Gå til innhold

Lappen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Audiot

Burde faen ikke få lov å kjøre bil om du ikke klarer å kjøre med manuellt gir.

Klarer du ikke å koordinere bein/armer samtidig har du ikke noe i trafikken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må også gire på automatgir.

Park

1-2 gir

3- gir

Drive (D)

Fri

Revers

Man kan jo også velge å bare å kjøre i D hele tiden da. Når jeg var mindre trodde jeg at automat var uten noen gir i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også gire på automatgir.

Park

1-2 gir

3- gir

Drive (D)

Fri

Revers

Man kan jo også velge å bare å kjøre i D hele tiden da. Når jeg var mindre trodde jeg at automat var uten noen gir i det hele tatt.

Jeg bruker bare drive og reverse. Null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på kjøre opp nå, og har ikke en gang vurdert å kjøre opp kun for automat. Det setter jo begrensninger for å låne bil både hos foreldre og venner (om ikke alle disse har automat..noe jeg tviler på). Om en syns manuelt er vanskelig å håndtere så har man ingenting på veien å gjøre, som en sa over meg her.

Jeg syntes jo selvsagt det var mye å tenke på i forhold til giring og clutch de første turene, men det gikk FORT før det gikk automatisk. Nå tenker jeg så og si ikke over det lenger. Kan legge til at jeg ikke er særlig velkoordinert til vanlig :fnise:

Ang pris på automat må man høre med kjøreskolen (vår tilbyr det ikke engang), men tror ikke det blir mye billigere. Den endelige prisen for førerkort kommer bla.a på hvor mange kjøretimer man har, og jeg har ikke brukt noen timer KUN med giropplæring. Hadde bare kjørt på parkeringsplass på forhånd. Dette er noe som blir bakt inn i all annen opplæring. Sånn var det hos meg iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde faen ikke få lov å kjøre bil om du ikke klarer å kjøre med manuellt gir.

Klarer du ikke å koordinere bein/armer samtidig har du ikke noe i trafikken å gjøre.

Må si meg enig med han fyren her.

Man kan også få biler med manuell og autmatikk, på Audi kalles det vel for triptronic og BMW har vel et fancy ord for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser ikke helt gevinsten med å ta oppkjøring me automatgir, ettersom du da kun kan kjøre bil med automatgir. Tar du oppkjøring med manuell gir kan du kjøre med automatgir senere uten å måtte betale for ny oppkjøring.

Ifølge min tidligere kjørelærer. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar ikkje veldig lang tid å lære seg å gire godt nok til å stå på oppkøyring, så eg kan ikkje skjønne at ein korkje sparar tid eller pengar på å ta rein automat-lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Med mindre man har et handicap som gjør at man aldri kan gire og clutsje, er det utrolig korttenkt å kjøre opp kun for automatgir. Når man koster på så mye penger som et førerkort gjerne gjør, kan man like gjerne gjøre det ordentlig først som sist.

Det er sikkert vanskeligere for noen enn for andre å koordinere benia, men det må virkelig være bare i ytterste unntakstilfelle at normalt fysisk utrustede mennesker heller burde ta førerkort for automatgir.

Endret av Spinell
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kjemperedd for å gire/kvele bilen jeg også. Endte med at jeg begynte med kjøretimer før privat øvelseskjøring for å lære det riktig fra start av. Kom fort inn i det, og det er ikke noe problem i dag. Kjørte bil med automat i et par år etter oppkjøring, men har manuell nå.

Har også en bil med høyreratt, litt uvant å gire med venstre hånd. Men alt er mulig, det er bare en treningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil med gir er helt unødvendig - kun for spesielt interesserte. Har bodd i USA, og der har jo alle for faen meg automatgir... savnet ikke gir litt engang. Meeen Norge er jo ikke kommet så langt enda, å ta lappen kun for automatgir blir ofte sett på som en "lettvint løsning". Det er jo ikke noe særlig lettere, og koster visstnok ca. like mye. Så her i Norge ville jeg ha tatt lappen med gir, nettopp fordi det er det "alle" har her. Men ikke søren om jeg skal kjøre rundt med gir resten av livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde faen ikke få lov å kjøre bil om du ikke klarer å kjøre med manuellt gir.

Klarer du ikke å koordinere bein/armer samtidig har du ikke noe i trafikken å gjøre.

Nei, hvorfor det? Å få lappen handler ikke kun om å kunne kjøre en bil, faktisk så handler det mye mer om hvordan man oppfører seg i trafikken! Gir er egentlig helt unødvendig, hvorfor i alle dager skal man drive med på med slikt dritt? Det er jo logisk å si at det å kjøre med gir gir flere arbeidsoppgaver - og denne tiden som brukes der hadde vært bedre brukt i å fokusere 100% på trafikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...