Gå til innhold

Barn av homofile

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

I dag har debatten om den nye ekteskapsloven kommet mer frem i lyset, spesielt etter Nina Karin Monsens kritikk av denne nye loven, som åpner for at homofile og lesbiske får samme rettigheter som heterofile i ekteskap, og det åpnes for adopsjon og assistert befruktning for lesbiske.

Det er to punkter som går igjen når man hører kritikk om denne nye ekteskapsloven.

Det ene punktet er hva som er naturlig, noe som er basert på religion.

Jeg kan ikke forstå hvordan nordmenn kan diskriminere bort det som ikke er "naturlig", spesielt ikke mtp. når argumentene stammer fra kristendommen som religion.

Skal vi da også reverse abortloven? Skal det bli ulovlig for folk å ha sex før ekteskapet? For skal man basere seg på en religion, så må man jo føre den ideologien hele tiden, og ikke halveis.

Når det er sagt, så er den største kritikken man får høre om at "barn har ikke godt av å bli oppdratt av et homofilt eller lesbisk par. Tenk på barna!"

Men dette er jo kun subjektive holdninger fra mennesker som tydelig ikke har noen erfaring med lesbiske og homofile, eller noen som helst erfaringer rundt dette.

ALL forskning (og det er mye) som er foretatt av barn som er oppdratt av homofile og lesbiske, viser til at disse barna ikke blir mobbet.

Hvorfor er folk så blåøyd og ikke stole på vitenskapelig forskning, men heller baserer seg på en bibel som ble skrevet i et årtusen som ikke kan sammenlignes med dagens samfunn?

Den eneste gangen som nordmenn faktisk hører på vitenskapelig forskning, så er det når statistikken viser at det er flest innvandrere i Norge som begår kriminelle handlinger. DA stoler nordmenn blindt på vitenskapen. Hvorfor er det sånn? Hva er problemet til norske folk?

PS: Dette er et veldig generaliserende innlegg, og jeg er fullt klar over at dette ikke gjelder alle nordmenn. Men det gjelder noen, og innlegget er rettet mot disse som føler seg igjen.

Jeg legger forresten noen linker her til denne forskningen jeg snakker om, slik at jeg slipper å få spørsmål om det:

ARTIKLER:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/november/1100602585.03

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/06/26/372201.html

LINKER TIL VITENSKAPELIGE UNDERSØKELSER:

http://www.jus.uio.no/ikrs/nettverket/fors...kningsoversikt/

REFERANSER TIL VITENSKAPELIG TEORI OG FORSKNING:

http://www.llh.no/?module=Articles;action=...licShow;ID=1658

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
I dag har debatten om den nye ekteskapsloven kommet mer frem i lyset, spesielt etter Nina Karin Monsens kritikk av denne nye loven, som åpner for at homofile og lesbiske får samme rettigheter som heterofile i ekteskap, og det åpnes for adopsjon og assistert befruktning for lesbiske.

Det er to punkter som går igjen når man hører kritikk om denne nye ekteskapsloven.

Det ene punktet er hva som er naturlig, noe som er basert på religion.

Jeg kan ikke forstå hvordan nordmenn kan diskriminere bort det som ikke er "naturlig", spesielt ikke mtp. når argumentene stammer fra kristendommen som religion.

Skal vi da også reverse abortloven? Skal det bli ulovlig for folk å ha sex før ekteskapet? For skal man basere seg på en religion, så må man jo føre den ideologien hele tiden, og ikke halveis.

Når det er sagt, så er den største kritikken man får høre om at "barn har ikke godt av å bli oppdratt av et homofilt eller lesbisk par. Tenk på barna!"

Men dette er jo kun subjektive holdninger fra mennesker som tydelig ikke har noen erfaring med lesbiske og homofile, eller noen som helst erfaringer rundt dette.

ALL forskning (og det er mye) som er foretatt av barn som er oppdratt av homofile og lesbiske, viser til at disse barna ikke blir mobbet.

Hvorfor er folk så blåøyd og ikke stole på vitenskapelig forskning, men heller baserer seg på en bibel som ble skrevet i et årtusen som ikke kan sammenlignes med dagens samfunn?

Den eneste gangen som nordmenn faktisk hører på vitenskapelig forskning, så er det når statistikken viser at det er flest innvandrere i Norge som begår kriminelle handlinger. DA stoler nordmenn blindt på vitenskapen. Hvorfor er det sånn? Hva er problemet til norske folk?

PS: Dette er et veldig generaliserende innlegg, og jeg er fullt klar over at dette ikke gjelder alle nordmenn. Men det gjelder noen, og innlegget er rettet mot disse som føler seg igjen.

Jeg legger forresten noen linker her til denne forskningen jeg snakker om, slik at jeg slipper å få spørsmål om det:

ARTIKLER:

Har ingen sans for at det skal konstrueres barn, fordi at lesber også vil ha barn.

Dette er en rettighet som har blitt laget for å dekke voksnes behov. Barnas behov har ikke vært i fokus her.

Barn har rett til å få vite om sitt opphav. Donorfaren hvem er han?

Har alltid gitt min stemme til venstresiden i norsk politikk, det bli det slutt på etter dette.

Behandlingen Nina Karin Monsen har fått av homsebevegelsen er en skam!

Har fått et helt annet syn på homsebevegelsen etter dette.

Tjener ikke saken.

Hva bli det neste, kvinner som skal bære frem barn for homsene?

Det og på statens regning?

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet
Har ingen sans for at det skal konstrueres barn, fordi at lesber også vil ha barn.

Dette er en rettighet som har blitt laget for å dekke voksnes behov. Barnas behov har ikke vært i fokus her.

Barn har rett til å få vite om sitt opphav. Donorfaren hvem er han?

Har alltid gitt min stemme til venstresiden i norsk politikk, det bli det slutt på etter dette.

Tjener ikke saken.

Hva bli det neste, kvinner som skal bære frem barn for homsene?

Det og på statens regning?

Det er ikke bare homsebevegelsen som har reagert på Karin Monsens utsagn. Hun hetser også f.eks. sæddonorere med denne uttalelsen:

"Å avgi sæd kan være et narsissistisk kick. Mannen erobrer verden, ingen oppgaver, ingen plikter, ingen rettigheter, ingenting, men masse barn. En slik manns personlighet ligner femtekolonnisten eller krigsvoldtektsmannen som gjør fiendens kvinner gravide. Normale menn vil kjenne skam om de har oppført seg som en avlsokse. Narsissister skammer seg aldri. Narsissisme kan være arvelig." Klassekampen, 4.6.08

Når vi snakker om hva som skal være på statens regning, så må man selvsagt se det litt i perspektiv. Skal da også heterofile menn og kvinner som trenger litt "teknisk" hjelp, ikke få denne hjelpen fra staten?

Er det riktig at folk som ikke har barn skal betale like mye skatt, når det går mange penger til barnehager og skoler av statsbudsjettet?

Poenget er her at samfunnet vårt støttes av staten i varierende grad, og siden vi lever i et mangfoldig fellesskap, så må alle aktørene få goder.

Man kan ikke bare gi goder til "folk flest".

Når du snakker om dette med donorfaren, og at barn ikke har rett til å vite sitt opphav. Hva da med menn som stikker fra sitt ansvar som forelder? Skal disse bli påtvunget å ta et ansvar, ikke bare økonomisk, men også emosjonelt?

Gjest farge
Skrevet

Nina Karin Monsen fikk en pris fordi hun ytret seg. Hun fikk denne prisen til tross for at hun ytret seg med kvasse ord.

Når andre folk reagerer på hennes meninger, og ytrer seg tilbake, også med kvasse ord, så respekterer du ikke dem?

Hva er greia med det?

Det kan umulig ha noe med at du mener ytringsfriheten bør bæres frem, for i dette tilfellet er det jo dette begge parter nettopp gjør!

Gjest Vel...
Skrevet

Det er som regel menn som er homofobiske, spesielt mot homofile gutter. Det ligger vel som en frykt for dem.

Jenter, selv heterofile jenter, har derimot gjerne eksperimentert enten seksuelt eller via kyssing/roting med en annen jente. Mange av de gjør det for å få oppmerksomhet av andre gutter (for dette er jo et fenomen som gutter faktisk liker, altså lesbeSEX), mens andre jenter gjør det av egen nysgjerrighet. Ser man på hva som er av jenters 10 høyeste sex-fantasier, så ligger jo lesbesex på en av de øverste. Av gutters 10 største sex-fantasier ligger trekant, men det er da med to jenter, eventuelt å se på to jenter som har sex.

Når det kommer til den delen hvor rettigheter gjelder, altså den delen som ikke dreier seg om sex, der spiller frykten inn hos guttene. Mange gutter var kritiske til feminismen, og mange av de er det fortsatt. Ofte hører man "ottarmedlem" som et skjellsord, på samme måte som "homo".

At gutter også frykter feminisme har vel kanskje noe med at kongen mistet makt til folket. Menn har hersket på jorden, og plutselig mister de denne makten. Å kompansere dette går på det seksuelle, for mannen vil ikke være underlegen kvinnen. En fantasi om to jenter sammen blir derfor logisk.

Homofiles rettigheter kan sammenlignes med feminisme i den grad at dette herskerhierkiet igjen reduseres. Denne gangen til at kvinner kan klare seg uten menn uten at de lider noen nød av det (lesbiske), og dette blir en frykt for mannen. Når menn i tillegg også velger å leve sammen uten kvinnen (homofile menn), så er dette en latterliggjøring av den heterofile mannen. Han blir ført bak lyset igjen, da det kun er det seksuelle mannen nå føler han har "overtak" på når det kommer til makt over kvinnen. Da snakker jeg ikke om sånt rent praktisk, men opp mot de vanligste sexfantasiene hos menn (http://style.no.msn.com/article/23958).

Ser man på denne statistikken over hva som er heterofile menns 10 mest vanlige sexfantasier, så er det en gjenganger i de øverste at "kvinner står i kø for å tilfredsstille mannen".

Dessuten er det mer sosialt akseptert å være lesbisk enn det er å være homofil. Med andre ord vil det være vanskeligere for en heterofil mann (og homofile menn i skapet kanskje mest) å "godta" homofili i frykt for å bli antatt for å være homofil selv.

Med dette i bakhodet, er det kanskje ikke så rart (jeg forsvarer dem ikke) at heterofile menn frykter at homofile skal få like rettigheter som heterofile.

Spesielt fryktende må det være at mannen vil bli redusert til en sædcelle, når lesbiske kvinner får åpnet for assistert befruktning.

Religion og kultur spiller jo også inn her, selv om det finnes unntak. Det finnes det jo alltid, men man har alltid et gjennomsnitt.

Vitenskapelige undersøkelser viser at det er menn som er mest fordomsfulle når det kommer til homofili, bare slik at jeg ikke får kritikk for å sveive med påstander her som ikke er håndfaste. Her er link til dem som er nysgjerrige: http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=13344

Hvordan man skal få menn til å bli mindre homofobiske, vet jeg ikke. Men istedenfor at menn skal fokusere på at "kvinner har gått for langt for å få seg rettigheter" (kvotering osv. innad kvinnekampen) eller at "homofile har gått for langt i homokampen", så hadde det kanskje vært en ide for dem å snu perspektivitet litt, nemlig å heller fokusere på mennenes egen "mannekamp".

Denne kampen må selvsagt dreie seg rundt familieliv osv, hvor menn vil bli bedre ansett som fedre enn det mødre blir. Nå sier ikke jeg at det ER sånn, men at det fortsatt oftest er mamma som plukker opp barna etter jobb, og lager middag hjemme, er ikke akkurat noen hemmelighet. Så det er i bunn og grunn her denne mannekampen må ta fokuset sitt i, istedenfor å hele tiden forhindre at andre får sine rettigheter.

Skrevet

vel, jeg synes det er en generalisering å si at barn av homofile har det bra.

Se for deg en femåring hvis mor har blitt befruktet i en kilinikk i Danmark. Han har det nok bra bortsett fra de gangene når han blir spurt av andre barn hvorfor pappaen hans kommer aldri for å hente ham. Det kan ikke være lett for en femåring å forstå at han ikke har en pappa, tror jeg da.

Gjest Du tenker du tenker
Skrevet

Se for deg en femåring hvis mor har blitt befruktet i en kilinikk i Danmark. Han har det nok bra bortsett fra de gangene når han blir spurt av andre barn hvorfor pappaen hans kommer aldri for å hente ham. Det kan ikke være lett for en femåring å forstå at han ikke har en pappa, tror jeg da.

Hva med barn hvor pappaen har stukket av? Har disse barna det også sånn?

Det finnes mange enslige mødre. Ikke så mange enslige fedre.

Skrevet

Det er også en generalisering å si at barn av heterofile har det bra.

Når forskning viser at barn av homofile viser seg å være mer tolerante enn barn av heterofile foreldre, så kan man jo spørre seg selv om hvorfor?

Kanskje heterofile foreldre bør bli flinkere til å ikke være så fordømmende.

Hva med heterofile foreldre som ikke godtar barn som enten blir homofile, vil gifte seg med en person i en annen kultur eller stiller andre forventninger til barnet sitt som barnet ikke kan leve opp til.

Er dette en sunn oppvekst?

Den største selvmordsraten i Norge befinner seg fortsatt blant unge, homofile. Spesielt innenfor religiøse familier.

Enkelte mennesker skulle nesten ha måttet krysse av på et skjema før de fikk lov til å bli foreldre, med typen "kommer du til å godta barnet ditt om han eller hun gifter seg med noen du ikke hadde sett for deg?"

Er svaret nei her skulle man kanskje ikke være egnet for å bli mamma eller pappa, hva?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har hatt såkalte "storkebarn" fra Danmark i barnehagen hvor jeg jobber. Bl.a en 5-åring som nevnes over her. Maken til harmonisk, veltilpasset og klokt barn skal man lete lenge etter.

H*n var veldig klar over hvordan h*n ble til, og var lykkelig over å ha to mamma`er. Fokus var alltid på hvor heldig h*n var, og hvor godt h*n hadde det i sin lille familie. For dette barnet var situasjonen helt naturlig, og ingen av de andre barna reagerte på at det ikke var noen pappa inne i bildet.

Jeg er klar over at dette er et enkeltstående tilfelle, og at det sikkert er andre barn i samme situasjon som kan møte problemer og fordommer. Tror det har mye å si hvordan foreldrene håndterer situasjonen. At de forklarer ordentlig for barnet.

Og et barn som blir til på denne måten, er veldig ønsket og elsket. Veldig mange barn av heterofile par, har det vanskelig og vondt. Kjønn sier ingenting om hvor god omsorgsperson du er.

Skrevet

Homofile kan oppdra like harmoniske og lykkelige barn som hetrofile. Jeg er 100% for at homofile kan adoptere/bli befruktet.

Ja, det ideelle er å ha både en far og en mor inn i bildet for barna, men barn av homofile har det ikke noe dårligere enn barn av hetrofile. En del har vel et savn etter en far, men tror ikke det savnet er så stort at de skulle ønske de ikke var født! De har til gjengjeld to mødre (eller fedre)...

Mange barn av hetrofile vokser også opp uten en far. Det har man aldri noen garanti for.

Legning har lite å si hvor god/dårlig foreldre man er, det er det personligheten som avgjør!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er vokst opp en kun en mor. Faren min har jeg bare sett ett par ganger, har ingen gode minner fra han.

Jeg har hatt en fin bardom fordet, moren min har virkelig gjort alt for oss. Vi er blitt oppegående mennesker som kan både tenke og ha et normalt forhold til andre.

Det er mange barn og etterhvert voksne som dette landet som ikke har en mor og en far, men som har det bra fordet. Og har man to mødre eller fedre så er det dobbelt så mye kjærlighet til barnet. Kan ikke se noe galt i det.

Vi lærer barna våre at det er galt å være homofil, vi putter på dem våre holdninger. Ønsker vi barn som er tolerante så må vi ikke dømme andre are fordi de lever annerledes enn oss.

Gjest Gjest
Skrevet

ARTIKLER:

Hvor reell den forskningen du referer til bør virkelig diskuteres.

http://www.morfarbarn.no/sider/tekst.asp?side=4

Skrevet

Jeg driter i om det er gjort tvillingforskning i tilsvarende miljøer, faktoranalyse for å korrigere for forskjeller i status for familiene unga er vokst opp i, osv. Jeg driter i det. Jeg driter også i hva som er best for barna, hvorfor i helvete dreier denne debatten seg om hva som er best for barna? Jeg syns det er OK at homser adopterer barn, jeg syns det er OK at hjerneskadede tullinger adopterer barn, jeg synes det er ok at nazister adopterer barn, at kristne adopterer barn, og alt det samme gjelder for alle forskjellige måter at kunstig befruktning. Så kan resten fortsette å diskutere vitenskapelige metoder, det er sikkert gøy.

Gjest nobilian
Skrevet
Vi lærer barna våre at det er galt å være homofil, vi putter på dem våre holdninger.

Om vi lærer barna våre at homofili er greit, putter vi jo også på dem holdninger. :P

Skrevet

Noe av det positive med at flere barn har foreldre av samme kjønn er at det blir mer naturlig å være homofil. At disse barnas venner ser med egne øyne at samme kjønn fungerer helt som andre familier, det bryter jo ned usikkerhet og fryk for "dem". For disse barna er det bare helt naturlig og det er holdninger de kommer til å ta med seg videre og dermed gjøre det lettere å fremstå som homofil og å godta homofile som en naturlig del av samfunnet.

Skrevet

Svar til Vel...

- du glemmer en ting, det er kvinner som har den aller største forakten for homoer.

Skrevet

bahia, jeg har et spørsmål til deg, - burde jeg som singel mann også få en lovfestet rett til å få en unge?

Gjest Gjest
Skrevet
bahia, jeg har et spørsmål til deg, - burde jeg som singel mann også få en lovfestet rett til å få en unge?

Jeg er ikke bahia, men jeg mener at menn burde ha like stor rett til å få barn som kvinner. Kjønn er ikke avgjørende for hvor gode omsorgspersoner man er. Holdninger og evne til omsorg derimot, DET er avgjørende.

Skrevet

så ergo burde jeg også fått lov til å gå til en klinikk og si at jeg vil ha et barn.

Håper ikke homoene og lesbene kun mener at det er de som er berettighet og ikke oss single mennene.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Hvor reell den forskningen du referer til bør virkelig diskuteres.

http://www.morfarbarn.no/sider/tekst.asp?side=4

Nå viser du til forskning som er foretatt i USA da, hvor folk har helt syke religionsoppfatninger.

Hadde man gjort en komparativ analyse av amerikansk forskning og svensk/dansk/norsk forskning så hadde mønstrene vært ganske annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...