Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #81 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg tror du med fordel kan skille litt mellom teori og praksis her. Hvis du hadde syklet mer enn "ikke så mye", ville du sannsynligvis forstått at den sykkelpraksisen du her etterspør, ikke er forenlig med det virkelige liv. Det jeg etterspør er en ganske annen ydmyk holdning og praksis fra treningssyklister som bruker veien som lekeplass til hinder for nyttetrafikk. I slike web-diskusjoner som dette her, så er reaksjonene fra treningssyklistene som regel et enstemmig "jeg har like mye rett til å bruke veien som det du har". Det stemmer naturligvis rent juridisk, men det stemmer også rent juridisk at de har plikt til å slippe forbi, og det nekter de å ta inn over seg. Hvis de vil pukke på sin juridiske rett til å bruke veien som de vil, så skal de ikke bli overrasket over at andre trafikanter pukker like mye på sine juridiske rettigheter. Jeg mener som antydet at de som bruker veien som lekeplass får finne seg i å vike for dem som bruker den til transport. Dette burde egentlig være normal folkeskikk. Når dette åpenbart ikke går inn, så ser jeg ikke annen utvei enn gang på gang å vise til trafikkreglene og hva de sier om dette. Det er godt mulig at treningssykling ikke er forenlig med å følge trafikkreglene, det vet jeg ikke nok om til å kunne uttale meg om. Men hvis så er tilfelle, så betyr ikke det at treningssyklister skal ha dispensasjon fra trafikkreglene for å få trent skikkelig, men tvertimot at de får nøye seg med mindre tilfredsstillende trening, finne andre tider/steder å trene, eller finne seg en annen idrett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juni 2009 #82 Del Skrevet 5. juni 2009 Det verste jeg vet i trafikken, er når syklister påtar seg rollen som både kjørende og gående. Er du i veibanen, gjelder de samme reglene for bilist og syklist; syklisten er da kjørende. Og når syklister da bryter grunnleggende prinsipper som vikeplikt fra høyre og at man skal stoppe på rødt lys, blir jeg virkelig provosert. Det virker som om enkelte syklister tror de er hevet over alle regler!!(viktig å påpeke at dette ikke er alle syklister, kun noen få). Ellers blir jeg også veldig irritert når det er stooore brede fortau, og syklisten absolutt skal være i veibanen i bratte, lange oppoverbakker. Syklisten sykler i 3km/t oppover bakken og skaper massive køer.. Hvor blir det av den sosiale intelligensen som tilsier at man da heller kan gå på fortauet??? Huff, egentlig bunner alt i sunn vett og å ha respekt for andre:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 5. juni 2009 #83 Del Skrevet 5. juni 2009 Hadde det bare vært skikkelige sykkelfelt i Bergen så skulle jeg gjerne ha benyttet meg av dem når jeg sykler...Der hvor de finnes bruker jeg dem alltid. Når det gjelder sykling over gangfelt ser jeg ikke problemet med det om man vel og merke gir signal om at man skal over et gangfelt, og er sikker på at bilister er klar over at man er på vei over. Om slike forholdsregler følges er det jo bare en fordel for bilistene som ikke må vente på at man går av sykkelen og leier den over gangfeltet. Det er ganske overraskende om bilister ikke skjønner sin egen fordel av det. Jeg tviler ikke på at mange syklister har en idiotisk atferd i trafikken, men som syklist har jeg provoserende mange ganger opplevd bilister som er totalt uoppmerksomme og hensynsløse overfor syklister som til tider ufrivillig setter livet på spill i trafikken slik den er i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 5. juni 2009 #84 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Skjønner ikke hvorfor syklister på død og liv må sykle flere i bredden!!! Om de vil prate - javel, men please sykle etterhverandre når dere hører at det kommer bil bak! Skjønner heller ikke hvorfor de sykler i veien når det er fortau langs veien! Endret 5. juni 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sørkedøling Skrevet 5. juni 2009 #85 Del Skrevet 5. juni 2009 Det jeg etterspør er en ganske annen ydmyk holdning og praksis fra treningssyklister som bruker veien som lekeplass til hinder for nyttetrafikk. I slike web-diskusjoner som dette her, så er reaksjonene fra treningssyklistene som regel et enstemmig "jeg har like mye rett til å bruke veien som det du har". Det stemmer naturligvis rent juridisk, men det stemmer også rent juridisk at de har plikt til å slippe forbi, og det nekter de å ta inn over seg. Hvis de vil pukke på sin juridiske rett til å bruke veien som de vil, så skal de ikke bli overrasket over at andre trafikanter pukker like mye på sine juridiske rettigheter. Jeg mener som antydet at de som bruker veien som lekeplass får finne seg i å vike for dem som bruker den til transport. Dette burde egentlig være normal folkeskikk. Når dette åpenbart ikke går inn, så ser jeg ikke annen utvei enn gang på gang å vise til trafikkreglene og hva de sier om dette. Det er godt mulig at treningssykling ikke er forenlig med å følge trafikkreglene, det vet jeg ikke nok om til å kunne uttale meg om. Men hvis så er tilfelle, så betyr ikke det at treningssyklister skal ha dispensasjon fra trafikkreglene for å få trent skikkelig, men tvertimot at de får nøye seg med mindre tilfredsstillende trening, finne andre tider/steder å trene, eller finne seg en annen idrett. Så enig jeg er! Jeg har ingenting imot "vanlige" syklister, jeg selv er en av de og da forholder jeg meg til trafikkregler og tar hensyn til andre reisende, både "firhjulte" og tobeinte Men treningssyklister.. ARRRGH...!!! Disse folkene er helt ufattelig irriterende. Jeg bor i Sørkedalen og nå om sommeren er det en regelrett hinderløype å komme seg hjem, omtrent hver eneste dag. Det er syklister og rulleski-ister over hele veien helt fra Peder Ankers plass inn til Skansebakken, gjerne 2-3 i bredden og ofte i større klynger, i går lå jeg bak 2 treningssyklister og når jeg skulle kjøre forbi, la den ene seg over på den motsatte veibanen så det var helt umulig å komme forbi.. Og det er ikke bare om sommeren, i vinter kom svigers på besøk, de er som regel ekstremt punktlige, men nå var de over en halvtime forsinket og ingen skjønte hvorfor, men da var det en syklist som i en snøstorm ledet hel kø av biler fra Bogstad og inn til Skansebakken, fordi han slapp ingen forbi og værforholdene (og de smale svingete veiene) tillot ikke forbikjørsel.. (Jeg har til og med kjørt forbi en som gikk langrenn midt i veibanen i vinter..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
m74 Skrevet 5. juni 2009 #86 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg bor i Sørkedalen og nå om sommeren er det en regelrett hinderløype å komme seg hjem, omtrent hver eneste dag. Du får begynne å sykle sunt og gratis Til de som blir så irritert over syklister som bryter trafikkregler og skifter på å være kjørende og gående. Hvorfor blir dere så irritert? Jeg klarer bare ikke å skjønne det. Det skaper ikke nødvendigvis farlige situasjoner. Og om det skaper farlige situasjoner er det i hvertfall ikke farlig for deg som sitter inni metallboksen din. Det dere burde gjøre er å gå ut av bilen og ta dem i hånden og takke dem for at de lager mindre kø på veiene for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #87 Del Skrevet 9. juni 2009 Du får begynne å sykle sunt og gratis Til de som blir så irritert over syklister som bryter trafikkregler og skifter på å være kjørende og gående. Hvorfor blir dere så irritert? Jeg klarer bare ikke å skjønne det. Det skaper ikke nødvendigvis farlige situasjoner. Og om det skaper farlige situasjoner er det i hvertfall ikke farlig for deg som sitter inni metallboksen din. Det dere burde gjøre er å gå ut av bilen og ta dem i hånden og takke dem for at de lager mindre kø på veiene for dere. Det skaper ikke farlige situasjoner for annet enn min samvittighet hvis noe skulle gå galt og en syklist bli skadet, også når det er syklistens skyld. så sant, så sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. juni 2009 #88 Del Skrevet 9. juni 2009 Du får begynne å sykle sunt og gratis Til de som blir så irritert over syklister som bryter trafikkregler og skifter på å være kjørende og gående. Hvorfor blir dere så irritert? Jeg klarer bare ikke å skjønne det. Det skaper ikke nødvendigvis farlige situasjoner. Og om det skaper farlige situasjoner er det i hvertfall ikke farlig for deg som sitter inni metallboksen din. Det dere burde gjøre er å gå ut av bilen og ta dem i hånden og takke dem for at de lager mindre kø på veiene for dere. Det blir ikke mindre kø av å kjøre bak syklister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #89 Del Skrevet 9. juni 2009 Det blir ikke mindre kø av å kjøre bak syklister. Det blir mindre kø om folk lar bilen stå og tar sykkelen i stedet. Færre biler som kan lage kø, fører til kortere køer. Flere folk som tar bilen, fører til lengre køer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lokalkjent Skrevet 9. juni 2009 #90 Del Skrevet 9. juni 2009 Du får begynne å sykle sunt og gratis Du har åpenbart aldri vært i Sørkedalen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. juni 2009 #91 Del Skrevet 9. juni 2009 Det blir mindre kø om folk lar bilen stå og tar sykkelen i stedet. Færre biler som kan lage kø, fører til kortere køer. Flere folk som tar bilen, fører til lengre køer. Ja, for en sykler jo like fort som en kjører bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #92 Del Skrevet 9. juni 2009 Det er på tide at trafikkreglene lages slik at de prioriterer og beskytter de mykestse trafikantene. I et sammenstøt mellom bil og sykkel, bør således alltid bilen få skylden, og i et sammenstøt mellom sykkel og gående, bør syklisten alltid få skylden. Likeledes bør den mykeste trafikanten i en hver sammenheng ha forkjørsrett. Bilister bør således ha vikeplikt for syklister i en hver sammenheng, enten de kommer fra høyre, venstre eller fra fortauet. Dette vil også gjøre slik at syklister ikke trenger gå av sykkelen når de skal over et fotgjengerfelt, men de kan kjøre på uten behov for å bremse ned av hensyn til brutale bilister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. juni 2009 #93 Del Skrevet 9. juni 2009 Det er på tide at trafikkreglene lages slik at de prioriterer og beskytter de mykestse trafikantene. I et sammenstøt mellom bil og sykkel, bør således alltid bilen få skylden, og i et sammenstøt mellom sykkel og gående, bør syklisten alltid få skylden. Likeledes bør den mykeste trafikanten i en hver sammenheng ha forkjørsrett. Bilister bør således ha vikeplikt for syklister i en hver sammenheng, enten de kommer fra høyre, venstre eller fra fortauet. Dette vil også gjøre slik at syklister ikke trenger gå av sykkelen når de skal over et fotgjengerfelt, men de kan kjøre på uten behov for å bremse ned av hensyn til brutale bilister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sørkedøling Skrevet 9. juni 2009 #94 Del Skrevet 9. juni 2009 Du får begynne å sykle sunt og gratis Til de som blir så irritert over syklister som bryter trafikkregler og skifter på å være kjørende og gående. Hvorfor blir dere så irritert? Jeg klarer bare ikke å skjønne det. Det skaper ikke nødvendigvis farlige situasjoner. Og om det skaper farlige situasjoner er det i hvertfall ikke farlig for deg som sitter inni metallboksen din. Det dere burde gjøre er å gå ut av bilen og ta dem i hånden og takke dem for at de lager mindre kø på veiene for dere. Jeg har selv syklet til jobb i mange år (og klarte da fint å ta hensyn til andre), selvom det passer ikke for tiden - men takk for tipset, det kunne jeg nok aldrei tenkt på selv ellers.. I Sørkedalen er det syklistene som LAGER køen, det er ikke som om de er på vei til jobb og har satt bilen igjen hjemme for å spare miljøet, de kommer dit utelukkende for å sykle og dessverre virker det som de færreste av de føler at de trenger å ta hensyn til noen andre som ferdes der. De viker ikke for bilene, det er vanlig at de sykler omtrent midt på veien, eller flere i bredden og gjør dermed forbikjøring farlig (siden veien er ganske smal og veldig svingete). Jeg ser ingen grunn til at vi som bor der skal måtte velge blant farlig forbikjøring eller å kjøre 25-30 km i 60-sonen, når vi har et tredje alternativ som er at syklistene tar innover seg at de er ikke alene på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemini Skrevet 10. juni 2009 #95 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Det er på tide at trafikkreglene lages slik at de prioriterer og beskytter de mykestse trafikantene. I et sammenstøt mellom bil og sykkel, bør således alltid bilen få skylden, og i et sammenstøt mellom sykkel og gående, bør syklisten alltid få skylden. Likeledes bør den mykeste trafikanten i en hver sammenheng ha forkjørsrett. Bilister bør således ha vikeplikt for syklister i en hver sammenheng, enten de kommer fra høyre, venstre eller fra fortauet. Dette vil også gjøre slik at syklister ikke trenger gå av sykkelen når de skal over et fotgjengerfelt, men de kan kjøre på uten behov for å bremse ned av hensyn til brutale bilister. :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: Her om dagen var jeg på vei til jobb og pga en forbanna syklist som kom som et lyn inn i en rundkjøring måtte jeg bråbremse og fikk bilen bak i ræva. Resultat: Jeg kom en halvtime for sent på jobb, og bilen min må vrakes fordi den er rammeskjev. Alt pga den idioten på sykkel som bare kastet seg foran meg. Endret 10. juni 2009 av millemini Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla86 Skrevet 10. juni 2009 #96 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Ja, og sånne syklister (og andre trafikanter for den saks skyld) som ikke eier respekt for trafikkreglene er ekstremt irriterende. Men det gjelder likevel ikke alle syklister som sykler i veien. Edit: og innlegget over om at myke trafikanter bør prioriteres håper jeg var ment som en spøk. Hvis ikke ser jeg for meg scenarioer lik de vi ville sett hvis vikepliktregelen var noe sånt som "den som kommer først til krysset har forskjørsrett", altså kaos! Endret 10. juni 2009 av vesla86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #97 Del Skrevet 12. juni 2009 :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: :murvegg: Her om dagen var jeg på vei til jobb og pga en forbanna syklist som kom som et lyn inn i en rundkjøring måtte jeg bråbremse og fikk bilen bak i ræva. Resultat: Jeg kom en halvtime for sent på jobb, og bilen min må vrakes fordi den er rammeskjev. Alt pga den idioten på sykkel som bare kastet seg foran meg. Du har da vikeplikt for den som allerede er i rundkjøringen, så denne hendelsen tyder på at du holdt for høy hastighet inn i rundkjøringen, og at uhellet således i noen grad var din egen feil. Den som kjørte inn i deg bakfra, og som holdt for kort avstand til deg, må likevel få skylden for uhellet. Uansett har du ingen grunn til å skylde på syklisten!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #98 Del Skrevet 12. juni 2009 Edit: og innlegget over om at myke trafikanter bør prioriteres håper jeg var ment som en spøk. Hvis ikke ser jeg for meg scenarioer lik de vi ville sett hvis vikepliktregelen var noe sånt som "den som kommer først til krysset har forskjørsrett", altså kaos! Innlegget var seriøst ment, selv om det muligens burde vært modifisert noe. Jeg mener nok at vikepliktsregelen i veikryss bør gjelde for alle trafikanter. Syklister bør imidlertid prioriteres slik at de f.eks. har forkjørsrett ut fra veikant på samme måte som bussene har, og syklister bør ha forkjørsrett i gangfelt uten å måtte gå av sykkelen eller senke farten. For å unngå risikosituasjoner kunne det være en god idé å innføre full stopp-krav for biler foran gangfelt som ikke er lysregulerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 13. juni 2009 #99 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvordan kan man si at bilister alltid burde få skylden i en bil-sykkel-kollisjon? Hvis syklisten har syklet hensynsløst og brutt trafikkreglene skal så klart ikke den lovlydige bilisten måtte betale for det. Hvis syklister først skal sykle i veien forstår jeg at de sykler fler i bredden. Når de først anses som trafikanter på lik linje som bilister så skal de også følge samme regler som bilister. Ved å sykle fler i bredden vil biler ha samme muligheter til å kjøre forbi som om det var en vanlig bil som lå foran i 25km/h. Det jeg ikke forstår, er at syklister fortsatt benytter seg av veier hvor bilister blir irriterte og utfører farlige forbikjøringer, når de vet at dette forekommer og utsetter syklisten selv for fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 13. juni 2009 #100 Del Skrevet 13. juni 2009 Det jeg ikke forstår, er at syklister fortsatt benytter seg av veier hvor bilister blir irriterte og utfører farlige forbikjøringer, når de vet at dette forekommer og utsetter syklisten selv for fare. Tja, kor blir bilistane IKKJE irriterte og gjer dumme ting? Eg berre lurar? Sjølv på gamle Mossevei kjem ein frå tid til annan borti bilistar som gjer dumme ting berre fordi dei ser raude Rye-trøyer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå