Gå til innhold

Lønnsoppgjøret er ferdig for offentlig sektor


Gjest Gjest_Jørgen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jørgen_*

De som tror at årets lønnsoppgjør kan bli vårens vakreste eventyr, må nok tro om igjen.

Kampen om lønnspotten står i år mellom LO som slåss for tjenestepensjonene og kvinnene som slåss for likelønn. Desverre for kvinnene er lønnsoppgjøret allerede ferdig for deres del. Årsak?

LO og AP har alltid samarbeidet. Lo har sikret at AP har mange medlemmer. I år vet vi også at LO ikke støttet forslaget om likelønnspott. Kanskje ikke så rart. Heller ikke AP støttet forslaget om likelønnspott, kanskje heller ikke så rart. Rygg i rand sammen er vi tospann.

Det er valg til høsten. AP vil risikere å tape mer på å ikke etterkomme LO ønske om tjenestepensjon enn at kvinner ikke oppnår likelønn. Lo består av langt flere menn enn i de forbundene sykepleiere og lærere er organisert. Og menn favoriseres som alltid, ellers hadde det jo ikke vært behov for noen likelønnspott.

Dermed ligger alt til rette for at LO får sine pensjoner, der de med kort utdanning belønnes, mens de med 3-5 års utdanning er taperne som vanlig. Kvinner taper på på grunn av aliansen mellom LO og AP. Slik videreføres og befester kvinnene sin lavtlønnsprofil. Det er makta som rår.

En stemme til AP gjør samme nytten. Det er jo det partiet som i alle hovedsak har sittet ved roret så lange, og det er det partiet som lønnsdirskriminerer siden kvinner i all hovedsak er ansatt i offentlig sektor der staten og politikerne bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du? Tjenestepensjonen ER faktisk viktigere enn likelønnspotten. Hvorfor? For, den kommer flere til gode. Også kvinnene.

For øvrig må kvinner klare å ta lønnskampen på egenhånd, og slutte å skyve politikerne foran seg. Forbundene med typisk mange kvinner får begynne å velge sterkere ledere og forhandlere. Kun på denne måten kan kvinner selv utjevne ulikhetene.

Wadjet - kvinnelig sivilingeniør i privat sektor. Har kun individuelle oppgjør. Men ingen lønnstaper i forhold til mennene for det. For jeg står på egne krav. I stedenfor å sutre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror at årets lønnsoppgjør kan bli vårens vakreste eventyr, må nok tro om igjen.

Kampen om lønnspotten står i år mellom LO som slåss for tjenestepensjonene og kvinnene som slåss for likelønn. Desverre for kvinnene er lønnsoppgjøret allerede ferdig for deres del. Årsak?

LO og AP har alltid samarbeidet. Lo har sikret at AP har mange medlemmer. I år vet vi også at LO ikke støttet forslaget om likelønnspott. Kanskje ikke så rart. Heller ikke AP støttet forslaget om likelønnspott, kanskje heller ikke så rart. Rygg i rand sammen er vi tospann.

Det er valg til høsten. AP vil risikere å tape mer på å ikke etterkomme LO ønske om tjenestepensjon enn at kvinner ikke oppnår likelønn. Lo består av langt flere menn enn i de forbundene sykepleiere og lærere er organisert. Og menn favoriseres som alltid, ellers hadde det jo ikke vært behov for noen likelønnspott.

Dermed ligger alt til rette for at LO får sine pensjoner, der de med kort utdanning belønnes, mens de med 3-5 års utdanning er taperne som vanlig. Kvinner taper på på grunn av aliansen mellom LO og AP. Slik videreføres og befester kvinnene sin lavtlønnsprofil. Det er makta som rår.

En stemme til AP gjør samme nytten. Det er jo det partiet som i alle hovedsak har sittet ved roret så lange, og det er det partiet som lønnsdirskriminerer siden kvinner i all hovedsak er ansatt i offentlig sektor der staten og politikerne bestemmer.

Det bekymrer meg lite. Jeg tjener nok til å klare meg bra og da er jeg fornøyd, helt uavhengig av hva andre tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jørgen_*

Er helt enig i at forbundene til kvinner må sette hardt mot hardt og vise muskler og makt. Til nå har de håpet at deres omdømme i samfunnet skulle bidra til økt lønn. Men faktisk er det slik at de som virkelig har god lønn befinner seg langt nede på en omdømmeskala, så den veien bør kvinnen glemme for alltid. Paradokset for en del av kvinnegruppene, fks. sykepleierne er at de allerede HAR en veldig god tjenestepensjon allerede som er nedfelt i lov og som gjelder dem som særgruppe. Det har ikke de andre. Men paradokset er at de klarer ikke å heve seg lønnsmessig.

Istedet søker de samarbeid med lavtlønnsgrupper som fagforbundet og YS?

Snakk om forfeilet strategi. Dette kommer det ALDRI penger ut av, kun de standard 4% som vi har sett tidligere. Sykepleiere som gruppe er svake i forhandlinger, selv om de åpenbart er en sterk gruppe faglig i norsk helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likelønn bør være en forutsetning på alle arbeidsplasser. Med likelønn mener jeg da lik lønn for likt arbeid og lik arbeidsmengde, og på min arbeidsplass vet jeg at dette blir ivaretatt.

Leser man statistikken så ser man at kvinner har større fraværsmengde enn menn, dette skyldes nok i mange tilfeller at kvinner er de som oftest blir hjemme med sykt barn eller på grunn av svangerskapskomplikasjoner etc. Da har ikke arbeidsgiver, etter min mening noen som helst forpliktelser til å betale lønn for timer/dager som ikke gir utført arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vet du? Tjenestepensjonen ER faktisk viktigere enn likelønnspotten. Hvorfor? For, den kommer flere til gode. Også kvinnene.

For øvrig må kvinner klare å ta lønnskampen på egenhånd, og slutte å skyve politikerne foran seg. Forbundene med typisk mange kvinner får begynne å velge sterkere ledere og forhandlere. Kun på denne måten kan kvinner selv utjevne ulikhetene.

Wadjet - kvinnelig sivilingeniør i privat sektor. Har kun individuelle oppgjør. Men ingen lønnstaper i forhold til mennene for det. For jeg står på egne krav. I stedenfor å sutre.

Helt enig i dette! Synes TS sutrer. Ta ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg synes alle ekstra pensjonsordninger utover en minstepensjon burde vært frivillig å delta i. Jeg ønsker å spare til min egen tilleggspensjon og ikke at staten eller arbeidsgiver skal tvangsspare for meg. Irriterende hver gang LO-pampene som er nær pensjonsalder skal ofre lønnstillegg for å sikre seg bedre pensjoner. Blir neppe mye igjen til de som er yngre i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De sykepleierne jeg ser på ulike avdelinger på sykehus har det veldig rolig. De slapper mye av i puse/kafferommet. Virker som om de unngår pasientkontakt og holder seg mest på bakrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jørgen_*

Dette var en lang diskusjon som mest av alt minner om profesjonskamp. Men hvordan forholder sykepleierne seg til at årets løønsoppgjør er ferdig for deres del mht likelønnsspørsmålet, for det er det jo, når LO og AP snakker samme språk?

Det betyr i praksis at tjenestepensjonene til medlemmer av LO stikker av med lønnspotten. Likelønn har dermed samme status som kvinneyrker. Altså ikke spesielt prioritert.

Sånn går det når AP sitter med makta godt hjulpet av LO som forer AP med medlemmer og dermed stemmer til stortingsvalget til høsten.

Sykepleierne må iallefall være dumnaive om de tror de belønnes ut fra det arbeidet de gjør. Ansvar, viktighet, verdier betyr i denne sammenhengen VELDIG lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jørgen_*

Det er riktig at verken LO eller AP ville stemme for en likelønnspott. Det ville jo favorisere kvinnelønninger, og det vil bryte det tradisjonelle mønsteret. Politikerne trives nok bedre med å diskutere en sak enn å reelt løse den. Hvis noe SKULLE prioriteres så må det være saker som hegner om makt og status. LO har nok makt fordi samrøret med LO er så sterkt, makt fordi AP er avhengig av LO`s medlemmer for å beholde makta som regjeringsparti.

Derfor vil kvinnelønn være en underordnet sak i lønnsoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er delt. Diskusjonen om sykepleierlønn kan finnes her.

mrs_bond, mod

ed: spørsmål om moderering er delt ut og kan finnes her

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...