cogito Skrevet 11. juni 2009 #21 Skrevet 11. juni 2009 Så langt eg har sett er alle bakovervendte seter med Isofix berre godkjend opptil 18 kg. Dermed må me velje mellom Isofix og om setet garantert varer heile bakovervendt-perioden. Me har foreløpig tenkt at det må vere betre med eit sete som festast med Isofix no, også får me heller investere i nytt bakovervendt sete dersom han veks ut av det før han er 4 år. Isofix skal jo vere sikrare. Sjå her: Oversikt bakovervendte seter
liv Skrevet 11. juni 2009 #22 Skrevet 11. juni 2009 Isofix festene er bare godkjent opp til 18 kg derfor finner du ikke seter med isofix som går høyere.
Musihus Skrevet 11. juni 2009 #23 Skrevet 11. juni 2009 På siden Coqito anbefaler er følgende "tolkning" av forbrukerrådets test: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007...est-i-test.html Vil bare legge til at min erfaring med BeSafe sitt sete er at det er alt for bratt, selv i laveste posisjon. Gutten min sov med hodet mellom knærne, men han var bare 5,5 mnd da.. Jeg tror jeg går for Akta Graco Duologic.
*Joyce* Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #24 Skrevet 11. juni 2009 (endret) Takk for mye nyttig informasjon! Vi skal ta en tur og prøve i bilen snart, så får vi se hva som passer best, men synes absolutt det var interessant med den artikkelen Musihus linket til. Pluss at det er jo nettopp det med at BeSafe-setet er så bratt jeg også har hørt, og som gjorde meg litt skeptisk. Akkurat nå heller nok jeg også mot Duologic, men må altså teste i bilen. Det var ikke akkurat vakkert, da... Ikke at jeg skal velge på bakgrunn av utseende, for all del, men de kan da umulig ha jobbet så mye med designet? Endret 11. juni 2009 av *Joyce*
cogito Skrevet 12. juni 2009 #25 Skrevet 12. juni 2009 På siden Coqito anbefaler er følgende "tolkning" av forbrukerrådets test: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007...est-i-test.html Det står mykje fornuftig i den artikkelen, men hugs på at den er frå 2007! Dermed er det ein tolking av forbrukerrådet sin test frå mai 2007. (Og då var det HTS BeSafe iZi Comfort X1 Isofix som vart testa, som er ein forovervendt stol.) Poenget med artikkelen er bra, og gjeld generelt for alle testar: Du skal ikkje stole blindt på totalkarakteren, men lese heile testen! I årets test får HTS BeSafe iZi Kid X1 Isofix (bakovervendt) høgast moglege poengsum for sikkerheit ved frontkollisjon.
Grace Skrevet 14. juni 2009 #26 Skrevet 14. juni 2009 Har tenkt litt på iZi Combi X1 ISOfix jeg. Sånn for å ha mulighet til å snu stolen, dersom det skulle bli aktuelt etterhvert. Han skal sitte bakover lenge enda altså, og gjerne til 4 år, men dersom....? Den vil vi kjøpe også. Virket veldig bra.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #27 Skrevet 14. juni 2009 Husk at det er Bilstoldager hos Barnas Hus/Reflex akkurat nå hvor bl.a. Britax MultiTech er på salg til nesten svenskepris. (Vet for vi kjøpte i Sverige selv tidligere i år til 2500, nå 2700 på BH).
Susan Sto Helit Skrevet 15. juni 2009 #28 Skrevet 15. juni 2009 Har tenkt litt på iZi Combi X1 ISOfix jeg. Sånn for å ha mulighet til å snu stolen, dersom det skulle bli aktuelt etterhvert. Han skal sitte bakover lenge enda altså, og gjerne til 4 år, men dersom....? Bare vær oppmerksom på at det faktisk ikke anbefales å bruke setets seler på unger som sitter framovervendt. Det er faktisk anbefalt å starte med bilens egne seter når man snur dem. Vær dessuten litt opmerksom på at dere ikke snur fordi dere synes det ser ukomfortabelt ut å sitte bakover. F.eks. syntes jeg det så mer ukomfortabelt ut for gutten min for ett år siden, da han var 18mnd, enn det det gjør nå, når han er 2,5 år... For den korte perioden han sparket i seteryggen bak seg med bena så det litt trangt ut. Men nå sitter han som i en lenestol, og da ser det ikke det minste trangt ut lenger. Han har aldri gitt uttrykk for at han plagdes selv. Det var bare noe vi voksne følte...
Malama Skrevet 15. juni 2009 #29 Skrevet 15. juni 2009 Nei, altså, jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å snu det på lenge, og i alle fall ikke fordi JEG synes det ser ukonfortabelt ut. Bare at jeg synes det ser ut som et greit sete, og jeg liker at det festes med isofix, også DERSOM det blir behov for å snu ham før han fyller fire (da tenker jeg egentlig når han er eldre enn din da altså) så har vi muligheten. Ikke fordi vi synes det ser ukomfortabelt ut, men dersom det f.eks skulle løse bilsykeproblematikk, verd å forsøke på en tur eller to i alle fall, om det blir aktuelt (Jada, sikrere å sitte bakover, men om ungen spyr bakover, og ikke fremover, så...)
Prada Skrevet 15. juni 2009 #30 Skrevet 15. juni 2009 Ikke fordi vi synes det ser ukomfortabelt ut, men dersom det f.eks skulle løse bilsykeproblematikk, verd å forsøke på en tur eller to i alle fall, om det blir aktuelt (Jada, sikrere å sitte bakover, men om ungen spyr bakover, og ikke fremover, så...) Der er vi og. "Alle andre" synes vi er helt uansvarlige som lar junior sitte forovervendt, men for oss ble det et spørsmål om han skulle kunne være med i bilen eller ikke. Ikke veldig deilig for et barn å være bilsykt. Så nå sitter han, frisk glad og fornøyd, framovervendt i et MaxiCosi Priorifix. Festet med isofix, fin sittestilling, og enkel å endre sittestillingen til liggende. Jeg klarer helt fint å gjøre det mens jeg kjører uten at det er trafikkfarlig.
Malama Skrevet 15. juni 2009 #31 Skrevet 15. juni 2009 Nå er ikke Harald bilsyk enda da, bare så det er sagt, men jeg har det liksom i bakhodet, dersom, hvis... Men, vil kjøpe bakovervendt nå, siden det ikke er noen grunn til å snu ham, men liskom... føler at å være sikker på at han blir sittende bakover i 3 år er litt mer enn jeg klarer tenke fremover, derfor greit å evt kunne snu det, for å ikke måtte bytte? Men, vi har ikke bestemt oss enda da. Hanhar fortsatt noe å gå på i maxicosien sin.
Arkana Skrevet 15. juni 2009 #32 Skrevet 15. juni 2009 Vi spekulerer i det samme for tiden, etter sommerferien må vi ha ny bilstol. For oss ser det ut til at det står mellom Britax Multitech og Britax Twoway Elite. Begge to gjør det bra på tester, sikkerhet er helt klart det viktigste. Nest etter dette er ønsket om en stol som gjør at han kan sitte bakovervendt lengst mulig og ikke måtte snus bare fordi han har vokst ut av setet. Vi har nemlig en lang gutt (6 mnd og 72 cm) som med en lang far neppe blir blandt de korteste barna, og TWE er bilsetet med lengst rygg. Må nok se litt nærmere på dem før vi helt bestemmer oss.
liv Skrevet 15. juni 2009 #33 Skrevet 15. juni 2009 TWE er bilsetet med lengst rygg. Må nok se litt nærmere på dem før vi helt bestemmer oss. Multitech er to(eller var det 4) cm lenger enn twe....
Arkana Skrevet 15. juni 2009 #34 Skrevet 15. juni 2009 (endret) Multitech er to(eller var det 4) cm lenger enn twe.... Ja, den er visst 2 cm lenger. Det er jo greit å vite, men det er ikke all verden da. Endret 15. juni 2009 av Arkana
Gjest imli Skrevet 15. juni 2009 #35 Skrevet 15. juni 2009 Vi har Britax two-way som vi er veldig fornøyde med. Ungen sitter godt. Jeg bruker fortsatt babysetet til ham hvis vi skal noe på dagtid, og må ha ham inn i en annen bil. Fordelen med babysetet er jo at det er mye enklere og raskere å montere og ikke minst enklere å ha med seg. Hvordan løser folk egentlig dette problemet når ungene blir større? :klø:
Malama Skrevet 15. juni 2009 #36 Skrevet 15. juni 2009 Hmm, har ikke hatt behov for å frakte Harald i annet enn vår bil en eneste gang de ti mnd han har levd jeg (bortsett fra taxituren hjem fra sykehuset, da bestilte vi taxi med babystol) så den problemstillingen har jeg ikke tenkt på engang.
Susan Sto Helit Skrevet 16. juni 2009 #37 Skrevet 16. juni 2009 Vi har Britax two-way som vi er veldig fornøyde med. Ungen sitter godt. Jeg bruker fortsatt babysetet til ham hvis vi skal noe på dagtid, og må ha ham inn i en annen bil. Fordelen med babysetet er jo at det er mye enklere og raskere å montere og ikke minst enklere å ha med seg. Hvordan løser folk egentlig dette problemet når ungene blir større? :klø: De fleste løser vel dette med to seter, tror jeg.
Gjest imli Skrevet 16. juni 2009 #38 Skrevet 16. juni 2009 (endret) De fleste løser vel dette med to seter, tror jeg. Folk har jammen god råd Skal man ha dobbelt opp med seter til alle barna da? Endret 16. juni 2009 av imli
Arkana Skrevet 16. juni 2009 #39 Skrevet 16. juni 2009 Folk har jammen god råd Skal man ha dobbelt opp med seter til alle barna da? Har man råd til to biler har man gjerne råd til ekstra bilseter også, eller så velger man bilsete etter hva som er mest praktisk å ta inn og ut av biler (og TWE er vel ikke kjent for å være enkelt å montere).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå