Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

I dag er rytmen helt tilbake på plass, ser det ut til. :) Hun sov en god stund for seg selv i senga (på soverommet) tidligere, våknet for litt pupp, og sover nå på fanget mitt. Jeg la henne oppe i dag for å få unna litt der - har vasket badet, sydd litt (strikker i en bleie) og satt i knapper i pysjen jeg sydde før hun ble født. Begynte å sette i knapper i bodyen også, men den ble jeg ikke ferdig med, gitt. Kjenner dog at jeg muligens burde ha prioritert å lage meg litt mat, for jeg har faktisk ikke spist idag... :sjenert: Bare drukket morgenshaken min. Ups!

Været er så ekstremt vekslende om dagen! Vanskelig å forutsi om det blir regn eller sol eller hva. I går gikk vi ut en liten tur på ettermiddagen, siden jeg kom på at jeg måtte på senteret etter noen bukser til Snorkfrøken, og det var sol da vi gikk ut, men begynte å regne rett før vi kom hjem... :klo:

Når det gjelder buksene, så fant jeg brått ut at vi knapt har en eneste "vanlig" bukse i str 62. Masse strømpiser og noen selebukser, men bare én jerseybukse uten fot. Kunne ikke fatte og begripe hvorfor, jeg husker jo at jeg måtte ut etter mer klær i 62 til Turnerose, som jo altså gulpa som et uvær, og gulpen kunne godt finne på å nå helt ned til buksa... Helt til jeg kom på Frejkas pute. :ler: Vi brukte jo nesten utelukkende strømpebukser under den, pluss noen sånne ullbukser fra Joha. Så da måtte jeg altså ut etter bukser til Snorkfrøken. Det ble de fantastiske 3 for 2-buksene fra Lindex. I tillegg var det salg, så det ble to par tights (forbruksvare!) og en tunika til Turnerose, også. Hun eeelsket det, så da måtte mor gå mot sine prinsipper og la ungen gå i uvaskede, nye klær i barnehagen i dag... :sjenert: *skumle kjemikalier*

I går kveld fikk jeg gjort noe jeg burde ha gjort for lengst - jeg hadde planer om å gjøre det før fødsel, men så var jeg så mye syk de siste ukene at det ble utsatt og utsatt... Frem til i går, altså. Jeg rydda i kjøleskapet. På høy tid! Det blir så fort fullt inni der, og så dyttes ting bakover og blir mindre delikate etter en stund... Fant et glass med muggent syltetøy og et med årgangsoliven, et sennepsglass som hadde lekket og tacosaus jeg helst ikke vil ha på noe som helst. :flau: Sånn går det når man kjøper økologisk! ;) Men det er litt betryggende at det økologiske faktisk blir synlig dårlig, jeg synes nesten det er skumlere med hyperkonservert mat som ser like fin ut etter et år bakerst i kjøleskapet. (Jeg rydda inni der før jul, altså, så det er ikke egentlig ille. ;) Men satt på spissen.)

Så nå gjenstår bare skapet med tørrvarer... :danser: Der blir ting heldigvis ikke så ekle, da. Det er mer for å få oversikt over hva vi har av mel og sånt som må brukes opp. :Nikke: Jeg er en periodebrødbaker...

Turnerose ønsket seg tomatsuppe til middag i går, så jeg satte i gang og laget nettopp det (med havrefløte - den var jo helt super!). Men ungen har fått servert Toro-suppe i barnehagen, må vite, så "sånn tomatsaus" skulle hun ihvertfall ikke ha. :roll: Hun likte ikke "sånn saus", det var helt feil og ikke sånn de har i barnehagen med macaroni i. :murvegg: Altså, endelig begynner ungen å like litt forskjellig, men så er hun altså tilvendt Toro i barnehagen og nekter hjemmelaget mat. Grrr! (Mannen elsket suppa, da, og han er normalt sett ikke så begeistret for tomatsuppe, så noe riktig må jeg jo ha gjort...)

Nåja, jeg skal vel være fornøyd med at det endelig løsner litt med grønnsaker, og at hun i det minste tør å smake på ting. Selv om hun hardnakket hevder at hun "ikke liker middag". Med mindre middagen er pannekaker. :roll: Men hun spiser paprika, sukkererter, gulrot og agurk, og det er jo en stor forbedring fra ikkeno' grønt, ihvertfall. Rent kjøtt og fisk er fortsatt greit (hun har tilogmed begynt å godta salt og pepper på, eller sukker, som hun sier :fnise:), pasta er pop (dog uten saus, og helst fullkornselgene fra Ikea), ris er plutselig helt ut. Hun har begynt å smake litt på karbonadedeig, men vil ikke ha krydder på. Og hun elsker fine wraps, hamburgerbrød m.m. - akkurat som sin far... (Jeg får vondt i magen av for mye hvitt mel og prøver meg med grovere varianter, hjemmebakte tilogmed, men det underkjennes som regel.)

Heh, dagens tanker der, ja. Jeg sitter og leser litt i Beautyfood av disse superdamene og det gjør jo at kosthold kommer litt frem i pannebrasken. Jeg merker forøvrig på kroppen at supermaten min begynner å ha sin effekt - litt uren hud og sånt tyder på at chlorellaen rensker litt opp, til tross for lav dose. Jeg håper det kan hjelpe litt på den vanvittig tørre huden min også, jeg prøver å huske Udo's Choice hver dag og putter oppi litt kokosolje hvis jeg lager smoothier og sånt, bruker olivenolje på salater osv. Jeg er så tørr at det nesten gjør vondt, det klør og sprekker opp og i det hele tatt. Ammingen stjeler nok en del fett og fukt fra mitt system.

Ellers er den melkefrie dietten særs effektiv på disse gravidkiloene, jeg har gått ned 1,3 kg på 4 dager... Mye fordi jeg ikke får i meg nok mat, sikkert. Har liksom ingen raske alternativer utover brødskive med pålegg, og det er jeg ærlig talt utrolig lei av, selv om jeg var på Meny etter litt melkefritt pålegg forrige dagen. I går ordnet jeg meg en god pastasalat til lunch, da, det var godt. Kanskje jeg skal prøve å lirke Snorkfrøken over i vugga og lage noe sånt i dag også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også bestilt grønn guffe, blir spennende å se om det har noe for seg :).

Mine barn har forresten også blitt tilvent Toro i barnehagen. Det irriterer meg, for vi er ikke så veldig gode til å lage mat fra bunnen, men har klart å holde oss unna posetomatsuppe. Og når jeg da slår til med hjemmelaget suppe, så er det æsj :(. Og jeg vil IKKE begynne med posesuppe! "Mamma, du må lage fra pose, den er MYE bedre". :fnise:

Og hvis du trenger noen å utveksle hemorroide-erfaringer med, så er det bare å spørre.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Så bra at rytmen er tilbake :jepp: Jeg venter på at vår i det hele tatt skal komme. Du er hjertelig velkommen til å rydde i mine skap også! På 4 uker har jeg kommet så langt som å fått ryddet mitt klesskap tomt for gravidklær og andre tøy som nok ikke kommer til å passe igjen. Resten av klesskapene står for tur og så er det kjøkkenet og til sist boden. Ting tar tid her i hus :)

Håper du får en fin helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bestilt grønn guffe, blir spennende å se om det har noe for seg :).

Mine barn har forresten også blitt tilvent Toro i barnehagen. Det irriterer meg, for vi er ikke så veldig gode til å lage mat fra bunnen, men har klart å holde oss unna posetomatsuppe. Og når jeg da slår til med hjemmelaget suppe, så er det æsj :(. Og jeg vil IKKE begynne med posesuppe! "Mamma, du må lage fra pose, den er MYE bedre". :fnise:

Og hvis du trenger noen å utveksle hemorroide-erfaringer med, så er det bare å spørre.... :sjenert:

Litt interessant å se at det forskes en del på den grønne guffa for tiden, og de fleste undersøkelsene viser at det faktisk funker. :)

Det er jamen ganske trist når det er halvfabrikata som setter smaksstandarden, synes jeg... :lol: I det minste klager ikke Turnerose på brødet vårt - det skulle tatt seg ut, om hun foretrakk First Price-kneipp fremfor bakeribrød... :ler:

Og det siste - har du funnet en kur? ;)

Så bra at rytmen er tilbake :jepp: Jeg venter på at vår i det hele tatt skal komme. Du er hjertelig velkommen til å rydde i mine skap også! På 4 uker har jeg kommet så langt som å fått ryddet mitt klesskap tomt for gravidklær og andre tøy som nok ikke kommer til å passe igjen. Resten av klesskapene står for tur og så er det kjøkkenet og til sist boden. Ting tar tid her i hus :)

Håper du får en fin helg :klem:

Vi ligger jo et par uker foran i løypa, da. :) Det er vel bare de siste ukene det har begynt å bli en skikkelig rytme. Det kommer, det kommer! :jepp:

Hehehe, skaprydding er omtrent det verste som finnes, tror jeg... ;)

Goood helg til dere også! :kose:

En stor klem til en vakker, varm, omsorgsfull og klok dame :klemmer:

Å du! Takk for gode ord! Og takk i like måte! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kan vel kanskje kvalifisere som økedøgn når Snorkfrøken spiser i søvne? :ler: Hun har ligget på puppen konstant siden hun våknet etter luren oppe. Jeg prøvde meg på vugga i sted, men det varte ikke lenge, gitt. Rett på puppen igjen. :fnise:

Nå kommer vel snart Turnerose og mannen hjem - barnehagen har vært i en sånn liten stue litt unna her i dag, og da henter mannen med bil. 20 minutter oppoverbakke med sliten treåring til fots og baby på magen sa jeg pent nei takk til. :ler: (Med Turnerose på slep tror jeg lett det kunne tatt en time!)

Lurer på om jeg får lurt Snorkfrøken over i vugga nå? Hun har sluppet puppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer:

Kan du i morgen? Jeg sitter gjerne på en stol og skravler, om du skal sy. Sliter litt med overskuddet så stolsitting er absolutt å foretrekke... Og te-drikking da :nigo: Tirsdag blir visst fylt opp av besøk og forberedelser...

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du i morgen? Jeg sitter gjerne på en stol og skravler, om du skal sy. Sliter litt med overskuddet så stolsitting er absolutt å foretrekke... Og te-drikking da :nigo: Tirsdag blir visst fylt opp av besøk og forberedelser...

:kyss:

Jeg sendte deg en melding for litt siden. :)

Gleder meg til å høre om forberedelser! :hoppe:

---

Så var helgen over igjen... Akkurat nå om dagen er det nesten sånn at jeg gleder meg til hverdagene og litt fred og ro. :fnise: Det er rimelig full rulle i helgen med Turnerose hjemme! I går var vi på Kon-Tiki-museet en tur, det var stor suksess! Særlig den gigantiske haien i kjelleren gjorde inntrykk. ;) Etterpå ble det en liten tur oppom mine besteforeldre. Noe måtte vi jo finne på i det vanvittige regnværet!

I dag har vi tatt det nokså rolig, gikk en tur bort til de fantastiske nye klatrestativene som er satt opp ved idrettsplassen her og var vel ute i et par timer. Var på en lekeplass i nærheten også, og der traff Turnerose en gutt fra avdelingen sin, så det var bra. Prøvde oss nemlig på flere vennefamilier for å få litt selskap til henne i dag, men alle var utenbys, frekkingene! ;)

Tidlig kveld på Turnerose, hun var trøtt i dag. Deilig for oss. Mannen sovnet med henne, da, og jeg måtte opp for å vekke ham. Det ER komisk å se en mann på 1,90 sove søtt med en treåring i armkroken i en seng som måler 1,40 i lengden. :lol: Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan han klarer å sove der, men det gjør han...

Begynner forøvrig å vende meg til livet uten melkeprodukter. :ler: Tankene har liksom fulgt etter og jeg klarer å finne på bra ting å spise. :tommelsmil: I kveld har jeg laget en porsjon med råsjokolade til å ha i kjøleskapet, og i går fant jeg en pose med melke- og glutenfri pannekakemiks fra Oatly i butikken, med sånn lukkbar tut så man kan klemme ut et par pannekaker i panna og steke seg til lunch. Genialt! Ellers merker jeg virkelig effekten av den supershaken min, den gir meg masse energi. Såpass at jeg i dag tvangsfôret mannen med en shake i dag, også, han var så gretten på morgenen. :fnise:

Nå er det å henge opp vask, rydde litt på kjøkkenet og gjøre klar niste og sekk til Turnerose til i morgen (de skal på tur til Folkemuseet), og så trille i seng! (Hvis jeg får revet mannen bort fra fotballkamp snart, da - han er (heldigvis!) ingen fotballfantast, men han synes det er litt gøy med EM-kampene. Og det synes jo forsåvidt jeg også, jeg bare evner ikke å sitte å se på fotball på TV i 90 minutter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, laaang ettermiddag og kveld... :sukk: Virker som om jeg har fått i meg noe Snorkfrøken har reagert på igjen, for her har det vært utrøstelig hyling fra klokka var rundt 16. Fryktelig slitsomt, og fælt og se henne så utav seg. :(

Jeg fikk henne endelig til å ta puppen skikkelig for en times tid siden, og etter det sovnet hun på fanget. Nå tør jeg ikke å flytte på henne. ;) Sitter og ser "Her Majesty Mrs. Brown" på, hmm, VOX? Bra film - jeg tror vel ikke jeg har sett noe jeg ikke har likt med Dame Judi Dench på rollelisten. :) Har akkurat sendt mannen i butikken etter potetgull, som jeg plutselig fikk veeeldig lyst på - fant ut at en del av de helt "basic" potetgullsmakene fra både Maarud og Kims er uten melk/myse. Pluss et par andre ting vi trenger, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å bevare roen etter mye skriking ja... :) mi har sovet nesten hele dag, blir jo nesten bekymra.

Ser på samme filmen nå... Koselig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, både liten og stor, etter en sånn kveld! Håper natten blir bedre!

--

Takk for i dag! Kjempe kos å se dere :klemmer: Og jeg blir alltid litt klokere etter å ha møtt deg :skravle:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å bevare roen etter mye skriking ja... :) mi har sovet nesten hele dag, blir jo nesten bekymra.

Ser på samme filmen nå... Koselig:)

Haha, man klarer aldri å ikke bekymre seg, nei! :ler:

Stakkars, både liten og stor, etter en sånn kveld! Håper natten blir bedre!

--

Takk for i dag! Kjempe kos å se dere :klemmer: Og jeg blir alltid litt klokere etter å ha møtt deg :skravle:

:klem:

Takk for i dag, ja! Utrolig koselig som alltid. :kose:

---

Hun sover fortsatt på fanget mitt, utsetter å flytte på henne... Helt greit når det var en episode av Foyle på DR1 som vi ikke har sett før. ;) Men det er straks ferdig nå, og da bærer det i seng. :)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nettshopping i dag... :nigo: Snorkfrøken liker seg nemlig best på fanget i dag, våkner fort hvis jeg legger henne fra meg, men sover godt med ansiktet halvveis begravet i puppen. :rodmer:

Har kjøpt en brukt bleie og et brukt sperrelag, hhv fra Sticky Peas og Imse Vimse. Amme-BH i bomull fra Panache, kjøpt på eBay. Jeg foretrekker klart bomulls-BHer nå som jeg ammer, men favoritten fra sist (Freya sine i bomull) har gått ut av produksjon, så da lette jeg meg frem til denne. Håper den er bra! Og til slutt en solhatt til Snorkfrøken. Har ikke funnet noen med bred nok brem ellers, må ha det til bæring. Og hamp har dessuten en viss naturlig solbeskyttelse. :tommelsmil: De solhattene vi har etter Turnerose (som faktisk har bred og fin brem) er i feil størrelse, hun var jo noen måneder eldre da sommeren kom, pluss at hun var større i hodet.

Trøtt i dag, godt å ikke ha noen planer, kjenner jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg fått den grønne guffa :fnise:. Det smaker pøkk, men det verste er egentlig lukten. Må holde pusten når jeg tar glasset til munnen. Kanskje jeg også bør satse på noen smoothies? Men hvis jeg skal klare å få i meg det der regelmessig, så bør jeg vel egentlig bare venne meg til å gjøre det enkelt. Kommer ikke til å lage smoothie to ganger daglig, liksom.

Men jeg spør deg som er eksperten :nigo: - hvor lenge bør man holde seg unna f.eks. appelsinjuice før/etter inntak av guffa? Og skal man ha tom mage også før/etter? Jeg skjønner ikke når jeg skal plassere dette i forhold til måltidene mine :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sånn amme-BH, og liker den ikke noe særlig. :plystre: Den gnager på ribbeina, og cupen har litt merkelig fasong, men jeg foretrekker spile-amme-BHene fra Change. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker forresten best amme-bh`ene fra Bravado. Men jeg har fått med meg at du nok har betydelig større pupper enn meg, så jeg vet jo ikke hvordan de passer deg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettshopping :nigo:

Ha en flott dag søte du :hug:

:hug:

Nå har jeg fått den grønne guffa :fnise:. Det smaker pøkk, men det verste er egentlig lukten. Må holde pusten når jeg tar glasset til munnen. Kanskje jeg også bør satse på noen smoothies? Men hvis jeg skal klare å få i meg det der regelmessig, så bør jeg vel egentlig bare venne meg til å gjøre det enkelt. Kommer ikke til å lage smoothie to ganger daglig, liksom.

Men jeg spør deg som er eksperten :nigo: - hvor lenge bør man holde seg unna f.eks. appelsinjuice før/etter inntak av guffa? Og skal man ha tom mage også før/etter? Jeg skjønner ikke når jeg skal plassere dette i forhold til måltidene mine :ler:.

Jepp, det smaker pøkk, ingen tvil om det... Jeg "shaker" det grønne også, gjerne i eplejuice.

Jeg har lest (er ingen ekspert, nei!) at det kan være lurt å innta guffa ca 20 min før frokost. Noe med at da får kroppen tatt opp ting og sånt. Man bør vel nesten spørre en indremedisiner for å få et skikkelig svar. :ler: Har ikke sett noe om hvor lenge man bør vente med evt appelsinjuice... Men hovedpoengene som går igjen er at det bør tas på tom (-ish) mage, og at man bør vente litt før man spiser noe annet.

Innom og leser :klemmer:

Jeg har en sånn amme-BH, og liker den ikke noe særlig. :plystre: Den gnager på ribbeina, og cupen har litt merkelig fasong, men jeg foretrekker spile-amme-BHene fra Change. :)

Og jeg liker ikke Change-BHene noe særlig. :ler: Får bare vente og se hvordan den er til meg!

Jeg liker forresten best amme-bh`ene fra Bravado. Men jeg har fått med meg at du nok har betydelig større pupper enn meg, så jeg vet jo ikke hvordan de passer deg :gjeiper:

Bravado stopper på d eller er. Kjipt med Freya bhene.

Hehe, jeg tror nok Bravado kan bli litt knapt, ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...