Gå til innhold

the imp's lille hjørne

Gjest the imp

Anbefalte innlegg

Gjest the imp

Tenkte jeg skulle prøve meg som dagbokskribent. Har alt for god tid om dagen, har ferie fra skolen og fikk ikke noen sommerjobb i år. Er vel første gang siden jeg var 13 at jeg ikke har hatt sommerjobb, bortsett fra da jeg var på språkreise til England da jeg var 16.

Har egentlig ting jeg burde gjøre da, forberede meg til konteeksamen i klient- og serversideprogrammering for eksempel. Hva er det egentlig med forelesere som ser på eksamenen de har laget og regner med 60% stryk også leverer de den ut og får 60% stryk. Foreleseren skylder på at det er vi på studiet mitt som blir dårligere og dårligere til å programmere, men hadde det ikke vært en idé å se på grunnene til at vi blir dårligere da, og gjøre noe med det? Vel, jeg har forberedt meg litt da, og jeg skal gjennom et par ting før eksamen, og føler jeg har gooood tid, så da nyter jeg heller finværet når jeg kan. Men i dag er ikke været så fint, så da må jeg ha noe annet å gjøre.

Litt om meg selv kanskje....jeg er 22 år, har studert data og multimedieteknikk på HiG, og skal nå begynne på et påbygningsår i Design og systemutvikling slik at jeg får bachelorgrad. Jeg bor sammen med kjæresten min i en hyggelig sokkelleilighet med peis :) Hmmm, noe mer å si om meg? Ikke som jeg kommer på i første omgang ihvertfall, bortsett fra at jeg kanskje er en smule avhengig av KG og irc , men det er jeg vel ikke akkurat aleine om :) Vel, skrive mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

Ville bare ønske deg velkommen som dagbok skribent. Det er fint å ha et sted å notere ned alt mulig av vissvass som surer i hodet noen ganger, og enda merkeligere er jo å se på det i ettertid :D

Ha en hyggelig tid her sammen med oss andre skribenter!

Klem fra Sessa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Så koselig med hilsen da :) Sitter her og spiser enchiladas, har ikke prøvd å lage før, men fant en oppskrift jeg bare måtte prøve. Hadde oppi litt chili i tillegg da, akkurat passe hot :)

I dag har vært en kjip dag, hadde egentlig tenkt meg av sted for å bade og sole meg, og kanskje få forberedt meg litt til eksamen, men neeeida. Noen der oppe fant ut at de skulle skru på dusjen for oss små, stakkars kryp. Selv med gedigen paraply som jeg forsvant under blei jeg klissvåt på vei hjemmefra og ned til byen. Jeg skulle definitivt ikke tatt bukse, da hadde det bare vært leggene som ble våte. Håper inderlig ikke dette været fortsetter, selv om jeg da selvfølgelig ville få trent mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Kjeder meg, kjeder meg, kjeder meg!

Kjæresten min skal på jobb, eine venninna mi er på ferie, og den andre var opptatt i dag. Jeg blir så rastløs av å bare gå her hjemme og ikke ha noe å gjøre. Er ikke noe gøy å stikke til byen aleine, tror nesten jeg må passe på å utvide vennekretsen litt til høsten. Egentlig kunne jeg godt tenkt meg å høre om eksen min kunne vært med på noe, men han jobber vel han også. Dessuten driver han og får seg ny dame, så han holder litt avstand. Jeg savner bestevennen min! :cry:

Han er den beste vennen jeg noen gang har hatt, og den som kjenner meg aller best. Han er den jeg stoler mest på i hele verden, og den eneste jeg virkelig føler meg trygg på. Har ikke rukket å bygge opp samme trygghetsfølelsen med samboeren min enda. Han har jeg bare kjent i litt over 1 år, mens eksen min har vært bestevennen min i litt over 6 år.

Kanskje jeg skulle sende melding til pappa og høre om han skal til Gjøvik i nærmeste framtid, vil gjerne få lest 5. boka om Harry Potter. Tror ikke engang jeg gidder å stikke på biblioteket for å sette meg på venteliste, den er sikkert lang som et vondt år.

Burde sikkert sende melding til en tidligere venninne en dag også. Hun har noen av bøkene mine, de lånte hun for flere år siden. Men jeg har egentlig ikke ork til å treffe henne nå. Det blir sikkert bare masse prat om eksen min og meg. Hun har vel ikke fått med seg historien, og jeg orker egentlig ikke mas om det nå.

Har tenkt mye på forholdet vi hadde i det siste. Det er fryktelig trist at ting gikk som de gjorde, men av og til går følelser over og det er ikke mye å gjøre med det. Får dårlig samvittighet når jeg tenker sånn også, siden jeg har ny samboer. Ikke at jeg ønsker at jeg var sammen med eksen min igjen, jeg har det veldig fint nå, og det var tross alt jeg som gjorde det slutt. Likevel gnager det litt enda. Eksen min og jeg var sammen i 4 år....kanskje jeg burde prøvd hardere? Men jeg vet jo egentlig at det ikke ville nyttet. Lurer også av og til på om vi burde holdt oss til vennskapet den gangen vi ble sammen. Vi var begge redde for å ødelegge vennskapet, men vi var så forelsket at vi kunne ikke la være å bli sammen.

Noen ganger skulle jeg ønske at vi ikke hadde blitt sammen, da hadde vi kanskje vært like gode venner i dag. Men man kan jo ikke tenke sånn heller, forholdet vårt har jo gjort meg til den jeg er i dag. Det hjalp oss begge til å få bedre selvtillit og bli mer trygge på oss selv. I tillegg hjalp det meg til å stole på andre mennesker igjen. Jeg bare håper så inderlig at vi klarer å beholde vennskapet vårt. Jeg får vel spørre han om vi kan snakke sammen en dag, og prøve å finne ut hvor ting bærer hen. Jeg vil ikke orke å miste han som en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver så godt Imp! :) Ser ut til at du er flink å analysere følelsene dine og det er en veldig god egenskap! Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, men på litt andre grunnlag. Tror du skal "manne deg opp" jeg og ta mot til deg og snakke med eksen din. Det er greit å vite hvor begge står hen før man går videre i livet med uoppgjorte følelser! Hva var grunnen til at det ble slutt i bunn og grunn da, om jeg kan spørre? Var det at dere ble for forskjellige, fikk ulik tenkemåte eller noe helt annet?

Takker så mye for hilsen i dagboken min også. Skal bli like kos å følge med i din dagbok!

Klem fra Sessa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Hei The Imp!

Tenkte jeg skulle skrive en liten hilsen til deg...

Hva sier samboeren din til forholdet du og x`en din nå har?

Er ikke lett alt sånn med X`er og styr og stell.

Men håper du får et bra forhold med din nåværende samboer og at du til slutt stoler like mye på han!

Ha en fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest the imp

Eksen min og jeg ja...ting gikk vel mest til helvete etter en helt for jævlig krangel. Vet ikke hvorfor vi begynnte å krangle, vet ikke hvorfor ting ble så stygt som det ble. Men det endte med at jeg stakk. Kom tilbake samme kveld ettersom venninna mi ikke var hjemme og jeg ikke hadde noen å dra til. Noe ble ødelagt da, men ting ble bedre igjen...., men aldri helt bra.

Så sakte, men sikkert ble vi mindre kosete, jeg følte at jeg fikk for lite oppmerksomhet, og ga kjæresten min mindre oppmerksomhet. Vi snakket ikke noe særlig sammen lenger heller. Ikke sånne samtaler vi hadde første tiden vi var sammen og i tiden som bestevenner før vi ble sammen. Vi prøvde å få ting til å fungere, men til slutt måtte jeg bare innse at jeg elsket han ikke lenger. Det var egentlig en helt jævlig konklusjon å komme til. Han hadde vært min allerbeste venn i 6 år, vi kjente hverandre ut og inn. Vi visste alt om hverandre, vi var sjelevenner. Vi fullførte hverandres setninger, visste hva den andre tenkte og mente før vi sa noe.

På samme tidspunkt klarte jeg å forelske meg i han som er samboeren min nå, og da var det ikke annet å gjøre enn å gjøre det slutt. Det er vel den vanskeligste beslutningen jeg noen gang har tatt. Vi fortsatte å bo sammen en stund etter at det ble slutt, og vi dro også på ferie til Portugal sammen og vi hadde det kjempekoselig. Ferien var bestillt et halvt år i forveien, og så ingen grunn til å avbestille den, vi var jo fortsatt gode venner. Vet at mange synes det er rart å leve så tett innpå en eks, men vi hadde et helt spesielt vennskap, et vennskap jeg håper ikke er tapt nå. Vi er ganske forskjellige da..., eksen min og jeg, selv om vi har mange like interesser. Han er vel ikke så opptatt av allmennkunnskaper og har heller ikke like gode allmennkunnskaper som meg. Han er til tider litt umoden, og han tenker kanskje ikke alltid så nøye gjennom ting før han uttaler seg. Så sånn sett passer vi ikke sammen som kjærester lenger, men jeg vil alltid regne han som en sjelevenn.

Min nåværende samboer synes det er helt greit med forholdet jeg har til eksen min. Han kjenner kjæresten min nå, og har et helt greit forhold til han selv. Vi feiret nyttårsaften sammen, og vi finner også på ting sammen fra tid til annen.

Jeg håper jeg en gang kan få det samme forholdet til min nåværende kjæreste, men det skal veldig mye til før jeg slipper folk helt innpå meg, og det skal enda mer til før jeg virkelig stoler på folk og føler meg trygg på dem. Vi får ta tiden til hjelp, vi jobber en del med forholdet og er flinke til å prate om ting som plager oss. Samboeren min og jeg er veldig like på dette med å stole på mennesker, og vi kjenner oss igjen i den andres opplevelser. Dermed er det enklere å forstå reaksjoner som kanskje er litt sterke i forhold til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

I dag har vært en kjip dag. Den startet riktignok bra, med strålende sol og nesten skyfri himmel. Men innen venninna mi klarte å gjøre seg i stand og vi kom oss av gårde til badeplassen hadde det selvfølgelig rukket å bli overskyet og kjølig. :evil: Jeg fatter ikke hvordan hun klarer å somle sånn, hva er så vanskelig med å være klar til det tidspunktet du ber noen om å komme?

Ellers måtte samboeren min jobbe overtid i dag, stakkar. Han var fryktelig sliten da han kom hjem kl halv 8, og skal på jobb igjen til 7 i morgen tidlig. Savner han fryktelig når han er på jobb. Sitter mye aleine, ettersom eine venninna mi er på ferie, og hun jeg var med i dag ofte er opptatt med andre ting. Har egentlig alt for få venninner, men vanligvis trives jeg ikke så godt sammen med jenter. Gutter er som regel mye enklere, men kameratene mine fester jeg stort sett med, dessuten jobber de jo, eller er i militæret for tida så man ser ikke stort til dem.

Var foresten flink mens samboer jobbet overtid. Jeg rydda opp masse, tok oppvasken og dro over golvene med moppen. :stolt:

Gleder meg til helga :) skal på grillfest på feil side av Mjøsa hos noen jeg ble kjent med på skolen. Det kommer en del fra en av irc-kanalene jeg henger på, skal bli trivelig å møte noen av de jeg prater med i virkeligheten. Vel, senga og samboer kaller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Hey!

I dag har vel været vært litt fint?

Eller har jo skya over igjen nå.

Det er jo bra hvis du kan beholde vennskapet med X`en din.

Er nok litt lik deg jeg, for jeg synes det er greiest med guttevenner jeg også. Er ikke så mye stress med dem.

Har jo mange venninner også, men mange av dem har desverre flyttet fra området så det er ikke så ofte jeg møter dem. Det er litt dumt...

Ha en fortsatt fin dag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

I går fikk jeg virkelig satt meg selv på prøve. Internett var nede fra jeg kom hjem fra by'n og til jeg la meg. Er nok litt avhengig ja :)

Det er egentlig ikke så ille som det høres ut som altså, for når jeg ikke er hjemme så går det helt fint, og jeg sitter ikke og surfer hele tiden når jeg er hjemme heller. Men jeg blir sprø av å ikke ha muligheten til å sitte på kvinneguiden og irc osv.

I går var det endelig fint vær, lå først ute i hagen og solte meg, og da samboeren min slutta på jobb stakk jeg nedover til by'n også dro vi på en av byens fineste badeplasser.

Er også i godt humør ettersom jeg såvidt fikk prata med ex'en i går og vi avtalte at vi skulle gå på blades sammen til uka. Dessuten skal han komme og spise kake hos meg på mandag. Baker kake til søndag for da kommer foreldrene til samboeren min med fryser til oss. Ikke at jeg helt vet hvor vi skal få plassert fryseren hen, men vi klarer det vel hvis vi ommøblerer litt. Vi trenger virkelig fryseren, for vi har bare en sånn minifryseboks i toppen av kjøleskapet og der er det jo ikke plass til noenting.

I dag er det jo typisk nok ikke badevær. Tror faktisk jeg skal være flink jente og programmere litt PHP. Kanskje jeg klarer å stå på eksamen denne gang? Det er jo lov å håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

I dag har man handlet til grillfesten i morgen. I kjøleskapet ligger 2 flasker vin, en rosévin, Campo Viejo Garnacha, og en hvitvin, Ars Vitis. Aner ikke hvordan jeg skal klare å la være å drikke dem opp før i morgen. I tillegg står det 4 kurver jordbær i kjøleskapet, men jeg må ha minst 2 på søndag.

*sukk* oh viljestyrke hvor er du?

Jeg elsker jordbær og kunne sikkert satt til livs alle 4 kurvene i dag. Skal riktignok unne meg 1 kurv på deling med samboer etter middag i dag, så det er ikke synd på meg, men likevel....

Svigers kommer på søndag, så vi skal diske opp med spekemat, og bløtkake til dessert. Vi har ikke feiret bursdagen til samboeren min sånn på ordentlig enda, den var 2. juli så det begynner å bli på tide. Vi har rett og slett ikke hatt tid før.

Men nuh er det på tide å lage middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Hadde det kjempefint på grillfesten i går. Selvfølgelig måtte regnet hølje ned, men det gjorde ikke så mye. Vi grillet under tak og satt og spiste i spisestua. Kjempetrivelig å treffe noen av dem man har pratet med på nettet. Rart hvordan man ser for seg folk man ikke har møtt, må si jeg bommet ganske kraftig på de fleste av dem :ler:

Har nesten kommet meg igjennom 5. Harry Potter boka nå. Jeg fikk den på fredag, men har ikke fått lest så mye som jeg har ønsket ettersom jeg har vært borte. Boka er forsåvidt godt skrevet, med bra flyt i språket, men den er kanskje litt overtydelig og overdrevet. Er ikke så glad i bøker og filmer der alt er veldig svart-hvitt, men for all del, helt greit tidsfordriv :)

Er egentlig på desperat jakt etter bøker jeg kan lese. Jeg er visst blitt alt for kresen etter å ha lest så mye da jeg var yngre, og også etter å ha hatt fordypning i engelsk på videregående. Er nok litt for opptatt av god flyt, godt og variert språk og i tillegg skal det ha en interessant og forsåvidt troverdig historie. Tar gjerne i mot tips om bøker :)

Ellers kommer vel foreldrene til samboeren min snart. Besteforeldrene hans hadde en fryser til overs + noen hagemøbler som de ikke brukte lenger, så da får vi dem :) Det setter vi selvfølgelig stor pris på, setter også stor pris på at foreldrene til samboeren min tar seg tid til å reise hele veien fra Trondheim til Gjøvik for å gi oss tingene. Vi skal servere dem spekemat til middag. Det er enklest når vi ikke helt vet når de kommer, da er det bare å koke opp poteter når de kommer, så tar det ikke alt for lang tid å lage mat osv. Ikke har jeg ork til å lage istand noe flott og fancy sånn formen er i dag heller. Litt trøtt og sliten etter festen i går kveld. Håper virkelig det blir flere av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest the imp

Sitter her og prøver å få orden på tankene mine. Jeg savner samboeren min! Han er bare på jobben altså, så egentlig har jeg ikke noe å klage over. Samtidig vet jeg ikke helt hva jeg føler.

Han såret meg dypt her om dagen, og følelsene mine svinger så jeg tror jeg blir sprø! Jeg savner han så det gjør vondt, selv når han bare er på jobb, jeg lengter bare etter å være i armene hans, ha han nær meg. Men så klarer jeg ikke helt å la være å være sint og såra heller. Jeg vil ikke tilgi, vil ikke at han skal føle at ting er bra igjen. Det er bare det at han er jo så god, den ømheten og kjærligheten han viser for meg nå, jeg trenger den virkelig.

Han vet at jeg sliter. Han vet at det han har gjort gjør det enda vanskeligere for meg å stole på han og føle meg trygg på han, og han har det virkelig vondt selv også. Jeg synes synd på han, men på samme tid synes jeg han har godt av å ha det vondt. Han burde ikke ha det godt når han sårer meg sånn! Hevngjerrig? Jeg? Neeeida :sjarmor:

Hmmm, jeg er egentlig ikke hevngjerrig, jeg vil ikke at han skal ha det vondt. Men jeg klarer ikke helt å tilgi han, tror jeg.... Nei, ut i sola! Ikke fundere mer på det. Får heller ta ting som de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg! :) Ikke lett å plassere følelser og handling på samme plan alltid. Men det meste ordner seg til slutt. Merkelig nok (erfaring) ;)

Klem fra Sessa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Nuh er jeg en smule gretten. Har lett gjennom hele leiligheta maaaange ganger og jeg finner ikke solbrillene mine. Tydeligvis har jeg klart å miste dem/ legge dem igjen et eller annet sted. :evil: De var temmelig dyre, og jeg kjøpte dem i fjor, så det er utrolig surt. Tror jeg vet hvor jeg la dem igjen, men sjansen for at jeg finner dem igjen er liten.

Fant ut i dag at jeg er blitt gjenkjent her, spiller ingen rolle for meg, skriver ikke ting her som jeg ikke kan stå for likevel. :) Har ingen dype hemmeligheter for noen, og hadde jeg hatt det hadde jeg ikke skrevet dem her.

I går prata jeg med en av dem som var på treffet i helga, og fikk et veldig hyggelig kompliment!

men en ting må jeg få si.. heh.. Damn you look good ;P
Man kan jo nesten bli innbilsk av mindre :erter:

Irriterer meg over eksen min though, han skal flytte ut fra leiligheta nå og jeg har fortsatt et par ting der som jeg må hente. Han sa jeg skulle komme innom i løpet av uka, men er det mulig å få tak i han så jeg får vite når han jobber og når han er hjemme og ikke minst, når han ikke har besøk av en eller annen som han tydeligvis ikke vil jeg skal treffe? Neeeida! Fikk så vidt tak i han i dag da, men da skulle han av gårde med et flyttelass og skulle sende melding når han kom hjem dersom jeg kunne komme i kveld. Jeg vil ha tilbake det gode vennskapet og den gode kommunikasjonen. Må få snakket ut med han en dag og høre hva han egentlig vil, men det blir jo litt vanskelig når han aldri er mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest the imp

Jeg fant igjen solbrillene mine! :)

Ble veldig letta da jeg kom på skolen og fant ut at noen hadde funnet dem. Hadde ikke hatt råd til å kjøpe nye, og de var ganske dyre. Dessuten er det så få solbriller jeg trives med.

Pratet så vidt det var med nye kjæresten til eksen min på msn i dag. Hun virker hyggelig nok, enda bra. Men han pleier jo å ha god smak så ;)

Ellers har jeg nå kjøpt litt jordbær i dag som jeg skal prøve å få frosset ned. Håper å få tak i bringebær i år også. Får nok ikke noe av moren min i år, ettersom det var lite i hagen. Så jeg satser på at jeg får kjøpt på torvet. Men rips får jeg masse av, håper jeg. Rips og bringebær blandet er yndlingssyltetøyet mitt, det skal da ikke være syltet, bare frosset ned med sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Ey babe. Hvis du ikke hadde funnet igjen solbrillenne dine, kunne du jo alltids få lånt pilotbrillene mine som det står «TURBO» på, vet du. :wink:

Og apropos gjennkjenning... du har ikke lagt merke til at tøffelen din er på nett omtrent samtidig som waco skriver sine innlegg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Sånn ja! Nå er jeg fornøyd vet du Achmed :) Også babe da! Passe seg så jeg ikke blir innbilsk nå :briller: Hehe, tøffelen min ja...han er nok aaaalt for tøffel til å være waco ;) Har faktisk ikke tenkt over det heller......De pilotbrillene dine hørtes tøffe ut...søren og, jeg skulle ikke funnet solbrillene mine :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

I dag har jeg vært nede hos eksen min å pakket ned de siste tingene mine. Det var helt grusomt. Hadde mest lyst til å sette meg ned og grine. Ting ble så nært igjen, ikke fikk jeg snakka ordentlig med han heller, ettersom den nye dama hans (hun presenterer seg som det, han påstår at det ikke har kommet så langt enda) var der. Hun lå bare midt på golvet og sa ingenting, hilste ikke på meg engang.

Måtte ta meg skikkelig sammen flere ganger for ikke å begynne å grine. Hadde ikke akkurat lyst til at hun skulle se meg gråte. Men jeg fikk i hvertfall med meg det jeg hadde mest lyst på, nemlig fotoalbumet fra Frankriketuren vår. Har ikke så mange bilder fra forholdet vårt, og ville så gjerne ha noen fine minner. Ble ikke mindre på gråten av å stå og prate med eksen min da han kjørte meg hjem med tingene mine. Når vi prater sammen nå, så er det akkurat som første tiden vi hadde sammen, og tida som venner. Bortsett fra at forelskelsen ikke er der da. Men vi har den fine tonen imellom oss, og følelsen av at jeg kan snakke om alt med han. Alt, bortsett fra hvor mye jeg savner vennskapet vårt.

Er egentlig veldig glad for at han flytter ut derfra, at han ikke skal bo der sammen med henne. Det er på en måte VÅR leilighet...Rart at man skal tenke sånn, men jeg gjør nå det. Jeg er veldig glad for at han har funnet seg ei jente, han fortjener å være lykkelig! Men det var VÅR leilighet, vi hadde jo egentlig mer langsiktige planer da vi flyttet inn der. Det holdt bare 1 år etter at vi flyttet sammen. Rart hvordan vi mennesker forandrer oss.

Skal på café med en kamerat, håper kanskje det kan hjelpe litt på humøret. Det er bedre enn å sitte hjemme aleine i hvertfall.

Samboeren min jobber til kl 22 i dag. Stakkar, han dro på jobb til kl 08. 00 i dag. 14 timers arbeidsdag i dag fordi de ikke har nok folk på jobben. Han er egentlig helt fantastisk når det gjelder meg og eksen min. Jeg er veldig heldig som har fått en så forståelsesfull kjæreste, vet jo at ikke alle er like begeistra for kjærestens ekser. Men jeg kan ikke bare kutte all kontakt med en venn som kjenner meg bedre enn noen annen, selv om vi ikke er sammen lenger.

Naturlig nok vil det bli mindre kontakt oss imellom, vi har allerede mye mindre kontakt. Vi prater sjelden med hverandre og finner sjelden på noe sammen. Men å vite at han ikke lenger er der, det trenger jeg tid til å vende meg til, og jeg håper virkelig at vi kan fortsette å være venner i lang tid framover. Men nuh kommer sikkert kameraten min og henter meg snart, så det er vel på tide å gjøre seg i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...