Gå til innhold

Regntøy.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Bårdsen

Siden jeg er vestlending er det en selvfølge at jeg har regntøy, og jeg har regntøy av den krafte typen, dvs oljehyre.

For meg er det ikke noe annet som duger. Uansett vær holder det meg tørr. Opp gjennom tidene har jeg hatt forskjellige typer regntøy, og vannet har trengt gjennom sømmer eller impregneringen har forsvunnet så det er kun oljehyre som duger.

Det jeg har nå er en marineblå HH jakke med fleese-for på kragen og en nylon-hette (?) rullet inn i kragen. Jeg kjøpte en HH midjebukse til med "netting" i livet og strikk, men den fikk jeg ikke til å henge på (svak strikk eller muligens pondus :-? ) . I stedet fikk jeg tak i en selebukse fra Ålesund Oljekledefabr. i nesten samme farge samt sydvest.

Senest i dag da jeg dro på jobb fikk jeg bemerkning om at jeg var den som var best kledd for dette øs-pøs-regnet.

Og lykkelig var jeg - jeg var både tørr og varm.

Folkens: Drit i moten og vær praktisk - bruk oljeklær.

Gjest Bårdsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Hei,

Kom over denne siden ved en tilfeldighet mens jeg satt her på jobben å kikket i forumet. Masse interessant stoff, men disse innleggene fikk meg til å komme med en kommentar. Moten ser ut til å ha tatt overhånd på regntøy siden også og fornuften er ikke nødvendigvis det som råder lengre.

Jeg er midt i 30-årene og ansett for å være forholdsvis oppdatert på mote og klesbevisst. For noen år siden kjøpte – investerte- jeg i et sett med super regntøy som skulle holde deg både tørr på innsiden og utsiden. Kostert en liten formue og i de rette fargene og med snitt som var moderne. Det produsenten glemte var holdbarhet og at svette er et relativt begrep samt at regntøy blir vått og skal tørke inne et eller annet sted. Moderne regntøy tørker ikke spesielt fort.

Kort fortalt så holdt investeringen i ca. 3 år før det måtte kasseres. Det lakk i sømmen og jeg hadde fått en revne i jakken og et par i buksen. Ikke imponerende.

Jeg bestemte meg da for at jeg ville ha noe liknende mitt gamle regntøy fra ungdommen. Det var ikke en eneste av mine ”vanlige” butikker som kunne oppvise noe i den stilen i hele tatt. Så jeg endte opp som Berit og Britt, i en butikk for båtutstyr.

Etter endel kikking og prøving endte jeg opp med tilsvarende regntøy. Knall orange bukse , vid i ben og liv, med smekke og seler. ¾ lang jakke med hette i samme fargen og en knall gul sydvest. Skikkelig monster av et regntøy, men det har holdt meg tørt siden til en pris som er langt under det forrige settet.

Ser sikkert ut som en fisker når jeg går i byen, men garantert at det er en ”fisker” som er både tørr og behaglig uansett vær og vind.

Sist helg hadde vi et grisevær her i Kristiansand. Rundt null grader, sludd og masse vind. Båten måtte sikres og ”gubben” måtte ha hjelp i havna.

Bekledning for anledningen var, fra innerst til ytterst: Super undertøy – bukse og overdel, fleece bukse og genser, tykke ull sokker, finnlandshette, vanter, kjempetykk høyhalset ullgenser, regnbukse, høye grønne støvler, regnjakken og sydvest godt tredd ned på hodet og knytt fast.

2 – 3 timer senere var vi vel hjemme i gjen. Tørr, varm og fornøyd. Riktignok måtte finnlandshetten og vantene henges til tørk, men det var også alt. Regntøyet ble tørket av med et gammelt høndkle og var praktisk talt klart til å henges bort igjen.

Jeg skjønner at svært mange kjøper det moteriktige alternativet, men hvis man tenker etter så er det fornuften som burde seire. Det er dyrt og langt fra sikkert at tusenlappene man betaler ekstra gjør et plagget er mer hensiktsmessig eller holder deg tørrere enn det gammeldagse alternativet.

Så som noen av de andre i forumet har gjort vil jeg også oppfordre til å stikke innom de ”andre” butikkene for å se om prisen egentlig tilsvarer utbyttet du har av regntøyet.

Hilsen Hege i orange

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hedda74

Jeg synes det er iferd med å komme på moten igjen, det vanlige regntøyet.Det er helt umulig å finne de klassiske hh jakkene på fretex f.eks.Og jeg vet at de nye oljeklærne er dyre, så jeg prøver å kjøpe brukt.Heldigvis fikk kapret jeg et gult jakke/bukse sett på et marked i høst, av den typen med snorer,lommer og trykknapper.Men jeg skal si kommentarene kom da jeg tok det i bruk.Er det Helly Hansen? spør mange og er misunnelig, spesielt jenter.Og jeg gjør det samme når noen av mine venniner gjør et brukt-varp.

For er ikke det norske regntøyet et symbol på våres likestilte samfunn?Jeg mener, er det ikke kult at vi kan ta på oss praktiske klær, fremfor moteklær.Jeg tenker at folk ser like ut i regntøy.Kvinner og menn.Som feminist foretrekker jeg regnbuksa fremfor kåpe.Det er dobbelt så effektivt.Kåpe kan andre ha, og gore-tex jakka? Den fikk fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg regnsett for et par år siden, det var dyrt og skulle være bra. Men jeg blir faktisk våtere på innsiden av tøyet enn utsiden, rett og slett kliss våt på et blunk - fordi tøyet puster ikke. Så nå har jeg gått over til GoreTex. Det bruker jeg uansett vær, det er 100% vanntett, det er vindtett og det puster kjempebra. Hvorfor bruke noe som er dårligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Bårdsen
........ Men jeg blir faktisk våtere på innsiden av tøyet enn utsiden' date=' rett og slett kliss våt på et blunk - fordi tøyet puster ikke. ......[/quote']

Man må vurdere bruken og hva man har på seg under. Hvis man har stor fysisk aktivitet og svetter mye er ikke oljeklær tingen, men for å gå en tur er det helt ypperlig.

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Farsund Eva

Titter innom kvinneguiden fra tid til annen, på langt nær regelmessigog aldri tidligere skrevet noe. Kom over dette temaet for et års tid siden og har vært innom et par ganger siden og synes jeg måtte komme med noen egen erfaring kommentarer.

Reflekterte vel ikke så mye over det før min datter på 19 kom og sa at hun trengte nytt regntøy sist oktober. Med dette temaet i bakhodet tok jeg henne med til felleskjøpet og et par av de lokale ”fisker” butikkene. Både hun og jeg prøvde en del av de modellene de hadde før vi tok turen innom et par sportsbutikker og en klesbutikk hvor vi så på de mer moteriktige designene.

Vi fant ut at prisen ikke stod i forhold til det bruk vi kunne forvente,enden på visa ble at vi returnerte til en butikk hvor de solgte arbeidstøy og fiske-saker. Min datter endte opp med selebukse med smekk og ¾ lang jakke, begge i knall orange, mens jeg valgte det samme settet i mørk grønn, begge med matchende sydvester.

Jeg har virkelig fått bruk for regntøyet og selv om det var stivt og klumpete de første gangene så er det nå blitt veldig behagelig. Settet blir benyttet jevnlig til byturer og turer i skog og mark og ombord i sjekta. Det er slutt på bytur med paraply og, i beste fall, våt fra midt på lårene og ned. Jeg kan anbefale det på både de varmeste. Det holdere meg tørr, selebuksen gir god ventilasjon og prisen er absolutt overkommelig.

Min datter sier at venninnene hennes ikke syntes det så noe stilig ut, men til tross for det så har hun vært med en av dem i den samme butikken hvor hun endte opp med å kjøpe et makent sett.

Så kanskje det er noe fornuft i ungdommen og muligens dette kan bli betraktet som noe mer en ukledelig arbeidstøy, men bli en nostalgisk mote blant de noe yngre.

Eva :D

Farsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Regntøy jente

Har funnet en side der man kan bestille gummiregntøy akkurat slik man ønksker at det skal se ut.

Fargene er mange i motsetning til grønt og orange som man kan skaffe til vanlig.

Hva med å få produsert en tro kopi av regntøyet man hadde som liten??

Dette var morro og jeg håper at det blir mange å se i oljeregntøy i andre farger enn grønt og orange i fremtiden. Det er jo tross alt det beste regntøyet!!

Her er linken:

http://home.no.net/plarex/regntoy.htm

Lykke til alle som har interessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Oljebuksa 80

Bare dårlige klær!!

Flere som har måtte bruke skikkelig regntøy og støvler i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva A

Hvis en leser litt tilbake på dette temaet, så er det noen som er "smarte" som kan kle seg!

Med dette været som har vært på østlandet de siste dagene, så vil jeg si at det er meget få mennesker, gamle som unge som ikke vil bruke dette klesplagget!

Folk springer rundt fra hjørne til hjørne for ikke å bli våte, så en dame på sykkel med paraply! Dere kan jo tenke dere hvor lett det var!!

Det er ikke rart at ungene lager bråk fordi at de ikke vil bruke regntøy, når vi voksene ikke gjør det, Vi må tenke oss om litt å begynne å kle oss praktisk. Mye av regntøyet man kan skaffe idag er også fint og moteriktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordfjording

I Bodø sier man at folk med paraply er turister.

Her hos oss er det også slik at paraplyen er delvis permitert. Når sørvesten står inn fra havet og regnet kommer vannrett er det regntøyet som duger.

Har jakke med fleeze-krage og bukse med seler. Den er ikke så tett som midjebuksene. På toppen har jeg en sydvest.

At noen ser litt rart på meg får så være, men jeg er en av de få som er tørr på slike dager.

Nordfjording

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Johanne L

Jeg må hive meg på det Nordfjordingen skriver.

Regntøy er og blir praktisk, enten det er av gummi eller gore tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut W

Innlegget er slettet.

Det er ikke tillatt å bruke forumet til kjøp og salg.

Benytt gjerne Kvinneguidens Markedsplass

Det er heller ikke tillatt å poste e-postadresser i innlegg.

Orakel - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Pterodactylkake

My du er ikke alene, nei...

Kan noen fortelle meg hva som er så erotisk med regntøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Marie Haugesund

Hei,

Vi er 4 voksne venninner , 35 til 44 år, som har vært innom dette forumet en gang i mellom. Siden sist vinter har vi alle kjøpt hvert vårt sett av ” gammeldags” regntøy. Mest fordi det var billigere enn moteplaggene.

I de siste ukene har vi hatt et forferdelig vær her utenfor Haugesund og regntøyet har virkelig blitt prøvd. To av oss kjøpte orange fisker regntøy i en lokal båtutstyr forretning med snekkerbukse mens de to andre kjøpte grønne sett hos Felleskjøpet med bukse som har strikk i livet.. Hun ene har senere kjøpt seg en grønn snekker regnbukse fra Helly Hansen.

Vi er alle enige i at det er ikke akkurat moteriktig, men det mer enn oppveies av prisen. Det er praktisk, snekkerbuksene gir god lufting, det blir mykere med bruk og er tett uansett hvor mye det plasker ned.

Ta noe fornuftig under og det er utmerket uansett temperatur.

Anbefales derfor til alle medsøstere.

Hilsen

Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...