Gå til innhold

FrP med nytt forslag


Snill

Anbefalte innlegg

Sitat dagbladet for litt siden:

«Offentlige skoler skal være selvstyrte, med driftsstyrer som består av foresatte, lærere , andre ansatte og elever, der foreldrevalgte representanter er i flertall. Disse er ansvarlige for ansettelser, avtaler med ansatte, pedagogikk og resultater»

Dette er styringsmodellen som nå er vedtatt i partiet.

Ja, det har vært fokus på dårlige lærere den siste tiden, og man leter febrilsk etter grep som kan sikre at lærerstanden blir i bedre...stand.

Det har vært pekt på at man skal måle karakterene elevene, som i sin tur skal evaluere lærerene, som til slutt danner grunnlaget for hvorvidt en lærer skal få fortsette i jobben/på skolen, eller ikke.

Kort sagt har det vært skissert en rekke forslag for å øke lærerkompentasen i skolen.

Er det virkelig realistisk å tenke seg at når en skole skal tilsette en ny lærer så skal ikke foreldrene bare være med å bestemme, de skal sågar ha flertall? Det vil altså si innsyn og deltakelse i hele søknadsprosessen, og i alle fall når det kommer til intervju. Har en foreldregruppe bedre innsikt i hvordan å vurdere en søker som egnet enn rektor (og representant fra skolekontoret/kommunen/tillitsvalgt, som i dag er de som normalt intervjuer søkere)?

Skal foreldrene som gruppe, der en fåtall har pedagogisk bakgrunn, sitte med flertall for å bestemme skolens pedagogikk?

Her er det krav om at vi må få faglig sterkere lærere og bedre pedagoger i skolen, slik at ungene kan få best mulig opplæring (jeg har bevisst utelatt førskolelærere, selv om de inngår i det samme resonnementet). Er det da virkelig et steg i riktig retning å la foreldre (altså ufaglærte) ikke bare vurdere hvem som er best egnet, men også å vurdere hvilken pedagogikk som skal brukes eller forkastes?

Samtidig skal nevnte skolestyre være ansvarlig for resultatene, noe som virkelig får meg til å dra linjer til Heide-Steen sin sketsj om Supperådet.

Det var mange spørsmål i teksten, og dersom noen har innspill så kom gjerne med det. Hold de derimot helst til saken, og ikke det generelle skolepolitiske, dvs om hvorvidt lærere er gode nok eller ikke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir bare helt merkelig. Som du sier så er foreldre ufaglærte (selvsagt kan det være at noen av de er lærere, men i utgangspunktet er de ufaglærte). Frp mener også at foreldrene skal kunne sparke lærerne. Vel, jeg er ikke lærer selv, men jeg har hørt mange nok historier om foreldre som virker som de er mer opptatt av å ta lærerne enn av at poden skal få god undervisning. Det sies jo at foreldre stiller på foreldremøter med advokat, og det uten at skolen har gjort noe galt. Sånne foreldre har i hvert fall ikke jeg tillit til at skal ta avgjørelser om hvem og hvordan det skal undervises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under slike forhold, ville jeg som lærer gitt veldig gode karakterer for å redde skinnet mitt. Men samtidig ser jeg at karakterer er det største problemet her. Hadde en ekstern evaluering vært innført, så hadde det plutselig ikke vært noe problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe

Jeg synes det er merkelig at skolene ikke er selvstyrte. Det virker jo veldig passivt: kompetanseløft fra hver regjering, som tror at mer penger betyr bedre læring, så er det klager hvert år, og det blir aldri bedre. Hver skole har jo en leder (rektor). Denne lederen bør være såpass visjonær og driftig at h*n står for resultatene sammen med sin stab.

Det blir håpløst å klage til politikerne hver gang noen ikke er fornøyd. De som sitter med ansvaret for læringen og miljøet ved den enkelte skole er den enkelte skoles rektor, lærere og annet personale. Samt også i ulike fora foreldrerepresentanter.

Det er på høy tid med selvstyrte skoler. Hvorfor skal ikke hver skole ta ansvar for hva de holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på høy tid med selvstyrte skoler. Hvorfor skal ikke hver skole ta ansvar for hva de holder på med?

Hver skole er til en viss grad selvstendig. Dersom det er klager på lærer skal det i regelen tas til rektor, som eventuelt kan ta det videre til skolesjefen i kommunen, og så skal en løsning utarbeides derifra.

Ansettelse nye lærere går på kommunalt budsjett, og det er nok derfor kommunen skal ha et ord med i laget på nyansettelser.

Er ikke den enkelte skole ansvarlig for resultatene sine? Ulike målinger av elevenes kunnskap blir jo offentliggjort, det får vi jo solide doser av flere ganger om året i alle aviser.

Skolen kan også selv velge ulike pedagogiske tilnærminger, eller ulike fokusområder (f.eks. fysisk aktivitet, læringsstrategier etc).

I det hele er hver skole egentlig ikke så ille selvstendig, men dersom ufaglærte foreldre skal ha mandat og veto kan det fort bære ille avgårde. Skulle det derimot være en lærerforelder fra skole A, som blir valgt inn i styret for skole B betviler jeg veldig at vedkommende vil kritisere egne yrkeskollegaer, ei heller komme med de store revolusjonerende utspillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe

Ved å gjøre hver enkelt skole selvstyrt må lederen i større grad stå ansvarlig for resultatene. I dag skyves klagemuren over på politikerne og den til enhver sittende regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldra har alt så mykje makt at det øydelegg skulen. Dersom skulen vil at eleven skal ha støtteundervisning, spesialtilpassa opplegg, spesialskule, så kan foreldra sei nei. Og då er det sånn det blir, eleven blir verande i ein klasse som i verste fall vert sterkt prega av uro rundt den personen. Dette har eg sett så mange gonger i norsk skule, at eg nektar mine potensielt framtidige barn å gå i offentleg skule i Noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg nektar mine potensielt framtidige barn å gå i offentleg skule i Noreg.

Da er vi to.

Dette forslaget lukter FrP-politikk lang vei - intensjonene er sikkert gode, men hvordan det skal gjennomføres i praksis og hvilke negative konsekvenser det faktisk vil få, er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles dårlig ide.

Foreldre er ikke kompetente til å bestemme hva innholdet i skolen skal være.

Mange amerikanske skolestyrer (med et sterkt innslag av det jeg vil kalle legpersoner og representanter for foreldrene) har i de senere år forsøkt å innføre kreasjonisme (verden ble skapt på 6 dager, ganske nylig, og akkurat som den er nå, mer eller mindre, evolusjonen fant aldri sted) i naturfagpensumet, som en alternativ teori til evolusjonsteorien.

Dette har de gjort fordi a:) De er gode kristne og tror ikke på evolusjon, b:) de forstår ikke nok av vitenskap til å skjønne hvorfor det er en katastrofalt dårlig idè.

Folk som ikke VEIT nok, bør IKKE få lov til å rote med hverken undervisningsplaner, pensum, pedagogikk, eller ta ansettelsesbeslutninger som påvirker disse. Det kommer bare til å være negativt for kvaliteten på utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder er flettet og ryddet

/Phaedra, mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
Folk som ikke VEIT nok, bør IKKE få lov til å rote med hverken undervisningsplaner, pensum, pedagogikk, eller ta ansettelsesbeslutninger som påvirker disse. Det kommer bare til å være negativt for kvaliteten på utdanningen.

Tja. Om utgangspunktet er dårlig i seg selv, ser jeg ingen god grunn til å ekskludere foreldrerepresentanter. Skoleansatte vil dominere foran vedtak uansett, om det skulle bli store diskusjoner. De som ønsker å være foreldrerepresentanter er gjerne engasjerte mennesker og det kan være verdifullt å ha de med i diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Om utgangspunktet er dårlig i seg selv, ser jeg ingen god grunn til å ekskludere foreldrerepresentanter. Skoleansatte vil dominere foran vedtak uansett, om det skulle bli store diskusjoner. De som ønsker å være foreldrerepresentanter er gjerne engasjerte mennesker og det kan være verdifullt å ha de med i diskusjonene.

Om utgangspunktet er dårlig i seg selv, ser du ingen grunn til ikke å gjøre det enda verre ved å inkludere en gjeng dilletanter i skolestyret. God løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjestdeluxe
Om utgangspunktet er dårlig i seg selv, ser du ingen grunn til ikke å gjøre det enda verre ved å inkludere en gjeng dilletanter i skolestyret. God løsning.

Jeg mener at alle innspill fra oppegående og engasjerte foreldrerepresentanter som selv har valgt å påvirke den lokale skolen (om de kan) er svært verdifullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Jeg mener at alle innspill fra oppegående og engasjerte foreldrerepresentanter som selv har valgt å påvirke den lokale skolen (om de kan) er svært verdifullt.

***

Oppegående "og" engasjerte?

Så langt jeg har erfaring med det, finnes ingen link mellom engasjement og det å være oppegående, og den dagen mitt ansettelsesforhold skal vurderes av foreldre uten annen håndgripelig "kompetanse" enn fungerende kjønnsdeler, er jeg ikke lenger lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle innspill fra oppegående og engasjerte foreldrerepresentanter som selv har valgt å påvirke den lokale skolen (om de kan) er svært verdifullt.

Ja, et engasjement er viktig fra foreldresiden, men engasjement er noe helt annet enn kompetanse innen tilsetting og utforming av klasseromspedagogikken. I det sekund foreldrene innehar denne kompetansen kan de jo i teorien overta undervisningen da, så vel som hele ansettelsesprosessen, for det er vel strengt tatt det pedagogiske som er et av ankerpunktetene ved lærerYRKET, i motsetning til foreldreROLLEN.

At foreldrene kan få ha et ord med i laget støtter jeg fullt ut, noe de også har i dag via FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg), men jeg er skeptisk til om de skal ha stemmerett over hvilke lærere som skal ansettes/sparkes.

Jeg mener at dersom foreldrene virkelig er interessert i å gi barna best mulig læring er det en idé å feie for egen dør først. Oppfølgingen hjemme når det gjelder hva som blir gjort av lekser, hvor grundig leksene blir gjort (er det fint rett og slett) og det å generelt følge med på hva ungene driver med på skolen, er det en hel del å utsette på hos alt for mange.

Det er et tankekors at kunnskapen i f.eks. matematikk synker som en stein, men når ungene går ut av ungdomsskolen og ikke kan gangetabellen synes jeg det blir for drøyt å legge all skyld på lærer/skolesystemet. I det sekund man må lære ungdomsskoleelevene gangetabellen har vi nådd et nivå som i første omgang kommer til å ramme ungene, og da nytter det ikke å rope og kjefte på hverandre.

Tilsvarende eksempler finner man i andre fag også, som f.eks. pugging av sterke verb i engelsk og verbbøying generelt. At elevene er mye flinkere muntlig kan så være, men muntlig aktivitet er ikke all verden dersom ikke basiskunnskapen er på plass.

Dette var kanskje en liten avsporing, men dersom lærerene får styre med sitt på skolen og foreldrene viser ekte egasjement for skole og lekser hjemme, så har vi et mye bedre utgangspunkt enn om foreldrene skal blande seg for mye inn i skoledagen.

...og vær så snill, ikke kom med leksedebatten som svar. Lekser er vedtatt lovlig, og derfor ikke noe som hører hjemme i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...