Gå til innhold

Riksen eller Ullevål?


Nótt

Anbefalte innlegg

Tittelen sier kanskje seg selv. Men jeg lurer altså på hvilket sykehus dere ville valgt ved fødsel i Oslo.

Jeg har sett på ABC-klinikken på Ullevål og Føderiket på Rikshospitalet. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tittelen sier kanskje seg selv. Men jeg lurer altså på hvilket sykehus dere ville valgt ved fødsel i Oslo.

Jeg har sett på ABC-klinikken på Ullevål og Føderiket på Rikshospitalet. Takk for svar.

Jeg ville valgt det stedet det var enklest å komme seg til...

Har venninner som har vært fornøyd med begge steder, men de var kun på vanlige avdelinger.

Selv ville jeg nok valgt Ahus nå, på grunn av at reiseveien dit er langt kortere, og faren for bilkø er mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like kronglete eller lette å komme til alle de tre sykehusene så reisevei spiller sånn sett ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilket jeg skal velge når den tid kommer. Kan vi som bor i Oslo velge fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å føde på Riksen (ikke Føderiket) selv om Ahus er nærmere (men 20 min til Riksen er ikke mye det heller). For meg var kompetansen viktigst. Angrer overhodet ikke og kommer definitvt til å føde på Riksen neste gang også. Veldig fornøyd med alt.

Pupsilure: I utgangspunktet kan alle velge fritt, men endel avdelinger/sykehus er veldig populære (bl.a. Riksen) og da bør man søke tidlig hvis man ikke har medisinske grunner for å føde akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes på Riksen som førstegansfødende, men ser nå at jeg faktisk nok fikk i overkant mye hjelp. Hvis jeg er så heldig at jeg kan få flere barn etterhvert tror jeg at Ullevål er et alternativ. Ahus blir uaktuelt selv om det er nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale ABC på det aller varmeste. Har ikke prøvd noe annet da, men kan ikke tenke meg at det kan være bedre andre steder. Hurra for abc på Ullevål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var superfornøyd med Ullevål hvertfall :) Ikke ABC, men den vanlige føde/barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av de to ville jeg nok ha valgt abc..siden dersom det skulle skje noe så er mer hjelp bare en dør bortenfor.. på føderiket må man i ambulanse. Ellers så leste jeg et sted at man må hjem innen 24timer fra føderiket, mens på abc har man barselshotellet dersom man vil/må være der lenger.

Personslig velger jeg ahus. var veldig fornøyd med både fødselen og oppholdet der forrige gang, og siden jeg hadde en såpass rask fødsel da så er jeg jo ikke garantert å rekke frem til et sykehus i oslo med en evt nestemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at om man vil ha en naturlig fødsel, men likevel være nært sykehuset hvis man trenger mer hjelp så har Riksen en mykstue (bl.a. med stort badekar) på fødeavdelingen. Så Føderiket er ikke det eneste "naturlige" alternativet til Riksen, selv om det nok er det minst sykehusaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde fødeplass på ABC og var veldig fornøyd med tilbudet :) Man får god oppfølging under svangerskapet og det er mange hyggelige jordmødre der.. Fødestuene er store og koselige! Jeg fikk ikke født på abc fordi fostervannet var grønt da fødselen startet så det ble naturlig fødsel på fødeavdelingen ved siden av, men det var jo greit det og, var da veldig greit at det var rett nedi gangen :) Hadde et fint opphold på barsel på ABC etter fødselen!

Nå har jeg en mamma som har jobbet på ABC siden avdelingen ble åpnet så har alltid hatt lyst til å føde der fordi jeg har hørt så mye bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte også på Riksen. Valgte det fordi det sies at de er flinkest på fødsler som avviker fra normalen. Siden jeg hadde fødselsangst, følte jeg meg tryggest der.

Og da jeg fikk styrtfødsel i overraskende seteleie må jeg si jeg var glad for det valget. Hadde sikkert gått veldig fint på Ullevål også, men mens det hele pågikk følte jeg at jeg var i de beste hender. Og det er veldig viktig.

Eneste aber med Riksen var de femten barnepleierne som var innom i dagene som fulgte for å hjelpe med ammingen. HJELPES! Stakkars puppene mine. Og ikke ble jeg særlig rolig av det. Det merkes at Gro Nylander jobber der!

Riksen er veldig hyggelige hvis man under svangerskapet kontakter de for noe man er redd for. Har hørt at Ullevål ikke er fullt så hjelpsomme. Har også hørt at Riksen er veldig flinke til å ikke la gravide gå for mange dager over termin (færre hjerneskader). Og så har Riksen fødselsforberedende kurs. Tror ikke Ullevål har det.

NB: Plass på Riksen må man bestille tidlig. Jeg gjorde det i uke 7.

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for alle svar som har kommet her. Har fått mer å tenke på ved bestemmelsen av fødested nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det er noe med at man må være andregangsfødende for å føde på føderiket også.. svært få førstegangsfødende som slipper dit vistnok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er førstegangs og vurderer Føderiket versus ABC, så ville jeg definitivt gått for ABC. Rett og slett fordi de har vanlig avdeling vegg-i-vegg, og du vet ikke hvordan du takler det. Dessuten har de barseltilbud også.

Føderiket er nok et supert tilbud til de som ønsker det, men for en førstegangs synes jeg ambulanse til fødeavdeling og null barsel høres i overkant heftig ut. I hvert fall etter hva jeg leser her på forumet om vanskelig amming/vanskelig spedbarnstid/hva gjør jeg med den svarte bæsjen osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fødte også på Riksen. Valgte det fordi det sies at de er flinkest på fødsler som avviker fra normalen. Siden jeg hadde fødselsangst, følte jeg meg tryggest der.

Og da jeg fikk styrtfødsel i overraskende seteleie må jeg si jeg var glad for det valget. Hadde sikkert gått veldig fint på Ullevål også, men mens det hele pågikk følte jeg at jeg var i de beste hender. Og det er veldig viktig.

Eneste aber med Riksen var de femten barnepleierne som var innom i dagene som fulgte for å hjelpe med ammingen. HJELPES! Stakkars puppene mine. Og ikke ble jeg særlig rolig av det. Det merkes at Gro Nylander jobber der!

Riksen er veldig hyggelige hvis man under svangerskapet kontakter de for noe man er redd for. Har hørt at Ullevål ikke er fullt så hjelpsomme. Har også hørt at Riksen er veldig flinke til å ikke la gravide gå for mange dager over termin (færre hjerneskader). Og så har Riksen fødselsforberedende kurs. Tror ikke Ullevål har det.

NB: Plass på Riksen må man bestille tidlig. Jeg gjorde det i uke 7.

Ullevål har også fødselsforberedende kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Prinsesse på ert var jeg veldig glad for å ha fødeplass på Riksen da jeg kom inn med rier og det viste seg at babyen lå i seteleie. Det endte med haste-KS, og da følte jeg meg i veldig trygge hender på Riksen. Vi søkte også i utgangspunktet plass der fordi vi hadde hørt at de var bedre på avvik fra normalen. Vil gjerne føde der neste gang også.

Jeg er litt skeptisk til Ullevål pga en veldig uheldig hendelse en venninne av meg ble utsatt for der, men det er noe som strengt tatt kunne skjedd hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte også på Riksen. Valgte det fordi det sies at de er flinkest på fødsler som avviker fra normalen. Siden jeg hadde fødselsangst, følte jeg meg tryggest der.

Og da jeg fikk styrtfødsel i overraskende seteleie må jeg si jeg var glad for det valget. Hadde sikkert gått veldig fint på Ullevål også, men mens det hele pågikk følte jeg at jeg var i de beste hender. Og det er veldig viktig.

Eneste aber med Riksen var de femten barnepleierne som var innom i dagene som fulgte for å hjelpe med ammingen. HJELPES! Stakkars puppene mine. Og ikke ble jeg særlig rolig av det. Det merkes at Gro Nylander jobber der!

Riksen er veldig hyggelige hvis man under svangerskapet kontakter de for noe man er redd for. Har hørt at Ullevål ikke er fullt så hjelpsomme. Har også hørt at Riksen er veldig flinke til å ikke la gravide gå for mange dager over termin (færre hjerneskader). Og så har Riksen fødselsforberedende kurs. Tror ikke Ullevål har det.

NB: Plass på Riksen må man bestille tidlig. Jeg gjorde det i uke 7.

Jeg født på Riksen i 06, og hadde en god fødsel og god følelse av å bli tatt vare på og på alvor de dagene vi var der. Opplevde ikke noe ammestyr, men fikk hjelp da jeg bad om det, siden gutten ikke traff greit i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også man måtte være flergangs for å komme på føderiket, men fant dette: "Føderiket er primært et tilbud til friske gravide som har født før. Men vi har akkurat nå åpnet opp for et begrenset antall svært motiverte førstegangsfødende."

Jeg fødte på Ullevål, og jeg opplevde meg godt ivaretatt under selve fødselen. Jeg ble også henvist før fødselen for å sjekke at alt var bra, og opplevde å bli behandlet veldig bra. Men jeg syntes ikke hotellet var så bra. Jordmora som hadde vakt den kvelden vi kom inn var ikke særlig behjelpelig, og innkomstsamtalen dagen etter ble avlyst pga lav bemanning. Så vi følte oss ganske alene. Vi kunne selvfølgelig ha ringt for å få snakket med noen, men siden det ikke var noe spesielt vi lurte på gjorde vi ikke det. Særlig ikke siden vi visste det var lav bemanning... Alt i alt er jeg glad for å ha født på Ullevål, men ville nok oppført meg litt annerledes hvis jeg skulle gjøre det en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...