Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Bilder av dagens produksjon i bloggen min, om noen er interessert. Gi et lite pip om du vil ha adressen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ups! Garn på vei... :sjenert: Kom over denne kjolen som jeg jo bare MÅ strikke til Turnerose til vinteren. Den var så fin! :hjerte: Supert med langermet hverdagskjole. :Nikke: Og siden akkurat den tykkelsen (4 ply) ikke er det det er mest av fra norske garnprodusenter og jeg haaater å regne om til andre tykkelser, bestilte jeg like gjerne garnet som var brukt til originalen. ;) Lilla, grønn og turkis. 230 kr for garn inkl frakt, synes ikke det var noe å si på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jeg jo såklart ha skrevet :klaske: Men tenkte hovedsaklig på kosttilskudd, ingredienser til smoothies og rå sjokolade. Skal kikke på det du linket til, takk og takk :hug:

Kikket i bloggen, du er så flink :tommelopp: Og den kjolen du skal strikke, utrolig fin!

Jeg vil lære meg å strikke og sy. Det skal skje i løpet av året, basta :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jeg jo såklart ha skrevet :klaske: Men tenkte hovedsaklig på kosttilskudd, ingredienser til smoothies og rå sjokolade. Skal kikke på det du linket til, takk og takk :hug:

Kikket i bloggen, du er så flink :tommelopp: Og den kjolen du skal strikke, utrolig fin!

Jeg vil lære meg å strikke og sy. Det skal skje i løpet av året, basta :jepp:

:ler: Men da traff jeg jo ganske godt, eller? ;)

Haha, jeg viste Turnerose kjolen, og hennes kommentar var "Men mamma, jeg vil jo bare ha sånne lilla støvler!" :ler: Så det er ikke alltid en like takknemlig jobb å sy og strikke til barn. :fnise: Men genserne falt i smak, da, hun har på seg elefantgenseren nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere tar tak i at ting dere opplever ting som ikke er greit i barnehagen! Jeg kjenner igjen å ikke ha full oversikt over omfanget av erting/mobbing/ugreier blant barn, selv om man er tett på barna hele dagen. Det er utrolig hvor tidlig enkelte forstår mekanismene bak utestengelse, ekskludering og ordets makt og muligheter i sosiale relasjoner og bevisst bruker det. Men at uvettig ordbruk kommer fra de voksne- uhørt! Da kan man snakke om smitteeffekt, da :kjefte: Jeg tenker at slike tilbakemeldinger er en avgjørende side ved foreldresamarbeid, og helt sentralt. Mye kommer fram først på hjemmebane, også barnas opplevelser rundt andres samspill. For personalet kan man ha en fornemmelse eller formening om at "noe" skjer, men barna vil ikke nødvendigvis involvere/formidle til andre enn foreldre/familie. Bra å ha en åpen tone!

Og så bra dere er enige! Kan ikke være lett å ha svært ulik oppfatning av retning i barneoppdragelsen...

Fine gensere! Er ofte innom bloggen din, jeg ;)

:klemmer:

(omformulerer meg litt. og en gang til)

Endret av rhubarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre om Turneroses opplevelse i barneagen. Men da er det godt at man blir tatt seriøst og at de vil ta tak i problemet. Små barn er ofte veldig åpne, men slike ting er nok ikke like lett å fortelle foreldrene sine om. Flinke jenta deres! :klemmer:

Så fine farger på hentesettet! Og så gøy det må være å kunne sy plagg selv! Da er det jo uendelig med muligheter i både stil og farge/mønster. Og den lagnermede kjolen var utrolig søt! Veldig kjekt med lange ermer slik at man kan bruke den året rundt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilder av dagens produksjon i bloggen min, om noen er interessert. Gi et lite pip om du vil ha adressen. :)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere tar tak i at ting dere opplever ting som ikke er greit i barnehagen! Jeg kjenner igjen å ikke ha full oversikt over omfanget av erting/mobbing/ugreier blant barn, selv om man er tett på barna hele dagen. Det er utrolig hvor tidlig enkelte forstår mekanismene bak utestengelse, ekskludering og ordets makt og muligheter i sosiale relasjoner og bevisst bruker det. Men at uvettig ordbruk kommer fra de voksne- uhørt! Da kan man snakke om smitteeffekt, da :kjefte: Jeg tenker at slike tilbakemeldinger er en avgjørende side ved foreldresamarbeid, og helt sentralt. Mye kommer fram først på hjemmebane, også barnas opplevelser rundt andres samspill. For personalet kan man ha en fornemmelse eller formening om at "noe" skjer, men barna vil ikke nødvendigvis involvere/formidle til andre enn foreldre/familie. Bra å ha en åpen tone!

Og så bra dere er enige! Kan ikke være lett å ha svært ulik oppfatning av retning i barneoppdragelsen...

Fine gensere! Er ofte innom bloggen din, jeg ;)

(omformulerer meg litt. og en gang til)

Du har sikkert rett i at småunger kan være mer utspekulerte enn man tror... Jeg tenker liksom at småttiser er uskyldige og søte, men jeg ser jo på min egen at det ikke alltid er tilfellet. :ler: Men jeg lurer på hvor de får det fra, det må jeg si. Sånt som utestengelse og ekskludering... Uff. Trist... :tristbla:

Jeg er veldig glad vi byttet barnehage sånn sett. Jeg føler meg veldig trygg på å bli møtt skikkelig der vi er nå, i motsetning til i den gamle.

:kose:

Leit å høre om Turneroses opplevelse i barneagen. Men da er det godt at man blir tatt seriøst og at de vil ta tak i problemet. Små barn er ofte veldig åpne, men slike ting er nok ikke like lett å fortelle foreldrene sine om. Flinke jenta deres! :klemmer:

Så fine farger på hentesettet! Og så gøy det må være å kunne sy plagg selv! Da er det jo uendelig med muligheter i både stil og farge/mønster. Og den lagnermede kjolen var utrolig søt! Veldig kjekt med lange ermer slik at man kan bruke den året rundt :jepp:

Ja, jeg er veldig glad for at hun fortalte oss om det! Det er noe av det jeg håper jeg kan få til med barna mine, det at de kan føle seg trygge på at de alltid kan komme til meg/oss med ting som er vondt og vanskelig - og selvfølgelig også alt det fine. Jeg føler ikke at det har vært en reell mulighet med mine foreldre, og jeg har virkelig savnet det.

Jeg eeelsker turkis! :ler: Jeg handlet jo garnet før vi visste kjønn (og det gjør vi jo forsåvidt fortsatt ikke sikkert), og landet på at turkis var fint åkke som.

Det er gøy å sy! :jepp: Kan absolutt anbefales, altså. Og det å sy barnetøy er mye som å strikke babyklær - det går relativt fort, er stort sett nokså enkelt, og det er kanskje litt lettere å eksperimentere når man forholder seg til plagg som tross alt ikke skal brukes så lenge? ;)

:Nikke:

PM sendt! :)

Fine gensere! :jepp:

Takk for det! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jamen ble det ikke enda en genser i dag! Turnerose kom nemlig på et apekattstoff hun har en T-skjorte av, og ønsket seg en genser av det stoffet, også. Så da gikk vi opp og sydde en, da! Hun valgte ribb til ermene og halsen selv også, det ble en sånn rosalilla farge, surprise, surprise. :ler: Det er ganske moro når hun er med på prosjektet selv og velger farger og sånt på egenhånd. Også hjelper hun til ved å sette knappenåler i stoffet, tegne rundt mønsterdelene etc. Hun kaller forøvrig symaskinene for "sydatamaskinene" - den lille (overlocken) og den store (den "vanlige" symaksinen). :fnise: Veldig fint begrep på to gaaaamle, mekaniske maskiner, synes jeg! ;)

Nå sitter vi og ser på det Heston Blumenthal-programmet som går på VOX. Fantastisk! Nå er han i en "sex shop" for å teste vibratorer som kan få gelé til å vibrere til et prosjekt. :hoho: Digger den mannen, han finner på så utrolig mye kult med maten han lager. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige gensere til Turnerose og strikk til den lille babyen :rodmer: Sånn jakke skal jeg ha til hentesett til nestemann :lur: Jeg ble virkelig inspirert til å sy litt :jepp: Det har virkelig blitt nedprioritert til fordel for strikking, men som du sier er det lurt med litt bomull til sommeren. Det går mest i ull og ull/silke her også :gjeiper: Bare synd jeg har så ALT for lite tid til å holde på med sånt, full jobb og aktiv baby + husarbeid tar mye tid gitt!

Trist at Turnerose hadde en dårlig opplevelse i barnehagen, syns egentlig det både er skremmende og skuffende. Trodde virkelig de som jobbet der visste bedre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farge nr. 522 du strikker hentesettet i? Synes liksom ingen av fargene på bildet hos pinnsvindesign lignet, og det kan jo tyde på at bildet lyver litt med tanke på fargen. Fikk så lyst til å bestille, men må vite om fargene er lysere eller mørkere i forhold til hvordan de ser ut på min skjerm :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et eller annet klang bare helt galt med mat og vibratorer :fnise:

Det tror jeg Heston og makkerne syntes også. Tre stk svært ukomfortable menn. :ler:

Nydelige gensere til Turnerose og strikk til den lille babyen :rodmer: Sånn jakke skal jeg ha til hentesett til nestemann :lur: Jeg ble virkelig inspirert til å sy litt :jepp: Det har virkelig blitt nedprioritert til fordel for strikking, men som du sier er det lurt med litt bomull til sommeren. Det går mest i ull og ull/silke her også :gjeiper: Bare synd jeg har så ALT for lite tid til å holde på med sånt, full jobb og aktiv baby + husarbeid tar mye tid gitt!

Trist at Turnerose hadde en dårlig opplevelse i barnehagen, syns egentlig det både er skremmende og skuffende. Trodde virkelig de som jobbet der visste bedre :rolleyes:

Hos oss er ull om sommeren uaktuelt, det blir altfor varmt. Det stemmer ikke på alle at ull regulerer temperaturen, rett og slett. Dvs, for mannen funker det, mens Turnerose og jeg blir klamme og varme av ull når det er varmt ute. Men jeg kjenner jo mange som synes ull er topp hele året, så det er individuelt. Håper du får sydd litt! :jepp:

Mitt inntrykk er at de ufaglærte i barnehagen kan være nokså ureflekterte ifht oppdragelse og psykologi. Altså, det varierer selvsagt voldsomt, et par av de ufaglærte på avdelingen til Turnerose er supre og har tilsynelatende en naturlig forståelse for hva som er ok og hva som ikke er det; mens et par ikke helt er "der". Tror egentlig det går mest på personlighet, jeg? Og alder/generasjon. Jeg kan jo bare se på mine besteforeldre og mine foreldre i forhold til oss for å se hvordan normene har endret seg over tid. Bestemor insisterte på at man måtte skjemaamme og stort sett la ungen ligge i fred da Turnerose ble født, liksom...

Er det farge nr. 522 du strikker hentesettet i? Synes liksom ingen av fargene på bildet hos pinnsvindesign lignet, og det kan jo tyde på at bildet lyver litt med tanke på fargen. Fikk så lyst til å bestille, men må vite om fargene er lysere eller mørkere i forhold til hvordan de ser ut på min skjerm :Nikke:

529! For jakka, altså. Fargene avviker litt, ja, de er blassere på skjerm enn IRL og jeg har også hørt en del si at særlig rød-/rosatonene avviker mye. Ikke helt kalibrert... Jeg tar ofte en titt på fargene på Ravelry, særlig ferdige prosjekter er gjerne fotografert i dagslys og har brukbar hvitbalanse. Men akkurat når det gjelder dette garnet ser jeg at det er ulik innfarging på partiene også, jeg bestilte litt mer av 529 nå da jeg bestilte garn til uglejakka, og den er annerledes i nyansen enn det jeg har brukt til hentesettet. Bildene jeg har tatt av hentesettet stemmer godt i forhold til min skjerm, men den er jo heller ikke kalibrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Ups! Garn på vei... :sjenert: Kom over denne kjolen som jeg jo bare MÅ strikke til Turnerose til vinteren. Den var så fin! :hjerte: Supert med langermet hverdagskjole. :Nikke: Og siden akkurat den tykkelsen (4 ply) ikke er det det er mest av fra norske garnprodusenter og jeg haaater å regne om til andre tykkelser, bestilte jeg like gjerne garnet som var brukt til originalen. ;) Lilla, grønn og turkis. 230 kr for garn inkl frakt, synes ikke det var noe å si på det!

Fin!

Og veldig fine gensere, du er flink altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin!

Og veldig fine gensere, du er flink altså :)

Takk for det! :jepp:

---

Bah. Forkjølelse på gang. Vondt i halsen og snørrete og tett i hodet. Jaja... MEN jeg sov faktisk nokså godt i natt, så det var deilig. Tror jeg var våken maks 2 ganger, det er vel nesten ny rekord for de siste par månedene. Håper det fortsetter sånn!

Ellers er jeg på kurs i dag, lite som skjer, egentlig, men jeg må være her lenger fordi jeg skal ha en samtale med en av kurslederne etterpå. Sitter og surfer på alt mulig tull samtidig som jeg strikker på en kjole til Maiblomsten (som dermed helst bør være en jente :ler:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaputt! Vi innså etter barnehagen i dag at vi bare måtte ha et sett til med regntøy til Turnerose, og siden jeg hadde lagt merke til at de hadde tilbud på Reflex-regntøy på Barnas Hus, så ble det en tur dit. Og middag på McDonalds - igjen... :flau:

Nå er jeg bare utrooolig sliten! Men sånn er det jo innimellom. Til alt hell hadde de et par sett igjen i rett størrelse, i det minste, så da sparte vi jo 200 kr. Noen flere par med 10kr-ullsokker ble det, også. :) Reflex har uten tvil det mest holdbare regntøyet til bra pris, altså! Tror kanskje HH er på samme nivå, men det er som regel en del dyrere, også har vi et sett fra Troll som har holdt godt, men det har Turnerose praktisk talt vokst ut av, ihvertfall når de har dress under i barnehagen. Vi kjøpte et (billig) sett fra Stormberg i høst, men det er det alt hull i... :roll:

Nå er det Top Gear, og så lurer jeg på om jeg bare skal trille i seng... Merker fortsatt denne forkjølelsen som lusker i halsen og nesa, og jeg har avtalt at jeg skal komme på kurset i morgen siden det skal være en form for avslutning da.

En kopp te, kanskje... :Nikke:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vinglet ang. regntøy eller skalltøy til Frøken Rosa, men dersom vi velger kun å bruke teknisk tøy, ser jeg for meg at det vil bli veldig raskt slitt. Foreløpig har hun regntøy fra Reflex, men egentlig likte jeg bedre det hun hadde før, fra Kappahl, så det spørs hva vi kjøper når det blir varmere tider her, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vinglet ang. regntøy eller skalltøy til Frøken Rosa, men dersom vi velger kun å bruke teknisk tøy, ser jeg for meg at det vil bli veldig raskt slitt. Foreløpig har hun regntøy fra Reflex, men egentlig likte jeg bedre det hun hadde før, fra Kappahl, så det spørs hva vi kjøper når det blir varmere tider her, også.

I barnehagen "vår" insisterer de på regntøy nå om dagen - helst av den litt tykkere sorten - de synes ikke skalltøy holder godt nok. Men så er også uteområdet stort og tildels veldig gjørmete når det først er vått, så jeg skjønner det jo. Samtidig er de flinke til å vurdere føret og tar ikke på regntøyet om det ikke trengs. Er det tørt nok til å la være, går de i dress uten regntøy over. Nå om dagen går det dog stort sett en regnbukse om dagen - de er gørrmøkkete når hun kommer hjem. Men ja, Reflex-regntøyet er jo ganske kraftig og egner seg vel best til den årstiden vi er inne i nå - blir nok vel klamt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...