Gå til innhold

Kvinner må møte til sesjon


Gjest cybergirl

Anbefalte innlegg

Gjest cybergirl

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=553948

Dette går bare ikke an, synes ikke det er noe å være "stolt og fornøyd" av! At de ikke skjønner at noen kvinner ikke ønsker å springe rundt i gjørme og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau...

"Deretter skal Forsvaret velge ut kvinner og menn som de mener er best kvalifisert til forsvarstjeneste. Disse personene må møte til innkalt sesjon.

- På den måten når vi dem som er mest motivert og skikket til tjeneste i Forsvaret, sier Signe Øye."

Gjett om jeg hadde gjort meg veldig umotivert og uskikket, og er sikker på at flere kommer til å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for at vi skal faa likestilling for kjoennene, ogsaa der det ikke er til kvinners fordel ;)

Saa langt har det vel vaert frivillig for kvinner om de vil moete til sesjon eller ikke, naa vil menn og kvinner maatte troppe opp i like stor grad paa sesjon.

Men da blir det ogsaa viktig at de jobber med holdninger i forsvaret. Mange kvinner som frivillig har meldt seg til verneplikt har dratt igjen fordi de ikke har faatt utstyr tilpasset kvinner og det er ofte problemer med mobbing/trakassering fra menn. I tillegg er mange mannlige soldater ukomfortable med aa ha kvinner der.

Saa jeg haaper de finner loesninger til de problemene rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=553948

Dette går bare ikke an, synes ikke det er noe å være "stolt og fornøyd" av! At de ikke skjønner at noen kvinner ikke ønsker å springe rundt i gjørme og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau...

Jeg tror du har misforstått. Det er snakk om sesjon; alt jeg behøvde å gjøre var å ta legesjekk, intervju og IQ-test. Det er bare et slags avansert jobbintervju, for å finne ut mer om deg.

Ingen skal tvinge deg til å lære å være soldat, iallfall ikke enda. Det er bare sesjonen som evt. blir obligatorisk for de kvinnene som blir utvalgt; ikke noe mer.

Jeg synes det er udelt positivt at flere kvinner må på sesjon; på den måten får flere av dem innblikk i hva forsvaret kan tilby av karriereutdanning, hvordan det fungerer etc, uten at noen blir tvunget til å gjøre noen form for tjeneste.

Endret av alCaldazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=553948

Dette går bare ikke an, synes ikke det er noe å være "stolt og fornøyd" av! At de ikke skjønner at noen kvinner ikke ønsker å springe rundt i gjørme og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau...

"Deretter skal Forsvaret velge ut kvinner og menn som de mener er best kvalifisert til forsvarstjeneste. Disse personene må møte til innkalt sesjon.

- På den måten når vi dem som er mest motivert og skikket til tjeneste i Forsvaret, sier Signe Øye."

Gjett om jeg hadde gjort meg veldig umotivert og uskikket, og er sikker på at flere kommer til å gjøre det!

Jeg synes dette bare er positivt jeg.

Og siden de ikke har skjønt at alle menn "ikke ønsker å springe rundt i gjørma og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau..." så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være annerledes for kvinner :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane
Jeg synes dette bare er positivt jeg.

Og siden de ikke har skjønt at alle menn "ikke ønsker å springe rundt i gjørma og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau..." så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være annerledes for kvinner :klø:

Siterer!

Synes det er altfor enkelt å unnslippe militæret og vi trenger faktisk alle vi kan få om det en dag trengs. Vi kvinner hyler om likestilling, men ekstra ansvar vil vi ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=553948

Dette går bare ikke an, synes ikke det er noe å være "stolt og fornøyd" av! At de ikke skjønner at noen kvinner ikke ønsker å springe rundt i gjørme og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau...

Selvsagt vet de at mange kvinner ikke ønsker dette ;)

Men er DU klar over at like mange MENN ikke ønsker dette? Hvorfor skal kvinner slippe, mens menn må? Er det verre for kvinner å gjøre noe de ikke vil, enn det er for menn?

Likestilling er ikke noe som går bare én vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er bare tull.

Forsvaret er ikke lenger interessert i vanlige vernepliktige uansett. Det er folk de kan sende til Afghanistan og andre steder i verden som betyr noe nå. De ønsker bare å utvide poolen de kan velge ut fra. På sesjonen kan de gjøre opp fysisk status og friste flere mennesker med mye penger for krigsinnsats i andre deler av verden.

Forsvaret er ikke lenger til for å forsvare Norge. Det skulle derfor være en smal sak

å slippe unna. Det var en helt annen sak på 80 tallet. Da måtte vi virkelig stå på for å slippe unna statsslaveriet. Enten måtte man totalnekte, skaffe seg sykemelding og bli dimmitert, bli muddet eller oppføre seg så suspekt at man ble hivd ut.

Det var vanskelig, men vi som virkelig ville kom oss da saktens unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull.

Forsvaret er ikke lenger interessert i vanlige vernepliktige uansett. Det er folk de kan sende til Afghanistan og andre steder i verden som betyr noe nå. De ønsker bare å utvide poolen de kan velge ut fra. På sesjonen kan de gjøre opp fysisk status og friste flere mennesker med mye penger for krigsinnsats i andre deler av verden.

Forsvaret er ikke lenger til for å forsvare Norge. Det skulle derfor være en smal sak

å slippe unna. Det var en helt annen sak på 80 tallet. Da måtte vi virkelig stå på for å slippe unna statsslaveriet. Enten måtte man totalnekte, skaffe seg sykemelding og bli dimmitert, bli muddet eller oppføre seg så suspekt at man ble hivd ut.

Det var vanskelig, men vi som virkelig ville kom oss da saktens unna.

Jeg er enig med analysen din om grunnlaget for verneplikt og forsvaret vi har i dag. Hele forsvaret er innrettet på utenlandske operasjoner nå, det er det man får penger for å trene på.

Verneplikten som en plikt er hult ut ved at kun 30-40% av årskullene med menn kalles inn, skal man samtidig ta inn kvinner blir andelen av årskullet som faktisk må gjennomføre verneplikten forsvinnende lav.

Dessuten er det per i dag ganske feil at man kun tar inn de "motiverte" vernepliktsverket har ingen motivert/ikke motivert indikatorverdi på sesjon. Om du blir kalt inn eller ikke er for i hvert fall 70% kun tilfeldig - man gjør unntak for de som aktivt søker spesiell utdanning i forsvaret eller sender spesiell søknad om tjenestgjøring ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
Dette går bare ikke an, synes ikke det er noe å være "stolt og fornøyd" av! At de ikke skjønner at noen kvinner ikke ønsker å springe rundt i gjørme og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau...

Hahahaha, herregud.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skal være tvungen verneplikt, så skulle det bare mangle at det også gjelder for kvinner. Kvinner er vel akkurat like mye eller lite motivert som menn for å avtjene verneplikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=553948

Dette går bare ikke an, synes ikke det er noe å være "stolt og fornøyd" av! At de ikke skjønner at noen kvinner ikke ønsker å springe rundt i gjørme og bli skitne, klatre opp vegger og svinge seg i tau...

"Deretter skal Forsvaret velge ut kvinner og menn som de mener er best kvalifisert til forsvarstjeneste. Disse personene må møte til innkalt sesjon.

- På den måten når vi dem som er mest motivert og skikket til tjeneste i Forsvaret, sier Signe Øye."

Gjett om jeg hadde gjort meg veldig umotivert og uskikket, og er sikker på at flere kommer til å gjøre det!

For å være helt ærlig så vet jeg virkelig ikke om jeg skal ta innlegget ditt alvorlig, eller om det er sarkastisk ment.

Å behandle kvinner på lik linje som menn når det gjelder å utvikle kompetanse til å forsvare landet vårt er jo noe du som kvinne burde juble for. Det er jo likestilling, og det på et felt som nesten uforbeholdent gjennom historien har vært mennenes ansvar. Eller er du slik at du kun ser behovet for likestilling i ledende stillinger, mens yrker som anleggsarbeidere, fiskere, jordbrukere, mekanikere, søppeltømmere osv, fortsatt skal sysselsettes av menn?

Jeg har et forslag til en lovendring som forplikter jenter/kvinner i myndig alder, eller det året de fyller 18 år, til å bidra i helsesektoren på samme betingelser som vernepliktige har i sin førstegangstjeneste. Altså omtrent 120kr/døgnet i 9 måneder med fri i helgene og helligdager. Tunge løft og lange dager kan det bli, spesielt i periodene hvor jentene har 'felttjeneste', dvs at de sover og bor på sykehuset/sykehjemmet og er tilgjengelig hele døgnet for å gjøre det arbeidet som trengs. Det er vel bare rett og rimelig, er det ikke? Husk at dere selv vil kunne komme til å nyte godt av denne ordningen! Etter endte 9 måneder vil dere selvsagt kunne tilbys fast stilling, med høyere lønn om dere vil. Eller, hva sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag til en lovendring som forplikter jenter/kvinner i myndig alder, eller det året de fyller 18 år, til å bidra i helsesektoren på samme betingelser som vernepliktige har i sin førstegangstjeneste. Altså omtrent 120kr/døgnet i 9 måneder med fri i helgene og helligdager. Tunge løft og lange dager kan det bli, spesielt i periodene hvor jentene har 'felttjeneste', dvs at de sover og bor på sykehuset/sykehjemmet og er tilgjengelig hele døgnet for å gjøre det arbeidet som trengs. Det er vel bare rett og rimelig, er det ikke? Husk at dere selv vil kunne komme til å nyte godt av denne ordningen! Etter endte 9 måneder vil dere selvsagt kunne tilbys fast stilling, med høyere lønn om dere vil. Eller, hva sier du?

Jeg skulle akkurat skrive det samme selv - jeg og sambo diskuterte dette i dag. Jeg ville gjerne gjort noe sånt om det var mulig hvertfall - selv om helsesektoren ikke er det jeg vil holde på med - jeg syns det er en viktig jobb for samfunnet (ikke bare i tider av krig, men også ved mangel på sykepleiere f.eks, ved at disse som er ett år i praksis kan gjøre noe "lett arbeid")

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle akkurat skrive det samme selv - jeg og sambo diskuterte dette i dag. Jeg ville gjerne gjort noe sånt om det var mulig hvertfall - selv om helsesektoren ikke er det jeg vil holde på med - jeg syns det er en viktig jobb for samfunnet (ikke bare i tider av krig, men også ved mangel på sykepleiere f.eks, ved at disse som er ett år i praksis kan gjøre noe "lett arbeid")

Det ville ihvertfall gjort underverker for helsesektoren, men tviler på at noen partier ville gått inn for et slikt forslag. Ikke likestillingsvennlig, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing
Jeg skulle akkurat skrive det samme selv - jeg og sambo diskuterte dette i dag. Jeg ville gjerne gjort noe sånt om det var mulig hvertfall - selv om helsesektoren ikke er det jeg vil holde på med - jeg syns det er en viktig jobb for samfunnet (ikke bare i tider av krig, men også ved mangel på sykepleiere f.eks, ved at disse som er ett år i praksis kan gjøre noe "lett arbeid")

Nå er ikke akkurat sykepleierjobb noe som kan gjøres uten noe erfaring, det er i dag en høgskoleutdanning ;)

Ellers; jeg er helt for likestilling når det gjelder Forsvaret. Jeg tror mange kvinner ikke vet hva det dreier seg om eller innebærer. Det er sikkert mange kvinner som ville søkt Forsvaret om de hadde fått god informasjon om tjenesten og at det ble "lettere" ¨å søke seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke akkurat sykepleierjobb noe som kan gjøres uten noe erfaring, det er i dag en høgskoleutdanning ;)

Ellers; jeg er helt for likestilling når det gjelder Forsvaret. Jeg tror mange kvinner ikke vet hva det dreier seg om eller innebærer. Det er sikkert mange kvinner som ville søkt Forsvaret om de hadde fått god informasjon om tjenesten og at det ble "lettere" ¨å søke seg inn.

Tanken min var hvertfall at man hadde en slik ordning for å få opplæring - så uten erfaring ville det ikke nødvendigvis vært. Jeg ville ikke sett på det som en posisjon som kunne "ta fra" helsepersonalet jobben (hvis det er det noen tenker på) - ingen kan jo erstatte dem, men jeg tenkte mer en.. ekstra hånd i eventuelle krisetider.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er ikke akkurat sykepleierjobb noe som kan gjøres uten noe erfaring, det er i dag en høgskoleutdanning ;)

Ellers; jeg er helt for likestilling når det gjelder Forsvaret. Jeg tror mange kvinner ikke vet hva det dreier seg om eller innebærer. Det er sikkert mange kvinner som ville søkt Forsvaret om de hadde fått god informasjon om tjenesten og at det ble "lettere" ¨å søke seg inn.

Militære operasjoner er heller ikke noe som kan gjøres uten erfaring og opptrening. Det er jo hele vitsen med eksempelvis førstegangstjenesten.

På samme måte kunne man organisert disse 'vernepliktige' i helsesektoren til å gjøre de oppgavene som 'offiserene' (sykepleiere med utdanning), kommanderer dem til, slik som vasking, bleieskift, sosial omgang og aktivisering. Ikke fortell meg at dette er oppgaver som trenger 3-årig utdannelse. Videre er det et unevnelig antall andre oppgaver som helsevesenet godt kunne trengt avlastning på. God idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
- På den måten når vi dem som er mest motivert og skikket til tjeneste i Forsvaret, sier Signe Øye."

Gjett om jeg hadde gjort meg veldig umotivert og uskikket, og er sikker på at flere kommer til å gjøre det!

Jeg ville bare ha besvimt. Jeg finnes ikke skikket til sesjon/møte med forsvaret. Ved å tvinge alle kvinner, så når de kanskje en liten minoritet som elsker forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing
Tanken min var hvertfall at man hadde en slik ordning for å få opplæring - så uten erfaring ville det ikke nødvendigvis vært. Jeg ville ikke sett på det som en posisjon som kunne "ta fra" helsepersonalet jobben (hvis det er det noen tenker på) - ingen kan jo erstatte dem, men jeg tenkte mer en.. ekstra hånd i eventuelle krisetider.

I så måte har man jo allerede siviltjeneste, for de som ikke vil ha grønn tjeneste.

Forsvaret trenger ikke så mange soldater nå for tiden, men de trenger motiverte soldater som ønsker å stå på kontrakt for dem. Derfor vil det med stor sannsynlighet lønne seg å nå ut til flere folk med informasjon, i denne sammenhengen kvinner.

Jeg har avtjent førstegangstjeneste og stått på kontrakt selv. Hadde noen kompiser som var inne og som snakket mye om hva det innebar. Jeg dro på impuls, og sesjonen overbeviste meg om at dette virket som noe gøy å teste ut.

Jeg har kun angret da jeg var helt utmattet i rekrutten, men det gikk fort over. Det jeg fikk med meg av erfaringer og kompetanse har vært gull verdt. Alle arbeidsgivere har også sett på det som positivt at jeg har vært inne, og jeg har alltid fått jobbene jeg har søkt på. Fikk også billig førerkort, gratis vekterkurs, jegerprøve, studiekompetanse og sånt da jeg var inne, og mange tok ex phil og medisin grunnkurs.

Kvinner bør absolutt få en mulighet til å få vite hvilke muligheter som finnes! :)

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing
Jeg ville bare ha besvimt. Jeg finnes ikke skikket til sesjon/møte med forsvaret. Ved å tvinge alle kvinner, så når de kanskje en liten minoritet som elsker forsvaret.

Sesjon er ikke akkurat noe stort hokus-pokus. Det er informasjon om de forskjellige grenene og bataljonene, synstest, hørselstest, og noen små "IQ"-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...