Gå til innhold

åpning før fødsel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

lurer på litt forskjellig jeg...er ikk så alt for lenge til fødsel nå og begynner å komme så mange spm opp i hodet ;)

hva er typiske tegn før fødsel, uker før, dager før og timer før?

det at magen synker, betyr det at det nærmer seg fødsel?

merker man at hodet fester seg?

merker man at man begynner å få åpning?

merker man modning?

er så takknemlig for alle svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er typiske tegn før fødsel, uker før, dager før og timer før? Ingen anelse. Jeg merket i allefall ingen forskjell når det nærmet seg fødsel.

det at magen synker, betyr det at det nærmer seg fødsel? Nei, min sank da hodet festet seg i uke 32, men gutten kom ikke før uke 39.

merker man at hodet fester seg? Jeg merket det veldig godt. Det skjedde om kvelden og jeg hadde som vanlig grusom halsbrann. Plutselig kjente jeg en skarp smerte nedover i bekkenet og som å skru av en bryter forsvant halsbrannen. På neste kontroll kunne jordmor bekrefte at hodet hadde festet seg og siden babyen da hadde flyttet seg litt nedover og ikke lenger trykket så mye på magesekken var det også grunnen til at halsbrannen letnet.

merker man at man begynner å få åpning? De 2 cm jeg hadde den siste uken før fødselen begynte merket jeg ingenting til. Men åpningsriene under fødselen er jo vonde da.

merker man modning? Merket ikke noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen tegn til fødsel før jeg fikk "menssmerter" på ettermiddagen/kvelden dagen før jeg fødte.

At magen synker betyr som regel heller at hodet har festa seg enn at fødsel nærmer seg. Når hodet fester seg har ingenting å si for når man føder.

Man kan i alle fall merke at hodet fester seg, men ikke nødvendigvis. Jeg tror jeg merka det; husker at jeg kjente skikkelig "trykk" ned mot bekkenet, og på kontroll noen dager etter var hodet festa.

Det er sikkert individuelt, men jeg merka ikke noe til den første centimeteren i alle fall. Var på kontroll dagen før jeg fødte, og da hadde jeg 1-1,5 cm åpning. Det hadde jeg ikke visst om i det hele tatt hvis ikke jeg hadde blitt undersøkt. Merka ikke noe til noe "modning", bortsett fra de menssmertene kvelden før, som ble vondere og vondere utover natta og gikk over til regelmessige rier på morgenen. Fødte på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er sikkert individuelt, men jeg merka ikke noe til den første centimeteren i alle fall. Var på kontroll dagen før jeg fødte, og da hadde jeg 1-1,5 cm åpning. Det hadde jeg ikke visst om i det hele tatt hvis ikke jeg hadde blitt undersøkt.

dette er sikkert et teit spm...men kan man selv se at det er blitt åpning...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre cm over ei uke før fødselen starta, hadde ikke merket noe til det. Jeg merket ingenting før vannet gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er sikkert et teit spm...men kan man selv se at det er blitt åpning...?

Nei, når man snakker om åpning i forbindelse med fødsel er det livmorhalsen man mener. Den ligger innerst i skjeden og kan ikke sees sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merket ingenting før vannet plutselig gikk på stuegulvet....

Ukene frem mot termin hadde jeg noe mindre press mot ribbeina, det gikk litt bedre å sitte i sofaen enn før, trengte ikke å ligge/stå med strak rygg for å få puste lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert individuelt, men jeg merka ikke noe til den første centimeteren i alle fall. Var på kontroll dagen før jeg fødte, og da hadde jeg 1-1,5 cm åpning. Det hadde jeg ikke visst om i det hele tatt hvis ikke jeg hadde blitt undersøkt.

dette er sikkert et teit spm...men kan man selv se at det er blitt åpning...?

Nei, jeg hadde gynekologisk undersøkelse :)

Mente bare at jeg ikke merka noe til det selv i forkant, ingen smerter eller noe sånt som skulle tilsi at det begynte å åpne seg. Noen hevder de kan kjenne det selv med fingrene, men jeg er ikke så "kjent" oppi der at jeg driver med GU på meg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hva er typiske tegn før fødsel, uker før, dager før og timer før?

Jeg merket ingenting bortsett fra "menssmerter"/kynnere - men det hadde jeg vært plaget med i tre måneder før termin; så ikke at magen hadde sunket, merket ikke at hodet festet seg el.l.

det at magen synker, betyr det at det nærmer seg fødsel?

Det skal bety det, ja. Men magen behøver ikke å synke.

merker man at hodet fester seg?

Jeg merket ikke det.

merker man at man begynner å få åpning?

Jeg merket ikke det, men det er nok fordi jeg hadde vonde kynnere i tre måneder før fødselen. Så når riene først startet, hadde jeg hatt vonde tak i magen og "menssmerter" i flere uker - men jeg kjente forskjellen, skjønte at det plutselig hadde gått over fra å være vonde kynnere til rier. Jeg kom på sykehuset med 3 cm åpning.

merker man modning?

Alle merker nok ikke det, noen merker ingenting. Jeg hadde som skrevet massevis av kynnere og menssmerter, så ja - jeg merket det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er typiske tegn før fødsel, uker før, dager før og timer før?

Jeg hadde ingen tegn som jeg la merke til. Var innom føden en god del ganger pga jeg ikke merka noe til riene.

det at magen synker, betyr det at det nærmer seg fødsel?

Min mage sank da gutten festa seg

merker man at hodet fester seg?

Merka bare at jeg kunne puste skikkelig igjen og at jeg kjente nedpress

merker man at man begynner å få åpning?

Nope, jeg hadde 10cm uten å merke ett kvekk

merker man modning?

KJente svake kynnere, det er jo ett tegn, men ikke mer en det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...