Gå til innhold

Høyre vedtok en toppskatt for alle som tjener gjennomsnittlig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja vel, Høyre har vedtatt at de ikke ønsker å gjøre noe med toppskatten. Høyre synes at den bare kan stå som den har gjort i flere år: tjener du fra kr 440.00 eller mer må du betale toppskatt.

Høyre ser altså ikke noe poeng i å flytte denne grensen høyere. Dette til tross for at folk tjener mer og mer for hvert år som går. Men toppskattgrensen består.

Hvorfor hevet ikke Høyre denne grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er skammelig at Høyre ikke gjorde noe for å vedta en høyere grense for toppskatt. Slik det er nå må jo "alle" betale toppskatt.

Det var vel en grunn til at det skulle hete "topp" eller?!

Idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hevet ikke Høyre denne grensen?

Det er en viktig inntektspost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Hva er gjennomsnittsinntekten i Norge i dag? Den er neppe 440.000,-?

Nå må jeg inn på SSb og sjekke. *søndagsaktivitetsmodus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

I Oslo i 2007 var gjennomsnittsinntekten blant menn 281.505,-.

Ta med resten av landet, samt kvinner, antar jeg at man kan dra den ned noen tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Ups. Det var visst både for kvinner og menn i Oslo. En del forksjeller mellom bydelene, da. På Ullern tjener de godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det er en viktig inntektspost.

Ja, for sosialister er den det.

Jeg hadde forventet bedre av Høyre, som i prinsippet skal være mot så mange avgifter og skatter.

Gjennomsnittsinntekten på landsbasis er i dag på over kr 400.000. Det har ingen fornuft what so ever å ha et toppskattnivå på samme sum som gjennomsnittsinntekt. Det er så hinsides all rasjonale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo i 2007 var gjennomsnittsinntekten blant menn 281.505,-.

Ta med resten av landet, samt kvinner, antar jeg at man kan dra den ned noen tusen.

Jeg synes det tallet virket noe lavt, for en årslønn på mindre enn 300 000 i Oslo er slettes ikke mye. Vet du om det er årslønn i forhold til årsverk? I motsatt fall vil det være mange deltidsarbeidende som trekker ned, så da stemmer det nok likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I Oslo i 2007 var gjennomsnittsinntekten blant menn 281.505,-.

Ta med resten av landet, samt kvinner, antar jeg at man kan dra den ned noen tusen.

Den var nok ikke det, ser du.

Den var mer nærmere 370.000 i Oslo i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Per i dag er toppskatten todelt: Trinn 1 inntrer ved inntekt over 440 000 kroner, mens trinn 2 inntrer ved inntekt over 716 000.

Det Høyre vedtok var at man ikke skulle fjerne toppskatten trinn 1. Jeg vil tro dette at dette vedtaket ble gjort grunnet økonomiske årsaker, da det medfører en kostnad på godt over 10 mrd kroner og man dermed må nedprioritere f.eks. veibygging og helsetilbud. Imidlertid har partiet lenge vært klare på at de ønsker å øke innslagspunktet for toppskatt.

De jeg mener man virkelig må kritisere på dette punktet, er den rødgrønne regjeringen som etter snart fire år med makten, ikke har gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsinntekten på landsbasis er i dag på over kr 400.000. Det har ingen fornuft what so ever å ha et toppskattnivå på samme sum som gjennomsnittsinntekt. Det er så hinsides all rasjonale!

Det er uansett bedre å bruke median enn gjennomsnitt, fordi noen få veldig høye inntekter gjør at gjennomsnittet blir urealistisk høyt i forhold til hva folk flest faktisk har i inntekt. Uansett, er ikke noe problem at toppskatten rammer en haug av overbetalte advokater, økonomer og eiendomsmeglere. Man burde heller gi ekstra skattefradrag for ingeniører og andre realister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De jeg mener man virkelig må kritisere på dette punktet, er den rødgrønne regjeringen som etter snart fire år med makten, ikke har gjort noe.

Der er jeg uenig med deg. Selv er jeg konservativ-stemmende, men: Høyre skuffet virkelig da de ikke gjorde noe for toppskatten i trinn 1. Det gjør at jeg mister respekten for dette partiet.

De rødgrønne har jo bare gjort som man kan forvente av de: flå flest mulig for mest mulig av deres inntekter, så de bør ikke kritiseres.

Høyre derimot, hadde jeg forventet mer av. De skuffer meg veldig i denne saken. Hvordan kan Høyre forsvare en TOPPskatt på en grense som er på 440.00? Det er for meg uforståelig. Bare så Høyre vet det: Det er ikke mye "topp" over 440.000 i dag. Idiotisk av H å gå for dette. Og ganske uventet. Fulgte de ikke med i timen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65

Det man burde gjort var å sette toppskatten til x,y antall G - dermed slipper man å justere så ofte.

Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn - som er det vanligste begrepet man går ut fra når man snakker om gjennomsnittslønn er i 2009 kr 354.000. Toppskatten ligger godt over dette, uten at jeg har noen sånn voldsom formening om hvor den skulle lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Per i dag er toppskatten todelt: Trinn 1 inntrer ved inntekt over 440 000 kroner, mens trinn 2 inntrer ved inntekt over 716 000.

Det Høyre vedtok var at man ikke skulle fjerne toppskatten trinn 1. Jeg vil tro dette at dette vedtaket ble gjort grunnet økonomiske årsaker, da det medfører en kostnad på godt over 10 mrd kroner og man dermed må nedprioritere f.eks. veibygging og helsetilbud. Imidlertid har partiet lenge vært klare på at de ønsker å øke innslagspunktet for toppskatt.

De jeg mener man virkelig må kritisere på dette punktet, er den rødgrønne regjeringen som etter snart fire år med makten, ikke har gjort noe.

"Imidlertid har partiet lenge vært klare på at de ønsker å øke innslagspunktet for toppskatt." Det hjelper lite at de sier det når de likevel vedtar å ikke gjøre en dritt med det. De er med andre ord ikke til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

øh, 440 000 er ganske mye.... Dersom jeg var ferdig utdannet nå ville jeg sannsynligvis ligget rundt 410 000 og det syns jeg høres ut som en veldig veldig god lønn. Noen år med erfaring på rumpen så vil jeg være innenfor toppskattgrensen, og 440 000 er en over gjennomsnittlig inntekt som er greit å betale toppskatt av. Som nevnt er det jo 2 typer toppskatt, dette er den laveste.

Det jeg derimot er enig i er jo at denne summen må justeres for prisstigning (også lønnsoppgjøret tar jo hensyn til denne og dermed må man kunne si at det er greit at skatte- og avgiftstakene også stiller seg etter denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...