Gå til innhold

filming av fugler og dyr- er det snakk om et


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Jeg var inne på Norsk ornitologisk forening sin side på nettet her en kveld. Der så jeg til min store forbauselse at det var mulig å se en tårnfalk som ruget på eggene sine. Denne fuglen blir filmet 24 timer i døgnet. Du kan altså sitte å se på dennne stakkars uvitende fuglen når du måtte lyste, og det i dens mest intime situasjon! Jeg vet at dette kan høres litt rart ut og jeg kan forstå det i forhold til forskning, men til allmenn forlystelse synes jeg ikke noe om dette. Hvordan ville du reagert hvis du uvitende ble filmet på soverommet? Jeg bare spør jeg...er ikke dette noe å tenke på for tross alt erfarne ornitologer? Er ikke dette på et vis et slags overgrep mot denne uvitende lille fuglen?

med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bryr fuglen seg? Tror ikke det. Det er tross alt forskjell på dyr og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men det kan jo være at tårnfalken setter pris på å bli holdt øye med? Kanskje den til og med har forhandlet fram en god avtale?

Men så mange tullinger som står i kø for å drite seg ut i Big Brother og dusje/knulle/ronke der foran kamera for knapper og glansbilder så skulle det ikke forundre meg om det finnes tilsvarende i dyreriket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are, dette er mer utbredt enn du tror.

Se her for eksempel, her er det en stakkars tjeld som ble overvåket døgnet rundt. Nå har den heldigvis tatt til vettet og forlatt redet.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, tenk så praktisk det er når fuglemamman skal ut og finne mat til sine små. Da er det noen som passer på og hun slipper å bekymre seg for at barna vånker og blir redde, brann, innbrudd, eksplosjon og andre fæle ting som kan skje straks man forlater hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heloise

Så ikke ut som om pinsvinparet som ble filmet under akten brydde seg, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva jeg ville synes om jeg uvitende ble filmet på soverommet? Om jeg var uvitende om at jeg ble filmet ville jeg ikke ha mulighet til å synes noe om det ;) Om jeg derimot fikk vite i ettertid at jeg hadde blitt filmet, ville jeg blitt rasende.

Men Jon Are: En fugl aner ikke hva det er å bli filmet ;) Om man så setter kameraet rett i glaningen til fuglen, så den kan stå og glo på og undersøke det, vil fuglen ikke ha det minste lille fnugg av aning hva denne tingesten er for noe. Fuglen har ikke noen som helst anelse om at det sitter mennesker og glor på den. Den kan dermed heller ikke bli pinlig berørt eller sint og opprørt over dette.

Å snakke om at dette er krenkende for fuglen er derfor meningsløst og latterlig.

Fugler er ikke mennesker. Det er helt feil å skulle menneskeliggjøre fuglen. La fuglen være en fugl, ikke tillegg den all slags menneskelige egenskaper. Om du skal holde på slik, bør du også bli opprørt over at vi ikke gir de stakkars nakne dyrene noen klær så de slipper å gå rundt nakne (pinlig!!!), og over at vi ikke bygger noen utedoer til dem så de kan gjemme seg unna når de skal gjøre sitt fornødne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjest 10:56: Rasist!

:kjempesinna:

Og ja, jeg synes så absolutt vi burde gi de dyrene som trenger det noen klær. Og vi burde bygge utedoer til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise
Og vi burde bygge utedoer til dem.

Dette hadde jo blitt utrolig urettferdig da, siden de allerede har stor nok utedo etter min mening! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...