Gå til innhold

Matavfalls-bøtte


kaprifolen

Anbefalte innlegg

Vi har faktisk ikke matavfalls-bøtte her i huset vårt... :sjenert:

Noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å skaffe det? Kommunen eller det firmaet som tømmer for de? Koster det noe ekstra?

Også lurte jeg på en ting til, av ren nysgjerrighet... Vi har ikke baby, men hund. Og da lurer jeg på hvordan bleier og hundeposer egentlig skal resirkuleres? Bæsjen er vel på en måte organisk (og sikkert et fint tilskudd til komposten de lager av matavfallet :fnise: ), men selve bleien og posen er vel av plast?

Noen som vet og kan svare? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vi har faktisk ikke matavfalls-bøtte her i huset vårt... :sjenert:

Noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å skaffe det? Kommunen eller det firmaet som tømmer for de? Koster det noe ekstra?

Også lurte jeg på en ting til, av ren nysgjerrighet... Vi har ikke baby, men hund. Og da lurer jeg på hvordan bleier og hundeposer egentlig skal resirkuleres? Bæsjen er vel på en måte organisk (og sikkert et fint tilskudd til komposten de lager av matavfallet :fnise: ), men selve bleien og posen er vel av plast?

Noen som vet og kan svare? :)

Bleier og hundeposer er restavfall!

Det resirkuleres ikke.

Går du inn på denne siden, der kan du skrive inn det du lurer på, og du får svar på hvor det skal sorteres.

Hundepose lå ikke inne, men blir lagt til siden det ble søkt på... bleier skal legges i restavfall...

Matavfallsbøtte kan du bestille hos renovasjonsselskapet, eller kjøpe billig på Clas Ohlsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*M*_*

Dersom dere bor i et område med utsortering av matavfall uten å ha fått egen bøtte til dette for å ha i kjøkkenbenken så vill jeg henvendt meg til renovasjonsselskapet der hvor du bor.

Samtidig bør du sjekke med disse hvor du skal hive bæsjeposer og slikt, det er litt ulik policy på det avhengig av hvordan det våtorganiske avfallet behandles videre.

Her hvor jeg bor komposteres matavfallet og vi skal ikke hive ekskrementer i det.

Det er mange ulike løsninger rundt omkring i landet, så det er nok enklest å sjekke med renovasjonsselskapet der hvor du bor (dersom ikke det er kommunen som tar seg av renovasjonen).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten over deg
Samtidig bør du sjekke med disse hvor du skal hive bæsjeposer og slikt, det er litt ulik policy på det avhengig av hvordan det våtorganiske avfallet behandles videre.

Her hvor jeg bor komposteres matavfallet og vi skal ikke hive ekskrementer i det.

Det er mange ulike løsninger rundt omkring i landet, så det er nok enklest å sjekke med renovasjonsselskapet der hvor du bor (dersom ikke det er kommunen som tar seg av renovasjonen).

:)

Hvis du ser på siden jeg henviste til (sortere.no), ser du at man kan skrive inn hva som skal sorteres, og kommunenavn, og da kommer det fram hvor den tingen skal sorteres i akkurat den kommunen.

Det er altså ikke nødvendig å ringe kommunen/renovasjonsselskap for å spørre hvor ting skal kastes, man sjekker på www.sortere.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*M*_*

Ah, glimrende side, den var jeg ikke klar over :)

Jeg ville imidlertid uansett tatt kontakt med renovasjonsselskapet ift matavfallsbøtte, dersom de deler ut gratis så slipper man den utgiften ;)

Dersom du skal kjøpe selv og dere bruker papposer eller bioposer i ditt område så bør du kjøpe en luftet beholder (helst uten lokk) - det slipper ut fuktighet og du slipper poser som går i oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Også lurte jeg på en ting til, av ren nysgjerrighet... Vi har ikke baby, men hund. Og da lurer jeg på hvordan bleier og hundeposer egentlig skal resirkuleres? Bæsjen er vel på en måte organisk (og sikkert et fint tilskudd til komposten de lager av matavfallet :fnise: ), men selve bleien og posen er vel av plast?

Det varierer vel, så hør med kommunen. Her hvor jeg bor går bleier og bind i matavfallet, hundeposer hiver jeg i restavfallet, siden ingen har sagt noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det varierer vel, så hør med kommunen. Her hvor jeg bor går bleier og bind i matavfallet, hundeposer hiver jeg i restavfallet, siden ingen har sagt noe om det.

Og jeg gjentar det som har blitt skrevet over her:

www.sortere.no

Skriv inn hva du vil kaste, og hvilken kommune du bor i, og du får vite hvor du skal kaste de ulike tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, glimrende side, den var jeg ikke klar over :)

Jeg ville imidlertid uansett tatt kontakt med renovasjonsselskapet ift matavfallsbøtte, dersom de deler ut gratis så slipper man den utgiften ;)

Dersom du skal kjøpe selv og dere bruker papposer eller bioposer i ditt område så bør du kjøpe en luftet beholder (helst uten lokk) - det slipper ut fuktighet og du slipper poser som går i oppløsning.

Vi skal bruke papirposer i matavfall. Men hva slags bøtter er det som er lufttette, men uten lokk? Jeg hadde tenkt å ta med meg de jeg har. Den har lokk, og virker greit med bæreposer ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*M*_*
Men hva slags bøtter er det som er lufttette, men uten lokk?

Ikke luft-tette, men luftede - altså at beholderen IKKE er tett. Det funker greit med bæreposer i tette beholdere, men så snart man skal bruke noe som er nedbrytbart bør man sørge for å slippe fuktighet ut av beholderen (både ved å ta av lokket og ved at beholderen ikke er tett) - det bør også være en rist i bunnen slik at posen ikke blir liggende tett på bunnen, men får luft underifra også.

En annen fordel med luftede beholdere er at matavfallet lukter mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Bleier og hundeposer er restavfall!

Det resirkuleres ikke.

Går du inn på denne siden, der kan du skrive inn det du lurer på, og du får svar på hvor det skal sorteres.

Hundepose lå ikke inne, men blir lagt til siden det ble søkt på... bleier skal legges i restavfall...

Matavfallsbøtte kan du bestille hos renovasjonsselskapet, eller kjøpe billig på Clas Ohlsson.

Den siden du viser til er ikke helt til å stole på.

Jeg søkte på bleier og mitt postnummer, og fikk opp at bleier er restavfall.

Deretter gikk jeg inn på det lokale renovasjonsselskap og sjekket. Der står det at bleier skal sorteres sammen med biologisk nedbrytbart avfall, men at de ikke må legges i plastpose. (Vi får papirposer av renovasjonsselskapet.)

Hos oss er det blitt utdelt nettingkurver til papirposene.

Min konklusjon er at du bør kontakte det lokale renovasjonsselskapet/kommunen (hvis den driver sin egen renovasjonsordning) og be om å få matavfallsbeholder. De fleste renovasjonsselskapene har gode sorteringsguider på sine hjemmesider, så der finner du ut hvor bleier skal sorteres i ditt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...