Gå til innhold

Fysisk underlegen


s_hild

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_belinda_*
Opplevde det samme i fjor. Har en nevø som jeg har veldig god kontakt med siden han er den eneste min søster har, samt at jeg ikke har barn selv.

Vi har ofte "lekesloss" opp gjennom årene. Har jo ikke hatt problemer med å vinne tidligere, men da han fyllte 13 kjente jeg at han begynte å bli sterk. Fortsatt klarte jeg å vinne, men måtte virkelig slite av og til. Men når han passerte 14 begynte han å bli sterkere enn meg, og klarte da å legge meg i bakken. Han klarte da også å holde armene mine fast uten at jeg klarte å komme løs. Såg jo at han måtte kjempe litt for å vinne. Men nå derimot er han blitt 15, og da er forskjellen på oss blitt stor. Det er nesten som å bryte mot en voksen mann - har ingen sjans og han kan bare "leke" med meg og ler av mine "små" jente-muskler (som han kaller det). Litt frustrerende er det jo å ikke ha sjans, men slik er det jo bare. Vi jenter svakere enn den jevne mann og gutt!

Er litt tosidig dette synes jeg. På den ene siden er det helt greit at samboeren min er mye sterkere enn meg. Det er ikke like greit å føle seg svak ovenfor lillebror som bare er knapt 14. Har alltid terget ham og lekeloss med ham siden han var liten. Nå er jeg blitt 24 og får nå igjen til fulle for alt som har skjedd tidligere. Han er nå blitt en del sterkere enn meg - når vi lekesloss sist la han meg i bakken og holdt hendene min fast tilsynelatende uten nevneverdige problemer. Han klarte også å holde begge mine hender fast med sin ene en lang stund før jeg kom løs. Etter kort tid var imidlertid hendene låst på nytt.

Er jo klar over at dette er normalt - forskjellen vil jo bare bli større og større nå fremover, og jeg vil ha mindre og mindre å stille opp med. Lillebror, som jo fortsatt er litt lavere enn meg, er allikevel sterkere i overkroppen enn meg. Frustrerende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Opplevd det samme med lillebror som jeg alltid har herset med i alle år. Nå er han blitt 15 og jeg 23. Nå har jeg ingen sjans lenger. Nå er det han som herjer med meg når vi av og til lekesloss. Han er nå mye sterkere enn meg. Har iallefall ingen problemer med å holde begge hendene mine faste med den ene sin - så kan han jo kile meg med den andre..

Var veldig frustrerende og irriterende første gangen når jeg skjønte at han var blitt sterkere. Men det er jo bare slik det er - gutter, selv fjortiser, er som regel sterkere enn oss jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marit_*

Opplevd det samme og blir veldig frustrert. Det er 6 år mellom lillebror og meg. Vi har ofte lekesloss, mest fordi jeg syntes det var kjekt å herse litt med ham. Gikk bra frem til han var rundt 13 år. Da begynte jeg å merke at han var blitt ganske sterk. Ofte måtte jeg slite og kjempe mye for å få ham i bakken. Selv i håndbak ble det etter hvert veldig vanskelig å vinne.

Begynte å trene på helsestudio for å prøve å bli sterkere. Trente vel fast 3 ganger i uka en periode. Lillebror trente imidlertid bare fotball. Nå har han blitt 14 og selv om jeg trener styrke så er han nå blitt sterkere enn meg. Legger meg i håndbak og i brytekamp havner jeg ganske raskt i bakken.

Vil nok aldri kunne nå ham igjen dessverre, forskjellen vil vel bare bli større og større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Blir jo litt på samme måte som når kvinnelige toppspillere i fotball trener mot guttelag i barnehagealder.

Haha... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma`n

Jeg er snart 37 og jeg er sprek nok, innenfor mine grenser, jeg trener jevlig. Men alikevel har sønnen på snart 14 det siste halve året vokst fra 5cm lavere enn meg til snart ti cm høyere. Han tar også 10 push ups uten problemer på sine smale armer. Det greier ikke jeg på tross av at jeg kan løfte 40 kilo...

Han ville nok garantert lagt meg flat om han gikk inn for det. Det praktiske med det hele er at han er super å be om tunge oppgaver når faren er borte! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjortis

Er en gutt på 14 - 1,65 - 63 kg. Har ingen problemer med hverken tante på 38 eller søstern på 19. Tante er nok en del sterkere enn søstern, også høyere enn meg, men jeg er allikevel sterkere. Søstern som er omtrent like stor som meg kan jeg nå nesten bare leke meg med.

For 2 år siden var det omvent - da var det jeg som fikk gjennomgå av søstern, Nå får jeg tatt igjen - selv om hun blir veldig sur og frustrert av å tape mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest suverenen

Fysisk underlegen? Til å gjøre hva? I hverdagen er det ingenting en mann kan gjøre som ikke kvinner kan gjøre, basert på muskelkraft. Tror de fleste kvinner er menn mentalt og emosjonelt overlegne, og det er vel alt som betyr noe i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mzmma`n
Fysisk underlegen? Til å gjøre hva? I hverdagen er det ingenting en mann kan gjøre som ikke kvinner kan gjøre, basert på muskelkraft. Tror de fleste kvinner er menn mentalt og emosjonelt overlegne, og det er vel alt som betyr noe i 2009.

Fysisk underlegen til å gjøre ganske mange ting i hverdagen er min erfaring. For eksempel å løfte på plass vaskemaskinen eller takboksen på bilen. Skifte kledning på huset med dertilhørende montering av stilling...ha ut setene i bilen når vi skal frakte store ting. Og så videre i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fysisk underlegen til å gjøre ganske mange ting i hverdagen er min erfaring. For eksempel å løfte på plass vaskemaskinen eller takboksen på bilen. Skifte kledning på huset med dertilhørende montering av stilling...ha ut setene i bilen når vi skal frakte store ting. Og så videre i lange baner.

Så hvor mange ganger iløpet av en uke trenger du hjelp til å løfte på plass vaskemaskinen? Takboksen på bilen klarer ikke mannen min alene engang, han må ha hjelp av meg. Hvor mye bærer hverdagen preg av å skifte kledning på hus? Tror de aller fleste kvinner klarer bære ut bilsetene :ler: Jeg tror også du overdriver ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma`n
Så hvor mange ganger iløpet av en uke trenger du hjelp til å løfte på plass vaskemaskinen? Takboksen på bilen klarer ikke mannen min alene engang, han må ha hjelp av meg. Hvor mye bærer hverdagen preg av å skifte kledning på hus? Tror de aller fleste kvinner klarer bære ut bilsetene :ler: Jeg tror også du overdriver ganske mye.

Javel. Jeg registrerer at vi lever svært forskjellig. Vi har en rimelig stor gammel villa og den har krevd enormt mye vedlikehold og jobb de siste fem årene. Bare det å sjaue skrot fra diverse bygging er sinnsykt tungt.

Greier du virkelig å løfte en toseter fra en Chrysler ut av bilen alene? *imponert*

Nei jeg overdriver ikke. Og jeg er svært glad for at jeg har mannen i huset her til alt fra å hente ved til å måke av taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig frustrerende og irriterende første gangen når jeg skjønte at han var blitt sterkere. Men det er jo bare slik det er - gutter, selv fjortiser, er som regel sterkere enn oss jenter.
Ikke vet jeg. Som ni-tiåring kunne jeg ihvertfall løfte og kaste læreren, som var middels høy og overvektig (men ikke lubben).

Men det finnes hjelpemidler til å flytte og løfte tunge ting. Sekkehjul, vinsjer, taljer, løftestropper, jekker, traller og hydraulikk. Så ser egentlig ikke det store problemet.

Og en kvinne bør vite hvor hun kan sparke en mann for å vinne hele kampen. Men hun bør også vite at det kan være grunn for å se seg over skulderen de kommende åra. Så metoden er vel ikke å anbefale brukt på lillebror. Der funker peppersprayen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LogicPrevails
Tror de fleste kvinner er menn mentalt og emosjonelt overlegne, og det er vel alt som betyr noe i 2009.

Enig i at det mentale betyr mest i vår tidsalder. Men kvinner er desverre heller mentalt underlegne og emosjonelt overlegen er vel ikke noe å skryte av ? Å så flink du er til å gråte liksom, wow nå ble jeg imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søster_*
Er en gutt på 14 - 1,65 - 63 kg. Har ingen problemer med hverken tante på 38 eller søstern på 19. Tante er nok en del sterkere enn søstern, også høyere enn meg, men jeg er allikevel sterkere. Søstern som er omtrent like stor som meg kan jeg nå nesten bare leke meg med.

For 2 år siden var det omvent - da var det jeg som fikk gjennomgå av søstern, Nå får jeg tatt igjen - selv om hun blir veldig sur og frustrert av å tape mot meg.

Det skjer noe med dere gutter når dere blir 14-15 år tror jeg. Ser ut som dere da begynner å utvikle muskulaturen som gjør at dere blir sterkere enn oss kvinner. Føler allikevel med søstra di som "plutselig" oppdager at du er sterkere enn henne og blir frustrert av den grunn. Alltid kjekt for oss "søstre" å kunne herse med dere "lillebrødre" så lenge som mulig. Jeg klarer heldigvis fortsatt å ta lillebror på 13, men kjenner jo at han er iferd med å ta meg igjen. Det er nok ikke lenge til jeg er i samme situasjon og blir svakere en ham. Kvier meg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinnelig bryter
Det skjer noe med dere gutter når dere blir 14-15 år tror jeg. Ser ut som dere da begynner å utvikle muskulaturen som gjør at dere blir sterkere enn oss kvinner. Føler allikevel med søstra di som "plutselig" oppdager at du er sterkere enn henne og blir frustrert av den grunn. Alltid kjekt for oss "søstre" å kunne herse med dere "lillebrødre" så lenge som mulig. Jeg klarer heldigvis fortsatt å ta lillebror på 13, men kjenner jo at han er iferd med å ta meg igjen. Det er nok ikke lenge til jeg er i samme situasjon og blir svakere en ham. Kvier meg litt..

Stemmer nok at det skjer noe rundt 14-15 år med gutta. Drev en del med bryting for noen år siden. Det var ikke lett å finne noen å bryte med på trening da det var få jenter som drev på. Å bryte mot menn ble rått parti siden de var så mye sterkere. Derfor ble det ofte til at jeg måtte bryte mot guttene. De fleste 13-åringene klarte jeg stort sett å vinne over, selv om det også her ble noen tap en sjelden gang. Men når gutta ble 14-15 var de ofte blitt like store som meg eller større. Da hadde jeg ikke noen fordel av å være større og tyngre enn dem, og det ble som regel tap siden de var fysisk sterkere enn meg. Var imidlertid god trening å bryte mot de allikevel. Må si jeg i grunnen ikke følte det noe flaut å tape for dem heller. Enkelte av 13-åringene kunne nok bli flau når jeg la dem i bakken, for ikke å snakke om 14-åringene om jeg skulle være heldig en sjelden gang. Når de ble eldre enn 15-16 ble forskjellen på styrke for stor til at det var noen hensikt å prøve. Da var det nesten som å bryte mot menn, og da har nok vi jenter veldig lite å stille opp med - iallefall hadde jeg ikke noe å stille opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det mentale betyr mest i vår tidsalder. Men kvinner er desverre heller mentalt underlegne og emosjonelt overlegen er vel ikke noe å skryte av ? Å så flink du er til å gråte liksom, wow nå ble jeg imponert.

Dessverre skrives med to s'er. Hvor har du det fra at kvinner er mentalt underlegne? Din egen fantasi? Emosjonalitet handler ikke bare om å gråte. Emosjonalitet handler om å ha innsikt i eget og andres følelsesliv, ha empati og forståelse med seg selv, andre, forstå hvorfor mennesker gjør som de gjør, osv. Så mye du ikke vet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsomt og tøft at du utfordret nabogutten til brytekamp. :ler: Jeg hadde nok også blitt ganske flau om jeg hadde tapt. Men jeg mener å huske at jeg fortsatt vant over broren min da han var 14 (og jeg var 16). Vi lekesloss i blant på den tiden. :fnise: Men han var litt sent utviklet fysisk, husker jeg, så det kan ha hatt noe med det å gjøre.

Litt på siden, men da jeg jobbet en sommer med eldre demente for en del år siden, ble jeg virkelig overrasket over hvor sterke 80-90 år gamle damer kan være. :ler: (F.eks. når et par av dem i blant kunne finne på å holde armen min fast fordi de ble forvirret e.l.)

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at det mentale betyr mest i vår tidsalder. Men kvinner er desverre heller mentalt underlegne og emosjonelt overlegen er vel ikke noe å skryte av ? Å så flink du er til å gråte liksom, wow nå ble jeg imponert.

Mm, det gjør at det er langt flere menn som tar selvmord... Langt flere menn som føler seg ensomme, og mange sier jo i anonyme nettdebatter at de savner å kunne snakke med noen om hvordan de har det og føler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_torill_*
Utrolig morsomt og tøft at du utfordret nabogutten til brytekamp. :ler: Jeg hadde nok også blitt ganske flau om jeg hadde tapt. Men jeg mener å huske at jeg fortsatt vant over broren min da han var 14 (og jeg var 16). Vi lekesloss i blant på den tiden. :fnise: Men han var litt sent utviklet fysisk, husker jeg, så det kan ha hatt noe med det å gjøre.

Litt på siden, men da jeg jobbet en sommer med eldre demente for en del år siden, ble jeg virkelig overrasket over hvor sterke 80-90 år gamle damer kan være. :ler: (F.eks. når et par av dem i blant kunne finne på å holde armen min fast fordi de ble forvirret e.l.)

Enig - tøft av deg å utfordre en 14-åring slik. Du hadde vel ikke gjort det om du ikke trodde du ville vinne. Var jo selvsagt ikke så veldig lurt siden han var sterkere enn deg og la deg i bakken. Tror allikevel at han hadde blitt mye flauere om du hadde vunnet. Hadde nok ikke vært noe å skryte av nei. Tror ikke du har noe å være flau over - de fleste jenter/kvinner hadde nok tapt mot en 14-15-årig gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...