Gå til innhold

Lappen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Går det an å ta lappen på bare automatgir? Hvor mye koster dette og hvor lang tid tar det ca?

Håper noen kan hjelpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å ta lappen på bare automatgir? Hvor mye koster dette og hvor lang tid tar det ca?

Håper noen kan hjelpe:)

Ja det gjør det, men det koster nok det samme som en "vanlige" lappen, kan ikke se hvorfor det skulle være noe forskjell på prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Koster nok det samme, men du må jo finne en kjøreskole med en bil som har automatgir, da! Og så kan jeg ikke se den store forskjellen ellers egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye forskjellig nemlig.. De sier det er billigere siden du trenger mye færre kjøretimer. Hmm.. Vet noen om noen gode kjøreskoler i Stavanger som har dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt så mye forskjellig nemlig.. De sier det er billigere siden du trenger mye færre kjøretimer. Hmm.. Vet noen om noen gode kjøreskoler i Stavanger som har dette?

Tror ikke du bruker færre kjøretimer med automatgir. Man lærer å gire som en integrert del av kjøreprosessen. Det er ikke de mekaniske ferdighetene som tar mange kjøretimer, men det å lære seg å være oppmerksom på alt som skjer rundt deg i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bjørn_*

Hvorfor i allværden skal du "låse" deg på denne måten?

Lappen er dyr uansett og da bør du jo ordne deg slik at du kan kjøre "alle" typer bil,og ikke kun automatgir.

Kan ikke se noen åpenbar grunn til å ta lappen på kun automat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som en lettvint løsning der og da, men det er utrolig upraktisk å ha en begrensning på hva slags bil du kan kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjørelærer

Jeg driver med opplæring på bil både med gir og på automat. Kjøretimer på automatgir er normalt noe dyrere enn kjøretimer på "vanlig" bil (gjerne 50kr mer). Dette fordi automaten som regel er en ekstrabil på kjøreskolen. Likevel blir førerkortet for de fleste mange tusen kroner billigere dersom du kjører automat. Ikke hør på dem som anbefaler deg å kjøre med gir for en hver pris, det passer nemlig ikke for alle å gire. Ta førerkort på automat dersom du ønsker dette. Jeg skulle ønske at mange flere valgte førerkort på automatgir i stedet for vanlig gir. Mange bruker store summer på å lære seg alt det tekniske. Tror nesten man må være kjørelærer for virkelig å forstå hvor store problemer enkelte har ang å ta førerkort på vanlig gir. Det er heller ikke problem å kjøre opp på bil med gir senere, dersom du ønsker dette. Tør ikke å anbefale deg noen skole her, tror heller det er spørsmål om hvor lange ventelister det er. Tror heller ikke det er mange kjøreskoler i Stavangerområdet som kjører med automat.

De som "ikke ser noen åpenbar grunn" til å ta førerkort på automat, bør sette seg i baksete på en kjøreskolebil noen timer. Da blir grunnen både logisk og helt åpenbar. De som kommer med slike kommentarer har enda mye å lære om ulike typer mennesker og deres ulike behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bjørn_*

Skal på ingen måte påstå at jeg er noen verdensmester i å kjøre bil,og jeg har fortsatt mye og lære.

Allikevel synes jeg det er litt skummelt at noen som ikke klarer å kjøre bil med manuellt gir,får lappen.

En viktig faktor for god bilkjøring er jo nettopp å kunne håndtere flere ting på engang.

Klarer du ikke det, er du ikke klar for den stadig mer krevende trafikken og må øve mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste årsaken til at jeg ikke ville ha tatt lappen med automatgir, er fordi det setter en viss begrensing. Både når det gjelder ferie, låning av venners biler osv.

Når det er sagt, så må det sies at det tar ikke lang tid å lære seg med girene. Husker ikke hvor lang tid jeg brukte, men det verste var vel å få den fra andre til tredje uten å ta den opp, til side, og opp, men heller ta den rett skrå uten at det ble svinging på rattet og sånt. Likevel tar det ikke merkverdig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tror nok dette også i mange tilfeller kan være et spørsmål om i hvor stor grad en har mulighet til å øve seg i ro og mak privat, eller om all kjøringen skal foregå ved kjøreskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten man må være kjørelærer for virkelig å forstå hvor store problemer enkelte har ang å ta førerkort på vanlig gir.

THANK YOU!!!

For jeg er møkk lei at ingen skjønner at denne girspaken og koordineringen med pedaler og bein er teit. Vi er i 2009! Biler bør være mye enklere, trafikken i tykkeste Oslo er vanskelig nok!

Eneste jeg gruer meg til er når jeg skal ha min 1. bil, automat er vel dyrere??? Kjipt å kræsje en dyr bil....

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria
For jeg er møkk lei at ingen skjønner at denne girspaken og koordineringen med pedaler og bein er teit. Vi er i 2009! Biler bør være mye enklere, trafikken i tykkeste Oslo er vanskelig nok!

Når man har køyrt manuellgir frå start, så er ikkje det vanskeleg, sånn sett. Det sitter så automatisk =] i hender og bein at man ikkje tenkjer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
THANK YOU!!!

For jeg er møkk lei at ingen skjønner at denne girspaken og koordineringen med pedaler og bein er teit. Vi er i 2009! Biler bør være mye enklere, trafikken i tykkeste Oslo er vanskelig nok!

Eneste jeg gruer meg til er når jeg skal ha min 1. bil, automat er vel dyrere??? Kjipt å kræsje en dyr bil....

Bil med automatgir er en del dyrere ja (en ny bil med automatgir koster ca 30.000 mer), samt at de bruker mer drivstoff og er dyrere å reparere hvis noe girkassa skulle ryke.

Personlig så skjønner jeg ikke at manuelt gir er noe problem. Jeg synes det var veldig forvirrende å kjøre med automatgir første gangen jeg måtte det, og jeg er fortsatt ikke spesielt begeistret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I køkjøring ønsker jeg av og til at jeg hadde automat :) Og når jeg kjører en ukjent bil med clutch, så blir det ofte litt hakkete giring inntil jeg får følingen for pedalene.

Jeg tror du vil bli mer fornøyd i det lange løp hvis du legger ut de ekstra pengene og får deg et ubegrenset førerkort, selv om du nå ikke planlegger å noensinne kjøre bil med clutch. Kanskje du senere i livet får lyst til å kjøre tung MC; da må du uansett clutche som i en bil.

Det er noe det bare tar litt tid å lære seg, og det er nå du har sjansen.

Ett poeng til ang. automatgir kontra manuelt gir: Det er tryggere å kjøre med manuelt gir på vinterføre. Hvis du har forhjulstrekk og mister grepet i en sving, kan det være at motorbremsen gjør at du fortsetter å skli av veien, mens du kunne ha reddet deg hvis du hadde en clutch å trå inn. En bil med automat vil aldri få så bra sideveis grep i en nødsituasjon som en manuell bil med alle hjulene frikoblet.

Endret av alCaldazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun vil jo kunne få førerkortet hurtigere (jeg tenker hvis hun er blant dem som virkelig sliter med logikken i giret, og ikke kan mengdetrene privat).

Dette hindrer henne ikke å øve privat, og seinere kjøre opp med manuelt, hvis hun skulle bestemme seg for det. Kanskje til og med få muligheten til å selv kjøre til der foreldre og venner bor, og øve manuelt der?

I min mattebok er faktorenes orden likegyldig. Hvis giringen stjeler så mye humør og oppmerksomhet fra alt det andre som foregår, synes jeg det er voksent å kjenne sin begrensning, og heller bli god og sikker på alt det andre. Når hun er rimelig trygg på resten av kjøringa, og det andre sitter, vil der også bli mer oppmerksomhet til overs til å lære seg å gire.

For jeg synes oppfattelsen av trafikkbildet og den generelle betjeningen av kjøretøyet rundt andre trafikanter er langt viktigere enn hvilken type gir en velger. Det lar seg sikkert gjøre å knyte skolisser mens vi kjører, men slike ting stjeler mye oppmerksomhet.

Hvordan er forresten bruktprisene på automat versus manuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er noe det bare tar litt tid å lære seg, og det er nå du har sjansen.

Ett poeng til ang. automatgir kontra manuelt gir: Det er tryggere å kjøre med manuelt gir på vinterføre. Hvis du har forhjulstrekk og mister grepet i en sving, kan det være at motorbremsen gjør at du fortsetter å skli av veien, mens du kunne ha reddet deg hvis du hadde en clutch å trå inn. En bil med automat vil aldri få så bra sideveis grep i en nødsituasjon som en manuell bil med alle hjulene frikoblet.

Det er jo bare å sette girspaken i nøytral så oppnår man nøyaktig samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å sette girspaken i nøytral så oppnår man nøyaktig samme effekt.

Enig, men nå har en del nye biler denne finessen sammen med annen elektronikk av større eller mindre nytte.

Til trådstarter: Ta lappen på en manuellgiret bil, da har du i alle fall ingen begrensninger om hva du kan kjøre senere.

(Min bedre? halvdel har opptil flere ganger pyntet på garasjeveggen når hun har lånt min manuellgirte bil)

Hun har alltid kjørt automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eg har siden eg var 16 år tenkt på om eg skal ta lappen for vanlig gir eller automat, og for å vere heilt ærlig så faller nok valget på automatgir. Eg har no i lang tid øvd privat med manuell girkasse og føler meg rett og slett ikkje komfortabel med det. For min eigen sikkerhet og dei andre i og omkring bilen så kjem eg nok til å velge automatisk girkasse. Eg skal ikkje ha bil før om ein del år endå så eg stresser ikkje med det. Det er veldig individuelt om ein ønsker å kjøre med automat eller ikkje. Sambuaren min som har lappen for vanlig gir meiner at det er ein altfor lett og pinglete løsning, men eg kjem til å gjere det som føles rett for meg. Alle bør velge etter kva som føles rett og ikkje kva alle andre syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det bare noe å tape på å ta lappen kun for automatgir. Man kan da kjøre bil med automatgir resten av livet likevel. Det er ikke så skjeldent at det oppstår situasjoner der det er realt å låne bil av bekjente eller familie, for eksempel.

Har ingen tro på at det blir billigere heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...