn så langt ned i driten som overhode mulig. Om vi snakker ut fra ett prinsipp om rettferdighet skal jeg gjerne diskutere kjønnsforskjeller med hvem som helst. Men det er et absolutt krav at diskusjonen dreier seg om hva som er rettferdig, ikke hva som er "likestilling". Denne Hanne personene er virkelig et friskt pust inn i det mannsfiendtlige norske samfunnet. Endelig er det en kvinne som tør være kvinne og som tør ta menn på alvor. De finnes det ikke mange av! Normalen i dagens Norge er at menn er en skyteskive for en hver kvinne. Menn er alltid suttrete, bittre eller sjåvenistiske om de påpeker klare urettferdigheter mellom kjønnene. For oss som har reist litt, og ikke minst vert heldige å få jobbe i multinasjonale konsern, er det en fryd å få møte kvinner som er feminine og smilende. Uten at disse kvinnene føler seg mindreverdige, og viktigst av alt, blir behandlet som mindreverdige. Jeg har MYE større respekt for de av mine kvinnelige kollegaer som kommer fra Sør- og Øst-Europa enn hva jeg har de norske. Hvorfor? Fordi de norske stort sett er sinte kjerrringer totalt blottet for sjarme og grasiøsitet. Mens de tilfyttede kvinnene er som gudinner der de svever gjennom kontorlandskapet med korrekt, og samtidig sensuell, klesstil. Norske kvinner er mer opptatt av å møte mannen som en fiende, mens kvinner fra andre kontinenter ser på menn som det menn skal sees på som. Nemlig en utfyllende person. En person som komplimenterer henne som kvinne og som resulterer i at de begge yter betraktelig mye mer enn hva de ville gjort hver for seg. Norske kvinner generelt bør ta inn over seg den tapte kvinnelighet og maskulinitet fra det norske samfunn. Nå har vi i over 30 år produsert sinte kvinner og feige menn. Hvor lenge kan dette vare før det norske samfunnet bukker under for de betydelig mer harmoniske samfunnene rundt oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 16. juni 2009 #155 Del Skrevet 16. juni 2009 Som nevnt over her er jo problemet at (visse) menn ikke ønsker likestilling. De liker ikke å bli fratatt privilegier. Det er DET som er problemet her. Som nevnt over her er jo problemet at (visse) kvinner ikke ønsker rettferdighet. De liker ikke å bli fratatt privilegier, ei heller å få flere plikter. Det er DET som er problemet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 16. juni 2009 #156 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg innrømmer gladelig at jeg er for den "gamle" stilen hvor menn behandler sine damer pent- for eksempel åpner døren for henne etc. Har sett nok av norske damer som har blitt fly forbanna og kaller en for det ene og det andre fordi det er "gått ut på dato å behandle noen på den måten"... Javel? På samme tid så gnåles det om respekt på den ene eller den andre måten. I mine øyne kan man ikke få i både pose og sekk, man må faktisk ofre noe. Menn er alltid suttrete, bittre eller sjåvenistiske om de påpeker klare urettferdigheter mellom kjønnene. Jeg har sett nok av norske kvinner som dessverre passer mye mer til den beskrivelsen der enn menn. Egentlig så er det hele helt utrolig at det går an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 16. juni 2009 #157 Del Skrevet 16. juni 2009 Det som slår meg er hvordan dere kvinner reagerer. Jeg beklager, men jeg klarer ikke å se alt det dere ser i Herlands uttalelser. Dere beskylder henne for generaliseringer, men hvem er det som generaliserer? Jeg leser at hun mener det kan være lurt å være snill med mannen sin av og til. Jeg gir kona mi sex selv om jeg ikke alltid har lyst. Jeg gjør det fordi jeg ser hun har glede av det. Er det feil? Så sier Herland også indirekte at det finnes en del ubrukelige norske kvinner. Er det noen tvil om det, akkurat som at det finnes mange ubrukelige menn? Eller er dere bare helt avvent med å høre slike ting? For meg virker det som om mange av dere lever i skyttergrava. Hvis dere er så sterke og selvstendige, hvorfor blir dere så provosert da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. juni 2009 #158 Del Skrevet 16. juni 2009 Som nevnt over her er jo problemet at (visse) kvinner ikke ønsker rettferdighet. De liker ikke å bli fratatt privilegier, ei heller å få flere plikter. Det er DET som er problemet her. Kvinner har da ingen privilegier. Det eneste jeg kan komme på er at vi slipper militæret. Ellers har vi like mange plikter som dere. Hva er det vi får gratis som ikke dere har mener du? Og hvorfor må du kopiere det jeg sier? Det ser helt latterlig ut. Finn på dine egne argumenter! Ønsker dere menn dere virkelig tilbake til tiden da kvinner ikke hadde stemmeret? Jenter ble tvangsgiftet bort til eldre enkemenn, og ikke hadde rett til å bestemme over eget sexliv? Det er nemlig det inntrykket jeg får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Dag_* Skrevet 16. juni 2009 #159 Del Skrevet 16. juni 2009 Kvinner har da ingen privilegier. Det eneste jeg kan komme på er at vi slipper militæret. Ellers har vi like mange plikter som dere. Hva er det vi får gratis som ikke dere har mener du? Og hvorfor må du kopiere det jeg sier? Det ser helt latterlig ut. Finn på dine egne argumenter! Ønsker dere menn dere virkelig tilbake til tiden da kvinner ikke hadde stemmeret? Jenter ble tvangsgiftet bort til eldre enkemenn, og ikke hadde rett til å bestemme over eget sexliv? Det er nemlig det inntrykket jeg får. Nei, det gjør vi ikke. Fyren over sutrer. Jeg tror de aller fleste menn er veldig fornøyde med dere, og vi ønsker oss ikke tilbake til middelalderen. Da hadde vi omfavnet diverse kulturimpulser fra varme land med stor entusiasme. Ser det ut som om vi gjør det? Slapp av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 16. juni 2009 #160 Del Skrevet 16. juni 2009 Kvinner har da ingen privilegier. Det eneste jeg kan komme på er at vi slipper militæret. Ellers har vi like mange plikter som dere. Hva er det vi får gratis som ikke dere har mener du? Og hvorfor må du kopiere det jeg sier? Det ser helt latterlig ut. Finn på dine egne argumenter! Kvinner kvoters inn på studier. Kvinnre kvoteres inn i jobber. Kvinner kvoters inn i styrer. Kvinner får egne parkeringsplasser reservert til seg. Kvinnre har vetorett i abortspørsmål. Kvinner går seirende ut av det fleste tvister som angår foreldrerett og foreldreansvar. Kvinner har egne helsemessige programmer for å tidlig oppdage kreft (menn har ingen). Fremdeles gjelder prinsippet med "kvinner og barn først". Kvinner har lettere opptagskrav til politiskole og befalsskole. Kvinner lever lenger. Det var det jeg kom på i farten. Er disse argumentene mine "mine nok" for deg? Ønsker dere menn dere virkelig tilbake til tiden da kvinner ikke hadde stemmeret? Jenter ble tvangsgiftet bort til eldre enkemenn, og ikke hadde rett til å bestemme over eget sexliv? Det er nemlig det inntrykket jeg får. Så når undertegnede krever å diskutere forskjellene mellom kjønnene ut fra et prinsipp om rettferdighet, og ikke det villedende ordet "likestilling" så er en mot stemmerett for kvinner? Jeg forventer i dag at alle blir tilbudt de samme muligheter, uansett kjønn, hudfarge, religion og hvorvidt en er homo-, bi-, eller hetrofil. Men jeg forventer også at krietrine for å bl ivurdert er like. At en har samme muligheter, samme krav, og samme lønn for likt utført arbeide. Har du lyst å bli marinejeger? Ja så vær min gjest, men jeg forventer at de fysiske og mentale krav er like for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå