Gå til innhold

Jeg er kristen, men tiltrekkes av Paganisme - Åsatru


Gjest "Kristen vikingjente"

Anbefalte innlegg

Gjest "Kristen vikingjente"

Akkurat nå føles det som om kristendommen er min ektefelle, mens Paganisme - Åsatru er min elsker. Føler en enorm tiltrekning mot Åsatru, selv om det er Gud Vår Fader jeg tror på og føler er mest troverdig. Leter opp sider og har en "hemmelig fasinasjon" for dette med Åsatru, norrøne guder etc. Får nesten dårlig samvittighet.. Noen synspunkter rundt mine tanker?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Svein_*
Akkurat nå føles det som om kristendommen er min ektefelle, mens Paganisme - Åsatru er min elsker. Føler en enorm tiltrekning mot Åsatru, selv om det er Gud Vår Fader jeg tror på og føler er mest troverdig. Leter opp sider og har en "hemmelig fasinasjon" for dette med Åsatru, norrøne guder etc. Får nesten dårlig samvittighet.. Noen synspunkter rundt mine tanker?

:sjenert:

Kanskje det er selve Formen som åsatroen bruker i sin tilbedelse du tiltrekkes av?

Det er jo litt sånn, i hvert fall i den protestantiske kirke, at man legger veldig lite vekt på de ytre seremoniene. Og det kan vel føles befriende og ikke bli pålagt måter for å tro (som feks i islam eller katolsk tro). Samtidig så trenger menneskene, i perioder, mer fysiske måter å manifistere sin tilhørighet til Gud på.

Tror jeg, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men, halooo!! Tor med hammern liksom. Æser. Loke!!!!!! Fenris ulven !!!!! Tror du at det finnes den fjerneste mulighet for at det er sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå føles det som om kristendommen er min ektefelle, mens Paganisme - Åsatru er min elsker. Føler en enorm tiltrekning mot Åsatru, selv om det er Gud Vår Fader jeg tror på og føler er mest troverdig. Leter opp sider og har en "hemmelig fasinasjon" for dette med Åsatru, norrøne guder etc. Får nesten dårlig samvittighet.. Noen synspunkter rundt mine tanker?

:sjenert:

Ja, jeg tror ikke du er troende i det hele tatt. Det er helt ok å være fascinert av diverse religioner, men det er ikke på langt nær det samme som å være en troende. Hold deg på en armlengdes avstand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå føles det som om kristendommen er min ektefelle, mens Paganisme - Åsatru er min elsker. Føler en enorm tiltrekning mot Åsatru, selv om det er Gud Vår Fader jeg tror på og føler er mest troverdig. Leter opp sider og har en "hemmelig fasinasjon" for dette med Åsatru, norrøne guder etc. Får nesten dårlig samvittighet.. Noen synspunkter rundt mine tanker?

:sjenert:

Du sier du er fasinert av åsatru, men jeg antar at du ikke tror på tor og odin som levende guder?

Jeg er sekulær, men jeg ser ingen motsetning mellom det og å se det fasinerende i religiøs symbolikk, hvordan reilgiøs historiefortelling er formet eller religiøs arkitektur. Det er ganske enkelt en fundamental forskjel på å erkjenne seg til en tro og å være fasinert av en. Bare lev ut din fasinasjon. det er ikke noe motsetningsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, halooo!! Tor med hammern liksom. Æser. Loke!!!!!! Fenris ulven !!!!! Tror du at det finnes den fjerneste mulighet for at det er sant?

Skiller vel seg ikke så mye fra andre religioner gjør det vel? Mange som har en religiøs tro her i veden, så det burde vel ikke komme som et sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjente danske teologen og salmedikteren NFS Grundtvig fortolket den norrøne troen som de nordiske folks gamle testamente, altså at denne troen i likhet med jødenes gamle testamente utgjør en forberedelse til og bærer spor av den kristne tro. Det betyr nødvendigvis ikke at kristendom og åsatru på en enkle måte er kompatible med hverandre, men kanskje Grundtvigs tilnærminger kan være til hjelp når du grubler over disse tingene.

Her kan du lese litt om dette.

Og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, halooo!! Tor med hammern liksom. Æser. Loke!!!!!! Fenris ulven !!!!! Tror du at det finnes den fjerneste mulighet for at det er sant?

...det er akkurat like sannsynlig som den kristne guden?

TS: det er - som noen andre nevnte - forskjell på tro og fascinasjon. Du er ikke bare interessert og nysgjerrig i noe annet som er veldig forskjellig fra det du kjenner til da? Eller går det mer på hva du tror på og hvordan du oppfatter verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Veldig mye av Æsetroen kan sammenlignes med kristendommen.

Jeg driver med LAIV og er kjempefascinert av norrøn mytologi, paganisme og magi, men kommer aldri til å praktisere eller bekjenne disse trosretningen. Synes bare det er vakre livvsyn med vakker kunst og fine historier. Bekymrer meg ikke, troen min på Jesus er klippefast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye av Æsetroen kan sammenlignes med kristendommen.

Litt off-topic kanskje dette, men det kan jo være TS og er interessert:

hvilke likheter er det du oppfatter egentlig? Må innrømme at jeg ikke ser så veldig mange selv, til tross for at jeg har lest mye om begge religionene. *nysgjerrig* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Veldig mye av Æsetroen kan sammenlignes med kristendommen.

Men det skyldes hovedsaklig at vår hovedkilde til det norrøne, Snorre, var kristen og forsøkte å sette det norrøne inn i enn kristen konteks, for at det skulle bli mere spiselig for samtiden sin. Graver man litt i eldre kilder ser man at mange av disse likhetene er konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Hvorfor må man sette seg selv i en bås?

Tro på det du föler for å tro på, uansett retning og på tvers av hverandre.

Det er det som er så flott med oss mennesker, at vi kan tro på det vi föler for å tro på =)

Nå er det også slik at åsatruere flest ikke tror på gudene som guder, men som ikoner. Altså vi tror ikke at Odin, Tor o.a. var levende eller at de er guder som den kristne guden. Vi ser på dem som et ikon for en fölelse.

Når vi har blot så har vi jo en slags "bönn" til den "guden" vi önsker noe fra på en måte. Önsker vi oss mer styrke, så bloter vi til Tor - så Tor er på en måte ett sammenfattende navn på styrke og modighet. Odin er navnet på og betyr det samme som kunnskap, visdom etc.

Håper jeg klarte å forklare meg lettforståelig :P

Selv har jeg ingen fast tro. Jeg er ikke kristen, men jeg tror på mye. Buddisme, paganisme, åsatruer m.m. er store deler av mitt liv.

Har ingen önsker om å sette meg selv i en bås, jeg tror bare på det jeg föler er riktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirkurven
Men det skyldes hovedsaklig at vår hovedkilde til det norrøne, Snorre, var kristen og forsøkte å sette det norrøne inn i enn kristen konteks, for at det skulle bli mere spiselig for samtiden sin. Graver man litt i eldre kilder ser man at mange av disse likhetene er konstruert.

Jeg snakker om Æsetroen som mytologi basert på det som er skrevet om den, ikke om Snorre, som jeg ikke har lest så mye av.

Husker bare at når jeg drev og leste historiene så jeg mange likheter, men tror ikke jeg husker så mange eksakte eksempler i dag.

Skapelsen, tror jeg ihvertfall, og det med livet etter døden, kampen mellom det gode og det onde... kommer ikke på mer i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om Æsetroen som mytologi basert på det som er skrevet om den, ikke om Snorre, som jeg ikke har lest så mye av.

Husker bare at når jeg drev og leste historiene så jeg mange likheter, men tror ikke jeg husker så mange eksakte eksempler i dag.

Skapelsen, tror jeg ihvertfall, og det med livet etter døden, kampen mellom det gode og det onde... kommer ikke på mer i farten

Men poenget er altså at vår tilgang til åsatroen stort sett foreligger via ikke-åsatroende kilder, med Snorre som en viktig aktør. Det er ikke sånn at vi har tilgang til åsatroen "slik den egentlig var", til forskjell fra hva vi f.eks. vet om tidlig jødisk, kristen og muslimsk tro og praksis. Dagens åsatro (og parrallelt dagens wicca, for eksempel) er basert på hsitoriske rekonstruksjoner av noe vi ikke lenger har kilder til.

Ja, mange finner paralleller i skapelsesmytene (Adam & Eva/Ask & Embla), yggdrasil/livets tre, Odin som hang i et tre for å bli vis/Kristus som Sophia, visdommen), Balder/ Kristus osv. osv. Selvsagt har det skjedd kulturell utveksling mellom områder i det gamle Europa og Midtøsten, og endel tankegods kan ha felles kilder. Det er ikke noe hokuspokus i det.

Endret av eilan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Graver man litt i eldre kilder ser man at mange av disse likhetene er konstruert.

Det er ikke sånn at vi har tilgang til åsatroen "slik den egentlig var", til forskjell fra hva vi f.eks. vet om tidlig jødisk, kristen og muslimsk tro og praksis. Dagens åsatro (og parrallelt dagens wicca, for eksempel) er basert på hsitoriske rekonstruksjoner av noe vi ikke lenger har kilder til.

Først sier du at eldre kilder forteller sannheten, så sier du at det ikke finnes kilder....forvirrende!

Jeg har uansett satt meg inn i det fra et helt annet perspektiv enn Snorre, og synes fortsatt det er en fascinerende trosretning, konstruert eller ikke. Det finnes mange fine konstruerte religioner der ute. Det er imidlertid ikke det som er poenget med tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det første sitatet ditt er fra Glør, men det andre er da vitterlig fra meg, Papirkurv. To ulike perspektiver fra to ulike personer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Det første sitatet ditt er fra Glør, men det andre er da vitterlig fra meg, Papirkurv. To ulike perspektiver fra to ulike personer. ;)

ops, beklager så mye. Så rett og slett på tematikken, jeg. Det er uansett ikke enkelt når folk sier forskjellige ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Men, halooo!! Tor med hammern liksom. Æser. Loke!!!!!! Fenris ulven !!!!! Tror du at det finnes den fjerneste mulighet for at det er sant?

Hvorfor ikke!? har du noen gang vært på Hardangervidda alene. Når mørke tjukke skyer kommer seilende innover landskapet i skumringen? Er mye rart en ser, og trur en ser da. hvorfor skal ikke folk tru på det de ser.

Jesus gikk vistnok på vannet, vann til vin, litt fisk og brød til tusenvis av folk. Er da faen ikke mere vettugt og tru på det pisset der.

Det er den norønne trua som burde vært statstro her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Akkurat nå føles det som om kristendommen er min ektefelle, mens Paganisme - Åsatru er min elsker. Føler en enorm tiltrekning mot Åsatru, selv om det er Gud Vår Fader jeg tror på og føler er mest troverdig. Leter opp sider og har en "hemmelig fasinasjon" for dette med Åsatru, norrøne guder etc. Får nesten dårlig samvittighet.. Noen synspunkter rundt mine tanker?

:sjenert:

Vokt deg for falske profeter, Djevelen sneder løgner for og lede deg vekk fra den sanne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...