Gå til innhold

Regntøy.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest vel og bra

Oljehyre er vel og bra når man er i ro eller beveger seg i et saaaakte tempo på en bytur f.eks, men ville aldri tatt på meg et sånt hvis jeg skulle gått en ordentlig tur i skog, mark eller fjell. Stivt, tungt og tett og svært lite funksjonelt, mener nå jeg.

Sverger til goretex til all slags bruk. Billigere etterlikninger vil kanskje lekke i sømmer eller puste dårlig, men min erfaring med goretex er at det både puster bra og holder vannet ute. Vasker og impregnerer en gang i året eller oftere, så er jeg good to go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei jenter i regnet.

Jeg fulgte rådene i dette forumet for over et år siden og har bare positivt å si om regntøyet fra Ålesund Regntøyfabrikk, eller hva de heter, som jeg kjøpte i en lokal forretning her i Haugesund.

Jeg kjøpte faktisk industri kvaliteten deres med høy vendbar bukse og seler, regnjakke med hette og en sydvest. Nå i det siste har jeg også kjøpt meg et par nye ”fancy” røde høye gummistøvler.

Regntøyet var fryktelig stivt og vondt til å begynne med, men nå er det riktig så behagelig. Sist vinter ble det hyppig benyttet med mengder av klær under. Det var til og med plass til en av disse varme-kjeledressene med gensere under.

Regntøyet vekker litt oppsikt i byen, men i en alder av 38 år er det ikke mye å bry seg om. Tørr ved enhver anledning er bedre enn våt med moteriktig paraply.

Jeg vil slå et slag for den ”gammeldags’” varianten av regntøy. Det er solid, holder deg tørr, lett å holde rent og tørker fort. Ingen sømmer som kan lekke, fargeekte, mitt er orange, og prisen er absolutt akseptabel, men sikkert bare inntil en eller annen lager det til en mote.

En tørr verden

Mette

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Godt at noen mener at gammeldags regntøy er mote. Det betyr nemlig at jeg er moteriktig, ikke fordi det betyr noe, men….

For et par år siden fant jeg mammas regntøy etter en opprydding på loftet. Det var nesten ubrukt. Hvit Helly Hansen anorakk med lisse snøring fra brystet og opp til haken + en klaff til å kneppe foran ansiktet. Bukse med rette ben og snøring i livet.

Riktig så nostalgisk. Jeg har nå brukt det i 3 -4 år og det har holdt seg riktig bra. Mamma sier at ”alle” hadde sånt for 25 år siden eller noe sånt og hun hadde glemt det helt.

Jeg er den eneste jeg vet om i Sandefjord som har sånt regntøysett og må innrømme at jeg er litt stolt av det. Kan bare anbefale alle å kjøpe seg gammeldags regntøy og bruke det flittig. Nye rød/brune gummistøvler med snøring fra Ilse Jacobsen er fin match på en våt dag.

Lise Merete

23 år og gammeldags moteriktig

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda75

Vi har aldri opplevd at det har regnet så lenge og mye som i høst, og tror moten er litt aktuell nå. Jeg har hvite Ilse støvler, og det var etter jeg fikk dem at jeg måtte finne frem et skikkelig regntøy.

Ville ha en slik anorakk med snøring, men det var ikke lett, så jeg måtte hjem og lete hos en tante.Hun hadde et oransje HH regntøy, med jakke istedet.

Var ikke helt tent på den jakka men buksa var jo praktisk, så jeg prøvde det.Tante synes det passet men at jeg ble litt frika.Tok det med meg, men var mest kean på en gul eller blå anorakk.

Men nå synes jeg etter litt bruk at den jakka ser ganske bra ut til gummistøvlene, og den kan knappes helt opp med stormklaff slik som anorakken.Når det øser ned så er dette det ultimate til og fra byen

Synes det er litt gøy å ta i bruk antrekk som alle trodde var utgått på dato og sette dem i nye sammenhenger.Er jo miljøvern og mote det vel.

Hilsen en tørr jente til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest robban2

hej jag själv ser väl på regnkläder lite anorlunda tycker det är så sexigt på en tjej älskar regnkläder i pvc gummi själv använder jag det nästan jämnt oavsett regnväder eller inte gortex har testat håller ej om det regnar mycket känns heller inte skönt att ha på sig tacka vet jag äkta regnkläder i pvc gummi hälsningar från ett regnigt strömstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Fornuftige Gunn

Hei,

Etter en del lesing og vurdering av regntøy i forumet så bestemte jeg meg for å forsøke rådene om ”gammeldags” regntøy.

Det var ikke så lett å finne en butikk som førte dette, men jeg fant til slutt en lokal leverandør til håndverkere som hadde et stort utvalg.

Jeg kjøpte et komplett sett fra Ålesund Oljeklede fabrikk. Knall orange bukse med høyt liv og seler, kraftig jakke med hette og en gul sydvest fra Diderikson. Dette sammen med høye grønn støvler fra Viking forvandlet meg til en ”fisker” .

Sist uke, med Inga brølende inn over oss, fikk regntøyet sin virkelige debut.

Her i Stavanger fikk vi vind og regn for et helt år i løpet av noen hektiske dager. Shopping i byen, unger levert og hentet i barnehage, tur for å se på bølgene som fosset inn over land, alt iført mitt nye ”gammeldagse” regntøy.. Det regnet loddrett, vannrett og nesten oppover, allikevel var jeg tørr og varm.

I byen og barnehagen hadde jeg nok samme opplevelsen som noen av de andre, litt skjeve blikk til antrekket, men jeg var desidert den som var minst plaget av været av de jeg møtte.

Selv med godt med klær under er buksen så vid at den lufter veldig godt og det blir ikke klamt. Jakken dekker godt over baken og halsåpningen gir god plass til en skikkelig grov høyhalset genser uten at jeg føler at jeg blir kvalt. Litt stivt i begynnelsen, men det blir raskt smidig nok.

Kan anbefale dette på det varmeste, (og våteste). Prisen er absolutt overkommelig og det er det tørreste jeg noen gang har hatt på meg.

”Fisker” eller ikke, jeg er absolutt fornøyd og kan anbefale det til alle medsøstere. I stedet for moteriktig regntøy til noen tusen har jeg spart hundrevis av kroner og er minst like tørr. I tillegg er jeg overbevist om at det er atskillig mer solid og slitesterkt enn de moteriktige typene.

Fornuftige Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er en fornøyd bruker av Goretex bukse og jakke! Jobber i barnehage i forbindelse med utdannelsen, så trenger noe som er solid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle dere som jakter på det gode gamle regntøyet.

Det er fortsatt å få tak i uten at man behøver å kjøpe

det knallorange som fiskerne bruker (uten å antyde at det er noe gale med det). På Internet er det nok av steder å få kjøpt skikkelig regntøy i andre farger også. Kjøpte selv noe fra Telleshop i Oslo. Det var gult og det er jo som kjent kult. Ellers har jeg masse regntøy i andre farger. Supert med den nye gummistøvelmoten også. Så fantastisk mange herlige støveljenter å se nå om dagen. Prognosene for været i årene som kommer går jo absolutt i favør av oss som elsker at regnet bøtter ned. Finnes det en jente der ute som liker skog og mark, fiske, sykle og alt annet som gir anledning til å iføre seg vanntett bekledning så sende gjerne noen ord til en ubegripelig :P hyggelig fyr på 41. Er vestlending. Samme hvor du kommer fra. Alder bestemmer du.

Kanskje treffes vi her også (en norsk regntøygruppe):

http://groups.yahoo.com/group/VANNTETT2004/

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest RegnFruen

Jeg og min mann har nå forsøkt to ganger å bli medlem i denne gruppen Vanntett2004 på yahoo groups, men blir begge gangene avvist.

Tror ikke det er ønskelig par i gruppen. Det må jo være eneste grunnen slik vi ser det. :roll: Det fremkommer ikke slike krav i informasjon gitt av innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest trine på apoteket

Hei,

Jeg har et supert sett med grønt olje-regntøy fra Helly Hansen, kjøpt i en butikk for landbruksutstyr. Bukse med høyt liv, nesten oppunder armene, og seler, sammen med god jakke i samme materialet. Hatt dette i mange år. Ser kanskje ikke helt moderne ut, men er garantert tørr.

I nr. 2/2005 - Frisk- fra + apotek er det intervju med "alles" tur løve, Lars Monsen. Om regntøy sier Lars: Dessverre, det perfekte regntøy finnes ikke. Men et billig sett til under 1000-lappen er mer vanntett enn et i Gore Tex til 8000. Reklamen juger, det nøler jeg ikke med å si...

Så kanskje jeg og mine medsøstere i oljetøy er på rett kurs.

Ha en tørr sommer

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miriam83

Jeg har alltid hatt sånn lyst på sånn ordentlig regntøy, men ikke turt å bruke det fordi det ikke er på mote. Så nå tok jeg meg en tur til en regntøybutikk for å se på sånn, men det var ikke så mye som før. Men de hadde sånn tjukt som noen av dere har kjøpt, og så tenkte jeg først "Herlighet, jeg kan da ikke gå sånn!" Men så prøvde jeg det, da, og dama der var så snill og hjalp meg med selene til buksa, knall grønt og skikkelig tjukt. Jeg så så rar ut, men så sa hun at jeg kledde det og at hun hadde sånn selv, og da tenkte jeg "Drit nå i moten!", og så kjøpte jeg det. Har brukt det en gang allerede, og folk så på meg... Det er litt stivt og rart, men hvis det kommer seg etterhvert, så er det flott. Og så er jeg helt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei,

Jeg er fersk medlem her, og kom ganske så tilfeldig over denne tråden.

Er innehaver av to sett med HH regntøy fra 70 tallet; ett i hvitt og ett i gult. Det er av den typen som er laget av et ganske tykt og glatt materiale. Brystlomme med to knapper og HH merke på lommen på venstre side. Utrolig behagelig regntøy å ha på seg! Og ser jo dødskult ut! Mange som misunner meg dette!

Noen flere som kjenner til denne typen regntøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oljehyre-Huldra
Hei alle dere som jakter på det gode gamle regntøyet.

Det er fortsatt å få tak i uten at man behøver å kjøpe

det knallorange som fiskerne bruker (uten å antyde at det er noe gale med det). På Internet er det nok av steder å få kjøpt skikkelig regntøy i andre farger også. Kjøpte selv noe fra Telleshop i Oslo. Det var gult og det er jo som kjent kult. Ellers har jeg masse regntøy i andre farger. Supert med den nye gummistøvelmoten også. Så fantastisk mange herlige støveljenter å se nå om dagen. Prognosene for været i årene som kommer går jo absolutt i favør av oss som elsker at regnet bøtter ned. Finnes det en jente der ute som liker skog og mark, fiske, sykle og alt annet som gir anledning til å iføre seg vanntett bekledning så sende gjerne noen ord til en ubegripelig :P hyggelig fyr på 41. Er vestlending. Samme hvor du kommer fra. Alder bestemmer du.

Kanskje treffes vi her også (en norsk regntøygruppe):

http://groups.yahoo.com/group/VANNTETT2004/

:klem:

Hei du. jeg er ordentlig oljehyre-hulder. Blir det sagt... For jeg slenger på med regntøy-effekter så fort jeg ser en plausibel grunn. Noe av det deiligste jeg vet, er å dra avgårde i oljehyre. Men, så "glemte" jeg visst å ta med skift..?!..!!??

De har gitt meg mange dager med opp til 14-16 timer i gummi-selebukse.. Snakk om super-perfekt dag...! Ellers er jo gummistøvler forbruksvare for tiden. Jeg elsker å tre på meg gummistøvler.. ..og det vil nok si ca.annenhver dag.. Digg..! Spesielt Ilse Jacobsen i naturfarger.. Nydelige.. Nærmest sensuelle..

Jeg kunne godt tenkt å sondere litt rundt en oljehyreguttevenn.. Men i mine øyne bør vedkommende være homofil.. ..& ha en kompis som bestanddel.. ..ha evnen til å formidle det!

Lykke til hilsen Oljehyre-Huldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_brio_*
Jeg savner det solide regntøyet vi brukte i min barndom. Husker jeg hadde orange regndress fra Helly Hansen. Jeg storkoste meg da jeg iførte meg den. Får man tak i slikt regntøy nå? Jeg savner den!

Dagens regntøy er dyrt, og trekker vann i sømmene etter første vask.

På www.aprilrain.fi finner du kanskje det du trenger. Kjempestilig bukser til rundt kr 500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På www.aprilrain.fi finner du kanskje det du trenger. Kjempestilig bukser til rundt kr 500.

Nå kan du som liker oljeklær logge deg på www.regnfrakker.dk her er det mange kvinner og menn i alle typer oljeklær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...