Gå til innhold

Fysisk underlegen


s_hild

Anbefalte innlegg

Er jo selvsagt slik at menn er mye sterkere enn oss kvinner. Har aldri hatt noen sjans mot de jeg har vært sammen med. Dette synes jeg er helt greit og slik det bør være.

Men, ble så veldig flau her en dag. Utfordret nabogutten til en liten brytekamp. Han er ikke spesielt stor og sterk for å være en gutt på den alderen - 14 år. Vi er omtreng like høye - kanskje er jeg noen cm høyere. Hadde jo bodd i nabolaget lenge, sett ham fra han var liten og tenkte ikke på at jeg kunne tape mot ham.

Selv om jeg holdt ut en stund, så hadde jeg alllikevel ikke sjans. Ble lagt i bakken og han holdt begge hendene min fast - tilsynelatende uten så store problemer. Hadde ingen mulighet til å komme løs. Dette ble veldig flaut for meg, og følte meg svært dum akkurat da.

Mener selv at jeg ikke er så spesielt svak for å være en dame. Tar de fleste av venninnene min i håndbak.

Er det virkelig slik at vi kvinner er så svake fysisk at "guttunger" på 14 år vanligvis er sterkere enn oss?

Andre som har opplevd tilsvarende eller mener noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest cybergirl

jeg måtte le litt når jeg leste dette innlegget ditt.. :)

hvor gammel er du da? ja jeg tror faktisk fjortisgutter kan ha krefter de og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjøp deg noe potetgull og litt brus og se på Buffy. Da blir du nok i "bedre humør" (eller hva jeg skal kalle det) skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cybergirl
Kjøp deg noe potetgull og litt brus og se på Buffy. Da blir du nok i "bedre humør" (eller hva jeg skal kalle det) skal du se.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har nok ingen ting å være flau over fordi du tapte mot en 14-åring. Har selv en gutt på 14 i familien - han er langt sterkere en meg. Er nok vanlig det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, synes jeg ser det... nabokjerringa som ypper seg mot naboens 14åring, da gjør du ikke det mer iallefall :)

Tror min 7 år yngre bror var ca samme alderen da han begynte å får overtak på meg, til tross for at jeg opp gjennom tidene har lært mange "skitne" forsvarstriks av mine eldre brødre... Så ikke noe unormalt du opplevde der tror jeg!

Selvfølegelig er det irriterende å være "svak", det setter jo sine begrensninger, men merker ikke så mye til det i hverdagen. Klarer det jeg vil klare og føler meg heller ikke svak, men vet at jeg er det iforhold til de fleste menn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_linda

Skjønner at dette måtte være veldig flaut - spesielt siden du hadde utfordret ham. Du ba vel ikke om omkamp vil jeg tru...

Er nok normalt dette. Selv taper jeg mot lillebror i håndbak - han er 13 og jeg 19. Flaut og veldig irriterende første gangene, men nå utfordrer jeg ham ikke mer. Han blir jo bare sterkere og sterkere etter hvert som tiden går, og jeg får mindre og mindre å stille opp med. Slik er det nok bare.

Vi får ta det igjen på andre måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

:ler: Hvor gammel er du? Hehe, utfordre nabogutten til bryting..

Det er nok dessverre slik at det ikke skal mye til før smågutter også er sterke nok til å overmanne de fleste kvinner. Menn har en helt annen fysikk, og den begynner å utvikle seg spesielt mye når de kommer i puberteten. Så selv om han kanskje ser litt pinglete (?) ut så er han nok dessverre allerede fysisk overlegen mange jenter/kvinner.

Eller kanskje han er en liten skapbryter og har gudegitt teknikk? :lol:

edit:skriveleif

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt litt med i kommentarene på innelegget mitt. Skjønner jo at jeg har dummet meg skikkelig ut.

Var imidlertid helt sikker på at jeg skulle vinne over ham. Han hadde jo ikke lysst når jeg utfordret ham - måtte nesten terge ham litt før han tok utfordringen. Tror nok at hadde det vært andre til stede så hadde han ikke turt. Han trodde nok at han ville tape. Jeg er også litt høyere enn ham.

Skjønte imidlertid raskt at jeg ville få problemer. Kjempet imot så godt jeg kunne, men ble altså lagt ganske raskt i bakken. Nå er det vel også slik at han kanskje var litt bedre enn meg til å "sloss". Men at han var mye sterkere merket jeg jo når han tok håndleddene mine og bendet dem i bakken og holdt meg fast. Hadde ikke sjans til å komme løs - han holdt hendene mine fast som i en skrustikke.

Tenker allikevel litt på at jeg trener litt i helsestudio - og er (tror jeg selv) litt over gjennomsnittet sterk for å være jente. Er jo sterkere enn alle venninne mine, enkelte av dem er mye svakere enn meg. De hadde jo hatt enda mindre å stille opp med. På den måten litt "skremmende" å tenke på hvor lite vi kan ha å stille opp med.

Jeg er forøvrig i mine beste år - bare 29 år - men altså ikke sjans mot "guttungen".

Følte meg selvsagt veldig flau og dum der og da, men etter kommentarene så hadde det vel kanskje vært flauere for ham om jeg hadde vunnet. Kommer nok ikke til å utfordre noen på nytt nei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Tenker allikevel litt på at jeg trener litt i helsestudio - og er (tror jeg selv) litt over gjennomsnittet sterk for å være jente. Er jo sterkere enn alle venninne mine, enkelte av dem er mye svakere enn meg. De hadde jo hatt enda mindre å stille opp med. På den måten litt "skremmende" å tenke på hvor lite vi kan ha å stille opp med.

Jeg pumper til den store gullmedaljen, men kunne likevel ALDRI blitt sterkere enn sambo selv om han ikke hadde løftet en handlepose hjem fra butikken engang. Vi er fra naturens side utrustet til å bære fram barn, og kan derfor for eks bygge opp gode muskler i bein og bekken, og livmoren er KJEMPESTERK, men på overkroppen har vi ikke mye å stille opp med dessverre. Vi er nok ikke laget for bryting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må nok bare innse at vi jenter ikke klarer å hamle opp med menn/gutter. I overkroppen blir vi rett og slett for svake.

Har selv en lillebror - som når han kom opp i 13/14-årsalderen begynte å bli sterkere enn meg. Veldig stas for ham - desto mer frustrerende for meg.

I dag er han imidlertid blitt 16 og jeg 22. Nå har jeg absolutt ingen sjans i det hele tatt. Litt frustrerende er det jo - spesielt når det på en måte er lillebror som jeg gjorde som jeg ville med når vi var mindre.

Har også sambo - har ikke sjans der heller, men det er liksom slik det skal være. Tror ikke jeg hadde taklet å vært sammen med en som var svakere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for mange mange år siden på ungdomsgruppa. På skulen kvar fredag samlest vi alle for å prate, spele musikk, spille spill. Kom ei jente som var hos naboen, og var med oss ned på ungdomsgruppa

Men poenget er ingen guter greidde å ta henne i håndbakk, ho var ikke bare råsterk vi var alle svake. Og dette var på bondelandet, fleste gutene var vandt til å jobbe. Men ho var større enn oss. Mer utviklet.

2-3 år senere var nok dei fleste av oss sterkere enn henne.

Er selv veldig lett i kroppen og lett og undervurdere styrken på meg. Trener sammen med ein som ligg på 95-98kg i vekt som har trent i eit par år og boler seg. Vi har ikke trent så mye i lag i det siste. Han var nok litt nepen over at eg heldt tritt med han sånn noenlunde ofc er han sterkare. Untatt benkpress der ligg han langt foran.

Og eg veier som regel 63-65 kg( har hatt trenings match vekt på 68-69 i november da). So skjønner at han vart litt nepen at eg tar mye det same som han. Men det er jo klart han tar jo ofc litt meir heile vegen. men ofte er det bare 10-15kg. Og avogtil bare 5kg.

Men i ein fight hadde han vunnet hands down.

Untatt i knebøy og bicepcurl, og lår curl der er vi ganske likt.

Ei kvinne skal være ganske stor og sterk for å ta meg sjølv om eg er lett. Er ei eg jobber med som hintet fram på at ho kanskje kunne greie å ta meg ho er 4cm høgre enn meg og tyngre,,,men nei ho har ikke sjans i havet. I styrkefight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_beibei_*

Mener også å huske at gutter har blitt veldig sterke når de er 14 år , hadde du tapt brytekampen mot en 10 årig gutt , hadde du kanskje hatt grunn til å være flau og seriøst vurdert å begynne på S.A.T.S :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må nok bare innse at vi jenter ikke klarer å hamle opp med menn/gutter. I overkroppen blir vi rett og slett for svake.

Har selv en lillebror - som når han kom opp i 13/14-årsalderen begynte å bli sterkere enn meg. Veldig stas for ham - desto mer frustrerende for meg.

I dag er han imidlertid blitt 16 og jeg 22. Nå har jeg absolutt ingen sjans i det hele tatt. Litt frustrerende er det jo - spesielt når det på en måte er lillebror som jeg gjorde som jeg ville med når vi var mindre.

Har også sambo - har ikke sjans der heller, men det er liksom slik det skal være. Tror ikke jeg hadde taklet å vært sammen med en som var svakere enn meg.

Har opplevd det samme jeg også for kort tid siden. Har en bror som er "attpåklatt". Er 14 år nå - jeg er 23. Vi har ofte "lekesloss" og tatt håndbak med hverandre. Har alltid vunnet over ham.

Kom hjem nå på ferie fra studie i utlandet. For noen dager siden skulle han absolutt bryte håndbak. Til min store fortvilelse hadde jeg ikke sjans. Han la meg enkelt med begge hender. Etterfølgende brytekamp endte på samme måte. Lagt i bakken, og holdt helt fast. Prøvde meg med en revansj - men uten hell. Hadde rett og slett ikke sjans!

Han er altså blitt mye sterkere enn meg på dette siste året. Forteller meg at vi jenter er i gjennomsnitt mye svakere enn menn når vi taper mot "guttunger" på 14. De skal jo utvikle seg mye etter denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er nok bare slik det er - det er nok ikke noe å være fortvilet over - å tape mot "attpåklatten".

Når gutter er blitt 14-15 år så har de aller fleste blitt en del sterkere enn oss damer. Det er bare slik det er og vi må akseptere.

Vi får bare prøve ikke å "utfordre" dem til brytekamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har to nevøer på 15-16 år. For fem år siden kunne jeg lett legge de i bakken. Husker jeg satt på de og kilte de nesten til døde. :ler:

Så gikk det etpar år der vi var nogelunde like sterke, og da gadd vi ikke å sloss, for ingen vant, og til slutt ble vi bare utmattet.

Plutselig ble jeg overfalt, og nå har jeg absolutt ingenting å stille opp med! De driver å løfter tante med jevne mellomrom.. :fnise: Desverre er det å være kilen en familiesvakhet, så nå får jeg igjen med renter for alle årene med tortur jeg har påfør de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Jeg har to nevøer på 15-16 år. For fem år siden kunne jeg lett legge de i bakken. Husker jeg satt på de og kilte de nesten til døde. :ler:

Så gikk det etpar år der vi var nogelunde like sterke, og da gadd vi ikke å sloss, for ingen vant, og til slutt ble vi bare utmattet.

Plutselig ble jeg overfalt, og nå har jeg absolutt ingenting å stille opp med! De driver å løfter tante med jevne mellomrom.. :fnise: Desverre er det å være kilen en familiesvakhet, så nå får jeg igjen med renter for alle årene med tortur jeg har påfør de..

Opplevde det samme i fjor. Har en nevø som jeg har veldig god kontakt med siden han er den eneste min søster har, samt at jeg ikke har barn selv.

Vi har ofte "lekesloss" opp gjennom årene. Har jo ikke hatt problemer med å vinne tidligere, men da han fyllte 13 kjente jeg at han begynte å bli sterk. Fortsatt klarte jeg å vinne, men måtte virkelig slite av og til. Men når han passerte 14 begynte han å bli sterkere enn meg, og klarte da å legge meg i bakken. Han klarte da også å holde armene mine fast uten at jeg klarte å komme løs. Såg jo at han måtte kjempe litt for å vinne. Men nå derimot er han blitt 15, og da er forskjellen på oss blitt stor. Det er nesten som å bryte mot en voksen mann - har ingen sjans og han kan bare "leke" med meg og ler av mine "små" jente-muskler (som han kaller det). Litt frustrerende er det jo å ikke ha sjans, men slik er det jo bare. Vi jenter svakere enn den jevne mann og gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Blir jo litt på samme måte som når kvinnelige toppspillere i fotball trener mot guttelag i barnehagealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...