Gå til innhold

TanteBrun med en og annen tanke

TanteBrun

Anbefalte innlegg

Det ble ikke noe fortsettelse på gardinprosjektet dag, det ble sosial søndag i stedet. Foreldre på besøk på fårikålmiddag. Årets første fårikål på OnkelBlå og meg. Ikke den siste i hvert fall!! :) Å, det er sååå godt!! :sikle:

Så da ble det skravling rundt fårikålen. Nam igjen! :sikle:

Har kjøpt og skal kjøpe enda mer fårikålkjøtt og lammestek som skal porsjoneres og fryses, slik at vi kan ha det senere også. For nå har vi ekstra fryser og har muligheten til det. Lagde ekstra mye denne gangen, og da blir det fårikål på OnkelBlå og meg de to neste dagen også. Nam igjen. :)

Og nå er denne søndagen nesten over. Vært en fin dag egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er til å sy! :blomst: Jeg vet ikke frem bak på en symaskin :ler2:

Tusen takk, Mocci:) ...men du? Jeg har jo ikke sy så mye enda da :)

Men det må blir gjort og det blir nok det etterhvert :nigo:

Uansett burde jeg gjort det oftere enn jeg gjør, for jeg slapper av og glemmer tid og sted hvis jeg først begynner uten noe stress og tidspress til stede. Reparasjoner er på en måte bare kjedelig, men det er jo selvfølgelig fint å se at det blir bra og sånn jeg hadde tenkt. Men det å skape noe, eller endre noe, f.eks et plagg... - det er herlig det :strix:

Nei, må finne tilbake til denne kreative biten her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: TanteBrun

Tålmodig er du iallefall. Jeg hadde gitt opp for lenge siden. Men så er ikke jeg noe flink med håndarbeid i det hele tatt.

De fleste gardinene vi har er ferdigsydd, men de fineste vi har sydde Ulvemannen med hånd(til tre store stuevinduer) da han ble enkemann for mange år siden.

Ha en fin søndag og kos deg :klem:

Apropos tålmodig-

Ja, er vel kanskje ganske tålmodig av natur. Men jeg har også lært meg at det lønner seg å være tålmodig, hastverk ER som regel lastverk.

Men jeg er kanskje spesielt tålmodig når det gjelder søm. :vetikke: Og kanskje på dette med data og hvordan resultatet blir av det jeg kreerer av dokumenter av ymse slag.

Ikke alltid jeg klarer å ha den innstillingen da, noen ganger er det jo stikk motsatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske tålmodig når det kommer til andre ting, men håndarbeid er bare ikke min greie :sjenert: Hadde litt dilla på hekling er stund, men gikk lei.

Liker bedre å skrive jeg. Små fortellinger og dikt :)

Når det gjelder Ulvemannen og gardinene hans, så handlet det nok om flere ting. Han ble enkemann med tre små barn, økonomien var ikke den beste den gangen og hadde han kjøpt dyrt gardinstoff så skulle han ikke bruke masse penger på å få de sydd.

Og så skulle han vel bevise for alle de damene som trodde han ikke skulle makte hverken det ene eller det andre at jo jeg kan.

Han er flink med henda sine ja, men skulle egentlig ikke tro at en utdannet tømrer skulle sy gardiner :ler:

Men han liker så mye forskjellig og kan han det ikke så lærer han seg det. Det var vel også noe han bare måtte. Det er ikke lett å bli alene med 3 unger, en vanlig inntekt og hus og hjem. Men han fiksa det, og det er han stolt av.

Unga hans var voksne og ute av redet før jeg kom inn i bilde, så detta er mange år siden.

Ha en fin dag TanteBrun :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske tålmodig når det kommer til andre ting, men håndarbeid er bare ikke min greie :sjenert: Hadde litt dilla på hekling er stund, men gikk lei.

Liker bedre å skrive jeg. Små fortellinger og dikt :)

Når det gjelder Ulvemannen og gardinene hans, så handlet det nok om flere ting. Han ble enkemann med tre små barn, økonomien var ikke den beste den gangen og hadde han kjøpt dyrt gardinstoff så skulle han ikke bruke masse penger på å få de sydd.

Og så skulle han vel bevise for alle de damene som trodde han ikke skulle makte hverken det ene eller det andre at jo jeg kan.

Han er flink med henda sine ja, men skulle egentlig ikke tro at en utdannet tømrer skulle sy gardiner :ler:

Men han liker så mye forskjellig og kan han det ikke så lærer han seg det. Det var vel også noe han bare måtte. Det er ikke lett å bli alene med 3 unger, en vanlig inntekt og hus og hjem. Men han fiksa det, og det er han stolt av.

Unga hans var voksne og ute av redet før jeg kom inn i bilde, så detta er mange år siden.

Ha en fin dag TanteBrun :klem:

:pls: meg for Ulvemannen, det står respekt av han og det han klarte. :) Skjønner godt at han er stolt.

Som du sier, ikke bare bare å bli alene og plutselig være alene om alt. Men det har vel kanskje noe med at må man så må man. Og det med å bevise ble kanskje litt av greia midt i det hele. Er jo noe som heter stolthet og at "dette skal jeg klare".

Har vel erfaring med at de som er flinke med hendene på en ting som regel også er flinke til andre håndverkerting, så at en tømrer kan sy er ikke så overraskende.

Min kan knapt nok skifte lyspære :fnise: Ikke så ille da, men han er ikke hendig, og det har helt klart noe med interessen å gjøre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:pls: meg for Ulvemannen, det står respekt av han og det han klarte. :) Skjønner godt at han er stolt.

Som du sier, ikke bare bare å bli alene og plutselig være alene om alt. Men det har vel kanskje noe med at må man så må man. Og det med å bevise ble kanskje litt av greia midt i det hele. Er jo noe som heter stolthet og at "dette skal jeg klare".

Har vel erfaring med at de som er flinke med hendene på en ting som regel også er flinke til andre håndverkerting, så at en tømrer kan sy er ikke så overraskende.

Min kan knapt nok skifte lyspære :fnise: Ikke så ille da, men han er ikke hendig, og det har helt klart noe med interessen å gjøre.

:)

Hands up for Ulvemannen :tommelsmil:

Ja det har du helt rett i Tante Brun. Snoppen er ikke utdannet innen noe håndverksyrke men veldig interessert og fikser det meste av tømmerarbeid, elektriker, maler, anleggsarbeider osv. Itillegg er han et oppkomme av ideer og løsninger, han er sååå flink atte :rødme: Min egen søte handyman :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært hos legen i dag og fikk kortisonsprøyte for noe utslett/eksem som er vondt som ikke vil bort. I den forbindelse øker som regel blodsukkeret, og siden jeg visstnok har litt ubalanse der fikk jeg beskjed om å følge med hvordan jeg føler meg framover. Ikke så rart det er ubalanse kanskje siden jeg er så stor.

Og så spurte jeg hva jeg kan gjøre for prøve å gjøre noe med dette med blodsukkeret.

Svaret var: bortsett fra ren vektreduskjon - kutt ned på/ut karbohydrater. :eeeh: (vel, vektreduskjon det og da)

Hmm, jeg har lissom ren prinsipielt unngått dette med lavkarbodietter jeg da. Har vært så lei av å høre alt snakket om det. :sjenert:

Og her møter jeg meg selv litt i døren – igjen. Gjør som sagt det ofte har jeg på følelsen av.

Har jo lenge tenkt å kutte ned på f.eks. brød, ris og poteter, dvs ting med stivelse, gjær. Det er jo bindemiddel - rene limet.

Og slik jeg har forstått det er jo det samme ting man skal unngå ved lavkarbo? Går det på det samme egentlig?

Hm, det blir nok litt leting og lesing på nett i kveld ja.

Vel, får se hva jeg får ut av det og hvordan formen er framover.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sol: i dag, men siden det er klarvær og vi er i slutten av september er det kaldt... :fryser:

Fin og klar dag egentlig.

Dagen bør gå til litt klesvasking, jobbsøking, oppgaveløsing, opprydding og kasting av blomster på verandaen.

...og jeg skulle ha ryddet hjemmekontoret som jeg ikke gjorde men skulle ha gjort i sommer :sjenert:

Endret av -TanteBrun-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hands up for Ulvemannen :tommelsmil:

Ja det har du helt rett i Tante Brun. Snoppen er ikke utdannet innen noe håndverksyrke men veldig interessert og fikser det meste av tømmerarbeid, elektriker, maler, anleggsarbeider osv. Itillegg er han et oppkomme av ideer og løsninger, han er sååå flink atte :rødme: Min egen søte handyman :hjerte:

Ja, du har jo en sånn flink en du også :)

Kanskje Snoppen og Ulvemannen skulle komme hit og holde kurs for OnkelBlå. Ikke at jeg tror det hadde hjulpet noe særlig altså... :skratte:

OnkelBlå er god nok han, men når det kommer til praktiske ting er det jeg som er mannen i huset.

Eller for å si det sånn: her finnes det ikke handman, bare handywoman :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange dag. Føles i alle fall sånn.

Dagen begynte i frisørstolen, og det er ikke det verste stedet å begynne sprø du meg :jepp::biggrin: Deilig å bli stelt på denne måten og samtidig føle at utseendet og sjuskefølelsen blir gjort noe med. :)

Etter det satt vi noen timer i bil for å dra på besøk. Koselig besøk og litt shopping. :skravle: og :spise: Ble faktisk veldig koselig.

Etter noen timer var det tilbake igjen.

Men - deilig :Gjesp:

Om litt :natti: :søvn: :sove:

Endret av -TanteBrun-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløv dag..

Hmm, har blitt noen av de i det siste. Selv om jeg har gjort litt, føles det utrolig sløvt.

Og jeg har egentlig ingenting å skrive om. Så morsomt er livet mitt for tiden. :sjenert:

Men - det er jo behagelig kjedelig da :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter bare innom for å ønske deg en god helg sånn litt på forskudd.

Håper du ble fornøyd med frisyren :)

:klem:

Åjada!! :)

Var hos en ny frisør for den jeg vanligvis bruker hadde ikke ledig time denne gangen. Hun har aldri drop-in timer, og det var det jeg trengte. Så da ringte vi til en frisør et steinkast unna og fikk time der. Både OnkelBlå og jeg trengte en klipp.. Og det ble både bra og billig. Jeg vil ha en frisør som vet og sier hva h*n mener. Og det fikk jeg.

Det aller viktigste ble gjort noe med - fargen og de flisete og ”ullete” tuppene. Det var det som gjorde at jeg hadde bad-hair-day hver bidige dag. Og nå kom jeg til et punkt da det bare måtte gjøres noe med fortere en svint.

Sånn blir det når man aldri får ut fingeren... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med ny sveisen frisyre :) Det er absolutt veldig deilig å starte dagen med et frisørbesøk, riktig så avslappende er det :jepp:

Ønsker deg en fine helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny sveisen frisyre :) Det er absolutt veldig deilig å starte dagen med et frisørbesøk, riktig så avslappende er det :jepp:

Ønsker deg en fine helg :)

Takker :)

Utrolig hva håret har å si for selvfølelsen og formen. :)

Med den viten burde jeg gjort noe med det oftere enn jeg gjør, men som tidlgere sagt så er det ikke alltid man får ut fingeren..

God helg til deg også :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og :sol:. Og kaldt.. :fryser:

Men på en måte syns jeg det er fint med klarvær også da. Sånn sett er høsten en fin tid.

Ingen planer for helgen, annet enn at det kanskje blir en tur i marka dersom været holder seg.

Jeg har gått hjemme lenge og har trivdes med det, selv om jeg kanskje har blitt litt sløv og sånn, men til uken er det foreløpig slutt. Da skal jeg på såkalt jobbsøkerkurs. Ikke at jeg trenger det, men jeg har ikke noe valg. :sjenert:

Får jo penger fra NAV nå, og da må jeg jo ta imot dette gode (?) tilbudet. Sikkert mange som trenger det, men jeg føler altså ikke at jeg trenger det. Jeg føler jeg kan klare meg selv.

Den eneste grunnen til at jeg ikke har jobb enda er at jeg ikke har vært flink nok til å søke på jobber. Har vært mange jeg kunne ha søkt på, men jeg har tatt meg god tid. Har ikke hatt det travelt. Er heller ikke så desperat enda at jeg søker på alt.

Jeg er en ressurssterk person, men jeg får igjen for at jeg ikke har hatt dårlig tid og fordi jeg er litt lat.. :sjenert:

Nå er det faktisk et par deltidsjobber jeg har tenkt å søke på. Vi har det så greit økonomisk at jeg/vi faktisk har råd til det. Og likevel ha råd til ferie, shopping og sånn. What more can I ask for? Og med en deltidsjobb kan jeg dyrke andre ting som studier og hobbyer. ... ..og.. hmmm... latskap.... :eeeh: - - - :nigo:

Uansett - noen rutiner tar jeg vel ikke skade av å få inn i livet mitt igjen. B-menneske må bli A igjen... :grine:

En ting til er vel også bra. I og med at året og følelsene mine har vært som det har vært, har jeg gått litt under. Jeg har følt meg privilegert som har fått lov å gå hjemme sånn, men man blir sløv og det komme ut i jobb igjen ser jeg at også er viktig. Trives med å gå hjemme, og kunne tenkt meg det forever, men jeg savner litt den følelsen av å være litt viktig. Å være en del av noe. Få et sosialt liv igjen.

Dessuten har de sosiale antennene mine mistet litt retning mens jeg har gått hjemme, i alle fall de siste månedene. Ikke bra.

En annen ting er det også og det skremmer meg nesten litt: Norsken min, altså skriftspråket har blir vesentlig dårligere. Dårlig tegn.

Så jeg får se det positive med dette kurset.

U a n s e t t - vil ikke gå på dette kurset :sjenert: Despite all the benefits..

..et lite forsøk på opprydding i hodet dette her... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var det også ja..

Et døgn siden nytt design her inne... Vet ikke helt hva jeg synes. Greit med fargeendring, for den andre var lit skrikende synes jeg. Blått er ikke yndlingsfargen min, men det er mange som elsker denne fargen og hvis det er en tanke bak valget skjønner jeg det også. Blått betyr jo blant annet fred og ro, harmoni, evighet, trofasthet og sannhet.

Gir ro og følelse av rom og høyde. Den kan symbolisere konsentrasjon, sannhet, trofasthet, evighet, renhet, guddommelighet, fred, harmoni, evighet, håp, tro og ånd. Blå kan også uttrykke kulde, ensomhet, tungsinn, fortvilelse, angst og depresjon. Blått sies å være poesiens og fantasiens farge.

Favner ikke det Kvinneguiden ganske godt da? :)

Men denne omrokkeringen på ”forumfakta” og KGs artikler og reklame er jeg ikke helt sikker på. :forvirret:

Men det har vel bare med vane å gjøre, antar jeg.

Må bare bli vant først. :)

Endret av -TanteBrun-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få med dagens middag for det er så godt, men ganske sjelden vi har det:

God hjemmelaget biffgryte av rundbiff med alskens gode krydder og smaker som tar minst to timer på ovnen før den er ferdig. Mørt og godt. Serveres med ris og salat. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag:

:regn: og jeg :fryser:

Så foruten :handle: og noe nødvendig :husarbeid: blir det vel stort sett :hallo: og :veslejenta: idag.

- - -

:regn: og :fryser: kvalifiserer virkelig til :veslejenta:

:jepp:

Endret av -TanteBrun-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jammen på tide med en liten dagbokrunde. Dagene har bare gått i ett her de siste dagene med besøk, dratt på besøk, frisør o.l.

Snodig så fort dagene går, selv om en er hjemmeværende. Skremmende fort går dagene synes nå jeg.

Så bra du ble fornøyd med frisyren :danser: Det ble jeg også. Virkelig. Var litt spent på forhånd for min faste frisør var sykemeldt og jeg kunne ikke vente en måned.

Men hun jeg fikk istedet skjønte jo så mye bedre hva jeg mente og jeg ble så fornøyd både med striping og sveisen forøvrig :nigo:

Ha en kjempefin lørdag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...