Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Før jeg fikk barn sa jeg at jeg ALDRI skulle ha unger oppi senga mi :ler:. Nå er jeg også helt med på notene når det gjelder familieseng.

Hihi, det er jo ihvertfall ikke de verste ordene å måtte ta tilbake. ;)

En pakke på nærmere et tonn hørtes heftig ut :fnise: Bra den kom til rette!Skrev du at du var sykemeldt? Høres ut som en fornuftig avgjørelse :jepp::kyss2:

Ja, vi lurte et øyeblikk på om Bleieboden hadde sendt oss en Minor eller noe deromkring. :ler: Hadde i grunnen vært litt artig! ;)

Sykemeldt 50% ut kurset. Håper det gjør susen. :) Lyst til å treffes en dag til uka?

---

Ah, i dag var Turnerose og mannen på svømming på morgenen, og etter å ha fått dem ut av huset og spist en brødskive, krøp jeg under dyna igjen og sov uforstyrret i halvannen time. Fantastisk deilig! Nå er mannen på sykkeltur, mens Turnerose og jeg koser oss med Non-Stop og Peppa. :)

Ellers har jeg visst fornærmet mamma på det dypeste med å si at vi ikke ville ha besøk av dem i helgen, siden de er forkjøla. Det var visst ikke lov, gitt. Vi har bare vært syke eller hanglet i to-tre uker sammenhengende, liksom, så de kunne ikke skjønne at vi ikke ville risikere å få enda mer sykdom. Gaaah! :kjefte: (Det er forøvrig helt greit for dem å si at de ikke vil ha besøk av oss/Turnerose hvis vi er syke, men det er jo noe heeeelt annet. :roll:) Litt irritert på dem om dagen, de har hatt vinterferie og lovet å ta Turnerose i noen dager, men nei. De ble syke, jeg ser den, men de sa nei forrige helg da det faktisk hadde passet best for oss - og de var friske. Jaja. Jeg må vel snart bare klare å akseptere at det er sånn. Litt lei meg også for at jeg spurte om de kunne hjelpe meg med penger til kontaktlinser (eller at det kunne være for å dekke ting vi har kjøpt til babyen, så vi fikk frigjort penger til linser, whatever) denne måneden siden det er litt trangt her om dagen, men det hadde de ikke råd til, siden de hadde brukt opp alle pengene sine på turen de hadde i jula. Helt til mamma og pappa gikk ut og kjøpte seg nye iPhones tidligere i uka, samt en pakke med type 10 kjøretimer til broder'n, that is... Det er ikke så lett alltid. :tristbla:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag tror jeg jeg har hatt bortimot konstante kynnere! :eeeh: Magen har vært knallhard hele dagen, og det har vært såpass ille at jeg har hatt følelsen av å ikke få puste et par ganger. Jeg får ta det opp med JM, skal på kontroll på tirsdag. Ikke særlig godt, ihvertfall...

Rolig dag, mannen og Turnerose var ute i et par timer utpå ettermiddagen, og det var godt med litt tid for meg selv. Tok en lang, varm dusj, ansiktsmaske osv, og fikk begynt litt på vognposen/stelleveska. Jeg syr en av svart fløyel (chenille) som jeg hadde liggende først, og om den blir bra, lurer jeg på å sy en av skinn, faktisk. Vi får se. :) Fant ut at jeg heller fôrer med den orange nylonen enn å ha det utenpå, det var litt tynnere enn jeg hadde sett for meg og ikke akkurat rip-stop. ;) Så får jeg bestille to meter til om jeg vil ha til fôr i en evt skinnveske også. Eller om jeg finner annet fôrstoff... Skinn hadde jo vært veldig greit mtp vannbestandighet og sånt. Det stoffet jeg syr nå er vel heller som enn svamp enn utpreget vannbestandig. :ler:

Nå har jeg helt sinnsykt lyst på sjokolade, så jeg har tenkt å lage sjokoladefondant til kvelds. :sikle:

Forresten var nok Turneroses tidlige kveld i går en engangshendelse - hun ligger oppe med mannen nå og gauler av full hals. Lurer på om hun leser for ham, heller enn motsatt... :fnise:

Jo, og enda en ting om Turnerose - jeg må bare skryte litt! Gjett hvem som skrev tre perfekte bokstaver i dag, helt av seg selv? Hverken mannen eller jeg var i nærheten. Forbokstaven i navnet hennes, min forbokstav og mannens. *kry*

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så smått begynt å lese bok i senga ved sengetid, men Frøken Rosa blir lys våken og oppgiret av det, og gauler av full hals. :sukk: Jeg klarer ikke å se for meg hvordan jeg etterhvert skal klare å legge to barn alene de kveldene jeg må det, for hun krever fortsatt kos, at vi holder henne i hånden, og hun blir rasende dersom vi forsøker å sitte i en stol i stedet for å ligge ved siden av henne. Noe sier meg at hun har godt av å få søsken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så smått begynt å lese bok i senga ved sengetid, men Frøken Rosa blir lys våken og oppgiret av det, og gauler av full hals. :sukk: Jeg klarer ikke å se for meg hvordan jeg etterhvert skal klare å legge to barn alene de kveldene jeg må det, for hun krever fortsatt kos, at vi holder henne i hånden, og hun blir rasende dersom vi forsøker å sitte i en stol i stedet for å ligge ved siden av henne. Noe sier meg at hun har godt av å få søsken. ;)

Vi har lest på senga for henne fra hun var noen måneder gammel, faktisk. :ler: Så hun er vant med det, og normalt sett er det ikke noe problem - hun kan gjerne sovne mens vi leser, f.eks. Men i går var hun bare ekstremt giret hele ettermiddagen, ikke vet jeg hva det var... :vetikke: Hun sovna til slutt, da. ;)

Hmm, ja, det med legging av to barn kan bli spennende. Vi ligger også med Turnerose til hun sovner - dvs, hun har allernådigst akseptert at jeg sitter i enden av senga hennes nå, siden den er litt for liten til at jeg klarer å ligge godt i den med mage. :ler: (Juniorseng...) Men pappa'n må ligge! ;)

Jeg tror nok søsken er på sin plass her også, ja. Egentlig tror jeg det er en ganske "sunn" alder å få søsken på - hun har fått litt tid som enebarn, men får søsken før hun rekker å kjøre seg helt fast i et spor. Sånn som jeg gjorde... Det var ingen dans på roser å få søsken i en alder av 9 år, det skal jeg love! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeez, jeg er trøtt i dag... Mannens første kommentar til meg i dag morges var "du har ikke sovet så godt i natt, tror jeg." :ler: Han hadde nok merket litt til at jeg snudde meg femhundreogførti ganger, var på do to ganger og i det hele tatt. ;) Og Turnerose kom tidlig inn til oss, rundt midnatt, tror jeg, og lå klistra inntil meg hele natta. Det hjalp ikke... :eeeh: Særlig den lille hånda som skal kose, og som egentlig er veldig trivelig, men som blir litt voldsom når hun begynner å pille meg i nese, øyne og ører - i søvne. :lol:

Jaja. Om noe skjønte ihvertfall mannen litt mer av hvorfor jeg er veldig klar for å få på plass den familiesenga . :fnise:

Nå skal jeg opp og sy ferdig stelleveska/stroller shopperen som jeg begynte å sy på i går. Den blir knall! Ytterstoffet er ferdig, med lommer og alle gode greier. Jeg prøvde å henge den på vogna i går kveld, og den hang så utrolig fint! Fordelen med å sy selv er jo at jeg får den akkurat som jeg vil, så nå blir det lomme på utsiden til lommebok, mobil og nøkler, og lomme inni til stellematte og litt sånt.

I dag henger forøvrig gifteringen i kjede rundt halsen for første gang i dette svangerskapet. Den var skikkelig stram og ubehagelig i dag morges, så nå tror jeg vannet er på vei for fullt. Pølsefingre og pølseankler, here I come... :sukk::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Noen ganger når jeg leser her inne, så føler jeg at jeg ikke trenger å skrive noe i min dagbok, for du har "tatt" det jeg skulle skrive! :fnise:

Her legger heldigvis M seg ganske greit selv. Vi synger litt, også får hun velge om ho vil synge selv litt mer. Ljomer godt fra soverommet en liten stund før ho sovner. Men det kan vel forandre seg fort når et lillesøsken kommer..

Glad jeg ikke har noen ring. Trodde vann i kroppen var sånn sommerfenomen jeg, når det var varmt.

Også må jeg si at jeg synes du er utrolig driftig! Stadig et prosjekt på gang jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger når jeg leser her inne, så føler jeg at jeg ikke trenger å skrive noe i min dagbok, for du har "tatt" det jeg skulle skrive! :fnise:

Her legger heldigvis M seg ganske greit selv. Vi synger litt, også får hun velge om ho vil synge selv litt mer. Ljomer godt fra soverommet en liten stund før ho sovner. Men det kan vel forandre seg fort når et lillesøsken kommer..

Glad jeg ikke har noen ring. Trodde vann i kroppen var sånn sommerfenomen jeg, når det var varmt.

Også må jeg si at jeg synes du er utrolig driftig! Stadig et prosjekt på gang jo :)

:ler:

Stort sett går det veldig greit å legge Turnerose, altså, selv om vi "må" ligge ved siden av henne. Hun sovner stort sett på 10-15 minutter, og det har vi tid til. :) Jeg vokste opp med at foreldrene mine (dvs stort sett pappa) satt hos meg til jeg sovnet, og husker det som veldig trygt og fint.

Hehe, jeg trodde også at vann i kroppen var et sommerfenomen... Frem til uke 30 omtrent med Turnerose. :ler: Hun er jo født i februar, og jeg tror jeg la på meg 5 kg i bare vann de siste ukene. :roll: Det arvet jeg visst fra mamma - ikke fravær av kvalme, ikke fravær av bekkenvondt, men vann i kroppen? Det fikk jeg, ja... Heldig med den. :fnise:

---

Da er veska bortimot ferdig, skal bare sy et lokk som kan legges over åpningen i tilfelle dårlig vær, men det går fort. :tommelsmil: Nå kom Turnerose og mannen ganske nettopp hjem fra bhg, men Turnerose insisterte på en tur ut med trehjulssykkelen før middag, så de forsvant fort igjen. :) Får ikke begynt skikkelig på maten, da, bare skåret opp litt, for mannen må ut og handle litt først... Kanskje jeg skal slenge på meg litt klær og være ute med Turnerose mens han gjør det? Det hadde vel i grunnen vært litt lurt. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg som kan sy, altså! Jeg er IKKE venn med symaskinen :(. Ikke har vi noen god maskin heller. Jeg har også lyst på ny stelleveske, men nå er det vel strengt tatt både litt sent og særdeles unødvendig :fnise:.

Jeg husker godt hvordan jeg grudde meg til å legge to barn. Da A var 7 uker skulle mannen bort en hel uke. Guri som jeg grudde meg! Men det gikk veldig bra. Etterhvert begynte vi å grue oss til å legge 3 barn alene :fnise:. Jeg har vært alene med alle 3 et par dager, men det var da E var nesten nyfødt. Husker ikke at det var så ille, men i den perioden var jentene veldig lette å legge. Nå som jeg skal jobbe igjen, må mannen hente i barnehagen, ordne middag og legge alle 3 et par ganger i uka :). Jeg misunner ham ikke, for å si det sånn :). Jeg føler meg vel egentlig bare heldig som kan ha fri på dagen mens barna er i barnehagen, og jobbe på kvelden :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg som kan sy, altså! Jeg er IKKE venn med symaskinen :(. Ikke har vi noen god maskin heller. Jeg har også lyst på ny stelleveske, men nå er det vel strengt tatt både litt sent og særdeles unødvendig :fnise:.

Jeg husker godt hvordan jeg grudde meg til å legge to barn. Da A var 7 uker skulle mannen bort en hel uke. Guri som jeg grudde meg! Men det gikk veldig bra. Etterhvert begynte vi å grue oss til å legge 3 barn alene :fnise:. Jeg har vært alene med alle 3 et par dager, men det var da E var nesten nyfødt. Husker ikke at det var så ille, men i den perioden var jentene veldig lette å legge. Nå som jeg skal jobbe igjen, må mannen hente i barnehagen, ordne middag og legge alle 3 et par ganger i uka :). Jeg misunner ham ikke, for å si det sånn :). Jeg føler meg vel egentlig bare heldig som kan ha fri på dagen mens barna er i barnehagen, og jobbe på kvelden :).

Hehe, man blir jo ikke venn med symaskinen av å ikke hilse på den, da... :tunge1: Men enig i at ny stelleveske kanskje er litt unødvendig for deg nå. ;)

Legging av tre barn, ja, det høres heftig ut! :daane: Greit at det er mannen din som må ta det, da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos JM i dag. Jeg liker henne ikke sånn veldig godt, egentlig... :sjenert: Tror jeg skal holde meg til legen resten av løpet. Men alt var fint, ihvertfall. Blodtrykket var flott på tredje måling (jeg roet meg visst godt ned til slutt, for det landet på 130/68 - pulsen var "bare" på 100, ikke 130-140 som den pleier å ligge på hos helsepersonell... :ler:), fin hjertelyd, hun mente hodet lå ned, men var ikke helt sikker. Jeg stoler ikke helt på den manuelle sjekken, merker jeg, siden det var det jeg fikk beskjed om med Turnerose, også.

Synes generelt sett ikke hun viser så mye forståelse for dette med legeskrekk og ikke minst sykehusskrekk. Jeg er tydelig på at jeg ikke er redd for selve fødselen, men det er visst ikke noe hun er vant med å høre, for hun fokuserer veldig på den biten. Hun anbefalte ikke å dra hjem så fort som mulig (som jeg vil), for "det er jo lurt å være på sykehuset til ammingen er etablert". Joda, for folk flest er det sikkert det, men for min del er jeg rimelig sikker på at det ikke stemmer. Sist kom jo ikke melken før jeg fikk ro og fred hjemme (en uke etter fødsel), jeg ble bare stressa og sliten av "ammepresset" på sykehuset. Og det er jo ikke akkurat som om jeg ga opp fort, jeg ammet Turnerose til hun var 16 mnd, da kuttet hun ut puppen selv... Ammingen gikk supert, den, når jeg fikk slappet av og vært i fred. Og det gjør meg ingenting å måtte kjøre tilbake til sykehuset for å ta prøver og sånt i dagene etter fødsel, hvis det betyr at jeg kan få ro og fred hjemme. Æsj, jeg får klump i halsen bare av å tenke på sykehusopphold. :frown:

Men det jeg ihvertfall fikk vite i dag er at vi får en annen helsesøster til babyen enn hun vi har hatt her oppe til Turnerose, siden hun vi har hatt har begynt å trappe ned for pensjon. Det er jeg glad for, for denne heller gamle dama med sine noe utdaterte holdninger til det meste (hun var ikke heeelt med på barnestyrt amming, samsoving, fravær av skrikekur og bæring, for å si det sånn), innbød ikke akkurat til samtaler om fødselsdepresjon og sånt. Hun vi kommer til nå er visst rundt 40 og "veldig søt". Så da håper jeg det kan bli litt mer vellykket.

Æsj, altså. Hvor kommer denne inngrodde mistilliten min til helsepersonell fra, egentlig? Jeg ser jo rent fornuftig at de helt sikkert er normale, hyggelige mennesker, men jeg føler meg uglesett og at de vil "ta" meg for ettellerannet og klarer ikke å slappe av. Og jeg stresses av at legen min, som jeg etterhvert stoler på og føler meg trygg på (det tok bare 2 år :roll:), nå skal ut i permisjon samtidig med meg... Enda et nytt helsemenneske å forholde seg til, liksom. :sukk:

Jah. Dagens klageinnlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Er ikke alltid så greit i møte med helsepersonell. Å møte liten forståelse (særlig når du er tydelig på hva du ser som utfordrende) må være utrolig ubehagelig. Og ikke minst unødvendig!?!

Tar gjerne en minor i posten :danse:

Treffes på torsdag evt fredag?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Det blir litt dumt når det blir så mye info og oppramsing uten at dette er tilpasset mottakeren. Hvis du har en fin lege, så ville jeg heller gått til henne. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid så greit i møte med helsepersonell. Å møte liten forståelse (særlig når du er tydelig på hva du ser som utfordrende) må være utrolig ubehagelig. Og ikke minst unødvendig!?!

Tar gjerne en minor i posten :danse:

Treffes på torsdag evt fredag?

Ja, føler vel at det blir unødvendig mye "rot" i hodet mitt av det styret der... :sukk:

Hehe, når jeg tenker meg om kom vel på sett og vis pappa sin i posten, eller ihvertfall som pakke på tog. :ler: Det var jo litt langt å hente den der den bodde før, med XL-registrering... ;)

I morgen skal jeg treffe Tusle, og fredag er det jobbklubb... Hvordan er helgen for deg? Evt til uka igjen?

:kose:

Det blir litt dumt når det blir så mye info og oppramsing uten at dette er tilpasset mottakeren. Hvis du har en fin lege, så ville jeg heller gått til henne. :Nikke:

:takke: Er vel det jeg har kommet frem til, også. :)

---

Æsj, hva er dette været for noe? Dette stemmer ikke med planen min! :nei: Eller bekkenet mitt, da. :ler:

Ingen god natt i natt, ble liggende og gruble og tenke på dette med JM, fødsel osv. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å droppe JM resten av løpet. Det kjennes rett, selv om jeg har en slags merkverdig dårlig samvittighet for at jeg ikke liker henne. :roll: Det hodet mitt, altså. Tenk om det kunne skrus på på nytt? En liten restart, liksom? Og en bug-fix underveis. :fnise:

Men hun dyttet meg virkelig litt utfor en bakke jeg ikke liker i går, denne jordmoren. Merker at gamle "ryggmargsreflekser" slår inn, jeg begynner å krølle med maten, tenke mørke tanker, og plutselig er den gode, gamle tapetkniven min veldig synlig for meg. Det blir en sånn ulmende smerte som ligger under alt, liksom. Litt ekstra lite trivelig når jeg er gravid. Altså, jeg lar det ikke skli ut, jeg er såpass bevisst på disse tingene, men jeg liker ikke at de tankene kommer. Har ikke lyst til å være der nå, jeg vil fokusere på det fine og positive.

Merket at jeg var litt utafor på kurset i dag, også, jeg gled inn i tanker på ting som har vært og som ikke er så gode av temaet som ble tatt opp. Hadde mest lyst til å løpe på do og grine på et tidspunkt. Gjemme meg. Æsj, at jeg skal la den dumme dama ødelegge så mye for meg? For det er jo meg det handler om, i den forstand at jeg ikke klarer å stenge ute dette vonde som enkelte mennesker kan få frem i meg. Klarer ikke å beskytte meg, det blir så liten og sår. Jeg vet jo at det er meg selv jeg må jobbe med, men det er søren meg ikke alltid så enkelt...

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DU er alt, jordmora er jo bare en fremmed som ikke har noe å si for livet ditt.

Joyce, du er flink til å dele tankene dine.. reflektert frøken :klemmer: Og det skriver er på en måte litt på sida av hvordan jeg har oppfattet deg nå, jeg ser nemlig på deg som en supertrygg og erfaren person/mamma/husmor...

Men det er klart, vi er alle sammensatte vesener ;)

Håper du får sove godt i natt, du får spore tankene over på babyen som ventes. Det vakre, lille vesenet du skal få bli med kjent med!

:klemmer: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DU er alt, jordmora er jo bare en fremmed som ikke har noe å si for livet ditt.

Joyce, du er flink til å dele tankene dine.. reflektert frøken :klemmer: Og det skriver er på en måte litt på sida av hvordan jeg har oppfattet deg nå, jeg ser nemlig på deg som en supertrygg og erfaren person/mamma/husmor...

Men det er klart, vi er alle sammensatte vesener ;)

Håper du får sove godt i natt, du får spore tankene over på babyen som ventes. Det vakre, lille vesenet du skal få bli med kjent med!

:klemmer: til deg

Vi har vel alle våre sider, vil jeg tro... :) Men jeg er nok langt tryggere i mammarollen enn gravidrollen, om man kan si det sånn. Jeg føler meg så prisgitt andre som gravid, og det er en situasjon/rolle jeg trives dårlig med. Liker ikke følelsen av å ikke ha kontrollen selv. :sjenert:

Takk for gode tanker og klemmer! :kose:

Håper du har hatt en litt bedre dag i dag!

Takk, jenter, dere er gode! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har søte, gode Tusle vært her! :strix: Dvs, vi var på senteret her, spiste god lunch og skravlet masse. Lille T er ikke så liten lenger, selv om hun er en liten knert sammenlignet med Turnerose, så klart. ;) Men så utrolig skjønn, da! Det er Tusle også. Helt merkelig at man kan ha så god kjemi med noen man "bare" kjenner fra forum. :Nikke:

Og jamen har ikke T og Turnerose fått matchende vår-/høstdresser, også. :ler: Det var (dessverre!) opphørssalg på den ene barneklesbutikken på senteret, så da ble det Ticket2Heaven-dresser. Turnerose sin Reima fra i fjor begynner å bli snau, så det passet veldig godt, sånn sett. Det ble også med noen ekstra fotstrikker fra Reima (de gode av gummi/silikon eller hva det nå er), votteklyper og 3 par ullsokker til Maiblomsten. Men jeg synes det er veldig synd at butikken blir borte, da. :( De har dessverre ikke klart flyttingen fra det gamle til det nye senteret, med dyrere lokaler og dårligere eksponering enn de hadde før.

Sov bedre i natt, heldigvis. :) Var dødsliten også, så kanskje ikke så rart? ;) Ellers er det vel lite nytt under solen, nå skal jeg opp og sy litt før mannen og Turnerose kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...