Gå til innhold

Texas vil la elever gå med våpen


Kitsune

Anbefalte innlegg

Nei, det virker rimelig sykt, men så har jeg aldri vært noen stor fan av våpen, verken for barn eller voksne.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å gi ungdom lov til å bære skytevåpen i det daglige er neppe noen god idè, men å lære ungdom å håndtere våpen synes jeg derimot ikke er like dumt. Jeg tror mange 15-åringer har sett på film og tror at det er ufattelig tøft å skyte med en 45-kaliber revolver. Hvor voldsomt dette våpenet er, vet man først når man har fått kyndig instruksjon og opplæring... Å eie og bære det uten opplæring er rene skjære galskapen!

Når det gjelder dette lovforslaget så er det snakk om personer over 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dog full forståelse for din aversjon mot de med et verdensbilde basert på overskrifter, men jeg tror nok du kunne funnet et bedre eksempel.

For å være helt ærlig tror jeg du er en norsk mann, som innser at det ikke nytter å bruke tradisjonelle urbane middelklasseargumenter mot våpen i dette tilfellet, og heller velger å trekke deg tilbake for å kjempe på nytt en annen gang. Sannheten er like fordømt, at den høye våpenandelen i Norge, sammenlignet med våpenandelen og mordstatistikken i USA, gjør våpentilgjenglighet mer eller mindre irrelevant som kriminologisk argument.

Faktisk synes jeg det er mer skremmende, at venstreorienterte nordmenn, helt ukritisk inngår i en amerikansk "liberal" tradisjon og deres politiske saker. Med veldig god grunn har aldri strengere våpenlovgivning vært en sentral venstrepolitisk sak i Norge. Og jeg ser virkelig ikke hvorfor det skal bli det i fremtiden. Heller tvert i mot.

Endret av Max Motstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Hvor er logikken i at flere våpen vil føre til færre skyteepisoder?

Tror dere at det skal føre til at en fremtidig skytter tenker seg om en ekstra gang før han gjør noe så sinnsykt som det i utgangspunktet er, å gå til angrep på sine medelever med våpen? Jeg har vanskelig for å se det.

Derimot kan jeg tenke meg at han vil ha lettere for å skaffe seg våpen i utgangspunktet, og at han også går til anskaffelse av en bra skuddsikker vest. Just in case.

***

Får en følelse av at forslaget ikke kommer primært for å senke antallet skoledrap - men for å unngå at elever blir hjelpeløse slakt i slike skolemassakre vi har sett tidligere.

Måten har alt å si.

Om neste massaker endre med ny rekord på 40 drepte, ville det likevel ha vært lettere for omgivelsene å takle om skytteren ble stoppet av en annen elev, altså at de hadde mulighet til å forsvare seg. Å dø hjelpeløs og det å være prisgitt en annens skrudde nåde er et scenario som skremmer en amerikaner langt mer enn bare det å dø. Å dø "guns blazing" vil være det beste, om du skjønner.

På sett og vis er det lett å skjønne tankegangen, men tror nok som de fleste her inne at flere våpen på skolene vi gi flere drap på skolene. Færre slike ekstreme nedslaktinger, men flere "mindre" episoder - i sum flere drepte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala

Dersom håndvåpen gjør skoledagen tryggere vil mitraljøser gjøre den enda tryggere og mer harmonisk.

Man kan kanskje plassere topptrente snikskyttere rundt skolebygningen for å plaffe ned elever som viser mistenkelig adferd eller avvikende oppførsel.

..av hensyn til alles trygghet selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Får en følelse av at forslaget ikke kommer primært for å senke antallet skoledrap - men for å unngå at elever blir hjelpeløse slakt i slike skolemassakre vi har sett tidligere.

Måten har alt å si.

Om neste massaker endre med ny rekord på 40 drepte, ville det likevel ha vært lettere for omgivelsene å takle om skytteren ble stoppet av en annen elev, altså at de hadde mulighet til å forsvare seg. Å dø hjelpeløs og det å være prisgitt en annens skrudde nåde er et scenario som skremmer en amerikaner langt mer enn bare det å dø. Å dø "guns blazing" vil være det beste, om du skjønner.

På sett og vis er det lett å skjønne tankegangen, men tror nok som de fleste her inne at flere våpen på skolene vi gi flere drap på skolene. Færre slike ekstreme nedslaktinger, men flere "mindre" episoder - i sum flere drepte.

Jeg har ikke noen vansker med å forstå psykologien bak forslaget. Det jeg har vansker med å forstå, er logikken. En person som har tiltet i en slik grad at det å begå en skolemassakre, har selvsagt sagt takk og farvel til sine evt sperrer mot å skyte for å drepe et annet menneske.

Men de aller fleste av oss, har slike sperrer i fullt monn, og tilogmed i krigstid, der det bokstavelig talt er snakk om liv eller død, er det mange soldater som har vansker med å skyte for å drepe et annet menneske.

Å tro at et større antall skoleelever med legitime våpen, skulle kunne gjøre noe konstruktivt i en massakre, er bare naivt. Hvis vedkommende har vært forutseende nok til å skaffe seg, ikke bare pistoler og rifler, men også en skuddsikker vest som kan stoppe pistolkalibre, så synker sjansene til nær null. Med utgangspkt i at en viss prosent av befolkningen er i stand til å tilte på denne måten, så vil en økende utbredelse av våpen, også gjøre at flere av de potensielle psykoene er bevæpnet den dagen det endelig skvulper over for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian
Jeg har ikke noen vansker med å forstå psykologien bak forslaget. Det jeg har vansker med å forstå, er logikken. En person som har tiltet i en slik grad at det å begå en skolemassakre, har selvsagt sagt takk og farvel til sine evt sperrer mot å skyte for å drepe et annet menneske.

Men de aller fleste av oss, har slike sperrer i fullt monn, og tilogmed i krigstid, der det bokstavelig talt er snakk om liv eller død, er det mange soldater som har vansker med å skyte for å drepe et annet menneske.

Å tro at et større antall skoleelever med legitime våpen, skulle kunne gjøre noe konstruktivt i en massakre, er bare naivt. Hvis vedkommende har vært forutseende nok til å skaffe seg, ikke bare pistoler og rifler, men også en skuddsikker vest som kan stoppe pistolkalibre, så synker sjansene til nær null. Med utgangspkt i at en viss prosent av befolkningen er i stand til å tilte på denne måten, så vil en økende utbredelse av våpen, også gjøre at flere av de potensielle psykoene er bevæpnet den dagen det endelig skvulper over for dem.

***

Litt enig, litt uenig.

Jeg tror faktisk eksempelvis Virginia Tech-tallet vile vært betydelig lavere om studenter eller ansatte ved skolen hadde skytevåpen, skuddsikker vest eller ei. Skytteren ville ha gitt seg selv lagt mindre tid, opptredd mindre målrettet i henrettelsene og ikke oppsøkt et hvilket som helst rom hvis han visste at han kunne møte motstand væpnet motstand hvor som helst. At alle med våpen ville reagert riktig er jo tvilsomt, men at noen kunne det er jeg ikke i tvil om. En vest dekker en relativt liten del av kroppen, og før eller senere ville det ha gått inn en treffer.

Jeg tror likevel IKKE at det er riktig å bevæpne studenter, fordi jeg tror det ville ført til langt flere skyteepisoder. Mindre i omfang enn de planlagte, men kanskje desto mer uforutsigbare.

Kjennetegn for disse personene som har "tilta" og utført disse massakrene, er at de har planlagt handlinene for å gjøre mest mulig skade evt for å få tatt dem de ville ta. Ut fra det skulle man altså ikke tro det spiller så stor rolle om vedkommede er bevæpnet akkurat i øyeblikket h*n tilter.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
For å være helt ærlig tror jeg du er en norsk mann, som innser at det ikke nytter å bruke tradisjonelle urbane middelklasseargumenter mot våpen i dette tilfellet, og heller velger å trekke deg tilbake for å kjempe på nytt en annen gang. Sannheten er like fordømt, at den høye våpenandelen i Norge, sammenlignet med våpenandelen og mordstatistikken i USA, gjør våpentilgjenglighet mer eller mindre irrelevant som kriminologisk argument.

Faktisk synes jeg det er mer skremmende, at venstreorienterte nordmenn, helt ukritisk inngår i en amerikansk "liberal" tradisjon og deres politiske saker. Med veldig god grunn har aldri strengere våpenlovgivning vært en sentral venstrepolitisk sak i Norge. Og jeg ser virkelig ikke hvorfor det skal bli det i fremtiden. Heller tvert i mot.

For å være helt ærlig så er jeg litt usikker på hva du skal frem til her, og om det du skriver er relatert til mitt innlegg (og det avsnittet jeg siteres på).

Vi er uansett helt på bølgelengde hva mitt kjønn og min nasjonalitet angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvordan endel tror at tilgang på skytevåpen plutselig gjør en ellers så fredløs person om til en vandrende bombe. Hadde dette vært tilfelle så burde heimkunnskapstimene på ungdomsskolen ha vært en orgie i blod, kniv er tross alt det vanligste drapsvåpenet i Norge.

På Svalbard er det ikke bare tillatt, men også tildels påbudt å bære skytevåpen, dette gjelder også studentene på UNIS. Jeg kan ikke huske å ha hørt om skuddløsninger mellom folk der oppe..

Når det gjelder bæretillatelser på skytevåpen så er dette en suksesshistorie i USA hvor antallet delstater som tillater sine innbyggere å få bæretillatelse har økt dramatisk siden slutten av 80-tallet, nå er det neste 40 delstater hvor det er kurant å få bæretillatelse gitt at man ikke har en bakgrunn som tilsier at man ikke burde få det.

Endret av metanol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvordan endel tror at tilgang på skytevåpen plutselig gjør en ellers så fredløs person om til en vandrende bombe. Hadde dette vært tilfelle så burde heimkunnskapstimene på ungdomsskolen ha vært en orgie i blod, kniv er tross alt det vanligste drapsvåpenet i Norge.

På Svalbard er det ikke bare tillatt, men også tildels påbudt å bære skytevåpen, dette gjelder også studentene på UNIS. Jeg kan ikke huske å ha hørt om skuddløsninger mellom folk der oppe..

Når det gjelder bæretillatelser på skytevåpen så er dette en suksesshistorie i USA hvor antallet delstater som tillater sine innbyggere å få bæretillatelse har økt dramatisk siden slutten av 80-tallet, nå er det neste 40 delstater hvor det er kurant å få bæretillatelse gitt at man ikke har en bakgrunn som tilsier at man ikke burde få det.

Det er det vel strengt tatt ingen som har sagt. På fint kalles dette en stråmann.

Derimot så har man sagt at en høyere våpentetthet på skolen antakelig vil føre til en høyere frekvens av skyteepisoder.

Hva F har forøvrig påbudet på Svalbard om å bære våpen til forsvar mot isbjørn å gjøre i en debatt om at noen mener at det bør være lov for elever med bæretillatelse å bære våpen også på amerikanske skoler? Enda en stråmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
:roll:

Hvordan er det mulig å være så stokk stein naiv?

Doh ... Det var litt forenklet da. Naiv er jeg slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...